werkend scheeps geschut

Discussie in 'Marineschepen' gestart door splinter85, 8 okt 2008.

  1. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Dat wordt dan carbid !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    dan ga ik in ieder geval niet tegelijk met de Friesland varen alhoewel je me waarschijnlijk toch niet bijhoudt. :cool::cool::cool::cool::-D
     
  2. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Luc,
    Carbid lijkt leuk. Maar als ik het mij goed herinner sist het alleen maar wat.
    De plof komt pas wanneer je het vrijgekomen gas aansteekt.

    Verkopen ze dat spul hier nog ergens op het dorp ?
    Om mollen te verjagen bijvoorbeeld.

    Dat varen gaat nog wel even duren. Heb net twee assen doormidden gezaagd.
    De vaarvijver is nog veilig. Maar wel onbeschermd.
     
  3. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    dit zou ik ook nog willen

    [URL=" - 2008 Parade of Boats[/URL]

    hoe hij het doet heb ik nog niet gevonden maar ik blijf zoeken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Kijk dat ziet er nou 's fraai uit.
    Ik vermoed hetzelfde systeem als in dit draadje zo rond april gerapporteerd is.
     
  5. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Laatst bewerkt: 15 aug 2009
  6. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    en waar ga je die pyrodex vandaan halen ???
    belgie en nederland hebben geen verdeler LOL
    en hoe het wettelijk zit is ook nog een klein probleempje
    het is geen springstof maar ik ben er zeker van dat het onder de wapenwet gaat vallen en je dus een vergunning gaat nodig hebben om er aan te geraken

    en dan nog maar zwijgen over de stockage van dat spul en of je verzekering dat ook dek als het verkeerd loopt

    groetjes raf
     
  8. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
  9. m westra

    m westra Guest

    Nou dat gewoon kan je dus vergeten!

    Er staat direct onderdat je hiervoor een geldig verlof moet hebben.
    Indien je niet bekend met de schietsport.... Je zal dus moeten aantonen, met je wapenvergunning dat je dit type kruit verschiet met jouw wapen.
    Oftewel, niet iedereen met een wapenvergunning kan dit kopen.
    Daarnaast zal niemand zijn wapenvergunning op het spel zetten, door dit kruit voor spelerij in het open water te gebruiken. Je bent hem direct kwijt.

    Martijn
     
  10. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Dat zal toch geen probleem zijn,
    Iedereen met en jaartje scheikunde weet de formule van buskruit.
    Enkel de drogisterijen zijn niet meer wat ze eens geweest zijn. :-(
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    @han

    buskruit is niet hetzelfde als dat aangegeven spul
    hoe gevaarlijk wil je het eigenlijk maken ?????
    want buskruit en veilig zijn twee zaken die niet samen gaan

    het is een hobby en daar willen we dan liefst geen dode of zwaar gewonden bij

    groetjes raf
     
  12. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    leuke topic, maar weet iemand ook waar in nederland spullen te koop zijn van maxotronic,
    mijn interesse gaat uit naar de schijnwerper.
    groetjes piet
     
  13. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    @Raf,
    Sja, buskruit is eigenlijk alleen geschkt voor een model van 's lands kanonneerboot nº 2.
    Van zo rond 1831. Daarvoor moet het ook gevaarlijk zijn.
     
  14. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    werkend scheepsgeschut

    wij in de Ontario Attack Force gebruiken lagedruk bb kanons die we zelf maken.

    deze kanons bestaan uit een koperen pijpje met een inwendige doorsnede van 4.6 mm als magazijn, een T fitting een zachte veer en een pin een kort 2de pijpje, een 90graden fitting,een o ring,en een loop met fitting en 2 stukjes dunne koperen pijp en wat luchtslang.


    daar wij hier in canada in inches werken moet je daar even rekening mee houden.

    standaard ronde luchtdruk kogeltjes zijn hier .177 wat neerkomt op 4.5 mm de pijp die wij gebruiken is .250 Buitendiameter de T en L fittingen zijn hier gewoon te koop, waarschijnlijk kan je het in nederland ook wel aanschaffen.

    Battlersconnection.com verkoopt complete kanons met een rond of recht magazijn, zij verkopen ook de drukventielen (regulators) daar deze kanons op 150 psi (ongeveer 10 atm) werken.

    Cannons (kanons)
    bottles (co2 tanks +regulators)
    Valves (ventielen)

    ter indicatie, mijn USS Iowa heeft 7 kanons, een 7oz tank, en 50 schoten per kanon, de 2 boeg-torens hebben ieder 2 kanons en de achtertoren 3, dit is het maximale wat de ircwcc regels toelaten voor een klasse 8, 8 eenheden schip.

    Krijn
    "rc warship combat, we build ,we battle,we sink,we swim"
     
  15. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Krijn,

    Da's serieus spul.
    Herladen gebeurt waarschijnlijk door de kogels met wat overdruk voor het hoofdventiel te duwen ?

    Als ik mij voorzien van dergelijk geschut op een vaardag vertoon, is dat denk ik gelijk de laatste keer dat ik er mag varen. :-(
    Ik houd het op een zo goed mogelijke simulatie. Een repeterende knal + vuur + eventueel wat rook. Een ander model naar de kelder jagen heeft toch iets tegennatuurlijks.

    Han.
     
