Werk ponton Smit Nederland/ Happy Hunter

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Freek-Johan, 8 jul 2017.

  1. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Nu de Smit Nederland zo goed als klaar is en het vaar seizoen bezig is ga ik me richten op het maken van een ponton voor achter 1 mijn schepen. Op internet kwam ik het ponton Lastdrager 5 tegen van de firma Royal Van der Wees watertransporten B.V.
    Dit ponton heeft de afmeting l×b 45m×9.50m en een hoogte van 2.25m
    In de schaal van 1:50 word dit l×b×h 90x19x4.5cm en met en een onbeladen diepgang van 0.50cm.
    Door 1:50 te bouwen zit hij bijna op de zelfde lengte als de Smit Nederland die ongeveer 85cm is.
     
  2. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Vanavond eerst de tekening uit gedraaid op a4 en alles om gerekend naar de juiste schaal voor het model. Morgen de eerste lijnen op het hout zetten en dan maar beginnen met zagen.
    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Tug.NL en Luit vinden dit leuk.
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat zal nog een hele uitdaging worden, om zo licht te bouwen.
     
  4. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ja klopt dat word het ook, maar ik maak er meteen iets bij wat op het ponton komt waardoor ik wat kan spelen met de diepgang.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Helemaal aan de ijk zal het ponton ongeveer 7 kg wegen en leeg minder dan 1 kg. Op zich wel leuk, maar om te slepen eigenlijk veel te licht. Om je schepen een beetje aan het werk te zetten heb je minstens 50 kg nodig, maar weet uit ervaring dat dan het transport een uitdaging wordt. Ik leefde me wel eens uit op een werkvlotje in de jachthaven. Smit Finland ervoor en Bugsier 3 erachter. Misschien is een klein opblaasbootje een alternatief. Smit Nederland of Happy Hunter ervoor en Freek erin. Een sleepboot zonder werk geeft niet zo'n uitdaging. Was blij met het sleurwerk aan Henriette in Maasdam. Maar in een kleine ruimte afmeren met gebruik van beide schroeven geeft ook wel voldoening. Gr. Klaas.
     
  6. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Een europallet is ook leuk om te slepen , gaat zo een beetje zijn eigen gang eens dat je vertrokken bent .
    Maar een mooie sleep is natuurlijk het mooiste !!
    Vrachtschip is vier meter lang met valse bodem op 10cm van de onderkant waardoor er meer tegenstand is .
    Niet te vergeten , ook nog 100kg stenen geladen .
    Smit anambras ligt 10cm diep en geladen met buizen , vlakke onderzijde waardoor het zo een beetje zijn eigen weg gaat .
    Dat is juist het leuke om deze twee op zijn plaats te krijgen in de haven !!

    open vaardag 2017 (52).JPG
    [/ATTACH] DSCF4277.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MikeMohawk en Tug.NL vinden dit leuk.
  7. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    mooie plaatjes ronnie, ja het mooist is ook wat meer gewicht er achter maar ik heb zo iets van beter iets dan niets. Daar heb ik ook aan gedacht klaas mooi in een bootje er achter aan dobberen, ik ga dat deze zomer nog wel een keer uit proberen.
     
  8. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Even een vraagje, wat voor hout zou ik het best kunnen gebruiken voor dit ponton? Wat raden jullie mij aan
     
  9. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Als het veel in het water zal liggen , geen hout.
    Beter in kunststof of polyester .
    Groetjes Ronny
     
  10. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Het zal gaan om een paar keer per jaar, ik zat zelf te denken aan balsa hout met een matje en polyester er om heen. Lijkt me makkelijk te verwerken en licht van gewicht. Maar kunstof kan natuurlijk ook.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zou hem gewoonvan triplex maken Freek. Stroken op maat laten zagen, eventueel een klein latje in de hoeken voor de stevigheid en het rond kunnen schuren van de kimmen. Wel ijmen met watervaste houtlijm. Zou hem impregneren met blanke lak, 1e keer 20% verdunnen met terpentine, daarna 4 lagen onverdund. Tussendoor lichtjes schuren. Daarna met fijn schuurpapier mat schuren en kleurlak erop. Dan is hij redelijk waterbestendig. Beschadigingen wel bijwerken voor hij weer te water gaat. Balsa is tijdens de bouw veel te kwetsbaar en dan moet je flink investeren om de boel stevig te krijgen. Maar een ieder kijkt door zijn eigen bril en maakt in zijn hoofd een plan van aanpak.
    Je zou hem ook van blik kunnen maken. Vroeger bietste ik mooie stroken blik bij de onttinningsfabriek in Leeuwarden. Maar dat was 55+ jaar terug. De fabriek is er nog steeds. Het laatst dat ik in blik bouwde was in 1977. Werd een soort baggerbak voor mijn Bugsier. Gingen 14 straatklinkers in. Na de reparatie van een lek in de kim, waarbij ik S-39 gebruikte is de rompvan binnenuit gaan roesten en vielen er overal kleine gaatjes in. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2017
  12. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Oke dank je klaas voor je advies, blik zal hem niet worden denk ik, maar triplex is ook nog een goed idee. Ik zal er nog even over nadenken.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Watervast vliegtuigtriplex van 1.5 lijkt me geschikt.
    Dunner mag, maar dan verlies je stijfheid en heb je meer spanten nodig.
    In de hoeken een latje van 3 x 3, mag dikker als je niet persé die 0,5 mm wil halen.
    Als de romp klaar is een beker of meer glitsa parketlak in de romp gooien en langzaam rond draaien over diverse "assen".
    Dan is ook je dek geïmpregneerd.

    Kijk eens naar de bouw van mijn onderlosser:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/onderlosser-voor-bij-stoom-baggermolen.105885/
     
  14. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Helaas ben ik nog niet toe gekomen aan de bouw van het ponton jammer genoeg, op dit moment weer inspiratie gevonden om met de Happy Hunter door te gaan. Ik hoop met een paar weken dit project te kunnen opstarten, ik ga proberen dan het bouwverslag ook bij te houden.
     

Deel Deze Pagina