welke verf op Solartex?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door jan brilman, 23 mei 2015.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik heb een proefstukje Solartex gelakt met Revell acrylverf, en dat dekte voor geen meter.

    Na drie lagen begint het er een beetje op te lijken, maar . . .

    Doe ik iets fout, of is er een type verf die gewoon in een keer dekt?

    Ik breng het op met een kwast.


    jan.
     
    PHTB vindt dit leuk.
  2. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Bedankt, dat ga ik lezen!


    jan.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik heb het nu ondertussen met Revell acryl en Humbrol enamel geprobeerd, en beide is waardeloos.

    Tenmiste, ik krijg dit effect.

    20150601_220052_resized.jpg

    En nee, niet met de blokkwast, maar een mooi marterharen (?) penseel . . .

    Wat gaat er/doe ik fout?


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik dacht, als ik nou ergens reacties krijg! . . . :)

    Valt tegen. :(


    jan.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Tja, kan je ervaring alleen maar bevestigen. Heb ooit geprobeerd Solartex op een romp te beschilderen met matte Humbrol lak. Dat gaat niet. Kon de romp opnieuw bekleden... Kleine vlakken is nog te doen. Humbrol glanslak gaat iets beter, maar grote vlakken is ook geen succes.

    Denk dat er eerst een hechtingslaag op de Solartex aangebracht moet worden. Maar welke, geen idee.
     
  7. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Het blijft schijnbaar een moeilijk gebeuren zie ook dit stukje.
    En ieder geval primer gebruiken .
    Afwerking
    De afwerking is een beetje een teleurstelling geworden, zeker naar de verwachtingen die ik er van had. Ik heb het eigenlijk een beetje verknoeid.
    Tot nu toe alleen maar Oracover gebruikt. Maar voor dit project wilde ik een wat meer degelijke oplossing, spuiten dus. In het verleden wel eens een spuit kunnen lenen en gebruik gemaakt van Sikkens Autocryl. Dat werkte destijds goed. In contact gekomen met de plaatselijke automaterialen-handelaar die mij doorverwees naar zijn leverancier. De leverancier raadde me een ICI product aan. Met de verkregen spuitadviezen en de voor dit doel aangeschafte compressor en spuit aan de slag.

    Even een potje verf kopen is er niet bij bij wil je gaan spuiten. Nodig was:

    • Antistatische ontvetter. Je hebt zoveel met je vette vingers aan het te spuiten oppervlak gezeten, dat schoonmaken een must is.
    • Hechtprimer om een betere hechting tussen de kunststof, in dit geval solartex, en de kleurlak te verkrijgen.
    • Kleurlak
    • Verdunner
    • Blanke dek lak voor de het brandstofbestendig maken
    • Harder voor de blanke lak
    • Weekmaker voor door de blanke lak anders breekt de toplaag.
    Aangezien elk potje in de 50 gulden categorie zit, is het geen goedkope afwerking geworden. Het meeste is echter wel herbruikbaar voor een volgend model.


    Wat is er niet helemaal goed gegaan bij de afwerking
    • Dikte van lak volgens de leverancier was de kleur lak spuit klaar. Dus niet meer verdunnen. Ik ben dan ook direct op de vleugel gaan spuiten zonder proefstuk. Er kwamen alleen maar 'fliebertjes' uit de spuit. Dus wel iets verdunnen. Nog steeds fliebertjes. Etc. etc.
      Uiteindelijk de juiste dikte te pakken, maar er zat zowat al een kilo op de vleugel.
      Bij de blanke lak trap ik er weer in. Spuitadvies hoogstens een procentje of 5 verdunner anders gaat ie lopen. Veel te dik dus weer.

    • Naald dikte bij de spuit werden een aantal naalddiktes geleverd. De dunste was 1.4 Dat is te groot. Hiermee kan je niet nauwkeurig genoeg doseren.
     
  8. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Ik spuit al jaren op Solartex (en oratex, oracover en solarium) en dat gaat wat mij betreft uitstekend. Lakken met een kwast heb ik geen ervaring mee.

    Voorbereiding is het aller belangrijkste dwz ik ontvet met verdunde ammoniak en haal de laatste stofdeeltjes vlak voor het spuiten weg met kleefdoekjes. Ik spuit met kleuren van createx autoair met een .8 airbrush en een 2K autolak als afsluiter (mat of glanzend) met een 1.8 lakpistool. Eerst 2 tot 3 zeer dunne water gedragen base coats en 5-7 wederom zeer dunne watergedragen pigmentkleuren (createx autoair). Eventueel verwarmen met de föhn voor het versneld drogen (en betere hechting). Dan een 'tack'- laag 2K clearcoat en na 15 minuten één dunne maar natte (dwz glanzend, gesloten laag) aflak.

    Solartex vind ik het meest prettig omdat het in mijn ervaring na verloop van tijd minder krimpgevoelig is na bespanning.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Allemachtig, wat een toestand . . . :eek:


    jan.
     
  10. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Ja, je moet er wát voor over hebben...
     
  11. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ik weet niet hoe groot het oppervlak is wat je wil spuiten, zelf heb ik gewoon een spuitbus matte lak van de legerdump gebruikt voor mijn p40. De roeren zijn bekleed met oratex en dat hecht goed.
     
  12. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.228
    Locatie:
    Hoofddorp
    Mijn ervaring op Solartex is, een grondlaag Aluminium verf en dan in de kleur zetten.
    Op de Aeronca van Bud Nosen de oranje onderkant in een keer.
     

Deel Deze Pagina