Wie herkent deze ESC motor combo?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Tbird2, 21 nov 2017.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Zoals de titel al aangeeft, ik hoop dat iemand deze ESC motor combo herkent, ik zou graag de specs weten.
    Naar verluid is het een HK motor met een ESC aangepast door 1 van de MBF bekende Hotliner vliegers.

    Deze set komt uit een Hawk die ik van een mede forum lid heb over genomen, helaas wist hij niet wat dit voor ESC of motor was (hij had deze combo zo over genomen van een club lid).
    De bedoeling was gewoon; lipo in de Hawk en vliegen, maar ik kan er toch slecht tegen niet te weten wat dit voor set is, dus heb hem er uit gehaald (wil ook graag de ESC correct kunnen programmeren).
    Ik wil liever niet alle tape los halen, en vermoed eigenlijk dat daar toch geen info stickers meer onder zitten.

    Op de vertraging staat Robbe Planeta, er zat een 15X13 prop op (vloog op 5S).
    Afmeting vetraging: dia 32mm, lang 37mm, as 5mm
    Afmeting motor: dia 36, lang 60, heeft een rode can en er staat verder niets op (kan niets zien onder de tape)
    Afmeting ESC: ~lang 49mm, ~hoog 32mm (incl de 2 kleine ELCO's bovenop), breed 39mm, hij lijkt uit 3 print-platen te bestaan met een grote goude heatsink.

    Onderstaand wat fotos, hoop dat iemand hier wat over weet.
    PS mijn idee is eigenlijk op 4S te vliegen met een niet al te hoog Ah (wellicht deze prop), ik denk meer fun te hebben hem te vliegen als snelle kist / pylon racer ipv hotliner (alleen 2 sec vol gas) maar we zullen zien.

    Alvast bedankt!

    IMG_3605.JPG



    IMG_3609.JPG

    IMG_3610.JPG
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij is het een motor van Hobbyking, weet even niet meer welk type.
    De regelaar zou een HK200 kunnen zijn met extra condensatoren, geschikt tot 6S
    De regelaar kan 150A continu aan maar in F5B (of hotliner) gebruik je de motor maar een paar seconden dus kan de stroom wel zo'n 250 a 300A zijn.
    Dit setje werd op 4S gevlogen met een 15x13 RFM prop en misschien ook een 16x16s van RFM
    Ik weet niet wie de eigenaar is, het zou Mark kunnen zijn.
    Mark heeft toen met die rode HK motoren geexperimenteerd.
    Ik ken eigenlijk niemand die rond Doesburg woont en een Hawk had, want dit setje is denk ik een jaar of 4 oud.
    Maar het geheel is prima bruikbaar in een hotliner.
    Misschien weet Gerben er wat meer over, die heeft toen een hele partij Planeta's gesloopt om op borstelloze motoren te kunnen zetten.

    GJ
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    GJ, bedankt voor je reactie.
    Je noemt Gerben al, naar verluid zou dit een ESC zijn die door hem is aangepast.
    De combo komt ook niet uit de buurt van Doesburg, ik heb de Hawk over genomen van iemand uit de buurt van Valkenswaard (via dit forum).

    Ik zal eens zoeken op HK200 voor de ESC, ik hoop vooral hier bevestiging over te vinden / krijgen, dan kan ik hem in ieder geval goed inregelen.

    Zeg je trouwens dat deze set op 4S ook maar een paar seconden vol gas kan hebben?
    Ik had graag wat minder kritisch gevlogen namelijk.
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Setup stamt van mij. Is hobbyking motor met robbe vertraging. Regelaar is hobbyking red brick met gerben software. Gebruiken zoals Johan je gemeld heeft met 5s lipo en bijgeleverde prop. Ik weet niet meer exact welke motor het is maar is hier wel ergens terug te vinden. Je hebt met deze setup meer dan genoeg power om lekker te vliegen. 10 a 12 stijgvluchten van 3 tot 4 seconden is geen probleem maar dan heb je er ook genoeg van. Is door mij tijdens wedstrijden gebruikt op mijn reserve kist.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2017
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Sorry, geen red brick regelaar, maar de HK 200 regelaar aangepast door Gerben. Motor is 2200 KV.

    effe verder gezocht, motor is een KD 36-60-???? 2200 KV. was toen te verkrijgen bij Hobbyking
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2017
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    TC01, bedankt voor de info dan denk ik dat ik het meeste compleet heb.

