wildvliegen in kwadraat,oftewel,hoe stompzinnig kun je zijn?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ron van sommeren, 29 aug 2004.

  1. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    nee daar zit je dus ook mis men moet ook eerst lid zijn voor je bij een vliegschool je knvvl brevet kan halen.
    het is gewoon een algemene regel.

    zo heb ik vorig jaar nog een gesprek gevoerd met een 1:1 zweef vlieger die mij vertelde dat met de huidige wetgeving je eigenlijk geen brevet meer hoefd te halen voor het zweven zo lang je niet lid bent van een vereniging en de knvvl.
    want namelijk de knvvl is de beheerder van het brevetten systeem binnen nederland voor de zweef vliegers.
    dit heb ik nog niet na gezocht maar dit was dus een knvvl lid en gebreveteerd piloot.
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Wat je zegt, is gewoon niet waar, Marco. Ik ben begonnen bij een vliegschool waar je niet lid van hoefde te worden en waar je gewoon je brevet kon halen.

    Zelfs al zou het wel zijn; dat soort regelgeving kan veranderd worden om een landelijk brevet te accomoderen.
     
  3. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    die regel is in 2006 ingesteld hezik.
     
  4. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven

    Tja je kan het punt van mensen die lid zijn van een bestuur van een vereniging toch ook wel begrijpen. Vele clubs zullen veel moeite hebben gedaan om de de vergunningen rond te krijgen en te kunnen vliegen waar ze nu vliegen. Als er dan nu een aantal wildvliegers in de buurt opstaan die zich bijv niet aan de regels houden (veiligheid of de wettelijke 80 dB(a)) dan kan dat voor hun heel frusterend zijn. Vooral als er klachten komen van mensen en de club daar op aangesproken wordt. (wij hadden bijv een heli wildvlieger die om 0700 lt op zondagochtend ging vliegen op het veld naast ons, dit heeft ons bijna de vergunning gekost)
    Kijk zit er in de verste verte geen club en wordt het allemaal gedoogd dan zou ik zeggen ga je gang maar hou wel rekening met de naam die het modelvliegen heeft. (pokkeherrie....)
    Het is voor mensen en gemeentes makkelijker om een georganiseerde club aan te pakken dan een aantal "wildvliegers".

    Kijk mijn oude clubje is 7 jaar bezig geweest om de milieuvergunning rond te krijgen (met heel veel hulp van de KNVvL) na een aantal rondes bij de raad van state. Het zou natuurlijk zuur zijn als al dat werk voor niets is door een paar "wildvliegers"die niet op de hoogte zijn van de problemen die men gehad heeft... maar ja als er echt helemaal niets te vinden is in de wijde omtrek tja wat moet je dan....
    Het blijft een moeilijk onderwerp maar een beetje begrip voor elkaar zou niet weg zijn en breng elkaar niet in de problemen......
    Ik ben in de afgelopen tijd verhuisd en heb dus ook een andere club gezocht. Ik heb de keuze uit 5..... had keuze gemaakt voor 1 met een prachtig veld maar mocht geen lid worden vanwege "ledenstop". Als je dus zoiets hebt en het is de enige club in de buurt tja dan wordt de keuze voor wildvliegen natuurlijk erg makkelijk.
    Misschien ook wel iets voor de clubs om daar eens naar te kijken........


    Pieter
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Ik heb in april 2006 gelest, Marco.. en dan nog.. je brengt je argument alsof het een onoverkomelijk obstakel is, reken maar dat de KNVvL die regel wel wil aanpassen als er sprake zou zijn van een landelijk brevet..
     
  6. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    die regel kan alleen worden aangepast na een stemming door de leden.
    dat is dus het nadeel van een vereniging het hoogste orgaan is de alv
     
  7. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Pietervisser je hebt natuurlijk gelijk over dat probleem .
    Maar wij vliegen niet in de buurt van een club , denken heel goed na , checken nieuwe mensen en toestellen altijd goed , hebben onze eigen regels wat inhoud dat je je verstand moet gebruiken , iets wat logisch is bij deze sport toch ??
    Een beetje respect voor elkaar hebben , voor elkaar klaarstaan , geen achterbakse figuren erbij (die hebben we zo weg)
    Dus met andere woorden , gewoon jezelf netjes gedragen , rommel opruimen enz enz !!
    Allemaal kleine dingetjes die wij strikt naleven , werk je er niet aan mee ?? wegwezen dan !!!
    Ik kan me prima aanpassen aan andere mensen , maar je moet elkaar in waarde laten !!
    Ik accepteer absoluut geen grote bek van iemand , wie t ook is !!
    Ergens over praten kan altijd , maar wel op een normale manier , iets wat ik op sommige clubs niet zie gebeuren !!
     
