Westland Lynx MLD

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 aug 2017.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Je hebt idd gelijk, stom van mij want dat zei je eerder al.. weer een uitdaging erbij. Ik heb wel gemerkt dat het best heel nauw komt anders loopt het niet helemaal soepel.
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Heb overigens nog eens even goed gekeken.. maar volgens mij draait de hoofdrotor bij de echte gewoon naar rechtshoe ik bij linksom kom... ws door de staartrotor maar deze draait juist tegen de klok in. Ik denk er sterk over om de hoofdrotor weer om te draaien, en het daar bij te laten. Voor de werking van de tail is het mi beter om deze met de klok mee te laten draaien. Dus het hele riedeltje er weer uit, en de rotor gewoon naar rechts laten draaien.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moet me al héél sterk vergissen, als de originele Lynx een rechtsdraaiende rotor heeft....

    Om een of andere reden (mij verder niet bekend waarom) heeft vrijwel iedere 1:1 heli een linksdraaiende rotor. Er zijn uitzonderingen, maar de Lynx is er bij mijn weten NIET een van die uitzonderingen...

    Nog even wat google plaatjes gekeken, en dat ding draait écht linksom hoor....
     
  4. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Net even gekeken bij mijn eigen heli voor de aandrijving van de staartrotor, maar je zou het gehele tail boom case kunnen omdraaien.
    Als het hoofdtandwiel nu linksom draait gaat de torque tube (als je de neus van de heli naar links hebt te staan) naar je toe, als je de tail boom case omdraait draait hij van je af en draait de staart rotor weer de goede kant uit.
    Omdat de staartbuis toch te hoog staat in de romp kom je ook lager uit.
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo


    Hoi Brutus, ik dacht dat ook serieus maar bij elk filmpje lijkt het toch echt rechtsom te zijn.. nu is dat soms lastig te zien maar..
    Zie het filmpje.. alleen de tailrotor draait van de linkerzijde ook linksom.. of ben ik nou abuis..?

    Maar het blijft naar mijn idee een schitterende heli, die je veel te weinig in model ziet helaas..
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2017
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Wat bedoel je met de tailrotorcasing?.. ik heb bij het scharnierpunt beide kanten geprobeert, maar het maakt niks uit daar, dat dacht ik nl ook. Maar deze overbrenging reversed hoe dan ook de draairichting van de ingaande as.. er moet dus als ik het echt schaal wil houden idd zoals je al zei een extra tandwiel ergens tussen. Ik denk dat ik dat maar zo laat, ik merk nu al dat de extra overbrenging het geheel net wat zwaarder laat lopen, dit zal nog wel wat overgaan na inlop3n maar toch, het maakt het geheel wel wat gevoeliger voor storing. Dan laat ik de hoofdrotor draairichting liever de juiste kant op gaan en de tail dan maar reversed, valt minder op en zorgt er voor dat deze wat beter werkt omdat deze dan tegen de luchtstroom van de hoofdrotor indraait, al zit hij uiteraard wat hoger dan bij de standaard trex

    Bedoel je het deel voor aan met de overbrenging aan het hoofdtandwiel?
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2017
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat komt door het stroboscoop effect.
    Als je goed kijkt naar de bladen, dan zie je dat het brede stuk aan het uiteinde niet recht, maar "geveegd" is.... dat laat zien dat de bladen linksom draaien.

    Tip: als je het over de hekrotor hebt, moet je niet over "linksom" of "rechtsom" praten, maar over "voorwaarts" of "achterwaarts"... vrij veel heli's hebben de tailrotor achterwaards draaien, onafhankelijk van of het ding links of rechts van de boom zit.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2017
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet de tail rotor casing, maar de tail boom casing....

    Ik ben niet zeker, maar ik denk dat Sake bedoelt dat je de behuizing waar de staartboom in vast zit, ondersteboven moet monteren. Dan komt het geheel wel een flink stuk lager uit, maar dat is juist wat je wilt, want voor de Lynx romp zit de tailboom van een T-rex mechaniek toch al fors aan de hoge kant.
    Je zult dan wel je frameplaten zelf aan moeten passen (bevestigingsgaten etc) en dat komt behoorlijk precies, want de gearmesh is er van afhankelijk.
     
