Westland Lynx MLD

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 aug 2017.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Weer een kleine update:

    Ben druk geweest met de cockpit, zoals al vermeld heb ik deze geprint met de 3d printer. Heb een plaatje van triplex gebruikt als vloer en de delen daar op gelijmd. Het geheel kan er nu eenvoudig in en uit, wel heb ik de ontvanger en lipo sensor verhuisd naar de neus.

    De cockpit delen vast in de primer gezet, een mooi klusje voor de wintermaanden om deze netjes te schilderen. 20181102_115928.jpeg 20181102_115945.jpeg 20181102_115935.jpeg 20181103_103321.jpeg 20181103_103329.jpeg
     
    E.hof vindt dit leuk.
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Dankje voort compliment, het gaat niet snel maar steeds kleine stapjes. Zit nog steeds met het staartmechaniek, eea loopt nog niet soepel zal zeker volgend voorjaar zijn dat hij vliegt.

    Jouw heli, staat deze op het forum? welke versie bouw je dan, eentje van de landmacht oid? ben benieuwd.
     
  3. peet65

    peet65

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    4
    Nee staat niet op forum. Meestal lees ik hier wat er gebouwd wordt. Ik heb een opknapper met skyfoxmechaniek overgenomen. Ombouwen naar electro en ook wel leuk inrichten qua schaal. Hoe ik hem gaat spuiten weet ik nog niet. Ook dit is voor mij een winterproject. Heb ook een 3d printer besteld maar moet er eerst mee leren omgaan. Net als jouw ook de cockpit en stoelen printen.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    De afgelopen dagen heb ik de aandrijving en aansturing van de staartrotor nagelopen.

    De as en koppelingen heb ik beter geborgd, door de as door te boren, dit voorkomt mogelijk doorslippen van de as in de koppelingen.

    Omdat alles daarvoor gedemonteerd moest worden heb ik ook de aansturing aangepakt. De servo verplaatst naar een positie bovenin de romp. De romp heb ik op die plaats verstevigd met een plaatje multiplex. Voorheen zat hij aan het mechaniek vast. Nu kan ik het mechaniek eenvoudiger demonteren zonder dat de servo in de weg zit en losgekoppeld moet worden, daarnaast zit hij nu in het verlengde van de staart zodat ik beter uit kom met een stijvere servorod.

    Ook was ik niet enthausiast over de flexibele staaldraad welke gebruikt was als link naar de staartrotor. Van delen van een staartrotor en een servo een 40 graden verbinding gemaakt zodat ik dikker en stijver materiaal kan gebruiken. Wellicht word het langste deel koolstof staf maar eerst kijken wat dit doet.

    Het ziet er allemaal misschien wat geknutseld uit maar het werkt volgens mij goed zo.

    Ook heb ik wat plaatjes van de status anno nu. 20181116_141525.jpeg 20181116_164904.jpeg 20181116_164928.jpeg 20181116_122643.jpeg 20181115_145037.jpeg 20181115_145026.jpeg 20181115_144841.jpeg 20181115_144941.jpeg 20181115_145005.jpeg 20181115_144859.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2018
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij de Lynx die ik samen met een maat gebouwd heb (en die nu bij Didier N. in de vloot terecht gekomen is) hadden we de aansturing ook op die manier uitgevoerd, weliswaar met een "officieel" heveltje, en het heveltje zat onder de 45 graden overbrenging (omdat bij Vario nu eenmaal het heveltje op de hekrotor aan de andere kant zit), maar het principe was identiek. Werkt STUKKEN beter dan die dunne staaldraad...

    De servo hadden we wel in het mechaniek zitten, want die stuurstang wipte je er toch zo af, en we haalden liever de stuurstang los dan de servo-stekkertjes.

    Ik weet niet of het zo verstandig was om die assen te doorboren, wij hebben daar nooit problemen gehad met slippende koppelingen.
     