  8. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Maar zoals je het nu brengt komt het heel anders over dan die post over met zes toestellen tegen elkaar invliegen en boem is ho etc..Eddie...
    Je schetste daar een beeld van een aantal losgeslagen idioten die met hun ogen dichtvlogen (kwam zo in ieder geval op mij over :D )
    Zoals je het nu beschrijft is het gewoon zoals het er op een club aan toe gaat :wink:

    Als er hier niet drie clubs in de buurt zaten zou ik trouwens ook gaan wildvliegen......Maar wel op dezelfde manier en met dezelfde regels die we op de club hanteren.
     
  9. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Zo te lezen gaat men er van uit dat wildvliegers zich niet aan de regels houden. Dat is toch niet zo. Ik ken trouwens meer clubleden die zich niet aan de regels houden dan wildvliegers. Ik zou de clubvliegers niet de kost willen geven die meer geluid produceren dan toegestaan is. Waar zou die slechte naam dan toch vandaan komen?

    tieske
     
  10. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode

    Nou Tieske lees de post van Eddi een paar pagina´s terug maar eens.......Hij geeft daarin zelf aan dat hij denkt dat de dingen die ze daar doen bij een club niet mogen....
    Maar er zullen ongetwijfeld heel veel wildvliegers zijn die zich prima aan de regels houden......
     
  11. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    dat klopt ook inderdaad dat er een hele hoop clubleden zijn die het allemaal worst zal wezen. zo heb je dat ook bij een hoop wildvliegers.
    Echter zijn een hoop clubs wel afhankelijk van de goodwill van de omwonenden.
    als je als club alle moeite gedaan hebt om je club alle vergunningen te bezorgen die nodig zijn dan zal je er ook alles aan doen om dat te behouden. (ook het ledenverlies accepterendoor bijv strengere geluidsmetingen, vliegtijden, maximum aantal vliegtuigen tegelijk)
    als er dan in de buurt mensen gaan vliegen die zich niet aan de afspraken houden zoals gemaakt zijn met de gemeente of omwonenden (vliegtijden bijv) heb je als club waarschijnlijk een uitdaging.
    Zie de mensen dan maar eens te overtuigen dat het geen leden van je club zijn.

    Maar ja zoals ik al zei als er verder helemaal niets in de buurt te vinden is van clubs en je kunt op deze manier toch op een verantwoorde manier vliegen tja wat houdt je dan tegen.
    Ik heb echter ook de andere kant meegemaakt vanuit een bestuursfunctie en het is heel zuur als 7 jaar werk in 1 ochtend teniet gedaan wordt door een wildvlieger en ik denk dat de meeste clubs daar erg bang voor zijn.
     
  12. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    Kijk op deze manier heb ik er geen moeite mee.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Dit jaar hebben wij 1 klacht gehad over geluidsoverlast, tot nu toe. Die 1ne klacht ging helemaal niet over een modelvliegtuig, dat was een 1:1 vliegtuig wat overvloog.

    Zeker als omwonenden al kritisch zijn, heb je het als club al snel fout gedaan, terecht of onterecht speelt daarbij geen rol. Wildvliegers kunnen in die zin schade doen.

    Daarom ook: wildvliegen niet in de buurt van een club.

    Eddie vliegt gewoon bij een club, alleen heeft hij dat niet door :p

    Overigens, Eddie, kom eens bij ons kijken, het schijnt dat het in het verleden wel anders is geweest, maar ik heb nog nooit negatieve klanken gehoord (als in grote bek, regelneukerij, etc) bij ons. Het is pertinent niet waar dat het bij alle clubs zo is dat er baasjes rondlopen die baas willen zijn en sadistische regels bedenken om jou te pesten. De meeste clubs die ik ken (ok, zijn er niet zoveel) zijn gewoon precies wat jij omschrijft; namelijk een stel volwassen kerels die gaan spelen met hun modelvliegtuigen of -helicopters.