    ESC: HobbyKing HK SS series 190-200A
    Motor: KD36-60 11L 2200KV
    Vetraging: Robbe Planeta 3.7/1

    De ESC is een OPTO, er moet dus nog een BEC bij gezet worden (of een kleine battery pack maar BEC lijkt me makkelijker en kleiner), dat had Johan wel al gezegt (is er een voorkeur voor BEC of extra bat?)
    De ESC heeft nieuwe software (Gerben) maar ik neem aan dat ik hem kan normaal kan programeren volgens het manual (op de HK site)?
    Heb zo-ie-zo wel interesse in wat de software doet (betere rem, betere soft start, nog andere dingen?) en heeft dat invloed als ik het gas gewoon op de knuppel zet ipv op een schakelaar?
    Omdat ik nu wat dingen specifiek weet zal ik ook nog is het forum afstruinen, wellicht is het e.e.a al vermeld hier.

    Ik heb de Hawk idd van Johan (maar wilde niet direct alle genoemde namen plaatsen), helaas heb ik hem niet kunnen ontmoeten dus heb hem alleen over de telefoon gesproken.
    Johan gaf net als jou aan 5S lipo en een paar seconden vol gas (op schakelaar).
    Echter ik ben geen wedstrijd vlieger, maar wil gewoon lekker dynamisch vliegen met de Hawk, ik wil daarom deze set proberen op 4S en dan gewoon gas op de knuppel, met deze prop moet het amperage dan toch flink lager zijn (zal is kijken of ik het voor elkaar krijg dit op ecalc te zetten).

    Zo, een hoop duidelijk nu, maar toch nog weer wat vragen.....
    Ik vlieg voornamelik helicopter, dus een dikke kist als dit is nieuw voor mij (vandaar dat ik ook niet gelijk het volle (5S) er uit hoef te halen).
    Open vragen:
    wat doet de nieuwe software
    kan ik programeren cf het manual
    stroomvoorziening, BEC of extra batterij
    gaat 4S werken op deze set-up (Ah en speed)

    Het is nu toch te koud om te vliegen, en beter nu gevraagd, als nu niet vragen en straks de kist crashen.....
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vraag me af of het een Redbrick is met andere software.
    Als ik de regelaar zie denk ik toch eerder aan eenHK200.
    Op 4S kan je alles veilig vliegen.
    Gas op de knuppel kan onhandig zijn met landen en ook uitkijken dat je het gas altijd 100% openzet.
    Bij deelgas gaat de regelaar stuk.
    Als BEC gebruikten we altijd de Castle Creations 10A bec.

    GJ
     
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Net even met ecalc zitten spelen, op 4S;
    90A
    1100W
    RPM prop 6900
    Thrust 2700 gr
    Pitch Speed 137 km/h

    Vermogen lijkt me OK (voor de die-hards natuurlijk veel te laag, maar voor mij eerst OK), thrust lijkt me meer als voldoende (mag wellicht minder) pitch speed lijkt me laag (ben op zoek naar meer).
    Op 5S kom ik op 7200 RPM op de prop, 120A, 3700 gr thrust en 160 km/h tip speed, niet wat ik zoek dus.

    De vraag is natuurlijk wat wil je?
    Zoals ik al beschreven heb, dynamisch vliegen met redelijke snelheid (meer pylon als hotliner dus).
    Hij hoeft niet meten door de licht snelheid maar 200+ moet toch niet moeilijk zijn met dit toestel, of zie ik iets over het hoofd?