  6. peet65

    peet65

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    4
    Die dunne staaldraad zat er bij mij ook in en gelijk verwijderd. Dat is niks. Ik heb nu koolstof aanstuur stang naar achter en 2 mm
    schuin omhoog in die BO 105. Zelf heb ik die aansluiting op de aanstuurhevel voorzien van een kogellink.
    Heb ik meer vertrouwen in dan dat busje met madeschroef.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Busje met madeschroef krijgt speling na korte tijd. Ook ik gebruikte een gelagerde hevel voor de aansturing. De hoge staartrotor is immers veel effectiever dan de lage. Daardoor is de afstelling erg kritisch.
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Misschien dan idd iets om nog naar te kijken, heb hiervoor gekozen omdat er maar aan een zijde draad zat, heb zelf geen m2 draadsnijder..

    Ook had ik hier iets minder ruimte voor nodig, het is nl best krapjes daar bij die staartrotor
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt van die stuurstang soldeer hulzen met M2 schroefdraad er aan, en die heb je voor verschillende stangdiameters.
    Ik heb tot nog toe in de schaalkisten altijd een 2,5 of 3 mm koolstof staf gebruikt, met aan beide uiteinden zo'n soldeerhuls, maar uiteraard gelijmd met UHU Plus Endfest 300. Heeft in 20 jaar tijd nog nooit problemen opgeleverd.
    Ook niet bij de grote en lomp zware, heftig rammelende benzine heli's.
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Zal ns kijken waar ik die kan vinden Wellicht kan ik ook gewoon een koolstof buisje om de stuurstang schuiven om de stijfheid te vergroten, merk dat er nu nog te veel flexi in zit
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beter nog: knip de uiteinden van je stuurstang af, en lijm ze in een holle koolstof buis. Dan heb je een lichte koolstof stuurstang, met stukjes draadeind aan de uiteinden.
     
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    In wat vrije uurtjes de cockpit wat opgeleukt, mooi werk voor achter de keukentafel bij de kachel(-;

    Nog niet helemaal af maar hier vast een update. 20181229_210001.jpeg 20190102_105813.jpeg 20190102_105820.jpeg 20190102_105826.jpeg
     
    E.hof, Helikapoter en renetl50 vinden dit leuk.
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    En nog een paar plaatjes.. 20190102_201820.jpeg 20190102_201810.jpeg 20190102_201804.jpeg
     
    didier n en MDM vinden dit leuk.
  14. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Ziet er heel geslaagd uit!

    Beste wensen trouwens!


    grtz,

    Didier
     
    hermor vindt dit leuk.
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hey Didier,

    tnx en jij en de andere bouwers uiteraard ook de beste wensen!

    gr kees
     
  16. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ook de beste wensen voor 2019. Ziet er prachtig uit. Welke printer heb je gebruikt voor de stoelen? En heb je ze allemaal in delen getekend en geprint?
    Waar ik met de Huey tegenaan loop is dat ik heel lastig goede voorbeelden van een stoel kan vinden.
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Dankje(-; De stoelen heb ik niet zelf getekend maar van een Noor die ooit ook deze heli heeft gemaakt. Ik weet niet welke schaal jij bouwt maar misschien past het jou ook? Ik print gewoon met een zelfbouw printer infiltary m508.

    Mijn heli is ongeveer 1:8 als ik het goed heb

    mocht je er belang bij hebben wil ik de bestanden ook wel voor jou printen tegen een kleine vergoeding of ze delen zodat je zelf kan printen. Je moet de stoelen ook in elkaar zetten want worden in delen geprint.

    gr Kees
     
  18. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hallo Kees,

    Volgens mij is de schaal 1:6,2. Mijn stoelen zijn ook anders qua vorm. Heb nu wel een stoel zo goed mogelijk in 3D gemaakt. Moet hem nog even in losse onderdelen opdelen voor de printer. Daar had ik nog niet aan gedacht, heb hem als part gemaakt. Ik stuur je wel even een DM.
     
  19. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Zelf dit weekend mijn Lynx eens uitgelaten... gelukkig was er iemand om ff kort te filmen..




    Veel plezier nog met de bouw!


    Groeten,

    Didier
     
    MDM en renetl50 vinden dit leuk.
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Didier,

    Dat ziet er goed uit,zo zie je ze zelden.. hoop dat die van mij ook eens zo vliegt. Heb er los van de cockpit niets aan gedaan deze winter, ben meer een zomerbouwer omdat het in mn schuur veel te koud is in de winter..

    Gr Kees
     

Deel Deze Pagina