Wie heeft de lader Turnigy Reaktor 300W?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door erik1970, 20 jun 2017.

  1. erik1970

    erik1970

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi allemaal,

    Ik heb een paar jaar gelden een Axial scx10 gekocht. Wegens drukte ben ik er van de week mee gaan rijden. Heel leuk!! Ik heb er destijds een lader bij gekocht, de bovenstaande. Ik heb de instellingen van de accu in het apparaat ingevoerd en via opladen/balanceren de accu eraan gezet. Nu knippert het lichtje 'lipo' al sinds 12.10 uur (het is nu 18.15) en blijkbaar is de accu nog steeds niet vol. Het gaat om een 7.5 accu.

    Heeft iemand ook deze lader en kan die mij vertellen of het zo goed gaat?

    Ik hoop van iemand te horen,
    Erik
     
  2. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als LiPo knippert dan laadt die denk ik nog niet, heb je op start gedrukt en daarna de laadstroom ingesteld en dan nogmaals op start gedrukt om het laden daadwerkelijk te starten? Je moet zien dat hij laadt door een laadstroom, de bijgeladen aantal mAh en de spanning af te kunnen lezen in de display.
     
  3. erik1970

    erik1970

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zwolle
    En ik maar denken dat hij al aan het laden was. Ik heb de startknop langer ingedrukt gehouden en hij loopt nu. Spannend, nu maar afwachten......

    Hartelijk dank voor je reactie!
     
  4. erik1970

    erik1970

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zwolle
    20170620_221257[1].jpg 20170620_221541[1].jpg 20170620_221257[1].jpg 20170620_221541[1].jpg 20170620_221551[1].jpg

    Ik zit nog met een paar vraagjes. Het laden is klaar. De lader geeft aan chg02738 en de accu is 7.5. Houdt dat in dat de accu nog niet echt leeg was? De Capacity cut-off staat op 5000 mah, laad hij dan wel op tot 7.5? Of moet ik deze verhogen naar 7.5? En tot slot, de safety timer staat op 120minuten. Houdt dit in dat de lader niet langer laadt dan 2 uur? Kan me voorstellen dat dit te weinig zou kunnen zijn als de accu helemaal leeg is. Zou ik ook dit moeten aanpassen?

    Ik hoop dat je me nog een keer van dienst kan zijn?

    Groet,
    Erik
     
  5. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als de accu 7,5Ah is ofwel 7500mAh dan zou je verwachten dat je er minstens de helft in zou moeten laden als die nieuw is. LiPo accu's worden niet leeg uitgeleverd (al zitten ze soms lager dan de 40% die wordt aanbevolen als bewaarlading). Zou de cut-off dan hoger zetten idd, of uit. De safety-timer hangt er ook vanaf hoeveel laadstroom je gebruikt, als je met 1C laadt (dus 7,5A bij deze accu) dan zou je normaal gezien wel met ongeveer een uur een volle accu moeten hebben (of wat langer als er onbalans is tussen de cellen). Als je niet met 1C, maar met een lagere laadstroom laadt dan kan het zijn dat je de safety-timer wat moet verhogen omdat je anders geen volle accu hebt na het laden. Als je weinig weet van LiPo's dan is het aan te bevelen daar wat documentatie of info over in te winnen zodat je weet hoe je er veilig mee omgaat.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat zegt de handleiding zoal over al die dingen?
     
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Je moet je lipo's nooit zo ver leeg trekken, dus 5000mAh cut-off zou redelijk goed moeten werken.

    De Reaktor geeft aan chg02738 oftewel hij heeft 2738mAh geladen in 1 uur en 26 minuten.. en de lipo zou vol moeten zijn aangezien voltage 8.4 Volt is. Dat is correct bij een 2cell: 2x 4.2Volt = 8.4

    4.2 volt is het maximale voltage bij een normale lipo.


    Prima laders verder, erg makkelijk in gebruik en goede kwaliteit voor een lage prijs. Heb zelf 2 stuks 20A en 1x 10A versie, werken al een paar jaar probleemloos.

     
  8. erik1970

    erik1970

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt voor jullie reacties. Maar stel dat ik hem toch meer heb leeg getrokken dan 5000mah en er zit nog maar 500mah in, dan krijg ik er dus nooit meer in dan 5500 mah, klopt dat? Zo ja, kan ik de cutoff dan niet beter op 6000 zetten of zie ik dat verkeerd? Ben een leek, dus kan best een domme vraag zijn :)
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2017
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Iedere keer komt de vraag weer terug, hoe veel kan/moet ik in de accu laden of kan ik er uit halen. Daarbij wordt ook iedere keer weer met percentages gegoocheld, hier ook weer.
    Om een LiPo te bewaren wordt die niet tot 40% geladen. Ook niet tot 60% of 20% of wat voor percentage dan ook. Het probleem is dat je namelijk nooit kunt bepalen hoeveel lading er nog in de accu zit door de spanning van die accu te meten. Dat is namelijk wat zeer veel laders en "capaciteitsmeters" doen. Wanneer jij de accu op de lader aansluit is het dus absoluut onmogelijk voor die lader om betrouwbaar te "meten" hoeveel lading er nog in de accu zit. Wanneer het je interesseerd kan je het hoe en waarom dit zo is met wat zoeken op dit forum vinden, het is uit entetreuren beschreven.
    Daarom moet je een LiPo laden tot de bewaarspanning. Die spanning ligt ergens tussen de 3,5V en 3,9V. Bij veel laders is dat standaard ingesteld op 3,6V of 3,8V. Beide zijn prima waardes. Hoeveel er dan in de accu "zit" kan ik je niet vertellen, je weet namelijk ook niet hoeveel er nog in zat voor je ging laden. De enige manier om te weten hoeveel in de accu zit (zat!?) is de accu ontladen en dan meten hoeveel je er uit hebt getrokken. Maar ja, dan is hij wel leeg en moet je hem opnieuw laden. :rolleyes:

    Veel laders geven aan hoeveel mAh er in de accu is geladen. Ook dat is slechts een indicatie, wat er werkelijk in de accu zit weet je niet. Het laden van de accu kost namelijk ook energie, een klein deel van de stroom die de lader in de accu heeft gestopt is nodig om de rest op te slaan. Bij een nieuwe en goede accu is dat relatief weinig. Normaal gesproken blijft dat onder de 10%. Vertelt je lader dat er 5500mAh in is geladen dan zal er naar schatting ongeveer 5000mA daadwerkelijk in de accu zijn opgeslagen. Wordt de accu ouder en/of vaak zwaar belast dan zal dat steeds meer worden. Dan kan het gebeuren dat je meer dan 6000mAh in de accu moet stoppen en dat er maar 4500mAh wordt opgeslagen.

    De cutt-off kan je best vrij hoog zetten want als je een goede accu hebt zal je die nooit nodig hebben. Je moet het zien als een echt laatste redmiddel om schade aan de lader en eventueel brand van je accu te voorkomen. De safety timer is belangrijker, die zal normaal gesproken eerder ingrijpen als het laden niet helemaal gaat zoals het hoort.

    Echt 100% voorkomen dat er iets mis gaat is onmogelijk. Daarom zijn voorzorgsmaatregelen ook nodig en moet je een accu, om het even wat voor soort accu, nooit onbeheerd laden. Je moet er dus altijd bij in de buurt blijven.
    Omdat het heel vaak, bijna altijd, goed gaat ben je snel geneigd om dat allemaal overdreven te vinden. Het hoeft slecht één keer fout te gaan en dan zit je met de gebakken peren, letterlijk soms. :oops:
     
  10. erik1970

    erik1970

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zwolle
    Goedenavond Ernst, hartelijk dank voor je reactie. Ik ben al weer iets wijzer. In het recente verleden heb ik eea gelezen op het forum maar ik ben echt totaal niet technisch en het gaat me al snel boven mijn pet. Ik kan met jouw informatie weer iets vooruit. Mijn dank!
     
  11. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Gewoon jezelf niet zo druk maken over die MAH's.

    Voltage per cel is waar je naar moet kijken, als een cel 4.2 volt is, dan kan je dat als "vol" beschouwen.

    Dus gewoon laden, lader op lipo zetten en Amp's kiezen (1C = 7,5A in jouw geval, zet 'm op 10A als je wat haast hebt b.v.) (let wel: bij een kleinere lipo kies je een lager amperage natuurlijk)

    Aantal cellen selecteert de Reaktor zelf, dus dat hoef je niet eens te doen.

    Houd de start knop even ingedrukt en het laden gaat vanzelf. Als ie vol is stopt ie.

    Tip: tijdens het laden even kort op start drukken en dan krijg je de huidige status van het voltage per cel te zien.

    En je lipo's niet verder dan 3.3 volt per cel leeg trekken, anders moet je in no-time nieuwe kopen. Een cel hoger dan 4.2 volt laden is al helemaal niet de bedoeling!



    [Edit: in plaats van start moet je dacht ik op > drukken]
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2017
  12. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Die 3.3 volt per cel is in belaste toestand!
    Neem je de lipo uit je toestel en ga je dan meten dan zal je 3.6 of 3.7 volt per cel moeten meten.
     
  13. erik1970

    erik1970

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zwolle
    Ok, laatste vraag. Bij de lader kan je kiezen uit :
    lipo balance chg
    lipo charge
    lipo fast charge
    lipo storage 2.0 A auto
    lipo dchg 3.30V
    lipo dchg+ 3.30V auto

    Die staan nu allemaal op 2.0A 7.4V(2s). Bedoel je dat ik die 2.0A hoger kan zetten (bijv naar 10A zoals jij hierboven aangeeft) om iets sneller te laden? Misschien is in dat geval 5,6,7 of 8 ook goed als dat veiliger is. Maar iets sneller opladen kan geen kwaad :) hoop ik.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2017
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ja, die 2.0A (laadstroom) kan je in jou geval hoger zetten.

