Welke zwever?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ewald, 18 mrt 2017.

  1. Ewald

    Ewald

    Lid geworden:
    12 apr 2007
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Heemskerk
    Hallo
    Ik ben van plan om een (schuim)zwever aan te schaffen.
    Ik vlieg nu om en nabij de 2 jaar en heb inmiddels mijn (light)brevet.
    Op dit momet vlieg ik een tec sumo ,een hype funtastic en de laatste aanschaf is een excalibur.
    Met alle 3 kan ik redelijk goed vliegen,maar wil er nu ook een echte zwever bij hebben.
    Ik zelf twijfel op dit moment tusen de radian pro en de mpx Heron.
    De radian pro omdat die ook bnf te krijgen is ivm mijn zender een spectrum dx6,en de heron omdat mpx een goede naam heeft wat de schuim kwalitet betreft.
    Ik wil lekker relaxed kunnen zweven,maar af en toe ook wat steviger kunnen vliegen.
    Graag hoor ik jullie ervaringen en input.

    Mvg Ewald
     
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    als je relaxed en ook wat steviger wil vliegen is de Heron een heel goede keuze. Bovendien ziet de Heron er ook veel mooier uit (maar dat is mijn mening:)) Vliegtechnisch gezien zijn beide vliegtuigen uitstekend dus daar zal het niet aan liggen....
     
  3. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik heb zowel de Radian Pro als de Heron gehad. Wat mij betreft is de keus niet moeilijk: Heron. Betere foam kwaliteit. Steviger. Vliegt mooier.

    De Radian Pro vond ik niks.

    Ik heb de Heron kit genomen en deze opgebouwd met HK onderdelen. Esc, mg servo's en motor. Prijs houd je daarmee ook laag met zelfs goede onderdelen.
     
  4. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Ik vlieg al jaren metde Radian pro. Een uitstekende kist, maar met een paar problemen.
    De romp is aan de achterzijde veel te flexibel, te slap. Ik heb daarom een aantal carbon strips in het schuim gestoken en met cyano vastgelijmd. Dat verbetert het vlieggedrag aanzienlijk. Verder is de instelhoek erg groot. Via youtube is er een serie te volgen, gefilmd door Paul Naton, waarin uitgelegd wordt hoe je eenvoudig de instelhoek kan verbeteren. Let wel, hij overdrijft wat, ik heb de helft van zijn correctie genomen en dat bevalt mij uitstekend.
    Vooral het landen met kraaienstand is geweldig!
    Met de Heron heb ik geen ervaring, wel is de kwaliteit van Multiplex uitstekend.
     
  5. Ewald

    Ewald

    Lid geworden:
    12 apr 2007
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Heemskerk
    Thnx voor de reacties.
    Als ik hier van uit ga neig ik toch naar de heron.
    Ik hou er niet van om een nieuwe kist al direct te moeten verbeteren uit de doos.
    En ik heb nog 6 15gr dig mg servo's liggen,regelaar haal ik wel uit een andere kist.
    Blijft alleen de vraag wat voor motor er in moet.
    Hij hoeft niet verticaal te stijgen,maar wel erg makkelijk naar boven gaan.
    En ik heb nog meer dan genoeg 3s 2200 accu's liggen.
    Nu maar eens zien wat het prijs verschil is tussen de kit en de pnp versie.

    Ewald
     
  6. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Turnigy Gliderdrive SK3 960kv
    142 gram

    Mijn volledige setup opgezocht:
    6x TGY-306G-HV High Voltage Ultra Fast/High Torque MG Digital Alloy Cased Servo 3.7kg
    TURNIGY Plush 40amp Speed Controller
    Turnigy GliderDrive SK3 Competition Series - 3850 - 3.5 960kv

    Stock 12 x 6 Prop
    325 Watt
    32 Amps
    Met 3s 2200mAh Nanotech batterij

    Bij deze setup hoefde ik de bijgeleverde gewichten niet in de staart te plaatsen om het zwaartepunt goed te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2017
  7. Ewald

    Ewald

    Lid geworden:
    12 apr 2007
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Heemskerk
    hhmmm ik heb ook nog een turnigy SK3 3542 1250 kv liggen.
     
  8. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    De beste ervaringen heb ik met de Turnigy Aerodrive SK3 2836-1040kv van Hobbyking. Krachtig genoeg en niet zo duur als de Hacker motoren. Prop 11x6
     
  9. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Hallo Ewald,
    Ik heb nog even de filmpjes bekeken van de Heron, mij biel op dat het gefilmd wordt als hellingvlieger en niet als thermiekvlieger. Ik weet de vleugelbelasting niet, dat geeft wat meer inzicht. Bij mijn Radian Pro kom ik op 28 g/ dm2. Dat is voor een thermiekvlieger hier in Nederland zo een beetje de max vleugelbelasting. Ik had een Reichard met meer dan 30 g/ dm2 en dat was een snelle kist, waarmee ik hier nog nooit een bel heb gevangen.
    Dus, wat is de vleugelbelasting van de Heron?
    Misschien vlieg je wel op de helling, ik hier eigenlijk nooit.
     
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    De Heron is een prima thermiekzwever hoor! Dat promotiefilmpje van Multiplex is vooral bedoeld om het suffe imago van de schuimpjes weg te nemen. En dat sluit naadloos aan bij jouw wens om wat steviger te kunnen vliegen. Met een paar graden flap (naar beneden) is het echt een mak lammetje en ligt hij stabiel in de thermiek.
     
  11. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Ik heb beide gevlogen, Radian is inmiddels weg en de Heron gaat overal mee naar toe.
    heron kan zowel op de helling als in de thermiek gevlogen worden en presteert geweldig voor een schuimpje, landen op een postzegel en zeer voorspelbaar vlieggedrag.
    Het opbouwen van de Radian geeft wat problemen (kabeltjes doorvoeren) en de Heron is in een minuutje vliegklaar

    Keuze lijkt mij eenvoudig....., ga voor de Heron!!!!!!
     
  12. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    Hier ook een zeer tevreden heron vlieger .
    Zowel op de heling in Oostenrijk gevlogen als hier in het vlakke Nederland .
    Geen moment spijt van gehad .
    Wel de RR versie genomen ,lui aangelegd
    Patrick
     
  13. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Heb net de Kit versie van de Heron binnen, en ga de setup van mijn wijlen Solius gebruiken in de vleugels komen dit keer servo`s met metal gear.
    Succes verder.
    Egbert
     
  14. Nick87

    Nick87

    Lid geworden:
    1 nov 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Antwerpen
    Je kan de Heron blijkbaar 6 & 7 kanaals vliegen (of vergis ik me)? Waar zit het verschil net? Is dat voor camber/crow/reflex te kunnen gebruiken? Anders is het enkel flaps naar beneden?
     
  15. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    klopt maar dan werk je met een y kabel op de flaps
     
    Nick87 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina