Welke zelfbouwkit laagdekker?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door WillydeWoofer, 2 feb 2018.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Afstellen? Fluitje van een cent! Dead sticks... alleen als er weer zo een domme OS 46 AX een busje stript.

    Ik vlieg ook elektro? 2x F5B grastrimmers? En... een delictate verbeterde Rascal 40 op Hyperion+planetair...
    en helemaal doorgerekend, tot het hoogst mogelijke rendement... laatste stukje verantwoord potentiaalverschil uit de accu's te kunnen lepelen...

    Maar hoe vaak ik niet weer accu's heb lopen ontladen, omdat de uitgerekend de hemelpoort, op 's mijns' vliegdagen per se open moest?
    En dan oeheej, opletten, accu niet te ver leeg van de Rascal vliegen? Ondanks nifty telemetrie?
    Accu, accu, uccu... piep, piep, piep... zucht.
    Nja... hij wordt idd niet vet. Verlengt technisch wel de levensduur... en het hangaar stof plakt wat minder... daaaa's wel voordeel? Overigens klinkt de aandrijving als een gezond stuk elektrogereedschap.... Turbine sound...

    Dannnn.... trekt de domste brandstofkist die ik heb al dik 13 jaar ruige tevreden baanjes... totdat er weer een cilinderbusje... gefileerd wordt. Dan rookt het uit mijn oren.
    Gaatje in de lucht? Dan is de brandstoffer snel in de auto gesmeten met startkist en al, in een handomdraai, voor je nog gedag kunt zeggen... of hoi, al in de lucht... bijna sneller dan dat iemand z'n accu verwisseld, of er naar wijst...

    Maar zo een viertaktje? Is er ook gebruikt, en zeker niet altijd afgetrapt. En maakt je kistje bijzonder! Soms mag er niet eens meer gevlogen worden met brandstof... dan houdt het op.
    Over 20 jaar zijn er alleen nog maar e-auto's toegelaten... maar dan vlieg je een uur op een nifty brandstofcelletje. Waterstof.

    Tuurrrrrlijk! Ieder z'n multi-meug... maar ho, ho, je moet hier ook porren en poken!? :)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2018
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    wat ik ook nogal regelmatig zie..
    leerling.. of beginner brandstof (wel gevorderd piloot)

    en dan een "krijgertje" als brandstofkist.. Na een poosje in zijn achtertuin loopt het ding.
    op het veld gaat hij raar doen.
    na veel gezeur trekt je de kop eraf, blijkt de bus ingevreten/compleet overleden.
    motor heeft de klok al rond gedraaid..

    Of de brandstof nieuweling met een nieuwe motor.. alleen te weinig geduld, te weinig afstellen.
    paar keer vliegen.. thermische problemen.. stukken erin.

    Gemiddeld genomen, als de nieuweling even een tijdje met een gevorderd persoon gaat vliegen..
    komt dat gewoon goed.
    ff geluid leren kennen. handigheidjes.

    ken je de handigheidjes.. fluitje van een cent.
    alleen start de brandstoftuf vaak scheef omdat er te weinig tijd in wordt gestoken. Of door onwetendheid verkeerd mee wordt omgegaan.
    In de regel ben je met een brandstofkist (2e vlucht van de dag, al getankt) net zo snel weg als een electrokist. misschien zelfs sneller.
    1ste start van de dag is altijd even rommelig.
    alleen ff poetsen eind van de dag. Heb je hem goed gebouwd, is dit ook 2 tellen met een lappie erover.
    heb je er niet goed over nagedacht, zit hij er helemaal onder.
    maar dat doe je zelf :D
     
    blaauwen en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bas! :mad:

    ;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo'n:thumbsup:vent, die Bas....:p
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En zo subtiel :D.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vond dat ik het wel keurig netjes en met veel gevoel, en zachte meest vriendelijke woorden, menig tenen van enige lengte ontziend, verwoorde :)
    Bedoel... F5B... dat gaat als een dollebezetene, sneller dan een vuurpijp omhoog, in mijn club worden ze er bang van.. maar vliegt als op rails... Een elektro Rascal met nifty high-tec e-drive wil niet naar benee... en hangt bijna stil in de lucht met een prop die met schoolslag door de lucht peddelt. Hoe elektro wil je het hebben?

