werkend scheeps geschut

Discussie in 'Marineschepen' gestart door splinter85, 8 okt 2008.

  1. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Niet doen.
    Een vliegtuig is nog al krap.
    Dus probleem 1. is de inbouw.
    Probleem 2. is het risico van EMP op de kritische besturingsfuncties. Dit risico is nog al groot.
    Voor een boot maakt het allemaal niet zo veel uit als een servo even een tikje extra naar links of rechts maakt. Dat corrigeert zich vanzelf weer.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2010
  2. piccolopup

    piccolopup Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Menaam
    Was ik al bang voor bedankt!
     
  3. splinter85

    splinter85

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Woerden
    .

    Hehehehe,, dat antwoord kan ik wel geven..
    Uss Alaska, in uit gefikte toestand.

    Je hebt gelijk ,,ga ik ook niet proberen ,3 lopen op 1 module..
    Die moeten ook nog even wachten totdat het payday is van de baas.
    De geschuts torens ,daarmee zit ik nog in de begin fase.
    Gaat niet rap ,omdat ik nu in een nachtdienst zit.
    Ik wil namelijk zo weinig mogelijk fouten maken,dus rustig aan.

    Grt Martin
     
  4. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Fout,
    Prutser met verkeerde aansluiting in z'n hand.

    Was bedoeld als geintje, maar ook als waarschuwing.
    Ik heb laatst ook even niet goed opgelet. De bleeder (kom ik later nog op terug) had ik even ergens anders voor gebruikt.
    De elektronika wordt gevoed uit een 1,5V batterijtje maar de 300 Volt op het systeem is echt.

    Voelt net als de 220 uit het echte stopcontact.
    Aldus de expert.:hammer:
     
  5. splinter85

    splinter85

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Woerden
    Han..

    Dat is goed..
    ik ben ondertussen zo gezegt met de A turret bezig..
    Ik maak er wel foto,s van en stuur je die wel in een persoonlijk bericht..
    Rotatie en de elevatie moet ik nog goed uitdenken..
    Hoe heb jij dat gedaan met jouw 2 stukken??
    De elevatie heb ik gezien,,kleine servo,,maar waar heb je de rotatie servo geplaast??


    Grt Martin.
     
  6. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    elevatieservo zit in de turrent zelf. Servo-as in-line en recht onder de elevatie-as. Beugeltje naar boven tussen de servo-arm en elevatie-arm. Beide armen liggen in hetzelfde vertikale vlak. Elevatieservo beweegt dus mee met de rotatie.

    rotatie doe ik op twee manieren. (plaatsgebrek in de romp)
    Voor zet ik de turrent direct bovenop de miniservo.
    Achter gaat dat weer op de standaard manier servo-arm via beugeltje naar rotatie-arm onderop de turrent. beide armen liggen weer in hetzelfde horizontale vlak.

    Is dus even goed uitdokteren hoie e.e.a. in jouw romp gaat passen. Ik ben dus gewoon gestopt met verder bouwen en dichtmaken van de romp tot dat ik zeker wist dat elk onderdeel zijn plek had. Enige onbekende factor is nu nog het gewicht.

    Verder
    Beweging van de servo kan ik op twee manieren controleren. Turrent moet 180 graden kunnen draaien en loop moet vanuit rust maar een paar graden naar beneden kunnen en ong. 90 graden omhoog. En dat alles besturen met een kruisknuppel welke in zijn max. of een te grote of een te kleine uitslag geeft.

    Heb ik opgelost met een door mij gebouwde pulsshaper. Zet je tussen de ontvanger en servo. Gevolg: Uitslag minimaal/maximaal en nulpunt van servo variabel instelbaar.
    Ik ben nuvanwege gewicht, ruimtegebrek en energiebesparing bezig om de centrale besturing te integreren in één IC. Hier definieer ik bovenstaande bewegingsruimte via een leercyclus. De stuursignalen links/rechts/hoog/laag komen dan via een multiplexer/demultiplexer.
     
  7. splinter85

    splinter85

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Woerden
    Hai Han.

    ik heb enigzins iets vooruit gang geboekt
    heb er een filmpje van gemaakt.

    knINSHR1W7I[/media] - turret elevatie

    Rotatie ga ik nog uit werken.
    Ik heb 1 groot voordeel dat ik de Futuba F-14 heb.
    8 kanaals, en daarbij nog een 12 kanaals MS module.

    Grt Martin
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Gaaf,

    Waar heb je de romp van gemaakt ? Lijkt op de film wel van metaal.

