Windgenerator en LED verlichting?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Frits van Leeuwen, 1 aug 2018.

  1. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
    Hallo allemaal,

    Ik heb een huisje waar ik op basis van windenergie een LEDje wil laten branden.

    Het zou leuk zijn als de overtollige energie opgevangen kan worden en vervolgens gebruikt kan worden als er wat minder wind is.

    Dat in combinatie met een licht gevoelige cel, dat hij alleen bij weinig licht de verlichting aan zet. Het liefst heb ik een LEDje dat redelijk veel licht geeft.

    Is er iemand die weet wat ik hier voor nodig heb (in detail)? En met een schema er bij.
    Dit is de informatie die ik heb:

    Power generatie methoden: AC
    uitgangsspanning: 0.01 v naar 15 v
    uitgangsstroom: 0.001 A 0.001 A

    Met vriendelijke groet,
    Frits van Leeuwen
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Frits, heb je gegevens van dat windmolentje, merk, type en mooier nog, een link naar een datasheet.
    Want de gegevens die jij geeft kunnen haast niet kloppen.
    Hij zou 1 milliampere leveren, daar kan je helemaal niks mee.
    Een ledje trekt al zo'n 20 milliampere.

    Gert-Jan
     
  3. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik vermoed dat dat een kinderspeelgoed/educatie generatortje is, gebaseerd op een gelijkstroom electromotortje. Een rode led lukt dan nog net, omdat die bij een lager voltage reeds gaat branden. Een witte led heeft een hoger voltage nodig, waardoor je dan nog harder zult moeten blazen.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Roelof, dan moet ie nog 2 mA leveren terwijl volgens de specs maar 1mA geleverd wordt.
    Dus er zal wel een fout in de omschrijving zitten.
    Je zou eigenlijk moeten meten wat ie levert om het zeker te weten.
    Maar ik denk dat het een beetje is als dit ding
    https://www.amazon.com/RoseSummer-V...coding=UTF8&psc=1&refRID=8YJYV5JF9TK403606364
    Dat zou volgens de specs 1 tot 100 mA moeten kunnen leveren en dat lijken me ook realistische waarden.
    Als opslag zou je dan een 3,6 volt accu moeten hebben (bij een normale witte led).
    Dus 3x een NiMh cel of 1x een LiFePo cel.

    GJ
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja, op 2mA brand die volledig, dus op 1mA ook nog goed zoals een simpele 20mA LED ook nog redelijk op 10mA brandt.

    Op de foto's zit er een LED direct aangeplugd, een simpele 20mA LED kost een paar cent en dus een prima om het gewoon te proberen.
     
  8. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
    Inderdaad Gert Jan, Zo'n zo iets lijkt mij ook. Ik twijfelde dan ook tussen deze twee windgeneratoren.
    Bedankt ook voor het advies voor de accu.
    Roelof, wat voor led zou jij mij adviseren?
    Als ik dan ook nog een licht gevoelige cel bij zoek, zodat hij alleen bij weinig licht gaat branden, dan is er ook wel iemand die dat in een schema kan zetten voor me. Dan moet lukt het mij vast wel om er iets leuks van te maken.
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Frits,
    Kijk eens bij de Gamma, Praxis, Formido, etc.
    Daar hebben ze van die tuinlampjes met zonnepaneeltje, schemerschakelaar en ledlampje.
    Zonnepaneeltje laad overdag de accu, het schemerschakelaartje verteld wanneer het donker wordt en daarna brand het ledlampje op de accu.
    Kun je vast wel iets mee.
     
  10. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
    Zou inderdaad kunnen. Maar dat is best zonde om daar een lampje voor uit elkaar te halen. en ik denk dat ik dan ook duurder uit ben.
    Nu bouw ik 1 modelletje, maar wellicht volgen er daarna meer en ga ik een grotere hoeveelheid inkopen. Het is natuurlijk wel een idee om ook zonnenpaneeltjes te gebruiken, maar die moeten dan wel samen met de windgenerator de accu opladen.
    Voor mij is het al heel wat jaar geleden dat ik een klein beetje elektronica kreeg op school. Daarna niets meer gedaan daarmee. Dus ik ben een hoop vergeten wat ik toen leerde. Maar misschien komt het hiermee wel weer een beetje terug.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Frits, als jij zegt wat je hebt dan kan ik wel een schemaatje in elkaar flansen.
    Het is dan niet microprocessor gestuurd maar gewone passieve onderdelen (weerstandjes, diodes).
    Je moet het zo zien, de spanning voor de led komt uit je bufferaccu.
    Stel je neemt 1 LiFePo cel dan zit je op ongeveer 3,5 volt en die accu's zijn 2650 mAh.
    Een ledje kan dan makkelijk 2 dagen zonder laden branden.
    De beste oplossing is volgens mij een zonnepaneeltje en het windgeneratortje samen.
    Als de zon niet genoeg schijnt waait het vaak wat harder dan dan heb je 2 mogelijkheden.