  9. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    foto 1 zoals hij nu erin zit, foto 2 omgedraaid. Je zult alleen de bevestiging moeten aanpassen.
    Hoofdrotor draait toch echt linksom, heb een foto gevonden van een gecrashte lynx en hier zie je de draairichting goed op.

    Bert was net eerder, maar dat is precies wat ik bedoel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      136,9 KB
      Weergaven:
      250
    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      129,6 KB
      Weergaven:
      261
    • 73630779.jpg
      73630779.jpg
      Bestandsgrootte:
      448,8 KB
      Weergaven:
      238
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb idd ook een opstartende lynx opgezocht, alle commotie bijna om niets.. het is zoals jullie ook aangeven en vanaf het begin gedacht, hoofdrotor draait linksom, tail rechtsom, of betef gezegd: achterwaarts Ik heb ook even gekeken of ik de tailboom om kan draaien (dank voor de afbeeldingen!) , maar ik heb daar geen ruimte voor omdat deze dan zo veel lager komt dat de staartboom te laag uitkomt. Heb een foto van de mdf mal! het zijaanzicht met daarop het mechaniek. Straks komt het ongeveer zo in de romp. Nu komt het precies uit, dit was ook zo bedoeld. Ik denk er nog ff over na maar neig sterk naar de tail zo te laten.. mits ik nog op andere oplossingen kom of jullie moeten nog opties hebben.

    [​IMG]
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat je nu wilt, gaat niet goed komen.... De kale bodem van een heli romp is niet geschikt om het mechaniek op te plaatsen, daar moet echt een mechaniekdrager bij tussen. Nu hoeft dat niet heel hoog te zijn, maar je mechniek gaat dus hoger uitkomen dan je nu in gedachten hebt.
     
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Brutus de romp ga ik zelf maken, de plaats waar het mechaniek gemonteerd gaat worden zal voorzien worden van extra versteviging en geïntegreerde montagepunten. Het beeld vertekend ook wel wat denk ik.

    Wel wil ik kijken of ik de mainshaft iets in kan korten ik denk dat daar wel wat af kan nl. Zou dat een optie zijn? Ik heb nl niet de volledige uitslag nodig, zeker geen 12 of 13 graden negatief bij een schaalmodel lijkt mij.

    Boven komt overigens nog een extra kap thv de swash.
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Kent iemand overigens www.rcheliscale.de ? Ik heb daar op 31-8 een 4 bladkop besteld, betaald via paypal maar tot nu toe geen enkele reactie, ook geen orderbevestiging gekregen. Heb ze inmiddels gemaild maar waszomaar benieuwd of iemand daar vaker besteld heeft..
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Ja daar zal ik rekening mee moeten houden, probeer er nu al wat op te letten maar de staart zal wel wat zwaarder worden dan standaard. Hoop dat dat met het positioneren in de romp en het plaatsen van de akku(s) wat te kunnen compenseren
     
  15. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik weet niet of iedereen nu uit de draai richting van de Lynx rotoren is, maar de hoofdrotor draait (van boven gezien) tegen de klok in, de staart rotor zit idd links en draaid ook tegen de klok in. De voorste bladen draaien dus met de down-wash van de main rotor mee.
    Waarom weet ik dat.... ex Lynx GWTK, vandaar ook de belangstelling voor dit topic :).
    Succes met de bouw.
     
    hermor vindt dit leuk.
  16. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hee... dat was mij nooit opgevallen... Lost voor Hermor weer een probleem op....

    Hoe mooi kan het zijn?
     
    hermor vindt dit leuk.
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Komt dat ff mooi uit..heb ik voor niks wakker gelegen hoe de rail om te draaien..Tnx!
     
