Dit dingetje kwam ik weer tegen bij mijn grote zolder-opruiming. Voordat het definitief in de grote modelvliegtuigenhemel wordt opgenomen vind men misschien hier in het vrije vlucht forum het nog leuk om hier kennis van te nemen. Er hoorde ook nog een driehoekig kielvlakje op. De vraag: heeft iemand een idee wat dit is, het idee hierachter en wie de ontwerper en uitvoerder was? Overigens: ik weet het antwoord!
het haakje en de ''canards'' brengen twijfel, maar ik zou zweren dat de cheechaco van larry renger is. bedoeld voor jetex...vroeger ooit's gebouwd, anders kom je dr ook niet op was erg lachen met zo'n jetex erop, ding ging alle kanten op en liet n mooie witte pluim na
Vliegerhulpje. Enige jaren geleden in Duitsland gezien dat met een dergelijke "hulpdelta" een parachuutje of klein zweefmodel langs een vliegerlijn omhoog werd gebracht. Boven bij de vlieger aangekomen werd deze "last" automatisch ontkoppeld en keerde deze delta weer keurig netjes langs de lijn omlaag. Later vond ik nog enkele tekeningen in FMT of MFI, ben dat even kwijt. Ga proberen het op te zoeken !
Ik laat het nog even sudderen, maar ''altijd weer die expat'' Leuk wel dat hier enige belangstelling voor is.
Arno heeft gelijk: Joep van Hattum. Ik vond dit dingetje toen ik anderhalf jaar geleden zijn zomerhuisje op aanvraag van An heb ontruimt. Uit gesprekken met hem lang geleden wist ik wel wat het was. Het is een expirimentje, vermoedelijk uit de jaren 70 Een rubber aangedreven delta met slots die als stabilator maar tevens overtrek-slots zouden werken. het idee is om te kijken of je zo extreme invalshoeken zou kunnen bereiken. Ik weet niet of hij hem ooit heeft afgemaakt of gevlogen (van de propophanging en prop zelf geen spoor). Of de verwantschap met de cheechaco toeval is weet ik niet, maar vond het wel leuk gevonden. Ook de verwandschap met Ray Malmstrom vind ik leuk opgemerkt: toch een soort generatiegenoten met eenzelfde drive naar proberen, uitzoeken en buiten de platgetreden paden stappen. Ik plaats het hier om aan te moedigen dat alles niet persee voorgekauwd hoeft te zijn en je gewoon de vrijheid hebt om zelf te expirimenteren. Blijft nog de vraag: gaat het de kliko in of zal ik het spul nog eens restaureren?
Van Hattum heeft eens ooit, op een forum, gedemonstreerd met welke extreme invalshoeken canard set-ups konden vliegen; en herstellen van overtrek. Om dat alles aanschouwelijk te maken had hij een aantal modelletjes uit vol balsa. Dit dingetje liet me meteen aan die demo van destijds denken
Kliko ?? Eind jaren '70 hoorde ik het verhaal dat na zijn overlijden van Hattum's boeken en tekeningen bij een bekende nationale luchtvaart organisatie zijn aangeboden. Ben benieuwd hoe dat verder is gegaan want eigenlijk hoort het allemaal in een museum thuis. Fokker, Koolhoven, Pander, Carley, van Hattum - allemaal nationaal erfgoed. Kliko? Nee toch... Groet, JW
Bij de KNVvL in Den Haag lagen op zolder originele tekeningen op rijstpapier. Ook van de hand van Hattum. Heb daar diverse malen mijn zorgen over uitgesproken. Op die zolder lag luchtvaart erfgoed onbeschermd en in een vochtige omgeving te verpieteren. Wat er met de tekeningen na de verhuizing naar Woerden is gebeurd, weet ik niet.
Archiveren. Inderdaad is het archiveren van de vele oldtimer ontwerpen een punt van zorg. Vele jaren geleden waren de tekeningen die men via de "Tekeningencatalogus Modelvliegsport" van de KNVvL kon bestellen al niet meer leverbaar. B.v. Oberon, Firenze, Super Avia, Torenmus etc. etc. (van verschillende ontwerpers). Omdat ik zelf al iets meer dan 50 jaar het modelvliegen (en meer.....) beoefen, is bij mij een rijke bibliotheek aanwezig waaruit ik nog steeds graag put. Maar dit geld ook voor tekeningen destijds van leverancier Warnaar uit voorburg. Het zou mooi zijn als naar Duits idee, AMD (Antik Modellflugfreunde Deutschland), een archief zou worden beheert. Helaas kennen we in Nederland geen SAM o.i.d. Oude ontwerpen in een modern jasje leveren een verrassend resultaat op, getuige deze "Havik" VH-78 met borstelloze aandrijving en RC .............. En voor Peter; ga eens een kijkje nemen in het "Deutsches Segelflugmuseum mit Modellflug" op de Wasserkuppe, Rhön (D). Restaureren dus !
Havik Magisch! Ooit bouwde ik een vergelijkbaar Duits model - simpelweg omdat ik de tekening kreeg. Het hangt nu al 20 jaar aan het plafond omdat zowel vrije vlucht als de authentieke aandrijving gewoon een brug te ver zijn. Zou graag meer willen weten over de brushless-conversie hoewel dat niet meer deel uitmaakt van deze draad ... Groet, JW
Dit deed me denken aan een tekening van van Hattum, die ik in de jaren 70 van de KNVvL kocht met 9 modellen. Hij demonstreerde hiermee dat langsstabiliteit ook op alternatieve manieren kon worden bereikt. Ik heb ze allemaal gebouwd destijds. Er zaten een paar hele goede vliegertjes bij voor in de huiskamer. Model 4 was mijn favoriet. Deze nummer "9", met een rechtopstaand stokje als "hoogteroer" deed het ook leuk.
Havik VH-78. Allez dan, het blijft tenslotte een "van Hattum" ontwerp. Misschien maar eens een draadje aan Juste wijden ! Model is geheel volgens de oorspronkelijke tekening gebouwd, wel inwendig voorzien van een balsa "box" voor de apparatuur. Daarnaast is het stabilo i.v.m. hoogteroerbesturing van een symmetrisch profiel voorzien: NACA 0007. Het blijkt dat het ontwerp één jaar later (1939) is gewijzigd; n.l. de plaatsing van het stabilo, van onderzijde romp naar de bovenzijde.
Wonderschoon die ''Havik'', mijn compliment! Wat mij betreft mag dit of een ander draadje best een van Hattum draadje worden: zijn betekenis voor de modelbouwgeschiedenis kan nauwelijks overschat worden. Helaas is die stijl van bouwen, vliegen en beschouwen nu in het RTF/ARF en lol tijdperk een beetje in de minderheid. Door toeval zijn Joep en familie en ik en mijn familie enige jaren bevriende buren geweest en heb ik veel interessante discussies met hem mogen voeren. Aan de andere kant is zwelgen in nostalgie ook niet echt productief. Ik ben bang dat de staat van een eventueel bij de KNVvL liggend archief ook wel de belangstelling en het aantal belangstellenden hiervoor zal weerspiegelen. Op dit forum heb ik al oprechte verbazing mogen aantreffen voor het idee dat modelvliegen ook al voor de jaren 90 bestond, ach zo gaan die dingen. OK ik zal dit vleugeltje in ieder geval netjes onder me houden. Het museum op de Wasserkuppe heb ik inderdaad al bezocht en het is wel bijzonder hoe dit erfgoed daar gekoesterd wordt! @Histone: 68 jaar, Tilburg maar ook Warnaar: kennen wij elkaar?