wetenswaardigheden

Een originele houten vrijheid heeft een minimum gewicht van 185kg dit is de kale romp zonder vlonders en kiel.Het schaalmodel 1:5 mag dus minimaal 185kg:5x5x5=1,48kg ,mijn model weegt zonder dek 1,35 kg zie foto dus blijf mooi in de buurt.Alles is dus op schaal en de voor geschreven
houtsoorten mahonie latten en eiken kielbalk en spanten(sg. is ook het zelfde als het 1:1 schip)Om nu op schaal te gaan zeilen wordt de bemanning op 2x85kg gerekend de plaatkiel onder de 1;1 boot weegt minimaal 61kg .Omgerekend voor het schaalmodel wordt dit dus 61kg + bemanning 2x85kg gedeeld door 5x5x5 = 1,84kg mijn kielgewicht zit op 1,9kg zie foto,
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Knap gebouwd, licht en sterk niet zo gemakkelijk om op schaal gewicht te blijven ;).
Om de zeileigenschappen te verbeteren zou je nog kunnen overwegen om al je gewicht in een loodbulb te steken tegelijk met een diepere kiel, om te zien is de originele kiel mooier :D.
2 kielen, een voor te varen en een voor op de kast zou mijn oplossing zijn :)

Knap gebouwd, licht en sterk niet zo gemakkelijk om op schaal gewicht te blijven ;).
Om de zeileigenschappen te verbeteren zou je nog kunnen overwegen om al je gewicht in een loodbulb te steken tegelijk met een diepere kiel, om te zien is de originele kiel mooier :D.
2 kielen, een voor te varen en een voor op de kast zou mijn oplossing zijn :)

De Vrijheid krijgt de originele kiel met aan weerszijde de twee gewichten gemonteerd van foto1 en ik zet hier nog even een foto van een geweldig goed zeilende vrijheid van dhr Arie Everts ook schaal 1:5 en originele kiel,
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Erg mooi en knap gebouwd! De kiel gaat prima varen. Zelf heb ik ook een zeilbootje met dergelijke kiel en voor dat je 't weet zit je op rompsnelheid.

Back