Wie verteld de waarheid?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Srisz, 3 apr 2016.

  1. Srisz

    Srisz

    Lid geworden:
    17 mrt 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Roelofarendsveen
    Goedenmiddag. Ik heb al een geruime tijd 3 "simpele" vragen over nimh accu's, maar als ik op het internet op zoek ga naar de antwoorden lijkt het wel of iedereen elkaar tegenspreekt...... Dus dacht ik, ik post hier gewoon een nieuw topic en hoop dat ik nu voor eens en altijd duidelijkheid krijg. De 3 vragen zijn;

    1. Moet je een nimh accu helemaal leegrijden ja of nee?
    2. Een 7,2 5300 mAh pack laad je met hoeveel mAh voor hoe lang? Uitgaande van een Carson 54036 lader.
    3. Wat is de juiste berekening om de laadtijd/laadstroom te berekenen?

    Ik hoop dat ik via dit forum eindelijk de juiste antwoorden zal vinden, voordat ik mijn packs om zeep help! ;)
    Groet Chris!
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor mijn werk zit ik veel met NiMh, Nicad en loodaccu's te spelen en heb de nodige cursussen gehad van de fabrikanten.
    1 troost.. ook de fabrikanten spreken elkaar wel eens tegen.

    1. Moet je een nimh accu helemaal leegrijden ja of nee?
    Liever niet maar als het eens gebeurd kan het geen kwaad (zoals lipo's).
    Wij ontladen oudere accu's wel eens tot 0 volt per cel en dan meteen boostladen.
    Dat vinden ze lekker en de capaciteit is dan weer bijna als nieuw.

    2. Een 7,2 5300 mAh pack laad je met hoeveel mAh voor hoe lang? Uitgaande van een Carson 54036 lader.

    Ten eerste is de Carson lader niet echt geschikt voor NiMh.
    Het is een ding om loodaccu's mee te laden, en zelfs dat zou ik er niet mee doen.
    Maar om je vraag enigszins te beantwoorden.
    Dat ligt aan het type cel, niet elke cel heeft dezelfde opbouw.
    Veilig is langzaam laden met 0,1 x de capaciteit, dus 530 mA voor zo'n 12 uur.
    Maar sommige cellen worden dan lui, die willen juist weer snel geladen worden.
    Snelladen gaat een beetje ten koste van de levensduur maar dat is te verwaarlozen.
    Snelladen is zo'n 5300 mA gedurende 1 uur en sommige cellen kunnen nog veel sneller geladen worden.
    Dus het beste is om te kijken welk merk cellen er in het pakket zitten.

    3. Wat is de juiste berekening om de laadtijd/laadstroom te berekenen?
    Dat is lastig uit te leggen, je weet niet hoeveel er nog in een pakket zit na gebruik.
    Dus de laadtijd is lastig te berekenen.

    Het beste is om een goede automatische lader te kopen, daar heb je geen omkijken naar en dan weet je dat je pakket echt vol zit en niet overladen wordt.
    Laders koop je voor een paar tientjes bij Hobbyking.
    Bijvoorbeeld deze:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__95978__Accucell_S60_AC_Charger_EU_Plug_.html

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2016
    Srisz vindt dit leuk.
  4. Srisz

    Srisz

    Lid geworden:
    17 mrt 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Roelofarendsveen
    Thankx! Een lekker simpel en duidelijk antwoord! Daar kan ik wat mee. Had ook ergens gelezen 1,4 maal de accucapaciteit : maximale laadstroom. Dus 1,4x5300 en dan delen door 600 ( wat de maximale laadstroom is van de Carson ). Kom ik uit op 12,3 uur. Is dat een beetje o.k.?
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je per se dat Carson ding wilt gebruiken (wat ik niet zou doen) dan zou ik niet langer dan 8 uur laden.
    Dan zitten misschien vol, en misschien ook niet.
    12 uur is veel te lang, dan gaan de cellen koken.

    5300 : 600 = 8,8 uur (mits de accu helemaal leeg is, maar dat is hij nooit.

    GJ
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat simpele en duidelijke antwoord klopt niet! En dat moet GJVO ook wel weten. Tijdens het schrijven van zijn reactie was hij blijkbaar nog niet helemaal wakker of zat een feestje van de vorige avond hem nog dwars....

    Capaciteit en stroomsterkte worden door elkaar gehaald of niet onderscheiden. Dit zijn twee verschillende zaken.

    De maximale capaciteit van een accu zegt iets over de hoeveelheid elektriciteit die een accu kan opslaan en wordt meestal uitgedrukt in Ah (ampereuur) of de 1000 maal kleinere mAh (milliampereuur). Een accu met een capaciteit van 5000 mAh kan gedurende 1 uur een stroom van 5000 mA leveren, of gedurende 2 uur 2500 mA, of gedurende 0,5 uur 10000 mA. Dus capaciteit gedeeld door de stroomsterkte is de tijd dat de accu deze stroomsterkte kan leveren.