    Bij ons heeft er, als ik mij niet vergis, 1 piloot dit jaar een 'waarschuwing' gehad. Dat was omdat hij laag en meskant kwam overvliegen, terwijl er 4 man midden op het veld stonden. Z'n kist kwam uit de lucht donderen op een paar meter afstand van die mensen, volgens zijn zeggen omdat de motor niet oppakte, maar je moet niet gewoon laag boven mensen gaan meskanten.

    Voor de rest zijn er wel regels en wordt er ook wel eens wat gezegd, maar nooit onredelijk of op nare toon. Als ik bv. boven de pits zou vliegen, zou men iets zeggen in de trant van 'goh, je vloog net boven de pits, dat kun je beter niet doen, want <verhaal>'. Dat lijkt mij niet meer dan normaal en zeker geen overdreven regelneukerij ofzo.
     
  14. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Pietervisser, ik begrijp wat je bedoelt. ik wil je ook niet persoonlijk aanvallen.
    Als ik echter de reacties hier lees dan denk ik dat alles zwaar overtrokken word. Als ik zo zou reageren dan zou ik nu zeggen dat hezik zelfs toegeeft dat er bij hun op de club laag en zelfs meskant over personen gevlogen word. Dat doet zelfs een wildvlieger niet.
    Maar clubs die zich niet aan de regels houden wil ik niet weghebben, net zo min als de wildvliegers.

    tieske
     
  15. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Tieske , dat wat ik eerder aangaf van 6 toestellen in de lucht en boem is ho dat doen we regelmatig !!
    Maar er is geen enkele club waar er 6 toestellen de lucht in mogen toch ??
    Ennuhh hezik , ik ben al een aantal keren geweest bij jullie in t verleden , maar aangezien ik dus een paar X een aanvaring heb gehad met mensen heb ik daar geen zin in !!
     
  16. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Eddie, bij ons op de club is er eigenlijk geen beperking op het aantal vliegtuigen die gelijktijdig de lucht in mogen. Alleen boem is ho vinden ze normaal gesproken niet zo leuk. Maar ook dat kan op de club. Er worden bij ons zelfs speciaal vliegtuigen hiervoor gemaakt en het geheel gebeurt ook nog in wedstrijd verband. Degene die op het einde van het jaar de meeste vliegtuigen heeft neergehaald krijgt de beker.

    tieske
     
  17. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    voel me ook totaal niet aangevallen.
    wil alleen maar aangeven waarom clubs er moeite mee kunnen hebben als er in de buurt wild gevlogen zou worden......


    oh die zijn er wel maar het wordt wel steeds moeilijker met al die regeltjes in nederland....
    Eigenlijk wel jammer... beetje combat vliegen is ook leuk.....
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat ben ik helemaal met je eens, en als je er iets van zegt ben een iemand die de lol verpest, maar als dadelijk de omwonenden gaan klagen en ze geen milieu vergunning krijgen (en die heeft die betreffende club nog niet) dan is de beer vet en weten ze niet waardoor dat dit komt.

    @ Awol, bij eddie moet je ook tussen de regels door lezen.

    @ eddie, ik weet enkele clubs waar dat gerust mag, bij ons mag dat zonder problemen met electrokisten, maar met brandstof weer niet. EN wij zitten krap 600 meter van het dorpje af waar ik woon en aan de andere kant misschien nog wel dichter op de bebouwde kom, maar daar zit een breed kanaal en havens tussen, dus totaal ongeveer 400-500 meter. Je begrijpt dus wel dat wij super voorzichtig moeten zijn met het geluid.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De gemeente Groesbeek heeft Cumulus (30 jaar geleden) op oneigenlijke gronden verwijderd. Met KNVvL naar Raad van State geweest. Groesbeek veroordeeld tot ƒ5000,- boete. Daarna heeft de gemeente Groesbeek de APV speciaal aangepast om Cumulus weg te krijgen. Geen idee of de APV in die vorm nog bestaat.
     
  20. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Zo niet, dan zou ik natuurlijk graaaaaaaaag zien dat Cumulus weer terug ging verhuizen naar Groesbeek. Dit scheelt mij ongeveer een uur fietsen :p
     

Deel Deze Pagina