wind vs gewicht

Discussie in 'MBF Labs' gestart door celtic, 26 mei 2012.

  1. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Bestaat er een soort tabel ofzo voor bij welke
    windsnelheid nog redelijk gevlogen kan worden
    tav gewicht en/of spanwijdte van een vliegtuig.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet echt volgens mij, want dan moet je ook nog het type toestel (speedkist versus trainer bijvoorbeeld), geïnstalleerd motorvermogen en de vaardigheden v/d piloot er bij betrekken, de ligging van het terrein (veel of weinig turbulentie bijvoorbeeld), en volgens mij speelt zelfs de afwerking van de vleugels (ruw of glad, net profiel verloop of hoekige insnoeringen tussen de spanten, kieren tussen de roeren, etc etc) nog een tamelijk grote rol....

    Dus ik vermoed, dat een dergelijke tabel een onhaalbaar iets gaat worden....

    Groet, Bert
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Bij mijn Heli zeg ik,
    als dat canopy over het graas weg waait,
    is de grens voor mij om rustig en veilig te vliegen
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    In het woordje "redelijk" zit het probleem.
    Als je goed kunt sturen kun je in principe met iedere windsnelheid vliegen, de vraag is meer wat jij nog leuk vindt.
    Met zwaardere, snellere vliegtuigen merk je minder van windvlagen. Ook de snelheid over de grond is iets om rekening mee te houden.
    Windkracht 5 is ongeveer 35 km/u. Als je een vliegtuig hebt wat met 35km/u vliegt kom je dus niet meer tegen de wind in. Vlieg je met de wind mee dan ga je ineens 70km/u over de grond en zie dan maar eens terug te komen.
    Vliegt je vliegtuig lekker met 80 km/u dan merk je daar dus veel minder van (ene kant op 45 km/u, andere kant op 105km/u. nog steeds een aanzienlijk verschil maar wel te doen).
    Meer last heb je van windvlagen en turbulentie. Het ligt meer aan de piloot dan aan het vliegtuig of dat hanteerbaar is, kan ook per locatie verschillen.

    Daar staat tegenover dat een lichte, langzame parkflyer op een windstille avond geweldig leuk is om vlak bij te vliegen. Eigenlijk moet je dus van alles wat hebben....(tenminste, zo leg ik het aan mijn echtgenote uit :) )

    Waar ik ook mee vlieg, tot windkracht 3 gaat alles eigenlijk wel (tot ongeveer 10 á 12 knopen wind). Windkracht 4 (tot een knoop of 15) kan nog leuk zijn, als het meer wordt gaat de lol er voor mij wel een beetje af. Behalve met hellingzweven - dan mag het tot een knoop of 30 (windkracht 6/7)
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    :Fade-color die is echt goed,
    heb net een discussie over heli kopen, die ook groot moet zijn wanwege de wind en elektro vanwege het geluid ...
    soory voor oftopic
    Uwe:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina