Wie kent er een helling aan Lac de Serre Poncon

Vrijdag vertrek ik richting Frankrijk, meer bepaald ergens aan Lac de Serre Ponçon.
Dat er daar kan gevlogen ben ik eigenlijk zeker van, ik ben er vorig jaar reeds geweest alleen de juiste plaatsjes moet je vinden en aangezien dit geen echte vliegvakantie is kan ik er niet hele dagen op uit trekken om die te vinden.
Wel heb ik er een bangelijke vlucht gemaakt met een ASK13 ergens tegen een helling nabij Barcelonette, alleen dat was niet met een modelletje maar full scale het moet dus ook met modelletjes kunnen.

Dirk

Dirk,

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar op de weg van Embrun naar Saint-Crepin/Guillestre (N94) liggen boven het dorpje Les Casses een aantal redelijk grote vlakke weides waar o.a. gestart wordt met parapents.
Mocht je niet terug op starthoogte kunnen komen dan wordt het lastig; hoewel een landingsplaats -in het dal- in het zicht ligt, ligt er tussen start en landingsplaats een flink stuk bos.

Thanks Jeppie,

Dat is alvast genoteerd, ik heb ondertussen ook nog een beschrijving gevonden van een helling bij Les Orres. Het wordt wel nog een beetje zoeken want de juiste locatie staat er niet bij maar de foto's zien er wel veelbelovend uit.
In Saint Vincent les Forts hoog boven onze camping heb ik het vorig jaar eens geprobeerd toen de parapentes er eens niet waren, het werd me ook snel duidelijk waarom die er niet waren ;-). En als ze aan het vliegen zijn is het er wel een beetje druk om er met een modelletje tussen te hangen.

Dirk

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf met de parapente best wat daar gevlogen. Heerlijk vlieggebied idd!
Bij het hotel in St Vincent les Forts van Inferno (parapente school) kan je heerlijk vliegen, met een landingsveldje ernaast. Grote probleem is idd dat je echt niet moet gaan vliegen als de parapentes vliegen. Is gewoon te link. Daar vliegen ook franse tandems die daar hun brood mee verdienen... die worden niet al te blij van een modelzwever.. Heb het wel een keer gevraagd, maar dat werd niet gewaardeerd.
1 keer toen er geen parapentes waren wel met een schuimvleugeltje lekker gevlogen daar.
Verder heb je vanaf die startplek links van je de Dormilousse. Daar kan je ook prachtig vliegen. Omhoog met de auto (heeeeeeeeel ver omrijden) of met de skilift. die vertrekt vanuit Saint Jean.

Aan de noordkant van het meer heb je idd Embrun. Vanaf daar naar boven kom je steeds meer prachtige hellingen tegen. hehehe.

en net aan de overkant van de camping, dus weg richting st vincent en dan de brug over en dan weer links langs het water. Kom je uiteindelijk bij een bordje "pontis". dat is een leuke oefenhelling die s'ochtends vroeg door Inferno gebruikt word.

veel plezier!

Naamgenoot,

Ik ben bang dat je mijn antwoord net niet op tijd hebt, dan maar voor de volgende keer en alle anderen:
Je vind 135 hellingen in Frankrijk op Ooings - Guide VDP et Oiseaux RC incl. beschrijving (in het Frans) en je kunt er een zip downloaden met daarin van 116 van die plekken de POI's voor TomTom.

Succes ermee,
Dirk.

En het werd de Dormilousse, we hebben hem beklommen en bedwongen en het was er prachtig boven. We hebben de stoeltjeslift tot op het plateau genomen, man man wat een uitzicht. Eén ritje enkel duurde wel een dikke 35min wat maakte dat we niet al teveel tijd hadden om te vliegen, we vertrokken stipt om 14u na de middagpauze van de lift en moesten zeker om 16u30 terug zijn want dan gingen de laatste rit naar beneden.
We hebben alle drie een paar mooie vluchten gemaakt, soms hoog soms ook veel minder hoog, het blijft toch altijd spannend in de bergen dat maakt het ook zo leuk. Het was daarboven anders best druk in de lucht, parapentes, deltazwevers, full scale zwevers en wij dan met onze modelletjes. Vooral die zwevers waren de moeite, er hing wel bijna altijd eentje ergens tegen de helling maar meestal waren het een paar. Op een bepaald moment kwamen ze met z'n negenen min of meer in formatie van Seyne-les-Alpes het leek wel op de luchtmacht die op weg naar één of andere missie ;-).

Dirk

ps. Dirk het was inderdaad net te laat maar die site van Ooings had ik ook al gevonden een paar dagen vroeger maar toch bedankt. Er staan idd wel wat interessante hellingen op.

Op een bepaald moment kwamen ze met z'n negenen min of meer in formatie van Seyne-les-Alpes het leek wel op de luchtmacht die op weg naar één of andere missie ;-)

topvakantie dus :).

Je schijnt daar met zwevers heel makkelijk een 3hoek tussen sisteron en Gap te kunnen vliegen volgens mij, vandaar dat er daar aardig wat langs komen.

Back