wildvliegen in kwadraat,oftewel,hoe stompzinnig kun je zijn?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ron van sommeren, 29 aug 2004.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gisteren vlak bij ons veld (Winssen, tussen Tiel en Nijmegen, tussen Maas en Waal) gebeurd, ik was er, gelukkig, niet bij. Waarde lezertjes, leg de kalmeringstabletten, nitro-pilletjes voor onder de tong en boksbal maar klaar ;)

    Leden zijn lekker aan het vliegen en zien op 400meter!!! (jawel, 4*10^2, vierhonderd, four hunderd, quatre cent) achter een bomenrij twee vliegtuigen (slecht) vliegen. Daar willen ze natuurlijk meer van weten, een paar leden gaan een beleefdheidsbezoekje afleggen, modelvliegers onder elkaar ...

    Onderstaand een vrije weergave/samenvatting van het gesprek dat zich daarop ontspon.
    "Heren, weten jullie dat jullie vlak bij een modelvliegveld vliegen?"
    "Jawel, wij zijn wel eens bij jullie wezen kijken maar jullie veld is te klein voor ons."
    "????? Dus jullie weten dat ons vliegveld hier vlak bij is???? En ons start- en landingsgedeelte is 100*80meter, niet groot genoeg????. Zou het niet kunnen zijn dat jullie niet goed kunnen vliegen? Bovendien, jullie kunnen ons uit de lucht schieten en wij jullie ook".
    "Ja, maar wij zijn geen clubmensen"."
    "Waarom gaan jullie dan vlak bij een club vliegen?"
    Afijn, nog e.e.a. uitgelegd over (on)verzekering ("huh???"), toestemming, luchtvaartregels, vijf kilometer zenderbereik door de lucht enz.enz.
    "Nou, dan gaan we wel op de dijk vliegen."

    Hetzelfde soort broddelaars schijnt ook regelmatig IN Nijmegen IN het Goffertpark te vliegen, het is gewoon wachten tot een wandelaar geraakt wordt.

    Wildvliegen? Vooruit dan maar. Echter, wat bezielt zulke kaffers om vlak bij ons te gaan vliegen? Hebben zulke mensen eigenlijk wel een IQ? De stompzinnigheid ten top, je moet er niet aan denken dat dit soort zich voortplant. Zij maken een ongeluk, krant/radio/tv, en wij, de verenigingen, zitten met de gebakken peren.

    Hèèèè, dat lucht op ;) :)
     
  2. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Niet alle vliegers zijn dus "volwassener" als de rijders!

    Nee, dit is inderdaad wel heel erg dom... Als ik ergens ga rijden waar meer mensen rijden dan maak je toch ook afspraken over kanalen etc.

    Maargoed, je er over opwinden als je er niet zelf bij bent geweest heeft ook geen zin.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Stel je eens voor dat die Jet die op de Pampa meet bijna 500 kilometer per uur vloog daar net aan het vliegen is en dan hierdoor storing zou krijgen. Die klapper hoop ik nooit mee te maken.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Auw, dat doet pijn ;)
    Alhoewel, dat ging over verenigingsvliegers die frequenties moeten delen ;) De term "vlieger" vind ik te veel eer voor bovengenoemde figuren, zowel qua mentaliteit als vliegkwaliteit.

    Ze vlogen slechts vierhonderd meter van ons verwijderd, ik dacht het wel, en behoorlijk ook (aard van het beessie ;)), en ik was niet de enige die na het aanhoren van het verhaal rode vlekken in zijn nek dan wel voor zijn ogen kreeg (ik overdrijf een beetje). Zeker weten dat we de buurt de komende tijd beter in de gaten (moeten) houden :(
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    @Ron - Tijd om de baret maar weer uit de motteballen te halen? :wink:
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zat meer in de richting van een honkbalknuppel te denken ;)
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Je kan ook een lekkere dosis kristalletjes gaan verzamelen (of syntesizer) en dan hun vliegtuigjes uit de lucht schieten. Je hebt ze immers al gewaarschuwt dat dit zou kunnen gebeuren. Dan kijken ze (volgende?) keer wel uit waar ze gaan vliegen ;)
     
  8. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Tja, ergste vind ik nog wel dat ze eerst zijn wezen kijken bij de club en vervolgens met een smoesje (veld te klein) een stukkie verderop gaan vliegen, wetende dat je dan storing kan veroorzaken...

