Welke zelfbouwkit laagdekker?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door WillydeWoofer, 2 feb 2018.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Is lastiger dan je denkt.
    De laser moet wel aan de goede kant van de lijn snijden, anders worden alle delen net iets te klein.
    Meestal laat de laser moet brugjes laten staan om de delen op hun plaats te houden.
    En goede kans dat de tekening in inches is, terwijl de winkels in Nederland alleen hout met diktes in mm verkopen.
    Grote voordeel van een laser gesneden kit is dat alle delen naadloos passen.
    Je kunt op veel plaatsen dan simpelweg alles als een puzzel in elkaar steken, controleren op rechtheid en dan CA lijm in de naden laten lopen, gaat supersnel.
    En je kan direkt verder bouwen, de lijm is dan gelijk droog.
    Heb je echter kiertjes in de verbindingen dan is recht bouwen lastiger en gebruik ik liever constructielijm (bruislijm) die lijm moet echt 12 uur uitharden, bouw gaat dus langzamer.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Willem. Ik ga het gewoon proberen. Er is tot nu toe slechts € 12,50 te verliezen.
    Ik heb ook een heel vriendelijk telefoongesprek met een klein bedrijfje in de buurt gehad. Zijn hebben een machine van Metaquip gekocht en gaven aan het leuk te vinden met een Vliegclub samen te gaan werken.
    Ze hebben veel verstand van software. Ik maak dankbaar gebruik van de kennis van anderen en dat hoeft ook helemaal niet allemaal gratis. Als zij voor een redelijk bedrag kunnen helpen is dat geen enkel probleem.
    Het alternatief is het toestel in de V.S. bestellen en zo'n $ 340,00 kwijt zijn. Ik wacht eens rustig af en zoek verder naar mogelijkheden. Verder weet ik mijn plaats als beginnend bouwer ;) :D.
    Ik luister naar alle adviezen en beslis vervolgens welke kant het uit gaat. Niets moet en alles mag.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eerst maar eens om de hoek snijden. Kijken hoe het uitpakt.
    Gewoon opstarten. Waar het vast loopt, stel je weer vragen.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Doe ik, ik blijf jullie lastig vallen :D.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gisterenavond het vliegtuig bij Onno opgehaald. Voor 80% is het al gebouwd.

    Er zitten 2 tekeningen bij. Een van een Carl Goldberg Sky Tiger, kit G31 en een van een Carl Goldberg Freedom, 20 kit K57.
    Welke het precies is, moet ik nog uit zien te vinden.
     
  6. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Als je bij een toestel welke al voor 80% afgebouwd is of vanaf een tekening nog niet het verschil weet te zien tussen een hoog- en een laagdekker is het maar net de vraag of je wel zelf moet gaan bouwen... :eek:


    ;) :p

    Gr.
    Paul
     
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Je moet de tekening van de Tiger gebruiken.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zit daar dan verschil in Paul? :D
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Onno, daar heb ik wat aan. Aan Paul van P.L. Elderly People Advisement Unlimited heb je helemaal niks :D. Ondanks de vele tientallen p.m.'s die we elkaar al hebben gestuurd :p :D.

    (ik heb overigens wel een klein ...... uh..... doe maar groot ......bokje geschoten)
    (in mijn vakgebied vergelijkbaar met: aan welke kant van de trompet moet ik blazen?(voor mensen met een grote mond is dat aan de achterkant:D)
     
    femmo en P.L. vinden dit leuk.
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De tekeningen van de Venture zijn binnen en gaan nu, ter beoordeling, naar de lasersnijder.
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Doe eens een foto van die tekening? gewoon lage resolutie? ben benieuwd hoe dat aangeleverd wordt
     
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Hoe jij aan die 340 dollar kom snap ik niet, in mijn eerder bericht kwam ik niet hoger dan 260 euro. en dat is 35 euro duurder dan een Sig Fourstar 60 en dat is een toestel van hetzelfde kaliber. Zie http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-venture-60-scratchbuild.171359/page-20

    Mvrgrt Aad dB.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is een ruime schatting Aard. De douane stuurde mij eens een rekening met kantoorkosten en maakte gebruik van een dure vervoerder voor het pakket naar mij thuis.
    Ik heb met "Venture" afgesproken, dat als het niet lukt om de tekening correct af te drukken, ik bij hem het complete pakket wil bestellen.
    Morgen krijg ik antwoord van de laser-firma.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb moeten beloven dat niet te doen. Misschien weet ik morgen meer van het laserbedrijf. Ik houd je op de hoogte.
     
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Je maakt er een mooie naam van :) Hij heet Bruce Tharpe en was een van de ontwerpers van SIG. Met name de de Fourstar 40/120 zijn door hem ontworpen. De Fourstar 60 is een verkleinde Fourstar 120 en die is niet ontworpen door Bruce. De Venture 60 lijkt erop maar ziet er wat minder lomp uit, heeft een beter geplaatst landingsgestel en het stabilo zit op een betere plaats en heeft daardoor nog betere vliegeigenschappen. Meskant gaat beter, verder stuitert hij minder in de landing en hij valt minder af in de bochten.

    P.S. Ik heet Aad en ben te vaak genoemd Aard.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Sorry voor de naamsverwisseling Aad. Niet iedereen kent de Bruce bij naam, daarom gebruikte ik "Venture". Ik doe ook maar wat ;):D.
    Ik wil het toestel nog steeds hebben.
    Bedankt voor de info over het vliegtuig.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sky Tiger? Da's een voorloper van de Tiger II :)
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Helaas de tekeningen van de Venture blijken geen vector-bestanden en zijn daardoor niet te laser-printen.
    Het wordt dus de kit bestellen, met bijkomende kosten, of niets.
    Ik denk er nog even over na, in overleg met Mevrouw de Woofer.
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Als het PFD tekeningen zijn dan kan je ze zo goed als zeker omzetten naar vector.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik snap het ook niet. Een vriend zegt daar een programma voor te hebben!? Ik stuur de tekeningen, die er prima uit zien, naar hem toe. Ik zal ook bij de andere clubleden eens rondvragen.
    Op internet schrijft men ook dat het kan. Misschien is het veel werk?
     

Deel Deze Pagina