Wie heeft de lader Turnigy Reaktor 300W?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door erik1970, 20 jun 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  2. erik1970

    erik1970

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt voor jullie informatie Ron en Ernst. Wie weet steek ik gaande weg steeds meer op.... Pff serieuze stuff zeg.... ik ga een gaatje boren in een oud Brabantia geldkistje en daar de te laden lipo in doen. Lipo erin, bedrading door het gaatje en aan de lader. Kistje op slot, baksteen op het kistje tegen 'vlieg' gevaar....en laden maar :)
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2017
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mits het kistje geen blank metaal is.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Een goed brandveilige plek om te laden is het beste idee. Sluit de accu echter nooit luchtdicht op. Als er iets fout gaat en de accu gaat "blazen" dan moet dat wel weg kunnen! Als dat niet weg kan wordt er druk opgebouwd en kan de zaak uit elkaar klappen. Dat wil je natuurlijk ook niet meemaken.
    Als een LiPo open barst en vlam vat is die accu al verloren, die kan je weggooien. Wat je moet voorkomen is dat er nog meer schade kan ontstaan.
    Een LiPozak kan prima werken maar die kost wel wat. Wat ik veel zie en wat zeker zo goed werkt is een simpele aardewerk bloempot, je kent ze wel die bruin/oranje "stenen" bloempotten. Let op geen plastic!!! Leg daar de accu tijdens het laden in. Gaat het ooit eens een keer fout dan kan de accu "vlammen werpen" maar dat aardewerk kan niet branden. De rook kan weg en er kan geen druk opgebouwd worden dus geen ontploffing. Tsja, de ruimte waar je laadt staat wel vol rook en dat is niet echt gezond, alle rook is slecht voor je! Snel het raam open lijkt me wel een goed idee. Het zal ook nog wel even "ruiken" in die ruimte maar dat kan verder geen kwaad.
    Laat dit je niet te veel afschrikken. Ik heb het zelf nog nooit met een accu van mijzelf gehad. Ik heb slechts twee keer een accu probleem gehad maar dat was op het veld en met een accu die beschadigd was geraakt bij een crash. Helaas heb ik wel een paar keer een accu "vuur zien spuwen" tijdens het laden. Dat was (gelukkig) op het veld in de buitenlucht. Bij één was het een verkeerde instelling van de lader, te veel laadstroom. De andere keren was het een beschadigde accu die "men" toch probeerde te laden en dat ging fout.
     
  5. erik1970

    erik1970

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zwolle
    Vanmiddag met mijn zoontje gereden. HIj vond het geweldig!! Hij moet nog wel even oefenen, maar het was echt leuk samen. Ik heb ook een lipo alarm besteld, voor mij als leek zeker handig om te weten wanneer ik moet stoppen. En een pot had ik ook nog liggen. Bedankt voor de info allemaal!

    Erik
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2017

Deel Deze Pagina