    @Ron, zitten er bij jullie club geen "gevechtsvliegers" zou je ze letterlijk uit de lucht kunnen schieten... honkbalknuppel lucht wel op, maar...

    Dit soort zaken hoor je dus ook onder de rijders, terwijl dat het allemaal zo gemakkelijk kan zijn...
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee Mari en Michel/Satoer,
    Nooit zelf opzettelijk ongelukken veroorzaken, dat kan niet, en al helemaal geen lichamelijk geweld natuurlijk. Kalm blijven, ook al KOOK je inwendig, en praten, praten, argumenteren, overtuigen. Als club ben je zo kwetsbaar voor mensen van slechte wil, bijvoorbeeld voor mensen die als repressaille op hun beurt de club met zenders gaan pesten, je weet maar nooit.
     
  10. P@T

    P@T

    Lid geworden:
    14 jul 2004
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Barendrecht
    Ben het met Ron eens,

    Met geweld of opzettelijk storing veroorzaken krijg je alleen maar wraak van dit soort lui.
    Lijkt me ook niet leuk meer vliegen als je telkens om je heen moet kijken. :evil:
    Zijn ze wel weg geggaan toen je het hen gevraagd had ???
    En als ze weigeren, kan je dan de politie bellen??
    Wij weten wel dat je niet mag vliegen buiten het veld van je club, maar weet de politie dit ook wel, en wat voor sanctie kunnen ze je dan opleggen ?

    Grt Patrick. :p
     
  11. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Één ieder,

    Nee je kan, de politie er niet bij roepen, en er zijn géén sancties (wettelijk) mogelijk .....

    • a.[list:450a19b660]Je kan NIET exclusief een frequentie claimen ..
      de RC banden zijn een "vrijgestelde toepassingen" en één ieder kan overal waar die maar wil zijn zender aan zetten (ongeacht of hij iemand anders in de zelfde band daar mee stoort !!!) .......
    [/list:u:450a19b660]
    • b.[list:450a19b660]Wild vliegen mag, mits je aan wat elementaire regels houdt ........
    [/list:u:450a19b660]
    Alleen als je moetwillig iemand uit de lucht haalt, door met "zijn" frequentie de zaak "over te nemen",..... ja dan is het vernieling/opzet en dat is wel strafbaar, als je het tenminste bewijzen kan .....
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als je weet dat er een vereniging zit en je berokkent (bewijsbaar!) schade, dan ben je de klos. Je had redelijkerwijs kunnen weten ... enz.enz. Vergelijk het met voorrang, ook al heb je voorrang, je mag geen voorrang nemen.
     
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Ron,

    Juridisch heb je geen poot om op te staan .....

    Op wat voor grond zou je zo iemand willen aanpakken ????........
     
  14. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Veel gemeenten met een modelvliegveldje hebben een verordening
    dat alleen binnen " aangewezen " terreinen. Modelvlieg activiteiten mogen
    plaatsvinden.

    Ik zou toch bij herhaling de politie waarschuwen, en vooral geen
    eigen rechter spelen.
    ( alhoewel de scanner, en kristallen aanlokkelijk klinkt......:))) )

    400 m vanaf een modelvliegveld, gaan vliegen.... toemaar...

    Hoe het je het ook ziet, hier moet je vanaf en zo spoedig mogelijk.