    Lijkt me dat ik op 4S een kleinere prop met meer spoed moet zoeken, iemand een idee (en eventueel waar te bestellen)?
    Of moet ik met een verzet spinner gaan werken, in dat geval dezelfde vraag, iemand een idee (en eventueel waar te bestellen)?
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Denk dat je het goed gezien hebt, in post 5 geeft TC01 al aan dat het een HK200 is.

    OK, 4S zal het wel worden.
    landen, gas knuppel dicht, moet toch geen thema zijn, moet ik nu ook met mijn kleine pylon racers, eventueel een "throttle hold" op 0 programeren, of mis ik iets?
    Gas altijd 100% open, dus vliegen is alles of niets?
    Ik hoop eigenlijk dat (omdat ik beneden de 100A blijf) ik gewoon met het gas kan spelen (ook half gas of een beetje) zonder dat er iets stuk gaat, heb ik dat verkeerd?

    Top, zo 1 heb ik nog liggen, mooi klein, dus die gaat er in.

    Bedankt voor de reacties, zo kom ik op de goede weg.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij vliegen met gas op een schakelaar.
    Dan heb je de gasknuppel over voor de remkleppen (ailerons omhoog).
    En ja, het is alles of niets, aan/uit.
    Sommigen hebben nog een tussenstand (3 standen schakelaar) maar zelf had ik dat niet.
    Een regelaar belast je halfgas veel zwaarder dan volgas,
    Ik weet niet zeker of die HK200 wel 100A halfgas aankan.
    300A volgas is weer geen probleem.

    Als ontvangeraccu had ik een 300 mAh 2S lipootje.
    Dat was genoeg voor 3 wedstrijdvluchten (40 minuten)
    Eventueel tussentijds bijladen kan altijd.
    De lipo en castle bec hadden we op een stukje dun gfk plaat, hangend aan de schroefjes van de schakelaar.
    Dan kan je alles er zo in 1 keer uittrekken.
    Er was een tekeningetje hoe je met een servostekker kan balanceren en laden in het model.
    Ik moet dat even zoeken.
    En.. vergeet niet dat schakelaartje aan de buitenkant tussen bec en ontvangeraccu.
    De Castle gaat namelijk nooit uit en anders trekt ie je ontvangerlipo leeg.

    En accu opwarmen... leg hem minimaal 30 minuten in 35-38 graden.
    Je hebt dan veel meer vermogen en je accu gaat niet stuk, zelfs niet bij belastingen van 100-120C.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    vlieg hem als een hotliner, dan heb je het meeste plezier eraan. Vlieg je hem als een pylonracer met veel horizontale stukken met motor aan dan heb je niet lang plezier van de motor en regelaar. Zelfs je aeronaut prop kan dat niet aan.

    De regelaar is door Gerben voorzien van andere software en meer condensators. Programmeren zoals op de site van hobbyking staat aangegeven is dus niet meer mogelijk. De software zorgt voor een betere motorloop en er is een ramping ingeregeld zodat de motor iets langzamer aanloopt. Dit is speciaal gedaan voor als je de motor op een schakelaar hebt staan. Ik had hem ook op de gasstick en zelfs nu nog met mijn hotliners. Voor meer info over de software met je toch echt bij Gerben zijn.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Opgenomen stroom is rechtevenredig met pitch¹, #bladen¹, spanning², Kv³ en diameter⁴.
    Opgenomen vermogen rechtevenredig met pitch¹, #bladen¹, spanning³, Kv³ en diameter⁴.

    Door van 5s naar 4s te gaan zal je stroom veranderen met factor (4/5)² = 0,64
    Ietwat kleinere spanningsverliezen in accu, bedrading, regelaar en motor t.g.v. lagere stroom niet meegenomen in berekening.
     
