Welke zelfbouwkit laagdekker?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door WillydeWoofer, 2 feb 2018.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Tussendoor even het advies van degene die mij nog steeds begeleidt tijdens het vliegen;
    * Tiger 2 (bij Hobby Inn)
    * een Fourstar
    Zelf iets ontwerpen en bouwen gaat zomaar niet lukken.
    Ik kan een ARTF zelf in elkaar zetten. Een toestel ombouwen van brandstof naar electro.
    Van Proxon heb ik een soort figuurzaag en een schuurmachine.
    Tijdens 20 jaar slotracen stelde ik electromoters af, soldeerde ik chassis, bouwde ik bodies van lexaan.
    Ik kan nauwkeurig werken als ik weet wat ik moet doen en ik heb veel geduld.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga de bouwverslagen hier lezen.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Venture is in de basis ook een stik... gewoon effe wat meer lezen over modebouwhistorie
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat weet ik. Men noemt het een verbetering!?
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Mijn advies is ook de Fourstar.
    Redenen:
    - Kist ziet er goed uit en vliegt ook zeer goed (ik vind hem veeel mooier dan de Stick)
    - Kit bevat vrijwel alles wat je nodig hebt, je hoeft niet 10 keer terug naar de modelbouw winkel.
    - Zeer goede en leerzame bouw beschrijving (je leert van de bouw)
    - Kans dat de bouw een succes wordt is zeer groot.

    Ik struin wel eens op marktplaats etc. en kom zeer vaak half afgemaakte projecten tegen.
    Als je de bouwdraadjes hier leest lijkt het allemaal zo makkelijk.
    Maar begin je aan je eerste kist dan gaat er toch heel wat meer tijd en energie inzitten dan je eerst gedacht had.
    Beter je eertste project niet te moeilijk maken, dan heb je plezier aan de bouw en groei je vanzelf in deze hobby.
    Ik heb teveel mensen gezien die als eerste project de lat te hoog leggen en teleurgesteld stoppen met modelbouw.
    (en als de Fourstar een makkie voor jou blijkt, dan kun je daarna vol zelfvertrouwen aan het volgende meer uitdagende project beginnen)

    Succes Willem
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat zijn zeer wijze woorden Willem, waarvoor dank.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als het laagdekker moet zijn: Fourstar of die Tiger II of een Puma of zo...

    Maar dat zijn eigenlijk 150 cm span 4S kistjes (.40-.46 in methanol uitdrukking).
    Je kan natuurlijk harder gaan motoriseren (6S) maar je blijft eigenlijk veel lomp gewicht meezeulen. Mijn Fly-Boy is in dezelfde stijl (wel volledig gebouwd vanaf plan en plankjes) en die vliegt gewoon uitstekend op 4S

    WIl je met die 6S aan de slag, kies dan iets groter richting 180 cm span (bvb Four Star 60)
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Dries. 180cm is voor mij goed zichtbaar en inderdaad mijn 6s/5000 mAh plan.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De Four Star 60 kost € 225,00 in Nederland

    De Venture 60 kost $ 170,00 in Amerika. Dat is ongeveer € 136,00. Daar komen nog BTW, invoerrechten en verzendkosten bij.
    Maar misschien kan ik nog een paar mensen vinden die er een willen kopen? Dat zou de verzendkosten behoorlijk drukken.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Of je haalt ergens de tekening, en zaagt zelf de onderdelen...
    Scheelt een hoop gezeur, als de kit in nederland niet te krijgen is..

    Daarnaast, de venture en de fourstar 60 lijken best heftig op elkaar.
    Zat een verbeteringetje in het ontwerp, als ik me niet vergis.
    En beide kun je goed aanpassen.. mijn fourstar 40 ziet er ook compleet anders uit.
    Mooi neusje erop.. canopy beetje anders knippen, wat indekken.. scheelt een hoop
     
  11. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    De Venture kost in de USA 170 dollar
    De Fourstar 60 kost in de USA 168 dollar
    Het feit dat deze beiden rond de 225 euro in NL kosten zijn dus transportkosten en belastingen.
    Ik zou dat maar accepteren en gewoon betalen, net als bij die andere gehate blauwe enveloppen.
    Vrijwel alle kitleveranciers in Europa zijn op de fles, dus hier is weinig meer te koop.

    Als eerste bouwproject zou ik voorzichtig zijn met wijzegingen, een standaard Fourstar is eenvoudiger en vliegt gewoon goed.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Student,
    Is de tekening zo duidelijk dat je alles moeiteloos na kunt zagen? Staan alle maten, diktes en materialen overal bij?
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zou niet weten waar wijzigingen op te moeten baseren?
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Een goede tekening heeft een aantal doorsnedes van de vleugel, waar je het vleugelprofiel af kunt halen.
    uitknippen, overtrekken.. op het hout.. twee ribben maken, en daarna aan de hand van die 2, 20 ribben uitzagen.

    Normaal op een bouwtekening zijn ook de schotten weergegeven, en staan er ook diktes en type materiaal bij.
    zo niet, kun je dat vaak op eigen gevoel nog redelijk inschatten. of even zoeken naar iemand die het ooit al eens heeft gebouwd.

    Soms heb je een assemblage tekening. dan staan de losse onderdelen niet zo lekker weergegeven, puur hoe het in elkaar moet gaan steken.
    Maar, de fourstar en de venture zijn wat oudere modellen, bij oudere modellen zijn de tekeningen meestal op bouwers gericht.

    Qua venture en fourstar:
    het schijnt dat de fourstar 60 de neiging heeft om bij meskant of rugvlucht weg te draaien over de aileron (dacht ik, lang geleden dat ik dit gesprek voerde met hem..)
    dat heeft te maken met de koppelingen tussen de roeren. koppeling van roeren houdt in dat wanneer je roer geeft, het toestel ook over de aileron as de vleugel laat vallen.
    of, als je elevator geeft, het toestel een aileron verdraaiing geeft. zonder dat je dat tweede kanaal aanraakt.
    In de venture zijn wat kleine dingetjes gewijzigd, waardoor dit goed zit..

    Het schijnt ook puur een fourstar 60 dingetje te zijn, op mijn fourstar 40 heb ik het nog niet gemerkt.


    Qua wijzigingen tijdens de bouw:
    Ja, standaard maken is simpeler.
    maar het oog wil ook wat. in mijn geval heb ik constructief niets gewijzigd, alleen toegevoegd.
    - Er zit een neus op ipv de trainer stijl 2 plankjes naast de motor
    - ingedekte rug van de romp (ziet er wat strakker uit dan de standaard ribben)
    - volledig ingedekte vleugel (ziet er strakker uit, en ik wilde een bomproof vleugel. zekerheid dat de vleugel heel blijft bij volgas spontaan de hoek om trekken).
    - cockpit kap heb ik heel anders geknipt, de mijne zit in lijn met het toestel. origineel zit er een soort ruimtehelm op als cockpit.
    - servo's in de vleugel gemaakt, recht achter de ailerons. vind ik persoonlijk een betere oplossing dan origineel: 1 middenservo. maar... das persoonlijk. ik hou niet zo van die aileronverbinders en zo. geeft wat te snel ruimte en speling. vind ik.
    en nog wel een heel stel dingen, maar dat is gewoon hoe ik mijn toestel bouw.
    wat zwaarder her en der, maar het toestel vliegt er niet minder om.

    Kleine dingen, die je in de bouw simpel meeneemt.
    al die dingen zijn absoluut niet noodzakelijk, de fourstar is in principe al bomproof.
    alleen ik vond (en vind) de mijne op deze manier mooier.
    Hij heeft ook al zat vlieguren op zijn naam, met her en der wat minder nette landingen en zo, heeft ie allemaal zonder problemen overleefd..

    wel opletten.. alle meegeleverde boutjes en moertjes zijn engelse maten..
    meteen vervangen voor metrisch, dan kun je nog eens een boutje verliezen, en in nederland makkelijk opnieuw halen.
    ik heb een keer een halve dag zitten rommelen om inslagmoeren uit het motorschot te krijgen.. dat is echt een minder fijn werkje...
    dus bij de vliegtuigen daarna denk ik altijd even twee keer na voor ik iets op een moeilijke plek weg bouw..
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik heb een half gebouwde laagdekker liggen. Geloof dat het een Tiger is.
    Die kan je ophalen als je wilt. Zelf zie ik het er niet van komen dat ik hem afbouw.
    Is een mooi projectje om diverse vaardigheden aan te leren of te proberen.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is een mooi aanbod Onno, waar ik graag gebruik van wil maken. Het moment van leren bouwen met hout is aangebroken.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Heel veel dank. Ik ga alle aanwijzingen per onderdeel noteren. Op de club hebben ook een paar mensen aangegeven te willen helpen, b.v. de tekening interpreteren.
    Als ik weet wat en hoe ik iets moet doen, zie ik het zeker zitten.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga vanavond een Venture 60 bestellen.
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Kom maar halen van de week.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Te gek. Ik stuur je een p.m.
     

Deel Deze Pagina