Welke zelfbouwkit laagdekker?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door WillydeWoofer, 2 feb 2018.

  1. PH-HAN

    PH-HAN

    Lid geworden:
    20 okt 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Keldonk
    Ik heb afgelopen augustus een venture kit over laten komen. Had daar ook meteen de wielen set, piloot figuur, motor steun, dubbele rolroer servo kit en wheel pants bij besteld. Verzend kosten kwamen op 64 dollar. Dit kwam bij de wisselkoers toen omgerekend neer op zo'n 270 dollar (250 euro) totaal. Aan de deur mocht ik toen nog eens iets van 60 a 70 euro aftikken aan btw en inklaringskosten. Heb er nog geen spijt van gehad. Kwam allemaal netjes verpakt aan. Het hout is van een schitterende kwaliteit. De ribben, romp en staartdelen zijn op maat geschuurd dus geen verkoolde randen die eerst nog geschuurd moeten worden. Ook de roeren zijn al grotendeels in de juiste vormen geschuurd. Had eerder al de Four Star 40 gebouwd wat ook geen slechte kit is. Maar dit is toch echt kwalitatief allemaal wel een stukje beter. Als ie net zo vliegt als dat ie bouwt ga ik er veel plezier aan hebben.

    Gr. Han
     
  2. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Daar ga je zeker plezier van hebben. Één tip. Maak de sleuven voor de roer aansturing in de rompdelen voordat je de romp gaat bouwen.

    Veel plezier ermee. Aad dB.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff over die vector dingen: doorgaans gaat dat alleen als er recht vanuit een programma wordt omgezet naar pdf
    Dus uit autocad recht naar pdf.. dan zijn alle lijnen en lagen aan te vinken.

    Zelfde als uit wordt, dan kun je de tekst selecteren en zo.

    Is het een ingescant iets, is het 1 groot vlak voor de computer.
    En dus niets om te zetten naar vector.
    Er zijn volgens mij wel mogelijkheden om een computer zelf de lijnen te laten herkennen.. maar volgens mij zeldzaam

    Wat je eventueel nog kunt doen, is de tekening overtrekken in een cad programma. De pdf kun je gewoon als achtergrond erachter zetten

    Of ouderwets lasersnijden. 1 tekening extra printen, verknippen, op hout plakken.. zagen
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Han. Ik lees ook alleen maar positieve adviezen over Bruce. In totaal kwam je dus net over de 300 euro. De dollar staat nu nog lager, dat komt goed uit.

    Echter, tot op heden is Willemien de Woofer niet erg enthousiast. Mede daarom gaat het onderzoek naar het omzetten van de tekening nog even verder.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je. Ik ga contact opnemen met een paar mensen die dit waarschijnlijk weten.
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    De Venture is een relatief zeer eenvoudig te bouwen sport / fun model. De romp is een doosromp en de vleugel is helemaal recht.
    Het is natuurlijk logisch dat Bruce Tharpe geen vector file aan jouw levert. Hij is de fabrikant van de Venture, daarmee zou hij alle “intellectual property” uit handen geven en kan hij wel stoppen met het maken van bouwkits.

    Print de tekening 2 maal uit. Tekening 1 gebruik je om van te bouwen. Tekening 2 knip je in stukken en plak je op het hout. (Zoals WVR en Student ook al hebben aangegeven)
    Zo kun je de triplexdelen uitzagen met een figuurzaag en de balsadelen uitsnijden met een scherp mesje. (Bv. Proedge) In ca. 3 avonden kun je alle onderdelen maken.
    Ik schat dat je aan triplex en balsa ca. € 90,- nodig hebt. Goed en licht hout koop je bv bij Hobbyin.
    Daarma het model opbouwen, ook dat kan vlot en simpel.