  13. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Eerst bedankt iedereen voor het mee denken, zo kom ik hopelijk aan het vliegen zonder schade of rook.

    Ron van 5S naar 4S = factor 0.64, dat komt redelijk over-een met ecalc.
    Als ecalc klopt (of als ik goed ingevoerd heb) dan klopt het 4S verhaal dus redelijk (ongeveer), 90A bij vol gas tov 120A op 5S.

    GJ, je geeft aan op 4S blijft de boel heel, maar ESC op halve belasting gebruiken is toch een slecht plan.
    Volgens ecalc is vol gas (4S) ~90A, dan moet half dus ~50A zijn, gaat de ESC dat nog steeds niet fijn vinden dan?
    BEC heb je dus op een aparte accu, is er een reden om hem niet op de hoofd accu te zetten, ik ga de boel toch niet maximaal belasten dus verwacht (hoop) geen accu problemen tijdens de vlucht?
    Laden in het toestel doe ik liever niet, dus de accu’s moeten er toch redelijk eenvoudig uit kunnen.
    Warme lipo duidelijk!

    TC01, ook een duidelijke tip “vlieg hem als hotliner” wellicht heb je gelijk en moet ik dat een kans geven.
    Ik begrijp dat het toestel lang snelheid vast houd, dus wellicht snel hoogte winnen, gas dicht en aanduiken, en dan alsnog hard en laag over het veld scheren.
    Software ook duidelijk, niet programmeren cf de handleiding dus.
    Maar hoe heb je dan de vol-gas positie ingeleerd?
    Gewoon vol gas, dan regelaar aan, en bij de eerste piepjes terug gas dicht?
    De vol gas positie zal toch ingeleerd moeten worden, of niet?
    En net als jij zal ik hem wel op de gas stick gaan vliegen.

    En in het algemeen, klopt mijn ecalc aan-name wel?
    Op 4S 90A, 1100W, 2.7 kg thrust en 138 km/h pitch speed, behalve de thrust lijken de andere waardes me wellicht een beetje laag, of heb ik dat mis?
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Het gas hebben we niet hoeven inleren. Gewoon gasdicht en aansluiten en wachten op de piepjes. Daarna zou alles moeten werken.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... dan was dat zeker mijn oude motortje dat ik aan Theo had gegeven...
    ...nadat ik m'n AXI 4:1, meuk-pro v2.0, gearbox binnen een tel had omgepoetst tot staalgrit... motor had power zat geen probleem...
    Planeta regelmatig smeren. Ik gebruik daar teflonvet/olie voor. Merk 'Super Lube' (flacons van 85 gram). En dat houdt zeer goed. Niet te veel vet toevoegen, dat geeft weer te veel weerstand, wordt het toch weer te heet. En zuinig op zijn op die Planeta-Pro! Je komt ze nog sporadisch tegen. En niet meer voor een appel en een ei! Bij demontage van de box oppassen met de kwetsbare papier pakkingen!

    Lier de Planetabox 3,7:1 met een Hyperion 1900kv buitenloper in een zondagsvlieger. Voorheen met 2050kv 'HET RC 600', binnenloper. Op 13 x 10 en daarmee kan de hele accuduur vol gas gevlogen worden. Rondsel zit met een imbus vast op de as. De as is op die klem-spot iets afgevlakt voor grip. De regelaar blijft onder de 50 graad (Jeti 66 Spin), ook bij 1/4 gasstand voor schoolslag in de lucht.