    Maar ronken, stinken en strepen trekken... en toch ook muisstil wegens perfect uitlaatsysteem... is gewoon schitterend. Zou alleen nog op echte benzine moeten... dan is de wereld perfect!
    Mijns inziens... Als de hersens maar aan het werk zijn... :yes: daar gaat het om!

    En bedoel... kijk nou toch! Zelf gereviseerd! Mooi opgebouwd. Klaar voor het grote werk. Is toch gewoon een beeldhouwwerk! Zo een carter...'t-is gewoon Flash Gordon... Grieks galei, sow Starship enterprise, Spocky beam me up tool!

    IMG_2527.jpg


    Ook mooi.... maar toch weer anders... Rascaldrive. De binnenloper werd me te warm... de 1900kv buitenloper lijkt iets koeler te lopen. Overigens ook een perfecte F5B aandrijving Gearbox is 3,7:1 reductie.
    In schoolslag, net onder de 10A kan je de Rascal lang in de lucht houden... Span 180!

    IMG_1684.jpg


    Rascal 40...

    IMG_1042.jpg
     
  7. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Die knor-tor zo prachtig :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Stel ...... stel......stel, dat ik de Venture met een 4-takt lastig ga vallen :D, wat zou er dan maximaal in kunnen?
    De komende maanden ga ik toch met 3 andere laagdekkers vliegen, dus ik heb er geen haast mee.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    "Vond dat ik het wel keurig netjes en met veel gevoel, en zachte meest vriendelijke woorden, menig tenen van enige lengte ontziend, verwoorde :)"

    Er worden wel eens plaagstootjes uitgedeeld zo hier en daar :D.
     
  10. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Het minimale wat ik zou aanhouden is een 12CC Saito bijvoorbeeld ik zelf vlieg hem met een 15 CC ASP uiteraard allen 4 takt en goed gedempt..Zat vermogen, vlieg bijna nooit volgas en dat komt het geluid weer ten goede.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Had ik ook. Saito .82 een feitelijk opgevoerd blok, of een mooie .91.
    Benzine tokkelaars zijn duurder.
    Voordeel is de veel geringere olieuitstoot en geen methanol zuurvorming meer in de motor. Daarmee verwacht ik veel minder onderhoud. En met een klein tankje brandstof ben je langer onderweg.
    Of de fraaie ASP conversies van Brutus. In levende live mogen aanschouwen en mogelijk nog stiller lopend dan methanol. Het vloog bijzonder overtuigend.
    Beste nieuws was dus geringe uitstoot. Folie die daardoor langer puik blijft... en de idiote zuinigheid van de aandrijving.

    Is een keuze. Modelbouw is ook een ontdekkingsreis door de techniek en het ontwikkelen van eigen kunde.

    Ik zag dat er ook nog een aardige Saito 115 op mp stond. Ook een fabrieks opgeboorde. 200 pop wordt er voor gevraagd. Motor is dacht ik alweer uit productie door rationalisatie in aantal modellen.
    Hele mooie motor...

    Kontronic drive met gear? destijds nieuw? Kosten? Je wil het niet weten... maar nee, er gaat idd wel veel geld in om. Budgetteren is dus totaal niet onredelijk in deze tijden...
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2018
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ze zijn inderdaad best wel duurder. Ik ben zelf in het bezit van een 14 CC benzine van Saito. Loopt als een Zwitsers uurwerk. Tankje leegdraaien... ja dan ben je even bezig. Eigenlijk nog niet eens zoveel duurder. Er zit ook een vonkendoos bij en ook een mooie motorsteun. Verder is de carburateur ook heel anders. Wat heel prettig is dat brandstof haal je op de hoek van de straat, olie koop je in de motorfietsenhandel en met 5 liter vlieg je bekant het hele seizoen en draait bijzonder mooi stationair.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zou voor € 100,00 een goede tweedehands 4-takt motor kunnen kopen? Ik heb geen enkele haast.
    Vaak vragen mensen nog de hoofdprijs.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat je voor dat geld wel een knappe motor op de kop moet kunnen tikken, maar dat is en blijft lastig te zeggen.... Tweedehands is en blijft een risico.
    Persoonlijk neem ik zo'n risico alleen als het een motor betreft die niet meer nieuw te krijgen is.

