Werkstuk over Modelvliegen. Help

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Viper 01, 8 apr 2017.

  1. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik weet dat hier al vele, vele topics over zijn gemaakt maar ik kon er geen vinden van een jaar of minder geleden. Ik zit in groep 8 en ik ben bezig een werkstuk aan het maken over model vliegen.

    Weet iemand hoe ik het beste iets kan vertellen over een ESC en een brandstofmotor?

    Ik heb sommige dingen uit mijn werkstuk gehaald omdat het anders echt te moeilijk wordt om te lezen
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2017
  2. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    ik zal het niet letterlijk kopieëren maar ik 'moet het in mijn eigen woorden zetten.'
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Kijk eens in de FAQ`s van dit mooie forum. Alles wat je wil weten staat daar
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Brandstofmotor:
    - heet eigenlijk "verbrandingsmotor"
    - 2 types: 2-takt (ontsteekt elke omwenteling) of 4-takt (ontsteekt elke 2 omwentelingen). 4-takt is ingewikkelder dan een 2-takt omdat er kleppen in de inlaat en uitlaat snel open en dicht gaan tijdens het draaien.
    - kleine verbrandingsmotoren lopen op methanol, grotere vaak op benzine.
    - methanol en benzine motoren hebben een carburateur, waar de brandstof met lucht gemengd wordt tot een brandbaar mengsel. In die carburateur zit een klep die door een servo bewogen kan worden, om zo het vermogen en het toerental van de motor te regelen. Dus hoe meer vermogen, hoe sneller de motor met daarop de propeller draait, en hoe sneller het vliegtuig vliegt.
    - de ontsteking van methanol gebeurt met een "gloeiplug" (een gloeiend stukje spiraalvormige draad, dat tijdens het starten op een batterij aangesloten wordt, maar tijdens het vliegen door de verbranding van de methanol uit zich zelf blijft gloeien).
    - de ontsteking van benzine gebeurt met een bougie. Hier moet een elektronische ontsteking op aangesloten worden, die tussen de puntjes van de bougie op het juiste moment een vonk laat overspringen.
    - om een verbrandingsmotor te smeren wordt er olie door de brandstof gemengd, en door een slimme constructie worden zo de lagers van de motor gesmeerd. Maar er komt wel een hoop olie uit de uitlaat, waardoor je vliegtuig erg smerig kan worden. Daarom vliegen veel modelvliegers tegenwoordig met een elektromotor als aandrijving.

    ESC:
    - is Engels voor "Electronic Speed Controller", vertaald: "elektronische snelheidsregelaar"
    - de ESC/snelheidsregelaar wordt tussen de batterij en de motor aangesloten.
    - de ESC wordt ook rechtstreeks op de ontvanger aangesloten, je hebt er geen servo voor nodig.
    - vroeger: elektromotoren met koolborstels. De snelheidsregelaar regelde de spanning van de motor, en daardoor het vermogen en de snelheid. De motor kan ook direct op de batterij aangesloten worden, hij draait dan op volle snelheid.
    - tegenwoordig: elektromotoren zonder koolborstels (in het Engels: "brushless"). De ESC regelt het vermogen, maar zorgt ook dat de motor kán draaien. Als je direct een batterij op de motor aansluit gebeurt er niets, of hij verbrandt.

    Succes,
    Max.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 8 apr 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wel leuker, maar niet waar....
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe zit dat dan Bert?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een explosie is iets destructiefs en ongecontroleerds. Meestal vliegen er dan stukken in het rond.

    Zowel in een benzine als een dieselmotor vind de verbranding "gecontroleerd" (d.w.z. de omstandigheden zijn zodanig dat men het proces precies in de hand heeft) plaats. Toegegeven dat bij een benzinemotor, nadat het mengsel ontstoken is, er geen directe invloed meer uitgeoefend kan worden zoals bij een Diesel, maar de vorm van de verbrandingskamer, alsmede het tijdstip van ontsteken relatief aan de zuigerbeweging leveren toch een behoorlijke mate van controle op.

