Wemotec Midi fan timing

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jap, 28 sep 2018.

  1. jap

    jap

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwolle
    Ik heb niet zo veel ervaring met EDF's maar tot nu toe draaide alles prima.
    Sinds kort heb een zelfbouwdelta uitgerust met een klassieke Wemotec Midi fan 90 mm, een 1900 Kv motor op 6S en een YEP 100 A ESC. Je zou hiermee theoretisch ruim 40000 toeren moeten halen.
    Tot half gas klinkt alles goed met bij volgas hoor je de motor steeds even inhouden en weer op toeren komen (hunten). De timing van de ESC staat op AUTO en ik vermoed dat daar iets niet helemaal goed gaat.
    Kan iemand mij zeggen welke timing het beste past bij deze combinatie?
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.884
    Locatie:
    Velserbroek
    Stroom gemeten? Spanning op de accu?
    Hang er een zogenoemde 'whatmeter' tussen, die laat beiden in 1 keer zien.
    Als de stroom te hoog is voor je accu,
    of je spanning van je accu zakt onder de ingestelde spanning per cel, dan gaat de regelaar ingrijpen
     
  3. jap

    jap

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwolle
    Accu is een 6S met 3,6mAh en 30-40C discharge. Misschien niet de allerbeste maar tijdens proefdraaien (met Wattsmeter) bleef de spanning constant met een max ampère van 58. De frequentie van het hunten is ongeveer 2 à 3 x per seconde.
    Alles lijkt verder normaal vandaar mijn vermoeden van een verkeerd ingestelde timing.
     
  4. jap

    jap

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwolle
    Oeps, :)moet natuurlijk 3,6 Ah zijn
     
  5. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Ik denk dat hij eerder rond de 100A moet uitkomen , heb je je gascurve wel ingesteld met de Yepregelaar ?

    Mvg Andre
     
  6. jap

    jap

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwolle
    100 ampère met 6S betekent dat je op ruim over de 2000 Watt uitkomt en dat kan deze motor niet aan (maximaal 1770 Watt).
    Het model heeft al gevlogen en heeft meer dan genoeg vermogen. De motor reageert verder prima en wordt ook niet bijzonder warm of zo. Het enige wat mij tijdens het vliegen opviel is dat vreemde geluid bij volgas.

    Heb net op het EDF forum teruggebladerd tot 2008 en vond nergens iets over timing.

    De programcard van de YEP esc biedt de mogelijkheid timing in te stellen. Je hebt AUTO (daar staat hij nu op) en verder 0, 6,12,18, 24 en 30 graden. Wat is de beste instelling?
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2018
  7. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Auto zou voldoende zijn de PMW frequentie khz kun je ook wijzigen zet die eens op 8 of 12 of 16khz het verschilt per motor maar het kan veel schelen .
    58A is gewoon normaal te laag voor een 90mm met een 1900kv en de 2000watt kan de motor wel hebben is vrij normaal om het iets meer te belasten

    mvg André
     
  8. jap

    jap

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwolle
    Ik heb nog maar eens goed gezocht op diverse fora en heel langzaam werd een en ander wel iets duidelijker. De timing zou op LOW moeten staan en die heb ik nu op 6 gezet i.p.v. op AUTO. Voor de PWM vond ik een formule (Nomimaal Voltage X Kv X aantal polen - de uitkomst deel je door 20 en daarna nog eens door 1000 om er kHz van te maken). Bij mijn motor stond de PWM op 18 en dat heb ik veranderd naar 8.
    Zo kom ik dus aardig in de buurt van wat jij voorstelde. Ik heb nog niet gevlogen met deze instellingen maar heb er wel vertrouwen in.

    Wat betreft het vermogen, ik kom nu op ongeveer 1400 Watt en daar kan ik bijna verticaal mee wegklimmen. Voor mij meer dan voldoende.
    Misschien dat ik nog eens een 10 of 11 bladige fan monteer. Daarmee zal het aantal Watts een stuk hoger uitkomen verwacht ik.

    Bedankt voor alle reacties.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een motor met weinig wikkelingen, daardoor lagere zelfinductie, doordaar rimpelige motorstroom. Die rimpels kun je weer verminderen, door de spanning vaker/sneller in stukjes te hakken: hogere PWM chopping frequentie. De PWM frequentie kun je gerust op hoogste frequentie zetten/laten, daarr wordt de stroom alleen maar mooier en gladder door, minder rimpelig, motor ietsiepietsie koeler (voor gegeven gemiddelde stroom), regelaar ietsiepietsie warmer. En daardoor is PWM als oorzaak meteen uitgesloten.

    Wat is de maximale commutatiefrequentie (2-magneetpool toerental) van de regelaar? Deel dat getal door aantal magneetpoolparen en je hebt maximale as-toerental dat de regelaar die motor aan kan sturen, que rekencapaciteit.

    Mocht je dat toerental niet weten, hier een tabeltje met max. 2-pool toerentallen per merk, type regelaar.
    www.bavaria-direct.co.za
    →More info
    →(onder kleurig wikkeldiagram tabel)
    ESC Max. RPM Limits

    Dat regelaar overzicht wordt bijgehouden door Christo v.d. Merwe, gebruiker Skylar op RCGroups.


    ***********************************************************************************************
    ***********************************************************************************************

    Power signals at full throttle, no chopping up voltage in pieces.

    [​IMG]


    Power signals at partial throttle, PWM chopping ('grass') to reduce effective voltage.
    [​IMG]

    Scope traces from www.aerodesign.de/peter, DIY brushless motor building (english&german)
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2018
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ingezoomd op het gras.

    Ook al is de spanning door PWM in stukjes gehakt, de stroom is niet pulsvormig, is veel vlakker.

    [​IMG]
     
  11. jap

    jap

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwolle
    Dag Ron, beetje laat met deze reactie maar alsnog bedankt voor de interessante info.
    Heb ondertussen al een paar keer gevlogen en de motor lijkt zo te horen goed te lopen. Heb ook de Wattmeter er weer eens tussengehangen en meet nu 1200 Watt met bijna 60 ampère wat echter snel terugloopt naar 1000 Watt en 50 ampere maar dat blijft daarna redelijk constant. Ik vermoed dat dat aan de accu ligt. Dat is namelijk al een oudje maar er zijn nieuwe besteld (plus een andere fan).
    De 100A YEP regelaar (is toch hetzelfde als YGE?) moet de toeren makkelijk aankunnen (althans volgens de tabel van Christo).
    De PWM heb ik nu teruggezet naar 1800 en de timing op 6 laten staan. Is dat goed of kan ik maar beter weer naar AUTO?
    Ik wacht op de nieuwe accu's en de fan voor ik weer ga vliegen. Ben benieuwd.
    Zal laten weten wat het resultaat is.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je hebt een 1900 KV motor maar wat voor motor?
    Hoeveel polen?
    Dat is nogal bepalend voor de timing.
    En aangezien een EDF nogal veel toeren draait moet de PWM op 16 khz staan.

    GJ
     
  13. jap

    jap

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwolle
    Klein foutje, de PWM moest natuurlijk 18 zijn (ik moet namelijk kiezen tussen 12 of 18).
    De binnenloper van Turnigy heeft 4 polen en is volgens de gegevens gelimiteerd tot 1900 Watt. Ruim voldoende voor mijn model.
    JAP
     

Deel Deze Pagina