    Een nieuwe ASP .80 kost (bij Just Engines) ongeveer 160~170 euro plus verzendkosten. Voor iets meer als een tientje extra zit er een (vind ik persoonlijk) érg mooi klinkend dempertje bij.
    Bij HobbyKing kost ie ongeveer 145 Euro ex verzend, maar loop je het risico op bijbetaling bij de postbode.
    De .91 is bij beide verkooppunten slechts 2 of 3 tientjes duurder.

    Zijn gewoon goeie motoren voor het geld, je moet zelf weten waar je hem koopt.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat....:thumbsup:
    Niet eens de prijs van de brandstof, maar het feit dat je 5 minuten voor je naar het veld gaat "nog effe snel" brandstof kunt halen, op iedere straathoek, en bij wijze van spreken 24 uur per dag, 7 dagen per week. Geen 50 liter op hoeft te slaan omdat die hobbywinkel zo'n eind rijden is (nog afgezien van het feit dat je daar letterlijk een paar jaar mee doet...).

    In Indonesië kocht ik geeneens brandstof: Ik tapte gewoon vóór iedere vliegdag een kwart liter uit de scooter van dochterlief af, en goot er wat olie bij.... :D

    Olie koop ik overigens via www.oliewereld.nl, kost maar de helft van wat het in de winkel kost, per 10 liter is de bezorging gratis, en die tien liter staan écht niet in de weg: geloof me, je staat er verbaasd van hoeveel mensen belang hebben bij een litertje voor die prijs.
    Heb al drie keer zo'n doos gekocht in 2 jaar tijd, en mischien 6 of 7 liter ervan zelf gebruikt :worship:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb een SIG Hog Bipe, ander model (dubbeldekker) maar zelfde gewicht en maximale aanbevolen motor ook 15cc 4takt
    Zit een Saito 91S op, perfecte motor.
    Erg licht voor zijn afmetingen, nooit startproblemen en is nog nooit afgeslagen in de lucht.
    Voor de start is 3/4 gas ruim voldoende, volgas gaat recht omhoog (3,5 kilo!)
    gewoon vliegen is halfgas perfect.
    Looping vliegen vanuit halfgas is geen probleem, gas bijgeven omhoog, gas minderen omlaag, snelheid blijft konstant.
    Heb er wel een 15x6 prop op gezet (minder snelheid maar meer trekkracht)
    Aanbevolen werd de 14x8 maar ik was bang dat die bij stationair gas nog teveel power zou geven voor de landing.
    De 15x6 geeft bij gas dicht nog merkbaar power, sleepgas is niet nodig (is bij de meeste dubbeldekkers wel nodig).

    Ik heb veel gebruikte motoren gekocht, en in 50% van de gevallen gaven de kogellagers problemen (roest)
    In een Saito 15cc zitten 2 kogellagers revisie is een paar tientjes.
    Heb ook meerdere oudere OS 10cc gehad, daar zitten 5 kogellagers in!!! waaronder 1 hele dure! revisie kosten 100 euro.

    Ja je kan voor 100 euro een gebruikte motor kopen, maar kans dat revisie nodig is is groot.
    Een echte goede jong gebruikte kost iets meer.

    Ik vlieg nog regelmatig met een OS 10 cc viertakt uit circa 1980, zitten wel nieuwe lagers in maar loopt nog prima.
    Viertakt motoren draaien wat rustiger als een tweetakt en gaan zeer lang mee, ondanks dat ze wat gecompliceerder zijn.
    Maar dat geluid van een halfgas pruttelende Saito 91S, 6000 rpm, muziek.
    OS 10 cc heeft geen demper, nooit klachten, maakt geen herrie maar muziek, gewoon extra communicatie tussen vliegtuig, telemetrie heet dat tegenwordig.
    Vliegtuig zegt zelf of hij het naar zijn zin heeft.
    Had een keer een verdraaiende spoeier naald (rateltje te los, bij volgas trilde de naald een paar tandjes rijker) hoorde je direct aan het geluid.
    Klemplaatje iets strakker, opgelost, muziek instrument niet meer vals maar gestemd.
    Brandstof gebruik van zo'n rustig lopende viertakt?
    Vlieg meestal halfgas met de 15 cc en dan zit de tank na 15 minuten nog ruim halfvol, 200 cc in 20 minuten, kost minder dan een eurotje in Waalwijk, lig ik niet wakker van.
    De meeste piloten drinken meer en duurder in de kantine :beer: o_O
    Die oude 10 cc OS? die verbruikt nog veel minder. Tank zit nog bijna vol na 15 minuten.

