Welke vezel zal ik gebruiken voor drukverdeling in schuimlaag?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Gerard4t, 20 feb 2017.

  1. Gerard4t

    Gerard4t

    Lid geworden:
    20 feb 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Utrecht
    Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik ben een kruk aan het bekleden en er komt een verende laag van 4 lagen schuimrubber van 5 mm op. Ik denk er over om tussen de lagen een weefsel aan te brengen om zo de druk te verdelen. Mijn vraag is: welke vezel is goed bestand tegen rek en buiging en kan ook nog goed verlijmd worden? Ik heb keuze uit carbon en kevlar. Alle tips van harte welkom!
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Carbon, en in iets mindere mate kevlar zijn honderden, zo niet duizenden malen minder elastisch dan schuimrubber. Het lijkt mij een zeer onlogische combinatie van materialen.
    Kevlar is taai en goed buigzaam, maar in verhouding tot schuimrubber absoluut niet elastisch. Carbon is erg sterk maar bros/breekbaar: niet doen.
    Je schrijft dat het voor een kruk is. Om op te zitten? Of zo'n ding voor een verstuikte enkel e.d.?
    Goed verlijmen is op zich geen probleem, maar als het moet blijven zitten bij gebruik/onder belasting, dan wordt het lastiger. Epoxy lijmt dat spul meer dan uitstekend, maar is bros. Dus na 10x erop gaan zitten, is de epoxy gebroken en begint het los te komen. Lijmen met een elastische lijm (Bizonkit achtig) is er geschikt voor, maar je moet het kevlar-weefsel er wel mee geïmpregneerd zien te krijgen. En als je dan op je krukje gaat zitten, kom je er nooit meer van af ....

    Stoelen bekleedt men altijd met een erover gespannen doek. Niet verlijmd. Da's niet voor niets ...
     
  3. Gerard4t

    Gerard4t

    Lid geworden:
    20 feb 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Utrecht
    Beste Dirk: hartelijk dank voor je reactie, ze geeft op meer vragen antwoord dan ik er gesteld had.
    Het betreft de zitting van een zelf ontworpen drumkruk. De zitting heeft een zodanige vorm dat deze helpt om de rug goed rechtop te houden zonder gebruik te maken van een rugleuning. De schuimlaag toe toegepast gaat worden is relatief dun. Hier heb ik opzettelijk voor gekozen omdat een dikke schuimlaag nadelen heeft, het broeit eerder en geeft druk op plekken waar je dat beter niet kunt hebben.
    De vezellaag gaat dienen om druk te verdelen, niet als afwerking want daar gaat een schapenvacht voor dienen. Vanwege de geringe dikte van de schuimlaag is het belangrijk hoe de druk verdeeld wordt. Het idee achter het toepassen van een vezellaag is dat deze het inveren van onderliggende lagen wat moet beperken. Het is maar een idee, dus ik wil het eerst gaan uitproberen maar wel enigszins beslagen ten ijs komen vanwege de kosten.
    Ik had gedacht om voor de verlijming Pattex 100% toe te passen, dat heeft een lange open-tijd en dan kan ik de vezellaag goed doordrenken.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2017
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Het zou best kunnen werken met Aramide (bv. Kevlar) en mogelijk ook met Pattex 100%.
    Ik ben een groot liefhebber van die lijm waarmee ik vele wat flexibele verbindingen maak van allerlei verscheidene materialen. Metalen op epoxy op hout etc.
    Wel denk ik dat de viscositeit misschien te hoog is om aramide (of andere vezels) goed mee te doordrenken. Ik heb geen idee of je Pattex 100% kunt verdunnen.
    Mogelijk moet je de aramide van beide zijden met lijm insmeren.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De oplossing van Rick zou kunnen werken denk ik ook.
    Al denk ik dat de druk verdelen ... daar heb je een plank of iets anders stijfs nodig.
    Aan de andere kant, als je die schapenvacht bevestigt zoals gebruikelijk bij een stoelzittingbekleding, waarom dan nog Aramide er op? Het is toch geen achtbaan met 10+ G-krachten als er gedrumd wordt? :rolleyes:
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In bijvoorbeeld autostoelen worden geen aramides of koolstof toegepast, om de stof te versterken, wel voor de frames... (tenzij je ruzie hebt met een locale maffia-bonobo)
    Het goedje is zo onelestischen gesloten geweven, zou je dat er tussen lijmen, scheuren de lagen los. Ik denk dat je van katoen weefsel met ruime mazen moet uitgaan. Dat heeft voldoende treksterkte om 'reete' grote krachten op los te laten.

    Even bij een autostoelbekleder langs. Ik weet niet zo 1,2,3 waar je het anders vandaan moet halen. (daar kan je ook direct vragen naar de meest geschikte lijm, meestal een latex houdende)
    Stoffenwinkels voor het zelf maken van kleren houden ook zo een beetje op met bestaan. Zulke weefseltje als bewapening van draperie worden ook wel in Couture toegepast.
    Anders ook winkels waar je schuim kunt kopen. In Den Haag had je vroegah Rue 58 en het Polyetherpaleis :) Waren wel de zaken waar je terecht kon. Zullen ook vast niet meer bestaan... :( Maar er zullen vast nog wel ergens Alibaba en eBay overleveraars in NL zitten...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
  7. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Een laag moosgummi ook wel genoemd sponsrubber, er tussen voldoet in de meeste gevallen, hiermee wordt de druk beter verdeeld.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Paar laagjes dun fineer verlijmd onder verticale invloed van een derrière?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Gerard4t

    Gerard4t

    Lid geworden:
    20 feb 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Utrecht
    Oh wat mooi al die meedenkers!
    Ik ga het nog een beetje verduidelijken, want ik denk dat ik een onvoldoende duidelijke voorstelling van zaken heb gegeven:
    Er is een vorm van vrij hard schuim gemaakt, deze vorm is bijna een afdruk van mijn zitvlak en omdat mijn zitvlak niet vlak is, is de vorm vooral hol, met een opstaande soort dam in het midden. Zo is een zadelvorm ontstaan die niet alleen veel stabiliteit geeft, je kan flink tekeer gaan op de kruk en voelt dan goed hoe de kruk je ondersteund, maar ook helt op goed rechtop te blijven zitten. Het gaat in eigenschappen een paar stapjes verder dan in de handel verkrijgbare zadelkrukken. Nu moet er nog enig comfort worden toegevoerd, zonder dat het te zacht wordt. Dit wil ik bereiken door een schuimlaag van celrubber. Om het celrubber weer tegen al te snelle slijtage te beschermen wil ik de druk van de zitbeentjes wat verdelen. Nu heb ik 4 lagen van 5mm celrubber. Dit geeft voldoende comfort. Ik wil nu uitvinden of het toepassen van een vezellaag tussen één of meer lagen van dat celrubber net dat beetje stugheid brengt dan voorkomt dat het celrubber op de drukpunten te veel wordt ingedrukt. Het idee om hiervoor een sterke vezel als aramidevezel te gebruiken is om te voorkomen dat de vezels breken bij belasting, er komen dan namelijk o.a. trekkrachten op te staan. Katoen zou het begeven.
    Het geheel wordt uiteindelijk afgewerkt met een schapenvacht.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gel? Hmmmm... Kom daar maar eens aan. En wat voor een gel wordt dan toegepast en hoe seal je het opdat het niet -splet- uiteen spat?
    Oei! Schapenvacht? Langhaar, korthaar of Schotse Skinhead? :confused:
    Moet het een trekkerzadel worden of ben je een historisch vliegtuig aan het bouwen?
    Te keer op een kruk... klinkt weer als zeer zwaar bier, op een boot met veel deining! :yes:

    Ik vraag af of de je de aramide vezels wel goed verlijmd krijgt met de zachte schuim. Het scheurt vast los. Of je moet de schuimkernen in gesloten tasjes van aramide stikken, die gestapeld?
    Kan het schuim geen kant op. Iedergaval worden in Mexico maatkostuums gemaakt uit aramide als een vorm van veiligheid. Dus er zijn vast prachtige stoffen in te vinden. Welliswaar met een prijskaartje.

    Zou toch eens even met een autostoelen reparateur gaan kletsen? Daar zit de echte know-how immers? Heb autostoelen, in den roden schicht, die zijn sportief van snit, het al sinds 1972 volhouden... zonder carboon? Maar wel met linnenweefsels en webbing (sterker dan katoen) met stevig ijzerdraad onderin. Zijn altijd wel goede voorbeeldjes hoe een autostoeltje in elkaar steekt?
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2017
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb regelmatig stoelen gemaakt voor formule auto's.
    Waren gemaakt van 2K PU schuim.
    Grote plastic zak vullen met vloeibaar PU
    In de auto leggen, en snel gaan zitten.
    Even letterlijk op "hete kolen" zitten want het spul wordt warm bij het bruisen. (Brandwerende overall hielp wel wat)
    Na uitharden op maat maken met een broodmes.
    Afwerken met Ducktape, of als je luxe wilde een stofje.
    Helemaal geen schuimrubber erop, was tenslotte 100% op maat en dan is vervorming ongewenst.
    Ik stoelen met kussens kreeg je blauwe plekken van het schuiven in de bochten.
    In die "harde" stoelen nooit pijnlijke plekken gehad.
    En veel meer gevoel met de weg natuurlijk, maar dat heb je bij drummen denk ik niet nodig

    Succes Willem
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hey Willem,
    leuke:koud: toepassing van dat vloeibaar PU schuim,ik heb het weleens toegepast in een versie die maar 20% uitzet en ook nog waterdichte cellen voortbracht ,goed te gebruiken om in een boot(oldtimer) een ruimte vol te laten lopen om hem min of meer onzinkbaar te maken,grtz Bel 10:bye:
     
  14. Gerard4t

    Gerard4t

    Lid geworden:
    20 feb 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Utrecht
    Nou, weer bedankt voor alle tip en zeker ook voor alle humor in ongereduceerde maatvoering. Ik ga, als ik er tijd en energie voor heb, eerst maar eens wat proeven doen met wat afvalstukjes (eigenlijk heb ik zelden afval, je kan er bijna altijd wel weer wat mee).
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wij zullen dan maar rustig wachten op het eind resultaat, en natuurlijk... een stevige YouTube drumsolo! :) Wellicht à la Billy Cobham
     
  16. Gerard4t

    Gerard4t

    Lid geworden:
    20 feb 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Utrecht
    Ik oefen me suf, dus die solo komt er vast een keer. Het project moet nu even in de wachtstand vanwege dringender aangelegenheden. Dank zover!!
     

Deel Deze Pagina