Ik heb al een hele poos een gebruikt aangeschafte DLE30 in mijn Ibis. Die begon vorige week te tikken en na demontage bleken de naaldjes los in het naaldlager te liggen. Geen schade aan pistonpen of drijfstang, en ook de cilinder en zuiger zien er nog prima uit. Toch besloten om naast het naaldlager ook de zuiger en veer te vervangen, zodat het er allemaal weer even tegen kan. Onderdelen besteld bij bigplanes.nl en vlot geleverd. En toen wat raars.... De zuiger die ik ontvangen heb ziet er anders uit dan wat origineel in mijn motor zit. Dat is niet zo erg maar de afstand van de pistonpen tot de top van de zuiger blijkt groter dus hij is niet bruikbaar, hij komt tegen de kop aan. De zuiger die in mijn motor zat is dezelfde als die op het plaatje op de website van bigplanes, en staat ook in de manual zo afgebeeld. Dus zonder de twee gaatjes boven de pistonpen. Als je Googled op afbeeldingen "piston DLE30" krijg je ook diverse afbeeldingen van zuigers zoals die van mij, niet die met de gaatjes er in. Deze dus: http://www.hobbyhangar.co.nz/30cc-engines/piston-dle30-petrol-engine-part-no42728-p-6742.html Terwijl bij de spare parts op de DLE site de andere staat afgebeeld, maar in de exploded view staat weer "mijn" zuigertje. http://www.dlenginesaustralia.com/dlshop/engine-parts/dle-30-parts/dle-30-piston-assembly-p679.html De zuigerveer en het naaldlagertje passen overigens prima bij de oude zuiger dus die zitten er in, heb er dit weekend al weer een hele poos mee gevlogen en loopt uitstekend. Eigenlijk was alleen het naaldlager defect, de rest is prima. Een ramp is het niet maar het is erg vreemd. Op RCGroups heb ik iemand gevonden die hetzelfde probleem had, verder lees ik er ook nergens over. Ik heb DLE een mailtje gestuurd met de vraag of er misschien twee versies zijn. Nu mijn vraag: wie heeft zijn DLE30 wel eens open gehad en welke zuiger zat er bij jullie in?
Arjan je hebt een china zuiger ontvangen een slechte copy van het origineel deze zuigers worden nagemaakt incluis de merknaam van de westerse bedrijven. ik kan op de foto zien dat het niet klopt met het orgineel het is een gietstuk wat na bewerkt moet worden onder andere te hoge zuigerkam laat staan dat ik de kriebels krijg van de zuigerveer groef. wat je nog wel kan doen is het meten van de hoogte en doorsnede, wel met een goede micro meter geen schuifmaat het gaat hier om 1/100 van millimeters, want de passing komt zeer nauw. je bent niet eerste die dat overkomt, laats moest een Saab 3 cil. twee tact motor opgeboord worden de aangeleverde zuigers hadden alle 3 een andere maatvoering de naam van de westerse fabriek stond er zelfs in gelukkig werden de zuigers geleverd door de eigenaar van de motor. wij bestellen de zuigers bij de fabriek van zuigers in Duitsland en Engeland nooit problemen met de maatvoering. gr Dick
Inmiddels weet ik dat de zuiger wel een originele DLE is, maar de zuiger die er bij mij in zat is inderdaad van een eerdere serie. Dick, door de slechte kwaliteit van de foto lijkt het allemaal een stuk erger dan het is hoor. De nieuwe zuiger bleek gewoon te passen; doordat ik steeds Castrol A747 olie heb gebruikt is er een koolrandje in de kop ontstaan wat ten eerste het naaldlager aan barrels heeft geholpen, en ten tweede er voor zorgde dat de nieuwe zuiger niet leek te passen. Na zorgvuldig schoonmaken past het allemaal prima. Ik had het in eerste instantie niet gezien omdat de cilinder en kop uit één stuk zijn, je kunt de kop er dus niet los vanaf halen. Ik ben overgestapt op synthetische olie die veel minder kool achterlaat en de motor heeft inmiddels al weer ruim 3 uur gelopen.
Gelukkig maar: Ik ben nou eenmaal gewend aan een hogere standaard. Nog heel veel draaiuren toegewenst.
Ik ook, maar ik kan voor 18 euro (!!! ja, dat kost een originele DLE zuiger) zo'n zuiger niet maken....en als ik er dan ook weer een paar jaar mee doe ben ik meer dan tevreden
Castrol PowerRS 2T. Het grote voordeel van A747 is dat er minerale castor olie in zit; dat smeert extreem goed, vooral bij zeer hoge temperaturen. Nadeel: het laat kool achter en is daarmee bedoeld voor racemotoren die zeer regelmatig geheel uit elkaar worden gehaald. Synthetische olie smeert bij hoge temperaturen minder goed maar verbrandt bijna volledig en laat dus nauwelijks kool achter.
ach...sorry. Plantaardig moet dat zijn, voor het castor-olie deel . Scherp Maar er zit nog meer in. "half synthetische tweetaktolie met ricinusolie". Dus het bevat blijkbaar plantaardige, minerale en synthetische olie.