    De cockpitkap en wheelpants kun je bij Bruce Tharpe bestellen. De verzendkosten ervan zijn heel laag, het kan in een klein pakketje. Zelf heb ik ook cockpit’s besteld in de VS, voor een paar dollar krijg je een moiie cockpit. Blijf je beneden de 25 dollar bestel- en verzendkosten dan hoef je geen invoer en BTW te betalen. (Zie invoercalculator.nl)


    Grt,

    Arnoud.
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Als de PDF gemaakt is door een directe export vanuit een CAD programma, dan is het waarschijnlijk een vector-PDF
    maar als een gescande tekening is, die als PDF wordt aangeboden, dan bevat de PDF gewoon een berg puntjes. Soms kan je het al zien als je inzoomed op de PDF
    blijven de lijnen scherp, ook bij 10x inzoomen dan is het waarschijnlijk vector, als ie blurry wordt, dan is het zeker geen vector.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is de goedkoopste manier Arnoud, maar ik vrees/frees te hoog gegrepen voor deze beginnende bouwer. Aan de andere kant, kan ik het 3x verknallen voordat ik op € 300,00 zit.
    Van Proxon heb ik de figuurzaag en de schuurmachine. Ik heb hevige twijfels. Ik leg het voor aan de ervaren bouwers van onze club. Twee daarvan hebben al geadviseerd met een complete kit te beginnen.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga straks eens kijken wat er gebeurt bij inzoomen.
     
  10. PH-HAN

    PH-HAN

    Lid geworden:
    20 okt 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Keldonk
    Dank je voor de tip. Maar de romp is al voor 80% gebouwd dus dat gaat niet meer lukken. Maar krijg het zo ook wel voor elkaar.
     
  11. PH-HAN

    PH-HAN

    Lid geworden:
    20 okt 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Keldonk
    Ik had daar nog wel voor bijna 50 dollar aan optionele onderdelen bij besteld. Dus zonder die extra's en met een lage dollar zou het voor rond de 250 euro moeten kunnen.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Onderstaande reactie kreeg ik zojuist van een bedrijf dat kan laser-snijden;

    Wij kunnen Vector-bestanden lezen die zijn geëxporteerd naar:
    - .dxf (autocad bestandsnaam)
    - .ai (adobe illustrator)
    - .pdf (Inkscape)
    De tekening die jij doorstuurt is echt alleen een tekening in pdf formaat en bestaat dus helaas niet uit duidelijke vector bestanden.
     
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Toch heeft Arnoud wel een punt. De goedkoopste manier is inderdaad het zelf snijden/zagen. Ik doe dat ook nog wel eens. Je moet er alleen wel de tijd voor nemen. En met een figuurzaagmachine ik kan het ook niet. Ik gebruik daarom graag de ouderwetse figuurzaagbeugel. Iets te ruim uitzagen en dan met een goed scherp schuurblok het precies op maat schuren. Eindigen met droog waterproof 400 grit. dan krijg je het keurig voor elkaar. En als je een tekening zoekt van de Venture ik heb hem nog wel in PDF vorm.

    :) En wat betreft mevrouw de Woofer, een beetje dronken voeren of overladen met cadeaus. :)
     
  14. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Waarom koop je niet gewoon een Fourstar 60 kit in Waalwijk.
    De kisten zijn 90% identiek, en als je er een elektromotor in zet moet je het neusje toch aanpassen.
    Ik denk dat alleen een zeer ervaren piloot het verschil merkt.
    Dat kost je 225 euro maar je kunt morgen beginnen met bouwen.
    Je kunt zien wat je koopt, hoeveel extra onderdelen zitten er in de doos?
    De kleine "beslag" delen kosten ook flink wat geld!
    En wat ik eerder gezegd heb, je koopt altijd hele platen dus veel te veel hout.

    Goede bouwbeschrijving (SIG) is ook goud waard voor de beginnende bouwer.
    En adviezen van de winkelier.
     
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    By the way, de tekening is ook gewoon te koop bij ome Bruce http://www.btemodels.com/prices.html. En inderdaad die Fourstar is ook een goed idee. De Venture is kwalitatief wel mooier en de bouwbeschrijving is ook goed je kunt hem gewoon downloaden op de site van BTE verder is daar ook een op A4-tjes tekening van de vleugel te downloaden die je dan aan elkaar plakt dan hoef je niet te knippen in je tekening.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zeg het met bloemen :D.

    De tekening heb ik ook. Dank je.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vind de Venture ook mooier. Ik overweeg toch om de kit te bestellen. Misschien eind van de maand als het schip weer binnen komt?
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is zeker waar. Maar als ik een maal iets moois gezien heb, laat me dat niet meer los. Dan is het meestal alles-of-niets. Zo heeft iedere gek zijn gebrek.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hieronder de reactie van een oud-collega handvaardigheid en techniek;
    Het is een fluitje van een cent om deze PDF bestanden om te zetten in SGV-Vector bestanden.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2018

Deel Deze Pagina