    Sluit mij volledig bij Bas aan, geeft echt een extra dimensie aan het vliegen.

    Succes Willem
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Voordat er internet was, kocht ik wel eens tweedehands blaasinstrumenten voor leerlingen. Vaak van mensen die er mee gestopt waren, nog erger (voor hen) als er iemand was overleden.
    Het belangrijkst daarbij was verstand van zaken te hebben. Gezien mijn beroep was dat geen probleem, maar er werd veel rommel aangeboden.

    Terug naar de motoren: ik heb er totaal geen verstand van! Vertrouwd kopen zou ik wel aandurven. Ik kan eens rondvragen binnen de vliegclub.

    "Ik zag dat er ook nog een aardige Saito 115 op mp stond. Ook een fabrieks opgeboorde. 200 pop wordt er voor gevraagd"
    Is dat niet veel te duur?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Saito 115 heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de 100 en 91S en de oude 80 (dus bijna zelfde gewicht, zeg 550 gram).
    Afmetingen gelijk aan een OS91 maar krachtiger.
    Niet meer in produktie.
    Zal best wel passen in de Venture.

    Zie op de foto op MP dat er maar 1 propmoer op zit, Saito gebruikt al zeker 10 jaar een dubbele moer, dus zeker een vraagteken.
    Hij ziet er aan de buitenkant wel netjes uit.
    Nieuwe Saito 100 kost 309 euro, dus 200 euro is fors voor een oude motor.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat heet afpingelen. Nee ook een keer hier op mp... of mbf... tijdje terug een FA-100 gekocht.?125 pop. Mooi van buiten en ja met contra moeren... is te bestellen bij HobbyIn... anders bij Krick Duitsland (importeur?)... maar de lagers waren shot. Verder schone motor. Puur stilstand en mogelijk geen afterrun. Nieuwe lagers ingetikt. Daarna perfecte loop en met 1 tik aan. Zeer leuk. Kan geen kwaad metanolmotoren als deze 1x per jaar uiteen te nemen. Poetsen. Het timen van een Saito is een eenvoudig truckje. Weet je dat, gaat het altijd goed, en de instructieplaatjes altijd archiveren
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die ene Saito staat er al heel lang. Niet bieden maar aanschrijven of bellen. Nieuwe motor mag het volle pond kosten, maar eenmaal aangebroken... is als een fles wijn.
    Nieuwe motoren voor de heb dan ook nooit starten om de leut, tenzij doel is om te vliegen. Nieuw in doos is dan heilig/verstandig te laten voor wat het is.

    Beste is met de man te kletsen. Prijs omlaag of anders niet. Eerst aan de praat over de materie.
    Dat de propmoer verkeerd is kan een vergissing zijn... of anders... hoeft geen beschadigde motor te zijn. Eerder slordigheid. Of iemand die het voor een ander verkoopt...

    Onderhoud, bijhouden van een motor is niet complex. Wel goed gereedschap. Imbus sleutels van deugdelijke hardheid. Etc..

    Er is een goed gedocumenteerde Saito site op internet.

    Bij een Saito in doos horen ook imbusleuteltjes, en zoals hier thuis, NIB, enige steeksleutels, kleppenstel gereedschapje, instructies en... de uitlaat.

    Pakkingen heeft ook HobbyIn liggen... hadden ze altijd... voor als er een stuk mocht gaan, hoewel zelf-maak, kan ook... maar iets tijdrovend is.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2018

Deel Deze Pagina