Westland Lynx MLD

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Natuurlijk kun je (denk ik tenminste) op de mensen van het forum rekenen qua kennis en hulpvaardigheid.
    Maar laat ik het zo zeggen: Ik ga een uitdaging en "ongewone" dingen niet uit de weg. Maar ik blijf ver uit de buurt van wat jij wilt gaan doen.
    Ik hoop serieus, dat je succes zult hebben, en mischien heb je dat ook.
    Ik probeer je alleen te waarschuwen. omdat er door heel Nederland vermoedelijk meerdere honderden heli rompen uit bouwdozen onafgebouwd gebleven zijn omdat het toch niet zo simpel was als het leek, en wat jij wilt gaan doen toch nog wel een haartje moeilijker is.

    Die Lynx waar MDM het over heeft, vrij grote kans dat ik er nog aan meegebouwd heb (als het de heli van Didier is tenminste).
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoewel ik redelijk nieuw ben op het gebied van helivliegen ben ik niet geheel onervaren op het modelbouw gebied in het algemeen. Ik denk dat dat het probleem niet zal zijn. Maar mijn vraag is, wat is het verschil tussen een mechaniek inbouwen in een bestaande romp of in een zelfgemaakte romp? De technische problemen waar ik tegenaan zal lopen zijn volgens mij vrijwel identiek.

    Hoe dan ook, ik droom hier al van vanaf mijn jeugd en ga het gewoon doen(-;
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  3. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Denk dat het verschil zit in het feit dat je bij een grote schaalheli van bijvoorbeeld Vario (mechaniek met losse romp) de romp gebruikt om stevigheid uit te halen voor bijvoorbeeld het monteren van de staartrotor. Bij gebruik van een Trex achtige heb je het zelfdragende frame van de heli waar je een omhulsel omheen maakt. Denk dat dit ook prima kan werken. Lijkt me niet makkelijk maar zeker niet onmogelijk. Je moet zien dat je veel doorsnedes kan krijgen van de romp. Heb zelf eens een rompje (voor een vliegtuig) gemaakt door van elke doorsnede een spantje te maken en die met piepschuim ertussen op de goede afstand van elkaar bevestigd. Hierna schuren totdat de gewenste vorm was bereikt. Je hebt dan een massieve romp. De romp vervolgens helemaal bekleed met glasmat en epoxy. Nadat dit klaar was wat thinner in de romp gegoten waardoor het schuim oplost en je een holle romp overhoudt. Die kun je dan verder bewerken.
    Zou wel zorgen dat hij zo licht mogelijk blijft.
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Het is inderdaad even vogelen hoe ik die staart kan maken, heb me suf gezocht op internet maar de oplossingen voor een raised tail zijn vrijwel niet (meer) te krijgen voor een trex 600. Ik heb het idee dag veel leveranciers/webwinkels de zaak gesloten hebben oid.

    Ik heb een extra staartrotor met mechaniek, ik wil eens kijken of ik samen met de originele staart een extra deel kan maken omder een hoek van zon45 graden. Met behulp van wat aluminium plaatwerk en de 3d printer. Weet iemand of die kegeltandwielen ook in metaal verkrijgbaar zijn, ben namelijk bang dat ik de tandjes een keer strip omdat er wellicht wat meer krachten op komen omdat de rotor 4 bladen krijgt, er een extra overbrenging inkomt en de romp mouiteraard meer wind vangt dus lastiger stabielte houden.

    De romp ga ik maken met een plug, dit omdat ik de romp dan eventueel kan reproduceren in geval van nood(-; . Deze zou ik dan willen maken met dat wat hardere schuim en langs een mal met de draad in vorm maken daarna schuren etc. Vervolgens met dun glasfiber en parketlak oid bekleden en afwerken tot hij is zoals ik hem wil hebben. Daarna 2 halve mallen er van maken en dan de werkelijke romp. Deze ook van glasfiber.
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Inmiddels ben ik vast bezig geweest om de draairichting om te keren, dit omdat de lynx rotor links om draait.. tja engelsen(-;. Dit wil ik liever eerst zo uitproberen. Zonder de romp etc. Ik heb een fbl kop van mn 550e die extra was er op gezet, ik ga vliegen met de tgz380, deze bevalt mij uitstekend op de 550 dus zie geen reden om hier voor wat anders te gaan.

    De bladhouders zijn wel op zn kop komen te zitten omdat anders de phasering niet meer klopt naar mijn idee, als ik het goed heb zit deze nu weer op 90graden aan de swash naar voren tov het bijbehorende blad. De staartrotor kan ik dan gewoon omdraaien. De servo verhuisd dan van onder de tailboom naar de bovenzijde, straks in de romp kijk in dan wel hoe dat uitkomt.

