werkend scheeps geschut

Discussie in 'Marineschepen' gestart door splinter85, 8 okt 2008.

  1. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hallo,
    Ik heb nog een bouwtekening van een werkend geschut,had ik toendertijd bij Seaman Modelltechnik besteld.Deze Firma deed toen veel met Pyrotechniek in Modelbouw(nu niet meer jammer genoeg voor de vuurwapenwet hier,alleen nog met etsdelen)werkt met 3-4 mm losse flodders.Perfekt voor schaal 1:100,had het in mijn Graf Spee in bijde drielingtorens.
    Heb ook nog een beschrijving met afbeelding voor 6 mm en zelfs 8 mm kanons,het probleem hier is,het is een afbeelding,wel precies maar geen materiaalsterkten enz.Als eenschots of ook met magazijn,trommel en staafmagazijn.
    Voor interesse ff melden,
    Grtz,John
     
  2. splinter85

    splinter85

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Woerden
    hai John

    lijkt mij een leuke..
    ik hou me aan bevolen


    Grt martin
     
  3. Hallo,
    Als beginnend bouwer aandachtig deze discussie gelezen.
    Ik ben zeer onder de indruk van de manier waarop het geschut van Lex Verkuijl werkt.
    Zou het mogelijk zijn hiervan een uitgebreidere beschrijving te lezen, die ook voor een leek in de electronica is te begrijpen?
    Misschien leuk om iets dergelijks te intregreren in de hoofdbewapening van de Bismarck.

    Willem de Wit
     
  4. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    @ Martin

    Doe maar ff je email,dan stuur ik de bouwtekening.
    Het werkt,alleen de losse flodders zullen een probleem worden denk ik.
    iedereen kent van vroeger deze rode klappertjes voor in een speelgoedrevolver(een krans uit plastik)zo ongeveer zien deze "losse flodders"eruit.
    Het geheel werkt met stroom en eigenlijk word stroom kortgesloten op deze patroon,zodat zij zich onsteekt,met vlam en knal,en het klinkt niet slecht.
    Heb het voor 12 jaartjes geleden geprobeerd,en het ging goed.

    @ Han Mul,

    Dit is voor jou ook interesant!!
     
  5. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hallo aan iedereen,

    Zo heb op zolder nog zo een mini-modul gevonden,gebouwd als drieling in toendertijd mijn Graf Spee(heb allebeide nog,de Graf had 2 drielingstorens)zoals jullie zien is het geheel een beetje geoxideerd,maar zo moet het eruit zien als het gebouwd is.



    [​IMG][​IMG]

    Op de volgende foto zien jullie zo een patroon die gebruikt werden door mij en ook geleverd van de Firma Seamann Modelltechnik(Duitsland).
    Ze is niet zoals ik eerder zei,uit plastik,ze is gemaakt van koper of zoiets(een legering zal eerder toe treffen,goedkoper).
    De doorsnee zoals de lengte van deze patroon meet 4 mm.
    Ze heeft ribbels aan de buitenkant over de gehele lengte,en het kruit in de patroon is beige,zandbruin van kleur.
    Ze word over de loop gestoken(de loop steekt dus in de patroon).


    [​IMG]

    Groetjes,John

    Exuus voor de slechte kwali van de foto,maar scherper krijg ik hem er niet op.
     
  6. Hallo allemaal,

    Ik ben Rick van der Knaap en ik ga de bismarck 1:200 bouwen en ik zou het super gaaf vinden als er uit mijn guns rook komt als ik schiet ik heb al een link uit het forum gehaald wat ik wel super cool vond Maxotronic - Videos en dan de laatste. weet iemand mischien hoe dit werkt of hoe ik hetzelfde effect kan maken. Andere tips en trucs zijn ook van harte welkom.

    Met virndelijke groet,

    Rick van der Knaap.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Rick, ik denk dat je (in Nederland) in de problemen komt als je dit soort systemen in je Bismarck gaat steken. (Vuurwapenwet en zo)
    Afgezien van het prijskaartje, want dat zal wel aan de forse kant zijn.
    Bovendien denk ik dat beide video's het geheel een beetje mooier voorstellen dan het daadwerkelijk is.
    Vanuit een vliegende RC-heli een modeltankje raken? :sleepy:
     
  8. oke bedankt voor je andwoord ik dacht dat ik ergens had gelezen dat zolang het niet op een vuurwapen lijkt het niet erg is of als je er geen bank mee kan beroven maar dat terzijde. Maar zijn er nog meer manieren om in één keer veel rook door je loopje te laten komen. Ik wil dat zo realistisch mogenlijk hebben want als de bismarck schoot kwam er een hoop vuur en rook uit daarom leek mij het kannon van die site wel erg mooi. Ik hoop nog steeds dat iemand die dit leest weet wat het is.