    Hier m'n setup voor m'n Wilco F5B, zie PDF,... da's'ne Hawkje... in het oranje. Model weegt 1450 gram en vliegt beregoed. Maar is geen match voor het wedstrijd park... en dat zit'em weer in de vleugel.
    Op 3300 mA, Turnigy, 4S en Yuki van't zelfde type en formaat. Prop 14,5 x 14 RF-smal (op aanraden van Gerben).
    Hard werken om de accu leeg te krijgen... Dus dan maar weer omhoog jagen, enzovoort...
    Daar zit wel een flinke HiModel 150A ICE regelaar in, die het niet echt zwaar heeft. Kontronik 5,2:1 gearbox. En vlieg alleen met de bekende korte klappen, via de (twee standen) schakelaar, om de motor niet te veel op te warmen :)

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 nov 2017
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Bas, of het jouw motor is weet ik niet, heb daar meerdere exemplaren van liggen in diverse KV's, maar helaas geen vertragingen meer. Mark heeft ooit de 4000 KV versie gebruikt in zijn hawkje met een kontronic vertraging eraan en kwam zo op ongeveer 5000 watt......
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  18. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    ej das eigenlijk een mooi topic, daar zal ik is een paar avonden aan besteden, ff door worstelen die bijna 80 paginas.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat idd wel even uitpluizen. Ook niet onbelangrijk, de uitslagen van de stuurorganen.
    Ik heb het CG op 68 mm staan. Is de staart net niet wiebelig. Bij overtrek flikkert ie mooi uit de lucht... zweefstand. En dat is opletten, want je wilt rustig sturen (en turend) hoogte houden. Zonder hoog tempo. Tempo maken doet ie direct.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/budget-hotliner.95306/page-18#post-1719693
    Motor geen side thrust en domping geven als er weer een motorschot moet worden ingelijmd.

    Om gedoseerd binnen te komen, heb ik van de Gerbens en GJVO's geleerd de remkleppen op de knuppel te zetten. Aileron, (spoilerons) omhoog. Met nog iets uitslagbeweging om te kunnen sturen in deze stand.
    Het is even omschakelen, maar het zit inmiddels in m'n systeem.
    Remmen betekent dan gas dicht. Het doseert zeer goed.

    Had voorheen gas op de knuppel, en de remkleppen op een twee standen schakelaar. Aan/uit... als een soort ABS te doseren. Ging ook goed.
    De motor zit op een schakelaar links op de zender (mode-2)

    Ja, ik heb er dure props op! Freudenthaler. Wel goed. Aero-Naut kan ook. Op de site staat welke toerentallen de props aankunnen. De Freudenthaler zijn echter wel van veel betere kwaliteit en efficiënter... Spinners zijn er voor gemaakt, en zitten als gegoten...

    DSC_1092-LR.jpg

    Bijgesloten even wat instructie manuals van de andere gelijkwaardige edities :)
    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 nov 2017
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je echt 50A continu trekt kan de regelaar dat wel aan.
    Maar het wil niet zo zijn dat je als je volgas 90A trekt je halfgas 45A trekt.
    Maar als je ergens rond 70A halfgas blijft dan moet het wel kunnen (even de temperatuur in de gaten houden).
    Waarom een losse ontvangeraccu?
    Nou... als je hoofdaccu om de een of andere reden het begeeft dan kan je altijd nog je model heelhuids aan de grond krijgen.
    Het advies van de ontwerper van Markus regelaars was alles wat meer dan 30A levert, een losse ontvangeraccu.
    Het weegt misschien 25 gram meer maar het geeft zoveel zekerheid.
    En props... alles boven de 3000 watt, geen Aeronaut of zo meer gebruiken, dat kan fataal worden voor je model, als je prop breekt schud je hele model uit elkaar, inclusief servo's.
    Dat gebeurde met Gerben in Belgie... na een uur zoeken vonden we de kist vrijwel onbeschadigt, alleen niks deed het meer.

    De software in de regelaar (als ie aangepast is) is George Shering software.
    De aanloop van de motor is anders, hij loopt niet met een knal aan maar gaat rustig van 0 naar 100%.
    Is efficienter.
    Ik ken de regelaar verder niet echt, ik heb destijds lopen experimenteren met de Sunrise 150, die vond ik toen ik voor werk in Shenzhen was.
    En dat ding is echt geweldig.

    GJ
     

Deel Deze Pagina