  16. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    kanons

    als het ventiel wordt geopend drukt de druk een pin tegen een veer omhoog en deze laat 1 kogeltje omhoogkomen voor de o-ring de druk stijgt dan nog een fractie en uiteindelijk is genoeg om de kogel af te vuren
    het wegvallen van de druk laat dan de pin omlaag gaan door de veer en een niewe kogel can bovenop de pin vallen,een niewe opening van het ventiel drukt de pin weer omhoog,gooit de kogel tegen het o-ringetje en.. en dat gaat door tot het magazijn leeg is of je geen co2 meer hebt.

    een beetje dunne olie geeft een leuk effect daar het dan lijkt of er rook uit de loop komt.

    de kogeltjes gaan met gemak door 1mm balsa (hetgeen is wat wij op de rompen hebben) maar een polyesther of stevige romp is veilig.

    hier is een voorbeeld van een aktie waarbij een DKM Bismarck de grond in werd geboord.
    Ontario Attack Force - Sinking of a ship.MOV

    kijk als je nog een paar mensen kan intereseren in deze versie dan kan je er rustig op losbouwen en een paar bootjes in de grond boren. ik ben zelfs bereid het ircwcc regelement naar het nederlands te vertalen.


    Krijn
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2010
  17. erikverkade

    erikverkade Guest

    kan je niet gewoon van oud en nieuw een paar sloffen rottjes over houden en een dagje breker en in pottjes stoppen als je veilig bewaard dan kan er niks mis en het is veiliger als dat pyrodex spul
     
  18. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Even een update

    Hoi allemaal.

    't is even stil geweest maar ik ben ondertussen vreselijk aan het bouwen geweest.
    De besturingselektronica voor de kanonnen is nu af en (niet onbelangrijk) werkt ook 100% zeker. Van het prototype nu dus over naar de bouw van het definitieve ontwerp. Ben ondertussen wel even gestopt met de bouw van m'n schip. Eerst even kijken of dit er allemaal nog in past. En dat lijkt met de ruimte ook net te gaan lukken. Moet alleen nog even kijken of de elektronica niet te zwaar is geworden.

    Met 4 kanalen bestuur ik nu beide kanonnen voor het schip. Volgende functies per kanon; rotatie, elevatie, afvuren loop-1 en afvuren loop-2. Dat afvuren kan zo lang als de batterijen toelaten. (en da's lang). Daarbij de mogelijkheid om een tweede persoon de besturing over te laten nemen. En varen En schiten tegelijk, dat gaat niet. Vandaar de optie voor een boordschutter.

    Ik ben nu een demosetje aan het bouwen. Altijd leuk. Werkt er tenminste alvast iets van m'n schip. Zodra mijn schip af is zet ik beide kanonnen over en werk ik het geheel verder af.

    Vandaag zijn de lopen met afvuurmechanismen zo goed als gereed gekomen.
    Afbouwen en detaillering dat doe ik later wel.

    Hier onder een beeldverslagje van deze mijlpaal.

    Opbouw van het elektrische systeem. In totaal drie elektrodes. Buitendiameter van dit deel van de loop is 3mm. (schaal 1:100) Heb maar een grote loupe met verlichting aangeschaft anders is dit geen doen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zodra ik wat verer ben probeer ik op joetoep een filmpje van het geheel in actie te plaatsen.
     
  19. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ben ik weer,
    Terwijl ik dit schrijf ben ik ook een filmpje op Youtube aan het uploaden.
    Heb alle onderdelen van de kanonnen vandaag voor het eerst aan elkaar gekoppelt. De afzonderlijke onderdelen werken allemaal 100%.
    Zet je alles bij elkaar . . . . . precies. :D

    Maar toch alvast een voorproefje van hoe e.e.a. straks gaat functioneren. Bijgaande foto is van de testopstelling.

    [​IMG]

    't past tot op heden allemaal net in de Friesland. De bouw hiervan heb ik maar even compleet stil gelegd totdat ik zeker weet dat ik e.e.a. ook daadwerkelijk in de romp kan plaatsen. Alle lichten staan nog op groen voorlopig.

    De centrale besturing (die grote grijze doos in het midden) zit vol met spul van c. En kan overigens door slim gebruik te gaan maken van PIC's en wat zelfbouw nog een maatje kleiner.
    Grootste uitdgaging nu is om de overspraak en daarmee samenhangende storing op de servoos te reduceren.

    Maar, het beweegt en schiet. En ik ben er achter wat in die kleine romp ('t wordt net een duikboot) wel en niet kan. En daar ging het tenslotte om.

    Filmpje inmiddels ook op de server gearriveerd;
    ioiLW_lRRH0[/media] - kanon(1).AVI
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. splinter85

    splinter85

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Woerden
    Hai Han mul.

    Dit is werkelijk een mooi gezicht..
    Dit is wel degelijk de oplossing voor mijn discussie die ik hier gestart hebt..

    Hoe ik dat zelfde zou moeten bouwen heb ik even geen idee van..
    Ik hoop dat te horen..
    Eventueel een uitgebreide uitleg..
    De elevatie zie ik een klein servootje..
    Laat ik daar nu 3 van hebben!!!!
    Dat zie ik al. komt goed uit.

    Ben ondertussen ook begonnen aan de USS Alaska
    Voor een stukje,,van het NVM heb ik de bouwtekening ,maar het splanten plan is drama.
    veel lijnen die ik mis ,vreselijk slechte copy van Floating drydocks..

    Martin
     

Deel Deze Pagina