Wie kan me helpe E motor

Discussie in '3D Printen' gestart door theo66, 3 dec 2014.

  1. theo66

    theo66

    Lid geworden:
    26 feb 2014
    Berichten:
    53
    hallo beste mensen allemaal
    wie kan me helpe
    ik heb al een tijd een 3d printer
    na vele geslaagde prints werkt mijn e motor extrudermotor
    niet meer na behoren
    je hoort de motor tikken en het extruder kopje beweegt heen en weer
    maar om wat voor reden dan ook draait de moter niet meer
    ik heb een arduino mega 2560 bord en een rams 1.4-arduino
    wat kan de oplosing zijn voor mijn niet goed werkende extruder motor

    vriendelijke groet
    theo66
     
  2. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
    Wat bedoel je met het extruderkopje bewegt heen en weer?
    Misschien slipt je extruder door
     
  3. theo66

    theo66

    Lid geworden:
    26 feb 2014
    Berichten:
    53
    HOI zwevertje
    ik bedoel je ziet van de motor het asje bewegen maar maakt geen totale slag
    en na het slippen heb ik gekeken maar het maar het extruder kopje zit goed vast
    groetjes
    theo66
     
  4. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
    Heb je al geprobeerd om de motor manueel te laten draien? En zonder tandwielen erop?
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Afgaande op de omschrijving denk ik dat er één wikkeling van de stappenmotor niet meer werkt. De oorzaak daarvan kan velerlei zijn. Ik er een aantal noemen:
    Onderbroken wikkeling in de motor.
    Defecte stuurschakeling van de motor.
    Slecht contact in een connector.
    Onderbroken draad.
    En zo voorts.
    Helaas dus niet slechts één oplossing, je zal moeten gaan zoeken en de ene na de andere mogelijkheid uit gaan sluiten.
    Succes.
     
  6. theo66

    theo66

    Lid geworden:
    26 feb 2014
    Berichten:
    53
    hallo zwevertje
    ja heb ik geprobeerd manueel
    ook dan staat de extruder te tikken snelheid aangepast eerts snelheid hoger en nadien snelheid omlaag hoogesnelheid maakt de motor raatelend geluid laage snelheid tikt de motor
    heb reeds nieuwe motor geplaats geeft geen verbetering
    groetjes
    theo
     
  7. theo66

    theo66

    Lid geworden:
    26 feb 2014
    Berichten:
    53
    heb reeds nieuwe motor geplaast en de aansluitingen na gelopen maar geeft maar geen verbetering?????
    groetjes theo66
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Inderdaad, waarschijnlijk één wikkeling die geen spanning krijgt. Dit zou in je bedrading kunnen zitten (draadbreuk), maar het zou ook een slechte aansluiting of onderbroken printbaan op je RAMPS kunnen zijn, of een kapotte stepperdriver.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wel dan is de motor dus nog heel. Maar net wat Micropuller ook al schrijft er kan een draad onderbroken zijn. Er kan een aansturing van de stappenmotor defect zijn. En zo nog meer. Er is dus nog veel meer om uit te zoeken en dat kunnen wij hier op het forum niet voor je doen. Dat zal je echt zelf moeten doen.
    Maar waar woon je? Als je bij mij in de buurt woont kan ik misschien een keertje bij je langs komen en je op weg helpen.
     
  10. theo66

    theo66

    Lid geworden:
    26 feb 2014
    Berichten:
    53
    HEREN BEDANKT VOOR DE INFO
    heb intussen motor vervangen dus die sluiten we uit
    de bedrading van bordje na motor is ook vervangen potmetertjes op steppen drijver opnieuw afgesteld reageerde goed dus ook niet neem aan als je kan afstellen dat die niet stuk is ??
    ga nu kijken of er slechte soldeer contacten zijn of iets raars aan de prints
    snap er echt niks meer van weken mooie prints en nu dit
    maar geef het niet op
    vriendelijke groet
    theo66
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Theo, er zijn heel veel mogelijke oorzaken die vanaf de computer tot aan de stappen motor lopen. Je zal eerst een goed idee moeten hebben wat er allemaal "tussen" zit om te weten wat er defect kan zijn.
    Je hebt de stepper driver afgesteld. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Veel valt er niet af te stellen aan die driver, als er al iets aan af te stellen is! Het enige wat me nu te binnen schiet is dat je de maximale stroom door de motor kan instellen. Dat bepaald het koppel van de motor. Meestal is dat een vaste waarde want als je voor een bepaalde stappenmotor hebt gekozen zal die stroom vast staan. Er zijn stepper drivers waar een potmetertje op zit om die stroom in te stellen waardoor die driver voor een groter aantal stappenmotoren bruikbaar is. Weer andere drivers kan je met de computer instellen maar ook dan geldt, eenmaal ingesteld op een bepaalde stappenmotor en daarna niets meer aan doen.
    Tevens betekend dit niet dat de driver en de bedrading goed is als je die instelling kan doen. Er kan bijvoorbeeld één transistor van één tak van de aansturing defect zijn. Op dat moment werkt één wikkeling niet mee en zal de motor niet stappen maar een beetje heen en weer gaan rommelen.

    Heb je een oscilloscope? Zo ja dan kan je daarmee op de wikkelingen van de stappenmotor meten en zien of daar de juiste spanningen te zien zijn. Dat meten kan je meestal het best op de motor connector doen.
    Heb je daar de juiste spanningsvormen, dan is er toch iets met de motor mis. Je hebt de motor vervangen dus die kans is gering. Dan meten op de connector van de stepper driver. Daar wel de juiste spanningsvormen? Dan is er toch iets mis met de kabel en/of de connector. Daar niet de juiste spanningen? Dan is de kans op een defecte driver toch vrij groot.
    Er is dus toch nog het nodige wat getest kan worden maar wel met de juiste apparatuur en kennis van zaken.

     
  12. theo66

    theo66

    Lid geworden:
    26 feb 2014
    Berichten:
    53
    hallo beste mensen
    na wat zoeken en de hulp van jullie
    is mijn probleem verholpen
    het probleem was een slecht contakt op het bordtje 1 van de soldeer puntjes heb ik opnieuw geslodeerd en nu werkt de e motor weer
    nu weer terug na me oude instellingen wand nu krijg ik teveel materiaal

    iedereen bedankt voor de hulp
    fijne kerst dagen allemaal
    groet theo66
     

Deel Deze Pagina