    Even een punt van aandacht. Ik heb zelf gemerkt dat je tijdens het schieten het minste last van storing hebt wanneer de servo's in de toren actief blijven. Dus altijd een puls "zien" welke ze in de juiste positie dwingt. Handig om daar nu al even rekening mee te houden als je gaat multiplexen.

    Voor de voorste rotatieservo ga ik een "vierkante as" bovenop / in het verlengde van de servo-as maken. Dan laat ik de turrent daar van bovenaf gewoon in vallen.
     
  9. splinter85

    splinter85

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Woerden
    Hai Han
    PB,tje gelezen..
    Lijkt op dat van mij.
    Niet helemaal natuurlijk ,maar oke..
    De romp die je zag op youtube ,is de romp van de Hr.Ms Sumatra.
    Ik heb daar aan de binnenkant aluminium plaatje gebruikt om de patijspoorten enig zins vorm te geven..met boren in de latten is er toen iets niet lekker gegaan en heb plamuur gebruikt om daar weer vorm in te krijgen.

    Verder zit ik met de rotatie te denken aan tandwielen..
    Voordeel daarvan is dat de torens tegelijk de zelfde kant opdraaien.
    Heb dat namelijk in de Sumatra ook toe gepast en dat werkt prima.
    1 servo in het midden en dan de rij tandwielen.

    Grt Martin
     
  10. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Wat dacht je van elastiek/rubber band over twee wielen gespannen.
    Ik las trouwens in de laatste modelbouwer ook over een oplossing met bowden kabels. werkt ook heel mooi. En lijkt me bedrijfszeker. Plus dat de besturingsservo niet in de buurt van de turrent hoeft te staan. (bij plaatsgebrek ?)

    Twee servo's kan ook, maar daar was je al achter merkte ik op een ander draadje.
     
  11. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    Splinter
    ik weet niet of er "rc warship combat" clubs zijn in nederland, maar hier in canada zijn er een paar, er zijn er een aantal in de US (waar dit weekend de "regionals" worden gehouden) en er is er 1 in zweden, ik dacht ook een paar in GB.

    ikzelf zit bij de "Ontario Attack Force" (een googletje brengt je er snel) en wij doen wat in de hobby heet "fast or Small gun combat" wij vuren standaard .177 (4.5mm) kogeltjes en kunnen dat zeer snel doen, ik kan de 2x50 schoten van mijn HMS Exeter in ongeveer een minuut in een Mogami pompen.
    "big gun combat" heeft andere regels en vuurt langzamer, heeft dikker balsa "pantser" en een "big gun" schip mag alle hoofdwapens en de torpedobuizen bewapenen, wij in fast gun mogen alleen maar de hoofdbatterij bewapenen en dan nog niet eens alle kanons, mijn USS Iowa is in fast gun een class 8 ,8 eenheden schip, welke in mijn geval (en de meeste iowa's) neerkomt op 7 kanons en een 1 eenheid pomp.
    ik heb 2 werkende kanons in ieder der 2 voor-torens en 3 kanons in de achtertoren, all met 50 schoten per kanon.
    het "pantser" bestaat uit 1/32 (0.8 mm) balsa met wat zijdepapier erover.... ja, de schepen zinken, ja, je moet hier rekening mee houden betreffende de electronika, ja mijn Iowa heeft al 2 keer de bodem van dichtbij bekeken, ja, .. deze tak van de rc hobbie is meer voor mensen die genoeg hebben van rondjes varen.

    mijn huidige vloot bestaat uit het slagschip USS Iowa, de slagkruiser Hr Ms Eendracht
    de zware kruisers USS Houston en HMS Exeter de lichte kruiser Hr Ms Tromp en 3 torpedojagers der "Fletcher" klasse. (met meer schepen in aanbouw of op bestelling)

    Krijn
     
  12. splinter85

    splinter85

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Woerden
    Hai Krijn..

    Heb ik nieuws voor je,, die zijn er niet..
    Als er al iemand mee zou gaan beginnen..ben ik echt de 1ste.
    bedankt voor de mail by the way.
    Nee meeste beginnen er niet aan ,al onwetend over de wet Wapens en Munitie.
    Men gaat er vanuit er worden projectielen af geschoten dus het is verboden.
    Ook daar heb ik nieuws over" is toegestaan".
    E.E.A heb ik navraag gedaan, bij een zeer betrouwbare bron en die kon mij vertellen dat het onder het Speelgoed besluit valt.
    Zolang je maar geen schip bouwt waar je zelf inzit en het geschut redelijk verwoestend is dat je een gebouw opblaast ,,dan begeef je ,je op heel erg glad ijs.


    Grt Martin
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2010
  13. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    bootjes met werkend geschut

    ik denk dat de interesse er mede niet is vanwege de vele onduidelijkheden in de wetgeving betreffende het afvuren (met co2) van projectielen.

    deze tak van de hobbie bestaat in de VS en canada toch al sinds 1980 en er is heel veel veranderd in de laatste jaren.

    ik was vroeger lid van MBV Neptunus (Rotterdam) en MBV Focus (Beverwaard) en ik weet dat je zelfs met een blusbootje op een hele warme zonnige dag al aardig in de problemen kan komen .. (sommige toeschouwers houden niet van water) en dan een bootje met werkend geschut.. dat wordt krijgsraad ter zee..

    wat ik zo leuk vindt aan deze tak der hobbie is de strategie en je tactisch overzicht.. zorgen dat je vaart in je schip houdt en tevens in de gaten moet houden of er geen tegenstander je van opzij even een paar gaten geeft.

    vorig jaar hadden we een "battle" waarbij oorsponkelijk de exeter en een jager een transport moesten dekken tegen de "Graf spee" , de partijen waren ongeveer gelijk daar mijn Exeter een 3 eenheden (2 kanons 1 pomp) de jager 1 kanon en een kleine pomp en de graf spee 1 pomp en een 50 +75 schots kanon bezat. het transport had geen wapens of pompen...

    de Graf spee moest echter me machineschade uitvallen maar deed wel even dienst als kustbatterij (zonder veel treffers)

    de jager verdedigde het transport toen maar tegen Exeter, de jager met een achtersteven kanon en Exeter met 2 boeg kanons.. het was een hoop gedraai en positie zoeken maar uiteindelijk werd het transport (victory class) toch als gezonken verklaard daar het water over het hoofddek stroomde, de jager was met slagzij en zonder munitie en exeter had ook haar 100 schoten gelost.
    de overwinning ging naar de exeter, zij had 1 treffer onder de waterlijn, 3 erboven en 1 erop, de jager had 3 treffers onder de waterlijn, 1 erop en 4 erboven, het transportschip had 3 onder en 5 boven de waterlijn.

    dit jaar hoop ik mijn Iowa volledig gebruiksklaar te krijgen, ze heeft al een paar gevechten geleverd maar ik had altijd problemen met de kanons, er worden nu 3 niewe eenheden gemaakt elk met 3 kanons welke ook nog gebakst kunnen worden.

    al met al eens iets anders dan rondjes varen in een vijvertje.

    Krijn
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2010
  14. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    DEEL 2:

    DE ELEKTRONIKA.
    Regel-1 voor de handige doe-het-zelf kanonnebouwert is hetzelfde als regel-1 voor de thuisklusser. Als je het stopcontact open maakt ben je ofwel heel voorzichtig en vertrouw je er op dat de vorige bewoners de kleurcodes van de bedrading niet halverwege het plafond ergens veranderd hebben. Of je haalt de zekering er eerst uit.


    Hier geldt hetzelfde. Als je begint altijd eerst de bleeder tussen de plus en min 300Volt circuits schakelen. Zo weet je zeker dat de condensator ontladen is en dat je geen opdonder krijgt.
    Als bleeder kan je een gewone weerstand nemen van ong. 3K3, 5K6 oid. Liefst een groot formaat dan kom je met jouw vingers niet tegen de blanke delen wanneer je ‘m tegen de condensator houdt.

    Bijgevoegd het schema van de AGFA camera’s. De schema’s wijzigen iets per type wegwerpcamera. Maar het principe is meestal hetzelfde.
    WERKING:
    1,5 Volt batterij. Deze voedt een oscillator (transistor+spoel) zo opgewekte hoogspanning laadt de condensator. De 300Volt van de condensator staat ook over de condensator van 22nF. Als je deze vervolgens kortsluit door de tweede spoel krijg je een enorme klap van 2500 Volt via het secundaire circuit op die tweede spoel. Voila. Simpel.
    [​IMG]


    AANPASSING:
    Vervangen van de mechanische schakelaars door elektronische schakelaars welke je met normale logische stuursignalen kan activeren. Je kan dan met elektronische schakelaars van “C” of iets vergelijkbaars de flits van afstand laten afgaan.