    Op het moment dat je de controle over die verbranding verliest (detonatie) treed er schade op.
     
    max z en Tug.NL vinden dit leuk.
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Pingelen.
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Ik had het woord "explosiemotor" met opzet vermeden om deze discussie niet uit te lokken, maar ja........
    Laten we proberen de ts te helpen met informatie die voor een werkstuk met een groep 8 publiek interessant is (al weet ik dat ook niet precies).
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ... weer buiten de waard gerekend :D

    Om een elektromotor langzamer te laten draaien ('minder gas') hakt/schakelt de regelaar de stroom naar de motor in stukjes, heel snel, 8000keer per seconde (dat is het hoge piepgeluidje dat sommige motoren maken).

    Hoe korter, of hoe minder, de stroompulsjes, hoe lager de gemiddelde stroom, hoe langzamer de motor zal lopen.
    En omgekeerd, hoe langer, of hoe meer pulsje, hoe sneller de motor zal lopen.

    In het bovenste plaatje loopt de motor langzaam, in het onderste loopt de motor (bijna) volgas.

    [​IMG]
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Vaak is het leuk om een beetje te vertellen wat er is.

    Bijvoorbeeld, de manieren om een (schaal) toestel vooruit te krijgen.
    - Electrisch
    * EDF
    * Prop
    - Brandstof
    *2 takt en 4 takt
    * Methanol motoren
    * Benzinemotoren
    * Dieselmotoren
    * Kerosine motoren
    # Turbine
    # Pulse jet

    regelaar heb je gewoon nodig om een electromotor te laten draaien. zie mijn voorgangers ;-)

    En eigenlijk iedere vorm van voortstuwing kun je weer een complete spreekbeurt/verslag over praten..
    Komt er op neer dat IEDER toestel een vorm van voortstuwing nodig heeft, om d luchtsnelheid om de vleugel hoog genoeg te houden (anders valt de vleugel en toestel uit de lucht)
    Zwevers doen dit door in een opwaartste luchtstroom te gaan vliegen (thermiek). Daar worden ze in gebracht door ze omhoog te slepen, gooien, of met een eigen motor..
    als de thermiek harder omhoog gaat dan dat het toestel omlaag komt, zal het toestel dus stijgen zonder gebruik van motor.

    Andere toestellen gebruiken hun eigen motor.


    je kan natuurlijk nog iets vertellen over de besturing.
    2,4 ghz, wat tegenwoordig bijna iedereen heeft.
    sommige merken verspringen regelmatig van kanaal, om zo te zorgen dat het bereik en ontvangst altijd optimaal is.
    is een kanaal niet in orde, merkt de electronica dit, en huppelt vrolijk een kanaal verder. Hier merk jij als vlieger niets van, de zender is dan standaard met 2 kanalen bezig.
    1 actief, 1 om te springen

    Oorzaken storing, rompmateriaal.
    carbon geleid stroom, en daardoor schermt het radiosignalen af.
    een toestel met carbon romp zal dus uitdagingen krijgen met zijn ontvangst.
    hout heeft hier geen last van.

    en misschien het regeltje dat je niet zomaar ergens een toestel (vliegtuig, heli, drone, multicopter) los mag laten...
    - Toestemming van de eigenaar van het land waar je boven vliegt (dus niet alleen de plek waar je opstijgt)
    - Geen problemen met een vliegveld in de buurt (die hebben een cirkel om het vliegveld, waarbinnen de grote vliegtuigen lager aan komen vliegen, en dus moeten de verkeerstorens weten wat er in die zone gebeurt. Modelvliegtuigen passen daar niet in... tenzij toestemming van de toren)
    - Nooit vliegen boven mensen.
    - nooit vliegen boven bebouwing.

    Ik denk als je al deze zaken vluchtig behandeld, je al aan een stevig werkstuk komt..
     
  13. Franky bpld

    Franky bpld

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    16
    Modelzweven niet vergeten!
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Kun je een paar jaar over vertellen zelfs :)
     
  15. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt voor jullie reacties. Morgenmiddag ga ik mijn werkstuk afmaken, ik moet hem donderdag al inleveren dus ik ben nogal laat.
     
  16. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Mijn werkstuk is af. Ik zal wel het cijfer nog in dit topic zetten.
     
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Wel nog even gisteren inleveren :D
     
  18. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ja dat is gelukt
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hopelijk geen vijver..
     
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Je kan jou werkstuk ook hier neer pennen, dan kunnen wij jou daar ook een punt voor geven en weer tips en tricks voor de toekomst geven.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina