Werkstuk over Modelvliegen. Help

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Viper 01, 8 apr 2017.

  1. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Goede tip, bedankt. Ik zal hem vanavond hierin zetten. Ik doe dit nu vanaf mijn telefoon, daar staat ie niet op.
     
  2. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Hoop ik ook niet Dries!
     
  3. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Hoofdstukken:



    1. Inleiding


    2. De besturing


    3. Zelf beginnen met modelvliegen?


    4. Het vliegen


    5.Zelfbouw & bouwmaterialen


    6. Wetgeving modelvliegen


    7. Mijn vliegtuigen & ervaring


    8. Bronvermelding


    9. Slotwoord






















    1. Inleiding


    Ik doe mijn werkstuk over RC vliegtuigen omdat ik ze zelf heb, er mee vlieg en ik er meer over wilde weten. Ik zal jullie in mijn werkstuk de dingen vertellen die je moet weten als je er mee begint omdat er oneindig veel over te vertellen valt. In dit werkstuk zal ik het vooral hebben over het elektronisch gedeelte, het brandstof gedeelte minder.


    RC staat voor Radio Controlled, wat uit het Engels vertaald “op afstand bestuurbaar” betekent.

    In het Nederlands wordt het meestal modelvliegen genoemd.


    Modelvliegen is een sport of hobby waar je heel ver en heel veel kanten op kan gaan. Je kan het doen als hobby maar je kan het ook zien als sport omdat handcoördinatie heel belangrijk is bij modelvliegen.

    Je kunt modelvliegtuigen gaan bouwen, maar ze zijn ook kant en klaar te koop. Er zijn wedstrijden in bijvoorbeeld kunstvlucht, je moet dan figuren zo mooi mogelijk vliegen. Dit doen ze ook met zweefvliegtuigen. Je kunt met heel veel verschillende soorten vliegtuigen vliegen. In modelvliegen is het allemaal mogelijk. Je moet ook een keuze maken of je op brandstof of met elektromotoren wil vliegen, of je buiten of binnen wil vliegen. Meestal wordt binnen vliegen in een grote sporthal gedaan, je hebt dan veel kleinere en hele langzame vliegtuigen.




    2. besturing



    Een vliegtuig bestuur je met een zender, ook wel een afstandsbediening genoemd. Er zijn veel verschillende soorten zenders, Bijvoorbeeld zenders met een schermpje (computerzenders). Die zenders zijn het makkelijkste om mee te werken, ze zijn helemaal programmeerbaar en je kunt er heel veel verschillende modellen van je inzetten. Ook zijn er zenders zonder schermpje.

    Hoe je op je zender stuurt, wordt doorgegeven aan de ontvanger in je vliegtuig.Bij de motor heb je altijd een regelaar nodig, die zit tussen je motor en de ontvanger. Zonder regelaar kun je de motor niet gebruiken, de regelaar moet ertussen en die regelt de snelheid van de motor. De roeren van een vliegtuig moeten ook bestuurd worden, dat gebeurd met een servo en die staat in verbinding met je ontvanger, hieronder staat een foto van een servo. Er zijn veel verschillende soorten servo’s, als je grote, zware roeren hebt moet je een servo nemen die dat aankan. Als je roeren hebt van een soort foam (wat heel licht is) heb je hele kleine servo’s nodig. De prijs van de servo’s verschilt tussen de €6 en €70 euro.










    3. Zelf beginnen met modelvliegen?



    Als je zelf wil beginnen met modelvliegen, is het handig om naar een club te gaan. Op een club zitten ervaren modelvliegers en ook minder ervaren modelvliegers. Als beginners vliegtuig heb je een vliegtuig nodig.

    De vleugel moet bovenop het vliegtuig zitten, niet onderop. Als de vleugel onderop zit zal het landen moeilijk worden omdat je bij het landen helemaal recht moet landen en als je dat niet doet, raakt de vleugel beschadigd.

    Een vliegtuig met de vleugel bovenop wordt ook wel een hoogdekker genoemd. Een vliegtuig dat de vleugel onderop heeft, wordt een laagdekker genoemd.

    Je kunt niet meteen beginnen met een houten stuntvliegtuig. De meeste trainers zijn gemaakt van een soort stevig piepschuim. Het is een stuk makkelijker te repareren dan hout.

    Ergens op een weiland gaan vliegen, dat mag ook soms niet. Je moet naar een club gaan en daar zijn altijd wel instructeurs die les kunnen geven en advies wat voor jou het beste is. Het ligt ook aan het geld, als je vliegtuig van 1000 euro na de eerste vlucht al crashed en je kunt hem niet meer maken, wordt je niet blij!


    4. Vliegen


    1. De start:

    Als je begint met de start, moet je eerst kijken waar de wind vandaan komt. je moet altijd tegen de wind in opstijgen. Als je goed met de voorkant van het vliegtuig tegen de wind in staat, check je of alle roeren de goede kant op gaan en of ze het doen. Als ze het niet doen kan je niet gaan vliegen. als dat alles goed gebeurd is, geef je langzaam gas tot je vol gas hebt en stuur je een heel klein beetje omhoog, je vliegtuig komt langzaam de lucht en en je vliegt!





    2. Tijdens het vliegen:


    Als je al wat langer modelvliegen doet kun je zelf een paar figuren doen. Als je start met modelvliegen en je wil je brevet halen dan het je de figuurtjes kunnen die hier beneden staan.



















    3. De landing;


    Landen is het moeilijkste gedeelte van de hele vlucht.

    Als je met de neus van het vliegtuig tegen de wind in staat, kom je dichter bij de grond, geef je minder gas, als je dan dichter bij de grond bent met niet te veel snelheid, stuur je een heel klein beetje omhoog dat hij netjes de grond raakt. Je bent geland! Landen is het gedeelte van de vlucht waar het het meeste fout gaat. Met een hele lichte trainer is het niet zo moeilijk omdat hij heel snel stil staat en je er heel langzaam mee kan.















    5. Zelfbouw & bouwmaterialen



    Voor het bouwen van modelvliegtuigen heb je wat technische kennis nodig maar als je begint met bouwen leer je dat vanzelf als je tips krijgt van ervaren modelbouwers.


    je hebt verschillende soorten bouwmaterialen die je kan gebruiken voor een modelviegtuig: Balsahout, dat is het lichtste hout wat er bestaat. Als je het in een goede constructie zet en je doet erna een folie overheen dat krimpt als je het warm maakt, heb je een stevige vleugel of romp, dat is het middendeel van een vliegtuig. Je hebt ook depron, dat is een stevig foam wat je in 3 en 6 mm dikte te koop is. Meestal kan je van depron ook hele leuke

    vliegtuigjes bouwen, iedereen kan bouwen met depron. Balsahout is moeilijker om daarmee vliegtuigen te bouwen.


    Je kunt zelf bouwen vanaf een tekening. Dat is best moeilijk omdat je dan zelf ook het hout moet snijden.

    Er zijn ook bouwdozen te koop, dat is een set waar al het hout en alle spullen die je nodig hebt al in zitten. Hier zit ook een bouwbeschrijving bij.





    6. Wetgeving modelvliegen


    Net als drones zijn er ook strikte regels voor modelvliegen:


    -je hebt toestemming nodig van de eigenaar van het land waar je boven vliegt, dus niet alleen waar je opstijgt.

    -Je mag niet te dicht in gebieden komen bij vliegvelden. vliegtuigen vliegen een stuk lager bij vliegvelden, omdat ze dan minder hoogte hebben bij de langding. De verkeerstoren moet dan weten wat er gebeurd en modelvliegtuigen worden daar niet op de radar gezien. Ook in laagvlieggebieden van militaire vliegtuigen mag niet gevlogen worden door modelvliegtuigen.

    -vlieg nooit boven mensen

    -vlieg nooit boven bebouwing


    Als je echt veilig wil vliegen waar niemand er last van heeft en je ook met andere modelvliegers kan vliegen moet je naar een club gaan, daar zie je heel veel andere modelvliegers en die kunnen je heel goed helpen.























    7. Mijn vliegtuigen & ervaring


    Ik volg al lessen sinds oktober 2016 dus ik heb ongeveer een half jaar ervaring. Ik zit op Radio Vliegclub Brabant (R.V.B.)


    Ik heb laatst een vliegtuig gebouwd van balsahout en daar is al wat mee gevlogen.


    Ik heb de Mini Apprentice S, dat is een hele lichte trainer, hij is blauw met wit. Zelf heb ik er nog niet mee gevlogen maar dat komt omdat het weer rustig moet zijn omdat het anders heel slecht te vliegen is.


    Zelf vind ik het nu leuk om te doen en ik leer snel omdat ik nog jong ben dus ik hoef niet al te lang te doen over elk vliegtuig, ik kan snel door naar wat ik leuk vind om te doen. Wat ik later wil gaan doen weet ik nog niet.



    dit is mijn vliegtuig.

    Hij heeft een spanwijdte van 1,2 meter.















    8. Bronvermelding


    -http://www.modelbouwforum.nl/threads/werkstuk-over-modelvliegen-help.250684/#post-3794183


    -Ik wist veel al zelf door het Modelbouwforum en mijn instructeur.




    9. Slotwoord


    Bedankt voor het lezen van mijn werkstuk, hopelijk hebben jullie er iets van geleerd. Als je zelf een keer modelvliegtuigen wil zien kan je altijd op radio Vliegclub Brabant komen kijken, meestal zijn er genoeg mensen op een zaterdag als het mooi weer is.
     
    C3ntijn en ron van sommeren vinden dit leuk.
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ziet er netjes uit, van mij krijg je een 9. ik hoop dat je leraar hier ook kijkt en ziet dat wij dit een goed werkstuk vinden.
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  5. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Haha dankjewel! Ik weet bijna zeker dat mijn juf dit ziet, de link van dit topic staat in de bronvermelding haha!
     
  6. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Er zitten nog wel plaatjes bij enzo maar ik heb het gekopieerd en geplakt omdat niet iedereen Pages heeft wat ik gebruik en dit gewoon makkelijker te lezen is.
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Maar je had ook direct uit Pages een pdf bestand kunnen maken en dat hier kunnen publiceren.

    Max (een mede Mac gebruiker :thumbsup:).
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  8. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ja dat had gekund ja, heb ik nog over nagedacht maar dit vond ik voor mijzelf en jullie makkelijker.
     
  9. valke011

    valke011

    Lid geworden:
    17 jun 2012
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Assen (NL)
    Geweldig dat je hier een werkstuk over hebt gemaakt! Onze hobby onder de aandacht brengen is altijd goed. Top!
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  10. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Vind ik ook valke! Welk cijfer geef je mij?
     
  11. valke011

    valke011

    Lid geworden:
    17 jun 2012
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Assen (NL)
    9+
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  12. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Wow, bedankt.
     
  13. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Als mijn juf dit ziet krijg ik sowieso een 9 hahaha!
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  14. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Mooi werk! Kan alleen maar een goed cijfer opleveren.
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  15. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Dankjewel Hans! Welk cijfer geef je mij?
     
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Van mij krijg je ook een 9 mooi en duidelijk werkstuk.:thumbsup:
     
  17. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt Onno! Ik zal van mijn juf geen 8 krijgen als ze deze reacties ziet.
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vind dit ook een 9 waard, het is duidelijk, goed leesbaar en niet te lang.

    Ik heb op de lagere school een spreekbeurt gehouden over afstand bestuurbare auto`s. Niet RC maar met een kabeltje en een stuurtje. Iedereen keek wat vreemd maar het werd zeer gewaardeerd.
     
  19. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt Rheli.

    Spreekbeurten houden over dat soort onderwerpen op de lagere school is altijd goed, dan weten de kinderen ook wat beter wat het is.
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Voor de inhoud een 9. Een klein stukje over wat vliegen is had een 10 geweest
    Presentatie van je werk kan ik natuurlijk niet beoordelen omdat ik het eindresultaat niet heb gezien (oa fotos en afbeeldingen).
     

Deel Deze Pagina