Werkend scheepsgeschut II

Discussie in 'Marineschepen' gestart door rweust, 17 sep 2013.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Krimpen servostekkers

    Het krimpen gaat wel redelijk (soms inderdaad wel een gepriegel). Met name heb ik problemen met het inschuiven van de pennen in de behuizing. De vierkantjes van de pennen locken soms niet goed. Bij het insteken van een stekker drukken de pennen er soms weer uit.

    Ik weet niet of ik hier iets verkeerd doe, maar zal zeker de pennen en behuizingen van Hansen eens proberen.
     
  3. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Werkt al echt leuk met de aansturing door de PIC microcontroller. Toch maar even een filmpje gemaakt en op Youtube gezet.






    Three of these 150 mm naval open gun turrets were originally placed at the HrMs Soemba, a Dutch gun sloop from 1925.

    I am making a model of this sloop, scale
    [URL="1:50[/URL]. These model guns fire, due to a high voltage circuit in the turret, fed by a 1,5V AAA battery, and a 5/4 mm firing tube in front of the barrel.

    These turrets are controlled by a circuit with two PIC 16F648A microprocessors steering the 6 servo's and 3 relays. In total this combat controller will be capable of steering 12 servo's, 4 relays (on circuit board), 4 external relays, 2 powerleds, 1 speaker and has one optional output for a servo or relay. The controller needs only two servo channel inputs from the receiver.

    Fun to make, hopefully fun to watch.

    Regards,
    Robert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooie video, precies zoals ik me had voorgesteld na het lezen van het programma.
    Leuk werk spelen met een PIC.
     
  5. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Inderdaad erg leuk. Het zwaarste waar ik ooit mee geschoten heb is een 25 mm Oerlikon (en dat is al 23 jaar geleden). Belangrijk bij vuurleiding was dat je de doelen aangaf, deze verdeelde en het richten en vuren echt aan de schutters zelf overliet. Deze vuurregelaar doet eigenlijk hetzelfde.

    Je wijst bij het bewegen eigenlijk continu alleen het doel aan met de zender (stick op-neer en links-rechts) de microprocessoren doen de rest en laten de kanonnen volgen. Het aanwijzen van het doel loopt ook iets voor op de bewegingen van de turrets, dit maakt het iets vloeiender.

    Wat het verder realistisch maakt is de mogelijkheid om de kanonnen één voor één te koppelen (scheen vroeger ook zo te gaan met de centrale, mechanische vuurregelaars). Je hebt hier de keus of je met één, twee of drie turrets het doel volgt. Een kanon wat gekoppeld wordt draait zelf naar het doel toe.

    Het bereik van het kanon is ook geprogrammeerd. Mocht een kanon op het eind van zijn (draai)bereik zijn gekomen, dan blijft deze staan en zal bij een eventuele vuuropdracht niet mee vuren. Hetzelfde geldt voor een kanon wat nog bezig is met richten, alleen werkelijk gerichte kanonnen vuren.

    Draait het doel naar de andere kant van het bereik van een gekoppeld kanon (bijvoorbeeld bij de Y-Turret draait het doel een keer voor de boeg langs), dan zal deze turret helemaal omzwenken naar de andere kant van zijn bereik en het doel hier eventueel opwachten. Dit is ook leuk te zien op de video.

    Ontkoppelde kanonnen keren terug naar hun ruststand. Meerdere doelen tegelijk volgen is met deze regelaar niet mogelijk en eigenlijk ook niet meer te bedienen met twee kanalen.

    Verder is het makkelijk te programmeren om de loop iets te laten opwippen bij het vuren, wat ook een realistischer effect geeft. Ook de tijden voor het laden zijn geprogrammeerd, er wordt niet (mee)gevuurd als er nog geladen wordt. Dit komt ook goed uit i.v.m. het opladen van de elco voor de hoogspanning.

    Al met al ben ik tevreden, vooral de flits en de droge knal bij het vuren zijn indrukwekkend (al komen deze op video toch niet zo over). Ik ben er echter nog niet. Deze PIC moet ook nog een vierde kanon aansturen (een 75 mm, werd op de HrMs Soemba ook gebruikt voor luchtafweer) en de tweede PIC moet ook nog geprogrammeerd worden op de resterende uitgangen.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2013
  6. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Robert,

    Ziet er goed uit. 't is bijna ballet :)
    varen + bediening lijkt zo redelijk simpel te doen.

    Ik heb gisteren wat varistors besteld om de terugslag hier te onderdrukken.
    Het best plaats je deze direct bij de servo.
    Heb jij toevallig al ervaring met plaatsing aan de andere kant van de bedrading (op de print)?
     
  7. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Hallo Han,

    In principe zet je de varistor zo dicht mogelijk bij de plaats waar de piekspanningen ontstaan of op de bedrading binnenkomen. Om deze reden solderen ze ook vaak varistoren over het chassisdeel waar de 230V~ binnenkomt in een behuizing. Op de servo is dus voor het voorkomen van stoorsignalen op de servokabel een goede plek lijkt mij, de servo zit dicht bij de plek waar deze piekspanningen ontstaan.

    In mijn geval had de microcontroller veel meer last van deze stoorsignalen dan de servo. Ik denk dat varistoren op de print van de vuurregelaar zelf solderen dus ook nog wel gewerkt zou hebben tegen storingen op de microcontroller. Geprobeerd heb ik dit echter niet. Wel moet je er dan rekening mee houden dat het buffertje (eenvoudig laagdoorlaatfilter met de 1 Ohm weerstand en de 470 uF elco), wat ik in de voedingen van de servo's heb gezet, meer voor zijn kiezen krijgt als de varistor niet meer over de elco staat. De vraag is of deze de stoorsignalen voor de servo dan nog voldoende afvlakt.

    Ik zou toch kiezen voor varistoren over de servo om deze reden, tenzij je het weerstand/elco buffertje in de voeding niet plaatst. Misschien kun je het eens proberen met een los stukje servokabel met stekkers en een kroonsteentje. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2013

Deel Deze Pagina