Wie durft? Bouw mijn Fokker-70 ontwerp...

Wie wil mijn Fokker-70 ontwerp bouwen?

• Total voters
    32
Schaalbouwers,

Nadat ik gedurende een jaar druk ben geweest met andere zaken, heb ik recentelijk mijn Fokker-70 ontwerp in Rhino afgemaakt. Ik weet nog niet of (en wanneer) ik hem zelf ga bouwen, maar ik zou het leuk vinden als iemand op het forum wellicht interesse heeft?

Indien ja, ben ik bereid de volledige ontwerptekeningen (als .pdf) kosteloos te delen. Enige "voorwaarde" die ik hieraan wil verbinden is dat je het toestel interdaad serieus gaat bouwen en verslag over je ervaringen doet hier op het forum.

Laat middels de enquete weten of je geinteresseerd bent. (NB deze enquete is openbaar dus je stem is niet anoniem).

Disclaimer: hoewel ik in totaal een jaar of 10 ervaring heb met modelbouw (voornamelijk helikopters en jets (elektrisch en turbine)) is dit mijn eerste -op een 3view gebaseerde- ontwerp. Dit ontwerp is nog nooit gebouwd dus: "your mileage may vary"... :)

Hier een paar plaatjes.

full

full

full

full

full

H0pper.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een paar basisgegevens:

Scale: 1 : 12
Span: 92 inch (2m33)
Length: 102 inch (2m59)
Weight: 9-10kg (estimate!)
Dihedral: 4 degrees
Washout: 3.6 degrees
Incidence wing: 1.2 degrees
Incidence stab: 0 degrees
Wing root: NACA 2412
Wing tip: NACA 2410
Stabs: NACA 0009
Max EDF/Turbine diameter: <120mm

Het ziet er in elk geval erg goed uit, al denk ik wel dat je wat veel spanten in je romp hebt zitten, zoveel is niet nodig.

Wat is het vleugel- en stabilo oppervlakte?

Het komt op mij over dat je een relatief kleine vleugel en ook een klein stabilo hebt. Vaak word bij schaalkisten het stabilo iets vegroot tov. de 1:1 kist.

Je tekeningen zijn ERG mooi, maar het zou wel eens kunnen dat dit niet bepaald een schatje gaat worden om te vliegen..

Je tekeningen zijn ERG mooi, maar het zou wel eens kunnen dat dit niet bepaald een schatje gaat worden om te vliegen..
In het echt is ie dat in ieder geval wel ;)

Ziet er gaaf uit hoor.
Als iemand hem gaat bouwen, hou ik dat zeker in de gaten.

Hoi Hezik,

Dank voor je reactie!

Vleugeloppervlak is ~68.3 dm2
Het stabilooppervlak is ~17.4 dm2

Ik heb deze iets ruimer bemeten ten opzichte van de 3-views. Bij 8 kilo geeft dit ~117 gr/dm2 en bij 9 kilo ~132 gr/dm2 wing-loading.

De spanten liggen gemiddeld zo'n 10cm (4 inch) uit elkaar. De romp is rond een "core" ontworpen (een bouwstijl die vaker bij balsa airliners toegpast wordt). De materiaalkeuze (balsa, lite-ply, ply) voor de verschillende onderdelen (spanten, core-langslatten, core-vierkanten en de huid) zal uiteraard van cruciaal belang zijn voor het uiteindelijke gewicht en de sterkte van de constructie.

full

H0pper.