    Als zonnepaneel is dit prima, 11x7 cm en maar 1,50
    https://nl.aliexpress.com/item/Sola...4d36-48e5-a757-da7a8dd00aaa&priceBeautifyAB=0

    En dit is zo'n LiFePo cel.
    https://nl.aliexpress.com/item/1pc-...3258-49fc-b9ad-13ea97ebf876&priceBeautifyAB=0

    GJ
     
  12. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
    Dat is lief Gert-Jan. Dat zou ik fijn vinden.
    Maar hoelang gaat zo'n LiFePo cel mee? Ik weet van die AA batterijen dat ze lage tempraturen niet fijn vinden. En na een nodige jaren zijn ze op en moeten ze vervangen worden. Daar moet ik hier natuurlijk ook rekening mee houden.

    Oja, wat ik nu heb is alleen die windgenerator. En ik wil inderdaad niets met microprocessoren. Ik hou het graag simpel.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij de Conrad heb je een set van 10 van die lampen voor een paar euro
    https://www.conrad.nl/p/solar-tuinlamp-set-van-10-led-koud-wit-outdoor-lights-zilver-047999

    Probeer gewoon eerst een standaard LED, eventueel een bright versie. Die zijn 20mA maar die bright geven al zichtbaar licht bij 5mA. Die LED's kan je overal krijgen of bij een beetje online winkel tegen de kosten van een postzegel in huis. Of als je nog een LED strip hebt soldeer je er daar 1 af. De kosten zijn het niet. Bij EOO (waar de ook die low current hadden) moet je minimaal voor 4 euro bestellen bij 2 euro verzendkosten dus voor 6 euro kan je een assortiment in huis halen on te proberen.
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ik zeg; action
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Lifepo gaat heel lang mee en kan je flink mishandelen.
    Kou kan ie wel hebben alleen als het kouder wordt zal ie minder presteren.
    Maar je trekt geen enorme stromen dus dat zal je niet merken.
    Ik zal vandaag even in mijn koffer met electronica kijken, ik denk dat ik nog wel wat leds heb, ik weet alleen niet of ik witte leds heb.
    Volgens mij heb ik rood, groen, blauw maar wit vind ik zo raar, kan me niet voorstellen dat ik die ooit besteld of gebruikt heb.
    Ik heb ook nog wel LiFePo's maar dat zijn duurdere types, A123, dus je kan die beter bij Ali bestellen.

    GJ
     
  16. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
    Gert-Jan,

    Ik vind het heel lief dat je ook onderdelen wil sturen, maar als ik weet wat ik nodig heb, en een schema, dan koop ik die onderdelen en knutsel ik het in elkaar.
    Dus doe geen moeite om onderdelen op te zoeken om ze op te sturen. Ik vind het al lief als je me de informatie verschaft..
    Het zonnenpaneel en de accu heb ik vast in mijn winkelwagen gegooid bij AliExpress en afgerekend. Dus die zijn vast besteld.
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2018
  17. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
    Vandaag heb ik het zonnepaneel en de batterij binnengekregen. Dit samen met de windgenerator die ik al heb.
    Als ik nu ook nog een schema heb, kan ik de rest van de onderdelen kopen. En kan ik het gaan bouwen en, in en op mijn huisje bouwen.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Frits, je hebt nu dus de generator, zonnepaneel en batterij.
    Geef even de gegevens van die dingen en dan zal ik een heel simpel schemaatje tekenen en opsommen wat je aan onderdeeltjes nodig hebt.


    GJ
     
  19. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
  20. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
    GJVO,

    Ik heb je advies opgevolgd in de producten die jij mij adviseerde. In mijn vorige bericht heb ik de links geplaatst daar naar toe. Maar daarna ontving ik van jou geen schema.
    Misschien is mijn berichtje jou ontgaan.
    Je mag mij mailen op fwtvanleeuwen@gmail.com

    Groetjes,
    Frits
     

Deel Deze Pagina