wilesco d6 en d16 waar haal je de leidingen en advies op soldeer vlak

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door keijsertje, 31 mrt 2017.

  1. keijsertje

    keijsertje

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    27
    goedenavond heren en dames

    ik ben al een goede week aan het zoeken naar leidingwerk voor mijn 2 wilesco machines een d16 en een d6 aangezien ik iets te lomp was geweest met het her buigen van de orginele leidingen en ze dus heb gebroken.

    nou is dit niet het ergste in de wereld want wil ze allebei aan gaan passen voor de d16 heb ik een controle paneel kunnen scoren via ebay en deze zal hier dus op komen en moest dus toch al leidingen trekken.

    en de d6 wil ik zo gaan verbouwen en aanpassen dat ik hem in de woonkamer kan zetten met theelichtjes er onder

    maar goed ik kan dus nergens wat vinden over vervangen van leidingen los van de orginele van wilesco

    en wil liever gaan werken met solderen van leidingen ipv van er in schroeven of in ieder geval met schroefkoppelingen.

    heeft iemand een adres in de omgeving almere of een goeie webshop waar ik terecht kan?

    ook zijn tips om dus de nieuwe leiding te solderen op de d6 ketel welkom of als mogelijk is met een banjo aansluiting

    mvg sander
     
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Sander,
    Een goed adres voor de door jou gezochte spullen is: Modelbouw Atelier Apeldoorn .
    Misschien niet direct een Wilesco adres maar wel een adres met alles op stoom (leiding) gebied (zoals o.a. dit).
    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2017
  3. keijsertje

    keijsertje

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    27
    Hey bert dank je wel voor je reactie
    Hoeft ook niet perse wilesco te zijn zeker niet voor de d6 die toch compleet verbouwt gaat worden

    Mvg sander
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je kan inderdaad bij MAA koperleiding bestellen 3mm met een lengte van 1 meter (zit opgerold in een zakje)
    Het lastige is alleen om dat netjes aan de oude leiding te krijgen.
    Ik gebruik weleens een pijpje dat er precies over past.
    Maar het oude spul moet wel netjes schoon zijn (zonder chroom) en solderen met zilver raad ik aan.
    Hoewel bij wilesco de druk laag genoeg is om de leiding ook met tin te kunnen doen, zonder dat die door de hoge temperatuur te slap wordt en de tin-soldeerverbinding het begeeft.

    Ik weet niet of de wilesco dealer Sweering nog in almere zit.

    banjo?
    Ik gebruik dezelfde koperleiding 4 mm en dan met overgooimoer en soldeerconus, die dan gaan op nippels met M6 x 0.75
    bij leiding 3 kan je M5 x 0.5 gebruiken

    zie handtekening: sleepboot en baggermolen
     
  5. keijsertje

    keijsertje

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    27
    Hey baggeraar
    Dank je wel voor de uitleg banjo bout is een beetje het idee van hoe de remleiding van een motor vast zit een soort van nippel met een bout er door heen die je dan vast schroeft in de remklauw om dat de bout hol is met 2 gaatjes kan de vloeistof er dan door heen maar als je de bout los draait kan je hem in een willekeurig stand vast zetten en tog de hoek van 90graden bereiken als ik het zo hoor ga ik binnen kort voor de d6 maar eens een bestelling plaatsen bij maa en dan gewoon alles nieuw ga liever niet kloten met oude leidingen. En zo te zien kan je dus ook gewoon nippels in een wilesco ketel schroeven en daar op solderen als ik het zo lees en zie
     
  6. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Sweering zit toch bij jou in Almere! De man heeft alles van wilesco, speciaal de losse delen. Niet heel goedkoop, maar hij heeft het vast. Beter duur als niet te koop. Je kunt hem zo vinden via mp of de advertenties in de modelbouw blaadjes.

    Mvg benjamin
     
  7. keijsertje

    keijsertje

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    27
    sweering is nieuw voor mij nog nooit van gehoord ik heb de machines ook maar gekregen
    maar das mooi dan kan ik voor de d16 iedergeval omdehoek terecht

    wat bedoel je met niet goedkoop ? toch geen hooftprijzen he
     
  8. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Ney, zeker niet. Maar hij weet wel wat ie heeft, hij gaat t niet weggeven.

    Je kan t ook mooi van remleidingkjes maken, is dik genoeg en met kleine koppelingen en zo, moet je alles los kopen bijvoorbeeld bij brezan maar al met al ben je dan hetzelfde kwijt.

    Succes, benjamin
     
  9. keijsertje

    keijsertje

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    27
    Hoeft van mij ook niet weg gegeven te worden hoor haha alle hobbys kosten geld. Ik wil graag het demontable houden de reden dat ik nu alles op nieuwe moet trekken is om dat er in mijn mening te veel gesoldeerd was dus wil bij de d16 uit het zicht een knelkoppeling hebben zo dat hij de volgende keer beter uitelkaar kan en bij de d6 wil ik graag voor een look gaan dat ke de koppelingen ziet zitten. Maar hebben ze bij brezan zulke kleine koppelingen ?
     
  10. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Die koppelingetjes voor remleidingen zijn heel klein, maar je moet ze los kopen. Vaak hebben ze een heel assortiment van dat spul en dan zoek je de allerkleinste eruit.
     
  11. keijsertje

    keijsertje

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    27
    hey ben was bij brezan die heeft ze niet liggen tot 5mm maar en die van wilesco zijn veel dunner heb wel een adresje gehad die ze mischien heeft
     
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Misschien toch gewoon contact met Modelbouw Atelier Apeldoorn opnemen.
    Als je eens een keer met een vraag zit of advies nodig hebt, helpt hij je ook graag en met een gedegen kennis van zaken :koud:.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina