Welkom en accu vraag

Discussie in 'Electro auto's' gestart door bertolli, 18 okt 2016.

  1. bertolli

    bertolli

    Lid geworden:
    17 okt 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Achterveld
    Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen. Ik ben Bert en ben 40 jaar. Gehuwd en ik heb twee jongens. Ik woon in het mooie Achterveld. Sinds kort ben ik in aanraking gekomen met het off-road rijden met een traxxas stampede. Weliswaar tweede hands maar gaat als de brandweer en ik vind het erg leuk. Ook mijn jongens zijn verslaafd.

    Nu heb ik al heel veel gelezen op dit mooie en uitgebreide forum maar kan een simpel antwoord niet vinden.
    Ik heb drie accu's. Een 2000 een 3800 en een 4600. Ik heb een multilader b6 die hier ook veel benoemd is. Maar de instelling snap ik niet. Ik laad ze nu met 2.0 3.8 of 4.6 maar de accu's zijn dan al na een paar minuten vol. Maar rechtsonder lees ik dan veel minder af. Dus nooit het aangegeven getal. Wel zijn de accu's wat ouder. Wat doe ik fout. Ik heb er echt al veel over gelezen in verschillende topics maar ben het kwijt. Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat ik moet doen.
    Groet Bert
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    een accu die na een paar minuten vol is, was niet leeg om mee te beginnen...

    Belangrijk is om even te melden wat voor accu je hebt.
    Nimh, nicd, lipo of life.

    Een lipo of life kunnen doorgaans op 1c worden geladen. Wat inhoud dat je 1 maal de capaciteit insteld.
    Dus een 3000 mah accu kun je met 3 ampere laden. Dat zal hij in 1 uur erin laden.
    Soms zelfs met meer dan 1c, bijvoorbeeld 2c, dus 6 ampere, wat hij in de helft van de tijd laad.
    4c is laadstroom weer keer 2, tijd delen door 2.
    Opletten, deze accu's worden doorgaans gebalanceerd geleden, dit balanceren duurt ook nog een tijdje. Des te meer c laden, de langer het balanceren duurt

    Deze accu's is niet zoveel mee te doen als ze raar gaan doen met laden...
    Meestal zijn ze dan op. Dus nieuw halen..

    Voor nimh of nicd ligt dit nogal anders.
    0,5c wordt al als snelladen gezien. 1c is dan al vrij vlot.
    Dan hoort hij ook in 2 uur (0,5c ) of 1 uur vol te zijn.
    Nimh en nicd hebben de eigenschap door de tijd heen steeds minder stroom op te nemen.
    Dus op de helft van de normale rijtijd, stopt hij opeens.
    En hij laadt in d helft van de tijd op... omdat ie ook maar half leeg was.
    Alleen trekt hij het niet meer. Dan valt het voltage omlaag, stopt de auto.

    Het kan helpen om de accu's een keer of wat leeg te trekken en weer vol te laden, aan de lader.
    De lader heeft daar ook een stand voor, het zogeheten cyclen.
    Soms zie je dat na een cycle of 2 a 3 er weer meer in de accu geladen wordt
    Dan komen ze weer een beetje bij.
    Lukt dat niet, einde accu. Nieuwe halen....
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Probeer die accu`s eens te laden op 1.0
    Waarschijnlijk zal de lader dan wel doorladen.

    Dit gebeurt vaak bij wat oudere accu`s en door ze een aantal keren te laden/ontladen (rijden) zullen ze weer tot leven komen. Zo niet is het einde accu.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Als het om NiMh accu's gaat heb je last van een false peak. Inderdaad kan een lagere stroom werken maar soms is het ook gewoon herstarten dat die door laadt.
     
  5. bertolli

    bertolli

    Lid geworden:
    17 okt 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Achterveld
    Zo hee dat gaat mooi zo. Bedankt alvast. Ja het zijn NiMH accu's. En ik laad ze met een imax 6 lader. Dus ik kan het beste de cycle cyclus doen. Dus de vijf stappen doorlopen van decharge naar charge.
     
  6. bertolli

    bertolli

    Lid geworden:
    17 okt 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Achterveld
    O en stel dat ik toch nieuwe wil. Wat is dan het beste om zeg maar lang te rijden en in 1 keer klaar te zijn met 1 of 2 of 3 accu's.
    Nogmaals al veel gelezen maar echt een leek
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Beetje rare vraag. Ik wil lang kunnen rijden, wat kan ik beter kopen. 1, 2 of 3 kannen benzine ?
     
  8. bertolli

    bertolli

    Lid geworden:
    17 okt 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Achterveld
    Ja sorry wat is een goede accu voor deze auto. Een aanrader?
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De beste accu bestaat niet. Net zo min als er een beste TV, fiets of auto bestaat.

    Motor, accu, regelaar (ESC) en tandwielverhouding zijn op elkaar afgestemd en die kun je niet straffeloos wijzigen.

    De accu heeft een aantal cellen. Elke cel (Ni-Mh) heeft een nominale spanning van 1,2 volt. Die spanning ligt natuurkundig vast. In een accupakket zijn deze cellen in serie geschakeld. Een accu die uit 8 cellen is opgebouwd heeft een spanning van 9,6 volt, een met zeven cellen is 8,4 volt.

    Dan heeft een accu een capaciteit uitgedrukt in mAh, milliampereuur. Simpel gezegt is dat de hoeveelheid electriciteit die je er in kan stoppen en er weer uit kunt halen. Met meer electriciteit kan je langer rijden. Vergelijk het maar met de inhoud van een benzinetank. Met een grote benzinetank kan je langer zonder te tanken rijden dan met een kleine.

    Een pakket heeft dezelfde capaciteit als een enkele cel. Bij een pakket met in serie geschakeld pakket mag je de spanningen van de cellen bij elkaar optellen, maar bij de capaciteit kan dit niet.

    Een accu, opgebouwd uit cellen met een hoge capaciteit lijkt aantrekkelijk. Je zou dan langer kunnen rijden. Maar er zit een adder onder het gras. Standaard cellen zijn even groot. Als een cel een hoge capaciteit heeft, moet al die electriciteit in dezefde behuizing worden opgeslagen. Het gevolg is dat de cel het moeilijker heeft die electriciteit af te geven. Bovendien, langer rijden kan zorgen voor een (te) grote warmte-ontwikkeling in motor en ESC.

    Een hoge capaciteit is niet altijd een voordeel.
     
  10. SamP

    SamP

    Lid geworden:
    5 jan 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    De Kempen
    Hoi Bert,

    Volgens mij is jou auto geschikt om met 2 cellen lipo te rijden(indien met originele electronica), ook je lader kan lipo accu's laden.
    In dat geval zou ik altijd voor lipo accu's gaan.
     
  11. mika

    mika

    Lid geworden:
    3 mrt 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    apeldoorn
    hallo ik heb een traxxas stampede vxl 2wd brushless ik ben opzoek naar een lipo accu welke moet ik precies hebben?
     

Deel Deze Pagina