    De one way bearing heb ik omgedraaid, los met de verfbrander en weer vastgezet met vaste loctite. Zijn er verder nog dingen waar ik dan aan moet denken? Los van het ws iets afwijkende vlieggedrag..

    Hier de nieuwe fbl kop, de servohevels zitten nog los, moet toch eerst de servos instellen op de fbl controller.

    [​IMG]

    En de one way bearing, niks aan te zien verder maar voor het totaalbeeld.. het is tenslotte een bouwverslag aan het worden..

    [​IMG]
     
  6. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Dit is wel mogelijk, heb hetzelfde gedaan bij mijn 450 in een ec145 romp. De bijgeleverde verhoogde staart kwam veel te hoog uit en stond niet mooi, daarna van extra onderdelen van een tt staart een verhoogde staart gemaakt.
    Alleen zat ik met de draairichting die andersom wordt door de tandwiel overbrenging en daarom aan de voorzijde een extra tandwiel er tussen gemaakt waardoor de staart weer de goed kant opdraait.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Aha, dat is precies wat ik ook bedoel.!! Die zwarte plaatjes heb je die zelf gemaakt? Want normaal zijn die korter. Ik bedoel die waar de as van de oorspronkelijke staartrotor doorloopt met de 2 lagers..
     
  8. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
  9. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Ik heb het een tijdje gevolgd wat je van plan bent, een flinke opgave als je het mij vraagt, maar uiteraard doenbaar...

    Zelf heb ik dus de vario lynx waar Brutus en MDM het over hadden, een leuke romp maar idd ver van schaal correct. Zelf zou ik deze romp dan aanpassen ipv een heel nieuw concept, maar da's persoonlijke keuze eh.
    Wat de raised tail betreft, mss heeft Roban wel iets bruikbaars in zijn gamma, en eventueel eens contact opnemen met https://shop.microhelis.de/RC-Modellbau die maken ook wat custom zaken...
    We blijven het volgen!

    grtz,

    Didier
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
  11. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Nee, dat zijn de plaatjes van de originele hoge staart maar die was met een riem. Ik heb dus 3 staartrotor mechanieken besteld en 2 Torque-Tube en de plaatjes met lagers en hier heb ik de hoge staart van gemaakt.
     
  12. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân

    Bijgevoegde bestanden:

  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Bedankt!! was vanavond al even aan het tekenen geweest, een beetje vergelijkbaar maar kan je voorbeeld goed gebruiken!

    [​IMG]

    Hier een schetsje wat ik had getekend. wil idd met 2 aluminium plaatjes met in het ene een gat van 15mm welke om de lagerbus past en wat gelijk kan dienen als draaipunt. Dan vast zetten met m3 boutjes.

    Ik heb op basis van de huidige maatvoering ongeveer een hoek van 55 graden nodig.

    Ik zal ook eens kijken naar die staartrotor, lijkt mij wel een mooie optie!
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Inmiddels ben ik bezig geweest met het staart mechaniek, van aluminium strip heb ik 4 plaatjes gemaakt eentje met het gat van 15 mm wat ook gebruikt word als draaipunt, dit omdat dat ook het middelpunt is van het tussentandwiel waar normaalgesproken de staartrotor aan gemonteerd zit.

    Als ik de rompdelen klaar heb zal ik het in de definitieve hoek vastzetten, nu kan ik nog elke hoek kiezen mits de tandwielen elkaar niet raken. Het komt vrij nauw zie ik wel. Er moet net zo veel speling inzitten dat het soepel draait en weer niet te veel anders heb je kans dat je je tandwielen molt... als het wat te zwaar belast word.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het deel naar de rotor heb ik nog niet daar moet ik nog wat voor bestellen. Als iemand nog een torque as met staartbuis van een 550 of 600 voor een leuk prijsje heeft liggen dan hou ik me aanbevolen(-;
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2017
    jdejager vindt dit leuk.
  15. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Netjes gemaakt, je moet er wel rekening mee houden dat je staartbladen nu de andere kant op draaien.
    Dit wordt bij de originele set goed gemaakt door aan de voorzijde van de staartbuis nog zo`n deel te maken.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dat komt weer helemaal automatisch in orde, als de hekrotor naar de linkerkant van de staart verplaatst word, waar hij origineel bij een Lynx ook zit.... :D
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Als het goed is draait de hekrotor idd precies goed omdat deze bij de lynx links zit.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... nee... want je hebt je hoofdrotor immers OOK omgekeerd?
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Houd je ook rekening met je zwaartepunt ?
     
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Idd heb me dat even niet gerealiseerd, check het nu net ff maar klopt... das een lastige. Moet er dus toch een extra deel tussen...
     

Deel Deze Pagina