Een paar plaatjes van de romp-constructie. Middels deze methode kan de romp eenvoudig op een plat oppervlak gebouwd worden. Een ander voordeel van deze methode is dat de structuur eenvoudig versterkt kan worden door "webs" ("vloertjes", "muurtjes" en of een "dak") in de core te plaatsen. Mocht de structuur te zwaar blijken, dan kan hij lichter gemaakt worden door sommige van de "vierkantjes" waar de spanten tegenaan liggen weg te laten. Dat is de theorie tenminste... :-)

full

full

full

full

De constructie is zeker mooi, de tekeningen ook, nu wachten tot iemand 'm gaat bouwen :)

Hezik,

Niets voor jou? Ik lees ik je bijdragen altijd met veel interesse en weet dat jij een van de mensen bent die dit project tot een succes kan brengen. :-)

Hier nog een plaatje waar je de verhoudingen vleugel/stabilo/ailerons/elevators/flaps goed kunt zien.

full

H0pper.

Als jij alles betaald, wil ik 'm wel bouwen hoor.. en misschien heb je teveel vertrouwen in mij ;)

Nog een paar plaatjes om te proberen jullie lekker te maken... :D

Hier de cockpit constructie:

full

Dit plaatje laat zien hoe de stabilo-spars in de core verankerd liggen:

full

Hier het landingsgestel in de vleugel:

full

En hier in de romp:

full

Hier de bevestiging van de vleugels. Kan eventueel versterkt worden door "webs" te plaatsen tussen de onderste en bovenste spars.

full

Hier het stabilo (de "tabs" aangebracht voor het bouwen op een platte ondergrond zitten er nog aan).

full

De motoren:

full

De romp, van onderen bezien:

full

En tot slot, de vleugel (ook hier zitten de "tabs" eraan om de vleugel op een platte ondergrond te kunnen bouwen):

full

Hoeveel reclame moet ik nog maken? Misschien moet ik em toch zelf maar bouwen dan? :)

Post nog eens 10 van die mooie plaatjes.. mss dat dan iemand wil :P

Zonder gekheid; heb een beetje geduld ;)

Je hebt gelijk... Was een beetje vergeten dat het bij jullie bijna 1:30 in de nacht is (ik woon zelf in Californie) en dat schaalbouwers nog steeds niet aan de bomen groeien...

Kan je zo'n ontwerp niet voor een B737 maken ;)? Ik wil een 737 bouwen, schaal 1:22 (ca 1,6m span). Ik heb andere bouwmethodes in mijn hoofd, maar dit is ook erg mooi. Het ziet er allemaal goed doordacht uit.

Zou een leuk projekt voor de winter 2010/2011 kunnen zijn .:cool:

EDF spezialist heb ik ook in Oss .
En je zal alles ook wel als DXF kunnen geven voor de CNC-frees.

Mvg Johan

Hoi Hopper,

Ziet er allemaal erg goed verzorgt en doordacht uit, dus ik denk dat je hem zeker zelf moet gaan bouwen als ik zie hoe je DIT al hebt uit gedacht gaat jou dat zeker leuken..:D

Groet Jan.

Prachtig gedaan Hopper :thumbsup:

Jammer dat hij geen spandraden heeft anders wist ik het wel :mrgreen:

Fokker 70

Ziet er allemaal goed uit.
Ik heb wel interesse in je tekeningen, wil zelf beginnen aan de bouw van een F70 schaal 1:10, hiervan heb ik al een epoxy romp liggen en maatschetsen van de vleugels en stabilo, stubwings en motorgondels zijn ook van epoxy.
Alleen de constructie van de vleugels e.d moet ik zelf bedenken, daarbij zouden jouw tekeningen erg veel helpen.

Dus om een antwoord te geven op jouw vraag, ja, ik wil graag een fokker 70 bouwen, maar iets anders en groter dan jouw ontwerp.

Wat gegevens van mijn F70
Romplengte 3 meter
spanweidte 2.80 meter
Romp diameter 33 cm

MVG Edwin Martens

Is inderdaad wat voor Johan! Een paar weekjes plakken en je bent klaar. Erik kan de EDFs wel voor je regelen ja!

Ik vind het een erg mooi project, mooie tekeningen. Mijns inziens inderdaad nogal veel hout gebruikt, de romp kan veel lichter gebouwd worden.

Laatst bewerkt:
Back