    Met vriendelijke groet,
    Rick
     
  9. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Rick,
    Dat Maxotronic is reteduur spul. Echt schieten lijkt leuk. Maar ik zie er voorlopig voor m'n onderzeebootjager vanaf. Reden; schaalproblemen, hitte (brandgevaar) en niet repeteerbaar.
    Er zijn nog wel wat methoden. Alleen schaal 1:200 is wel klein.
    Makkelijkst lijkt me iets met perslucht en water of poeder.
     
  10. hoe werkt dat met perslucht water en poeder?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2009
  11. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Heb ik me nog niet mee beziggehouden.
    Principe is als volgt.
    persluchtcontainertje volpompen aan de wal. Electromagnetische sluiting op de uitlaat. En een lekkere vette straal lucht over wat poeder door de loop heenblazen. Geen knal wel rook. Of iets wat er op lijkt dan.
    Met water ook ongeveer zo. Vergelijk met een airbrush.
     
  12. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
    en het principe van een coilgun toepassen is dat niet mogelijk?
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    en waar gaat MKABEL dan de rook opwekken ????
    een plofje gaat er ook niet komen want er beweegt niets
    wat gaat het gewicht zijn van een coil gun
    laat staan van de condensatoren die men nodig heeft om het gun van voldoende energie te voorzien
    t'moet wel allamaal in een boot passen he



    groetjes raf
     
  14. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik heb reeds een coil-gun op schaal gebouwd.
    Je kan er goed eenden mee jagen. Maar je mist de essentie.
    1. een knal.
    2. rookpluim.
    oftwel als je misschiet merkt niemand dat je aan het schieten bent. Tenzij je natuurlijk per ongeluk iemand raakt. :-(

    Vandaar mijn variant op een coil-gun.
    Een "electrische" plof. Electronica is hetzelfde, alleen de spoel is vervangen.

    Ik heb alleen nog wat problemen met doorslag in de loop waardoor dat ding niet altijd als ik wil afgaat. bloedje irritant is dat. Maar ja dat krijg je bij schaal 1:100.

    Om af te reageren ben ik maar vast aan een romp begonnen.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo han

    als je nu inplaats van een vast projectiel eens magnesium poeder of ijzer vijlsel door de coil heen jaagt
    krijg je dan geen rookpluim effect?????
    voor het principe van de coilgun maakt het niet uit wat er doorheen gaat als het maar magnetische kan gemaakt worden

    zal wel niet lukken want ik denk dat de poeder een dikke klont gaat worden
    maar het is het proberen waard

    groetjes raf
     
  16. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Is misschien het proberen waard.
    Maar je mist dan nog steeds de "plof"
    Ik heb nu een vuurstraal en een knal. Mis alleen het projectiel.
    Maar daar zat toch niemand op te wachten.
    Het effect is wel leuk. Er staat aan het begin van dit topic nog een YouTube filmpje van een eerste test.
    De beide kanonnen staan ook al in de steigers om af te bouwen. (rotatie+elevatie, servogestuurd) Alleen wil ik eerst het vuurmechanisme 101% idiotensicher.
    Wordt waarschijnlijk een redesign van de loop. De vuurleiding negeert zo af en toe een schietbevel.
    Wordt vervolgd dus.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo han

    als je het echt veilig wil spelen zou ik een soort vertraging in bouwen
    een motor met een draadstang die aan het einde een schakelaar bedient
    en dat je dan pas maar je servo van de vuur leiding kan bedienen

    groetjes raf
     
  18. Ik heb een nieuw idee. Je hebt flashpaper en als je dat in een loop doet met een gloeiplugje dan lijkt het net of je schiet. Ik heb een filmpje als je willen kijken wat het is en doet. IWEVm-G0JXw[/media] - Flash Paper, Flash Cotton, Flash String. Als ik een test zet heb laat ik het jullie weten.

    Groet,
    Rick van der Knaap.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Rick,
    Als je je dan toch op de pyrochemie stort, dan zou ik een explosief fabrieken wat in de opstelling van John (zie zelfde draadje, 7 april) knalt.
    Een stof die door een beetje flinke stroom onbrandt.

    Ik ben zelf nog op zoek naar een ander systeem. Water + "iets" = knal.
    En niet geheel onbelangrijk. 't moet een beetje stabiel blijven buiten het water.
    Voor de dieptebommen achterop m'n onderzeebootjager. Er moet tenslotte wat te jagen zijn. (sorry Raf :))
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dit ruikt naar carbit... Spannend:nooo:
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2009

Deel Deze Pagina