    HOE OMBOUWEN:
    Nou wordt het moeilijker. Eerst is het zaak om van een cameraprint vast te stellen hoe dat ding werkt. Uiteindelijk kan dat tot een schema leiden zoals je op de eerste foto ziet. Best kan je aan de hand van en fotootje gewoon gaan tekenen. Zoals foto hier onder. Heb je gelijk ook een geheugensteuntje voor later. Terugvinden van de aansluitpunten voor de 1,5V, de elektrische schakelaars, flitsbuis etc… .
    [​IMG]


    Belangrijke onderdelen voor ons zijn de Batterij, de hoofdschakelaar, de flitsschakelaar en de flitsbuis zelf. Je moet in ieder geval uitzoeken waar de hoofdschakelaar (aan/uit-laden van flitser), de flitsschakelaar (het ding waarmee je uiteindelijk flitst) en de flitser zelf op de print zitten. Bij elke schakelaar moet je weten welke poot er op de positieve en welke poot er op de negatieve hoogspanning zit. Je kan het best de printbanen volgen vanaf de condensator. Deze heeft nl. een markering voor +/- Als het schema dan nog een beetje lijkt op dit AGFA ding dan kan je aan de slag met vervangen van genoemde drie onderdelen. Uiteindelijk doel is dat je de mechanische schakelaars vervangt door elektronische. Ik heb de elektronische schakelaars ( de niet rode delen dus) op een apart printje geplaatst en deze met draden aan twee flitsprinten verbonden.

    [​IMG]

    Heb je ’t schema en klopt alles, dan vervang je de hoofdschakelaar (charge) door een relais. Relais aan start het laden van de condensator op 300V. Relais uit / of voedingsspanning weg stopt het laden en betekent automatisch dat de bleeder over beide 300V polen geschakeld wordt. Dus als je niet wilt schieten zijn de elektroden in de loop van jouw kanon kortgesloten. Als de spanning van het systeem af gaat worden de beide elektroden (omdat het relais terugklapt) ook kortgesloten. Kortom, er staat alleen 300V op de loop als je wilt schieten. En dat relais kan je met een schakelaar van “C” op afstand bedienen.

    Vervolgens wordt de flitsschakelaar vervangen door een thyristor. Deze wordt in geleiding gezet via een opto-coupler. Werkt als volgt. Led in de optocoupler aan, schakelaar aan, thyristor gaat geleiden. Dit ontlaadt de 22nF met alle eerder vermeldde verschrikkelijke gevolgen van dien.
    Leuke van die opto-coupler is dat je 2500 Volt kan schakelen met een stuurspanning van 5Volt. En , niet geheel onbelangrijk, je hebt een galvanische scheiding tussen het hoogspanningdeel en de laagspanning van de besturing. (Die LED in de opto-coupler is dus NERGENS met de FLASH print in contact. En die 5V om de LED aan te zetten kan weer direct of via een relais en een schakelaar van “C” aan/uit worden gezet.

    De voedingsbatterij (1,5V) komt ook nergens in contact met de rest van de stroomvoorziening in de boot. Voila een compleet gescheiden systeem. Enkel die puls van 2500Volt stoort op de bedrading waar deze draad langs loopt. Ofwel de flitsprint houdt je best in de buurt van jouw kanon. Dan heb je enkel wat storing op de rotatie- en elevatie servo.

    Logisch dat je als het eenmaal werkt, je dit inbouwd in een behuizing.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2010
  15. splinter85

    splinter85

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Woerden
    Heren...
    Wat ik kan, kan een ander ook..
    of was het nou andersom.

    Nouja,,, ziehier de link van mijn youtube..
    En niet lachen als het beeld plots beweegt.
    was wel even schrikken.
    Oh5pVU6tL6o[/media] - VIDEO0007 - kopie .mp4

    Grt Martin
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Martin,
    Eerste stap is gezet zie ik. Geen gewonden ?:cool:
    Voortaan de camera vastzetten. :p

    Toen ik hier vertelde dat de kanonnen konden schieten stonden ze ook met de snufferd voorovergebogen te kijken. 2 sec later stonden ze een meter naar achteren.

    En inderdaad als je de isolatie vanaf de print naar de elektroden in de loop niet op orde hebt dan knalt 't ergens anders. De ontlading zoekt altijd de weg van de minste weerstand.

    Han
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2010
  17. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Voor degene die een werkend scheepsgeschut wil dit is realistisch.

    [​IMG]
     
  18. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ontploffende LIPO ??????

    Vertel, wat is dit.
    Wij zijn benieuwd.
     
  19. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    Hehhehehahahaha

    Ik schrok ervan

    Mooi man..

    Gr, Leon.


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Dat was een Model Oorlogschip die de lucht in ging.

    Lippo's bestonden toen nog niet.:rolling:

    Een kanon waar je scherpe 4.5 MM patronen kan afschieten had je in 1980 ook al.
    Er werden dan balonnen aan een lijn boven het water gehangen die ze stuk moesten schieten.
     

Deel Deze Pagina