    Mischien kun je ze een gratis proeflidmaatschap aanbieden van drie
    maanden... Dan heb je ze immers binnen de club.
    En kun je ze mischien wat bijbrengen...

    Over welke leeftijd praten we??


    Johan
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik heb recent een paar honderd APV's * doorgelezen en ben tot op heden nog géén één tegen gekomen, die op enigerlei wijze modelvliegen verbied of aan banden legt ..... (alleen als club die een modelvlieveld "exploiteerd", ben je de klos, omdat je dan onder de hinderwet/milieuwetten valt ........ maar dat geld voor zowat elke club die iets op een veldje doet ....).....

    *) APV = Algemene Plaatselijke Verordening, dit zijn extra regels door een gemeente opgesteld met als voornaamste doel de leefbaarheid in de gemeente te "handhaven" ...... een soort plaatselijk wetje dus ......
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er is zoiets als 'redelijkheid' en 'redelijkerwijs' binnen de rechtspraak. Als ik weet dat er modelgevlogen wordt en ik zet mijn apparatuur aan, ben ik schuldig. Ik kan er geen civiel wetsartikel aan koppelen.

    Cumulus is aan de hand van de APV uit de gemeente Groesbeek verjaagd, ongeveer 25 jaar geleden.
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Allen op grond van artikel 461 kan je iemand wegjagen, maar als hij toestemming van de grond eigenaar heeft .......

    Moet er in principe wel ergens een bordje "verboden toegang ... art. 461" staan.
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.825
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    jammere is dat mocht er schade veroorzaakt worden door die 2, dat de club er 400 meter verderop op aangekeken word, de mensen zien toch alleen het vliegtuigje "net als daar" waar ze al last van hebben.

    erg jammer en ik denk dat ik mijn "cool" dusdanig zou verliezen met mijn heli van 2000 euro, die op zo'n manier geriskeerd word dat er toch wel zo politie bij was geweest.
     
  19. kwiklink

    kwiklink Guest

    wildvliegen of wat voor "vliegen" mag doorgaan is en blijft een probleem dat nog steeds erger wordt nu er zelfs al drogisterijketens kant en klare modelvliegtuigen verkopen onder het mom van "iedereen kan het!" in mba nr 1001 heb ik hier aandacht aan besteed. In hetzelfde schrijfsel ook even gekeken naar verkopen via internet waarop modelvliegtuigen worden aangeboden op 27 mHz. Zegge en schrijve één!!! wel zeer waardevolle, reactie op gekregen. Kun je in nr 102 lezen

    De enige remedie om schade te voorkomen lijkt mij een adequate frequentiecontrole op het veld. De apparatuur is te koop, Simprop, MPX, ACT hebben pll-ontvangers die je op de computer kunt aansluiten en de frequenties kunt controleren.

    Verder lijkt het mij geen slecht idee, ik las het op dit forum ook al, om deze wildvliegende personen inderdaad eens een gratis cursus modelvliegen op de club aan te bieden. Zeker weten dat ze lid worden en daarmee zijn we een paar zwartvliegers meer kwijt.

    Frans
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het ging mij in mijn bericht (dit keer) minder om het wildvliegen dan om de afstand (storing) tot een bij betreffende personen bekend veld. We hebben het vaker meegemaakt, ons vliegveld was wederom bekend, toch gingen mensen vliegen bij een recreatie-plas, een dikke kilometer van ons veld verwijderd. Toevallig was dat dan ook nog eens de door de gemeente aangeboden locatie die wij ooit om veiligheidsreden geweigerd hadden.

    @kwiklink/Frans Cichecki
    Ik heb je redactionele stuk gelezen. De betreffende ontwikkeling heeft zo zijn voor- en na-delen. 27MHz is niet relevant meer.
    Met scanners op het veld blijft nog altijd het probleem voor degene die in de lucht is op het moment dat een 'veldloze' zijn zender inschakeld.
     

Deel Deze Pagina