    In het geval van laadstroom kijk je dus wel naar het aantal MAH van je lipo. Een lipo van 7500mAh laad je dan met 7.5A

    Een lipo van 5000mAh laad je met 5A
    Een lipo van 2000mAh laad je met 2A
    Een lipo van 500mAh laad je met 0.5A

    Je kan deze twee opties gebruiken:

    lipo balance chg
    lipo charge

    De eerste is het beste maar duurt een paar minuten langer, de eerste kan je gebruiken als je ongeduldig bent.
    Wel minimaal om de paar keer laden (3 cycles of zo) balance charge gebruiken.


    Als je je lipo een tijdje niet gaat gebruiken (meer dan drie dagen b.v.) "lipo storage 2.0 A auto" gebruiken.
    Als je cellen dan hoger als 3,85V zijn gaat ie ontladen, of tot 3,85V laden als ze lager zijn.

    Zo, heb je wat basic info, voor de rest verwijs ik je naar eerder geposte link met algemene info over lipo's, echt aan te raden even te lezen ;)
     
  16. erik1970

    erik1970

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zwolle
    Kijk, daar heb ik wat aan! Ik weet nu hoe ik kan laden/balanceren/ontladen. Over het controleren van de minimale stroom zal ik contact opnemen met een modelbouwshop want ik heb ergens gelezen dat dat makkelijk kan met een multimeter. Dan ben ik volgens mij een heel eind. Geweldige info!

    Overigens, veel info op dit forum of elders over het omgaan met lipo's gaat me al heel snel te ver boven mijn pet. Ik heb geen aanleg voor techniek en snap er niet veel van. Vandaar mijn vragen. Je zou kunnen denken, moet je dan wel beginnen aan deze hobby? Maar ik vind het gewoon leuk en morgen ga ik voor het eerst met mijn zoontje rijden....hij zal het vast leuk vinden...

    Al met al hartelijk dank voor jullie reacties!
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Met "minimale stroom" bedoel je waarschijnlijk de minimale ontlaadspanning. Als je ESC goed is ingesteld zal die er voor zorgen dat de motor wordt uitgeschakeld als de minimale ontlaadspanning wordt bereikt. Eigelijk is het moment dat de ESC ingrijpt wat aan de late kant. Als je merkt dat de auto anders gaat rijden, minder accelereren, lagere snelheid, dan is het tijd er mee op te houden.

    Die spanning met een voltmeter zelf bepalen is erg lastig omdat meten onder belasting niet mogelijk is. Er zijn ook Li-Po bewakers die worden aangesloten op de balancerconnectot van de Li-Po en die waarschuwen met licht en geluid dat het tijd wordt om te stoppen.

    Zie als voorbeeld: https://www.lipoalarm.nl/
     
  18. erik1970

    erik1970

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zwolle
    Geweldig!! Ik ga er eentje bestellen. De (lipo) cirkel is rond volgens mij. Hartelijk dank!!
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat gaat veranderen, goedschiks of kwaadschiks :)Tot je het wel in de vingers hebt, raad ik je aan je LiPo's niet in huis/garage, niet 's nachts/onbeheerd en wel onder een omgekeerde bloempot o.i.d. te laden.

    En blijven vragen, vragen, vragen.

    Verdiep je even grondig in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds Ah (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading) anderzijds A (ampère, stroom).
    Als je dat niet goed in de vingers krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis :(

    wikipedia...ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
    versus
    wikipedia...ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')

    De overeenkomsten tussen gedrag van water en elektriciteit zijn handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz. Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
    elektriciteit <> water analogie
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2017
    xat vindt dit leuk.
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Als ik het goed begrijp heb je een 7,5Ah accu die je met 2A laad. Dat is ongeveer 0,27C, op zich geen probleem maar het laden duurt dan wel erg lang. Het kan wel 4 tot 5 uur duren voor je accu vol is.
    Daar zou nou net een oorzaak van jouw probleem kunnen zitten. De veiligheids timer is namelijk meestal ingesteld op ongeveer 1,5 maal de verwachtte laadtijd. "Normaal" wordt een LiPo geladen met 1C, vele moderne LiPo's kunnen veilig geladen worden met stromen van 2C tot soms wel 5C toe.

    Laden met 1C betekend in theorie dat het laden van een lege accu ongeveer 1 uur zal duren. In de werkelijkheid duurt het altijd wat langer en moet je aan ongeveer 75 minuten denken. De veiligheidstimer zal meestal op 2 uur ingesteld staan. Wanneer jij met zo'n lage stroom laad duurt het laden veel langer dan die 2 uur en kan die timer ingrijpen.
    Stel de laadstroom dus in op een stroom tussen de 1C en 2C dan zal je hoogstwaarschijnlijk geen problemen meer hebben. Voor jouw accu is met 1C laden 7,5A en met 2C laden is 15A. Jouw lader kan die stroom zonder problemen leveren dus dat zou geen probleem moeten zijn.

    Nogmaals de waarschuwing, laad de accu's alleen als je er bij in de buurt bent. Het gaat bijna altijd goed maar het hoeft maar één keer fout te gaan. Helaas zijn er mensen die dit al hebben ondervonden.

    Een filmpje als voorbeeld:
     

Deel Deze Pagina