  19. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Ondertussen niet helemaal stil gezeten, overpeinzende welke draairichring het zou gaan worden.. ben bezig geweest met het knoeien met schuim en mdf.. heb de mallen voor boven en zijaanzicht gemaakt en het schuim er op geplakt. Het idee was het midden uit 2 mdf platen licht aan elkaar gelijmd, dan beide kanten schuim en dan een blok vormen. Daarna de boven en onderaanzicht er op geplakt en met de schuimzaag het profiel gevolgd.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet overloop van tomeloos enthausiastme. Het snijden gaat best in 1 plaat, maar 4 platen is lastiger. De draad word te heet, of het snijd gewoon helemaal niet. Nadat ik de draad dikker genomen had naar 0,8 mm ging het wat beter maar nog niet om over naar huis te schrijven, laat staan op dit forum.. een oude inbouwdimmer er tussen dacht ik.. maar dan werd de draad niet heet genoeg of anders weer te.. echt goed regelen is er niet bij. Vervolgens blijkt de speciale lijm voor het schuim wel het schuim aan het mdf te lijmen maar een stuk minder de platen onderling.. waardoor er vooral bij overgangen wat loskwam. Met deuken in de vorm als gevolg.. dat zou dus weer opgevuld moeten worden met pur oid.. wat nou juist niet het plan was.. tja.. het leven van een modelmaker gaat blijkbaar ook niet over rozen

    Hier het eerste resultaat..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als je 1 oog dicht knijpt en het andere ook dan lijkt het op een helicopter maar een lynx is het nog niet echt..nu moest er sowieso nog wel veel aan gemodelleerd maar toch. Het is dat ik het schuim voor een prikkie van een sloopbedrijf heb anders was het weggegooid geld geweest.. ik heb nog meer dus denk er sterk over een andere optie te gaan testen. Eerst maar eens de lijmtest gedaan met spuitlijm.. of de platen dan beter hechten, de eerste indruk is goed.. maar morgen weet ik ws meer.

    Dan weet ik ook of ik met deze verder ga of een nieuwe ga maken.

    Weet iemand waar je dat schuim mee kan lijmen? De speciale piepschuimlijm werkt dus slecht, blijft soms gewoon vloeibaar houtlijm werkt ook niet, droogt ook gewoon niet op..
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Inmiddels heb ik besloten het nog eerst te proberen met de huidige voorlopige mal. Heb met pur getracht de deuken weg te krijgen nu wachten tot het droog is.

    Tevens de 3d printer aan het werk gezet. De lynx heeft een typisch landingsgestel, dit is niet intrekbaar maar wel voorzien van een forse veerweg. Dit zal te maken hebben met het kunnen landen op een helidek van een fregat bij zwaar weer. De achterwielen staan meestal onder een hoek van 45 graden en zijn tov de rotoras en de voorwielen zo gepositioneerd dat de heli op de wielen om zijn as gedraaid kan worden, hierbij word het voorwiel dwars gezet en de staartrotor zorgt voor het momentum. Uiteraard kunnen de achterwielen ook recht staan om het verplaatsen mogelijk te maken.

    Deze functie zou ik er graag inmaken. Het landingsgestel en de neus van de lynx zijn kenmerken waar je het uiterlijk mee kan maken of breken.

    Om de wielen draaibaar te maken heb ik een lagerhuisje geprint waar een taatslager en 2 radiaallagers in passen, dit om het onderstel draaibaar te maken en tevens de axiale krachten op te vangen bij de landing. De eerste print was aardig goed qua vorm en stevigheid, ware het niet dat de maten van de boringen iets te klein uitkomen. Ws door werking van de afkoelende kunstof, nu iets groter gemaakt en weer een 2e proef. Het landingsgestel zelf zal samengesteld worden van aluminium buis en messing stafmateriaal. De wielen zijn inmiddels besteld, das even afwachten hoe die er uitzien.

    [​IMG]

    Hier het idee van een van de achterpoten, dit is de linkse.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen weer verder met de rompmal als dat een beetje wil.
     

Deel Deze Pagina