    Inmiddels zal het duidelijk zijn dat een laad- of ontlaadstroom wordt uitgerukt in ampere (A) of milliampere (mA). Niet in ampereuur of milliampereuur.

    Let ook op de schrijfwijze. Ampere of volt worden voor zover deze niet aan het begin van een zin staan met een kleine letter geschreven. De afkortingen A en V worden met een hooftletter geschreven. De m staat voor milli, de M voor mega.

    Capaciteit kan je (een beetje) vergelijken met de inhoud van een benzinetank. Een kleine tank bevat vol weinig benzine, een grote tank veel. Stroomsterkte mag je vergelijken met de straal benzine waarmee een tank wordt gevuld of geleegd. Bij een kleine straal duurt dit lang, bij een dikke straal is de tank snel vol of leeg.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2016
  8. Srisz

    Srisz

    Lid geworden:
    17 mrt 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Roelofarendsveen
    Nogmaals bedankt voor de tips! Maar volgens de fabrikant is deze Carson lader wel geschikt voor zowel nicad als nimh accu's. Anyway, ik ga wel even kijken voor die lader waar jij het linkje van stuurde. Ben ik van al het gedoe af. Want zelfs nu hoor ik verschillende geluiden lijkt het. Zowiezo lijkt 12 uur op 600 mAh te veel te zijn volgens sommige.......
     
  9. Srisz

    Srisz

    Lid geworden:
    17 mrt 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Roelofarendsveen
    Bedankt voor al de informatie! Dat ik de reactie plaatste van die berekening met 1,4x de capaciteit etc. wil niet zeggen dat ik dat ga doen hoor, alleen is dat dus 1 van die dingen die je op het net tegenkomt...... Ga denk zowiezo een andere lader kopen en tot die tijd hou ik het op 8,8 uur voor 600mAh!
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tuurlijk, als fabrikant schrijf je natuurlijk dat ie geschikt is.
    En ja, je kan er je accu mee laden.
    Maar je kan dan ook gewoon een adapter kopen die 12V levert en dan komt ie ook wel vol.
    Vroeguh.. gebruikten we de Robbe Lader 5, dat was ongeveer hetzelfde ding als de Carson.
    En toen ik begon met elektro auto's nam je gewoon een snoer met een weerstand en die zette je tussen de accu van je vaders auto en de nicad accu.
    Het kan allemaal wel maar het blijft gokken en is niet goed voor je accu's

    GJ
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je hebt mijn reactie blijkbaar niet gelezen of begrepen.
     
  12. Srisz

    Srisz

    Lid geworden:
    17 mrt 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Roelofarendsveen
    Wanneer blijkt dat m'n Carson lader toch geschikt is voor nimh, moet hij dan niet automatisch afslaan wanneer hij vol is? Om de tijd tot mijn nieuwe lader te overbruggen......
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2016
  13. Srisz

    Srisz

    Lid geworden:
    17 mrt 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Roelofarendsveen
    Sorry ik bedoel mA..........
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je maakt het jezelf een beetje te moeilijk. Je lader is een zeer eenvoudige lader van het type constante stroom. Hij zorgt er voor dat er een ingestelde stroom door de accu loopt en doet verder niets. Dus geen afslag.

    Deze laders zijn bedoeld voor langzaamladen, gebruikelijk op 0,1C. Voor jou accu met een capaciteit van 5300 mAh dus 530 mA. Niet alle stroom die door de accu loopt wordt opgeslagen. De accu wordt ook warm. Daarom moet je langer laden dan de theoretisch berekende tijd. Hou zelf altijd 14 uur aan. Maar kritisch is dat absoluut niet. Als de accu vol is, dan wordt de toegevooerde energie in warmte omgezet. Zolang je de accu niet dagenlang laadt, is er niets aan de hand.

    Je lader heeft ook geen uitgang voor 530 mA. Je zal uitgangen moeten combineren om in de buurt van die 530 mA te komen. 10tallen mA meer of minder is geen probleem. Wordt het verschil wat groter dan eenvoudig wat langer of korter laden. Het is geen exacte wetenschap.

    De meest rechtse uitgang van dit soort laders is soms bedoeld voor het lader van loodaccu's en mag niet in combinatie met andere uitgangen worden gebruikt. Of dat ook voor jouw lader geldt, zal uit de handleiding moeten blijken.

    In de handleiding van je lader zal wel staan hoe je uitgangen moet combineren.

    Automatische laders slaan niet altijd af. De laadstroom moet hoog genoeg zijn om een zogenaamd delta-peak moment te laten ontstaan dat de lader kan detecteren.

    Lees de in de FAQ opgenomen handleiding voor het laden van Ni-Mh cellen eens aandachtig door. Veel zal je dan duidelijk worden.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2016
    Srisz vindt dit leuk.
  15. Srisz

    Srisz

    Lid geworden:
    17 mrt 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Roelofarendsveen
    Dank. Duidelijk stukje info! Ben in ieder geval heeeeel veel wijzer geworden vandaag!!! Allemaal bedankt!
     

Deel Deze Pagina