Winterproject: 2x Electro conversie + HET RC Sniper :P

Tadango

Forum veteraan
Het is weer winter (ja zelfs met 16 graden buiten....) en dus tijd voor een project. Ik heb niet veel vliegtuigen die zwaarder zijn dan 1kg en daardoor kan ik met wat wind niet meer lekker vliegen. Ik vlieg alleen electro en dat was altijd best prijzig, maar nu niet meer gelukkig! Dit winter project is om aan te tonen dat electro echt niet zo duur hoeft te zijn en zodat ik komend jaar meer kan vliegen ;)

1833.jpg

De toestellen zijn de Camato sport en de P51 mustang van Kyosho. Beide toestellen zijn normaal voor 7.5-8,5cc oid maar ik wil meer vermogen erin. De calmato wordt gebruikt voor paaltjes vliegen en vossejacht enz en de mustang meer voor het vliegbeeld en lekker schaal acro vliegen. Beide toestellen krijgen dezelfde setup:
- Motor: Hextronic C50-52 (300g, 1200W buitenloper)
- Regelaar: Himodel 60A met 2A medusa bec er bij ingezet.
- Accu: Thunderpower / Hyperion 6s2p 4200 mAh (580g, 67A continu)
- Prop: APC E 13x6,5 tot 14x7 (moet nog kijken wat het beste vliegt)
- Servo: GWS Park HPX (4.2kg bij 0,10sec/60gr)
- Ontvanger: Futaba R148DP en R149DP

1834.jpg

1835.jpg

Aandrijving (motor + montage, regelaar, accu en prop) weegt precies 1kg. Voor een setup wat een 10cc kan vervangen is dit erg netjes. Een 7.5cc is misschien net iets lichter maar levert duidelijk minder vermogen. Vliegtijden richting de 15min zijn mogelijk maar ik ga uit van vluchten van 10 minuten ivm mijn vliegstijl.

1836.jpg

Dit verslag zal gaan over het ombouwen van de toestellen naar electro. Het grootste probleem is het verwisselen van de accu's. Bij beide toestellen ga ik proberen om voor aan de bovenkant een luik te maken zodat de accu's eenvoudig verwisseld kunnen worden. Later meer, nu eerst eens de spullen uitpakken en bekijken.

beetje geld teveel? :P
heel leuk topic, alvast abonnementje!
ik had wel gehoord dat de covering van die kyosho warbirds aan de mindere kant zijn, want ik wou mij ooit eens de messershmidt van kyosho kopen, nu komt er een zwever bij bij mij :D

welk merk zijn die motoren en al die andere spullen? (behalve de kistjes dan :) )

groeten!

zit er zelf an te denken mn mn trainer electro te maken, omdat ik geen zin heb in geklooi met brandstof.
enige dat me nog terughoud is de aanschaf van accu's ik wil namelijk wat meer vliegtijd dan 6 minuten, en dan worden de accu's gelijk zo superduur.

Motor is van hextronix, komt hier vandaan : https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2102 Merken staan ook boven bij het lijstje onderdelen ;)

Folie is inderdaad minder spul. Het plakt aardig en krimpt ook goed maar als het los gaat plakt het ook niet meer. Het lost ook aardig op in brandstof, maar dat is hier geen probleem ;) Het zit er wel mooi strak en netjes om :)

Ik zat ook aan retracts op de mustang te denken, er zitten wielkappen bij..... ga ik naar kijken in dortmund ;)

Motor zit op de calmato en er zit ook een klep voor de accu wisseling ;) Foto's vanmiddag...

ja ze dit word intresant

ga ik zeker volgen.
veel geluk met het project

grz
rodney

Ziet er weer een vet topic uit.

mooi project ga, ik zeker volgen.

Leuk dat er zoveel intresse is :) Bedankt allen ;)

ARF inelkaar zetten is niet echt een bouwverslag..... het is ook maar een beetje een ombouw verslag ;)

6s accu kost rond de 180 euro (hyperion litestorm CL (beste die er nu zijn vindt ik))

De calmato is op 2 kleine punten na klaar! En dat in 1 avond en 1 middag... dat ging aardig vlot :) De accu wissel kap moet nog vastgezet, maar dat moet ik nog even uitdenken en de accu's moeten nog vast. Nu hij klaar is weet ik waar ze moeten komen en kan ik daar een oplossing voor vinden.

1 ding viel me erg tegen: De stuurstangen waren te kort! De stangen naar achteren (richting en hoogte) en ook die van de rolroeren waren gewoon tekort. Voor de rolroeren was het genoeg om te servo om te draaien maar voor de staartvlakken moest ik ze verlengen, erg jammer.

Foto's:

1841.jpg

1842.jpg

1843.jpg

1844.jpg

1845.jpg

1846.jpg

1847.jpg

ik zie wel weer, het enigste "winteren" aan deze projecten word in de kou vliegen ;)

Klopt gerard. De mustang zal toch wel even langer duren... Ik ga er ook retracts meteen inzetten. De handleiding wil dat ik de vleugel met en zonder retracts anders bouw.... dus dan maar meteen met ;) Verder is de mustang veel minder arf dus kost het ook meer tijd.... Ik wou de calmato even snel klaar hebben want ik wil die motor testen ;) In de woonkamer is het indrukwekkend... ben benieuwd. Woensdag is de maiden......

Tadango zei:
6s accu kost rond de 180 euro (hyperion litestorm CL (beste die er nu zijn vindt ik))

Inderdaad, ik heb 2 3S Thunder Power Pro Lite. Dat zijn dezelfde geloof ik?
Waar kun je ze voor deze prijs krijgen? Klinkt heel erg interessant!

Succes met de maiden!

Ok, ik kocht ze altijd bij cheapbatterypacks. Trouwens, die hebben ook een best goede service. Er is al een keer iets mis gegaan en dat werd prima afgehandeld.

Het komt dus vooral door de prijs van de dollar. Ik wist niet dat die zo laag stond!

Hoe configureer jij je packs bij b-p-p? Ik kan bij Hyperion LiteStorm 4200 CL alleen maar tot 5S uitkiezen?
Is er ook nog een specifieke reden waarom je voor deze hebt gekozen in plaats van de nieuwe Thunder Power Extreme series? Kwa prijs lijkt het niet veel uit te maken? Gewicht is moeilijk te zeggen omdat ze alleen maar in 3850 of 4500 mAh hebben.

wat is nu de uiteindelijke prijs van die calmato.
lijkt me wel intressant voor later :D

ziet er wle goed uit, heb je veel moeten verbouwen voor die motor er in te krijgen of paste die er zo in

grz
rodney

Ik heb die 6s packs in 2x 3s, zo kan ik ze ook gebruiken in een kleiner toestel en past het beter in de romp.

De calmato kost ongeveer dit:
- Kist : 133
- Motor : 40
- Regelaar : 67
- Bec : 22
- Servo's : 3 x 15
- Accu : 180
- Prop : 6
- Ontvanger : 130 (kan altijd goedkoper maar ik vlieg bijna alleen maar meer PCM, scheelt een hoop gezeur....)

Totaal dus 500 euro ongeveer zonder ontvanger. Je hebt dan een leuk goed vliegend toestel met zeer veel vermogen! Zeker net zoveel als met een methanol kreng erop van 8,5cc ;)

De mustang krijgt ook meteen retracts :) Ik moet ze alleen nog ergens zie te vinden :(.... tips zijn welkom ;)

Motor past enorm makkelijk in de romp. Ik kon zelfs de originele motor gaten gebruiken door ze iets in te vijlen :)

De maiden is geweest :) Ging super. Het gras was hoog en nat maar dat was geen probleem. De wind kwam irritant uit de hoek vanaf het clubgebouw dus ik moest naar de andere kant taxien, dat was met ingeschoven antenne meteen de afstandstest ;) Daarna omkeren en volgas was hij vrijwel meteen los (hij kan in 3 meter los zijn met dit gras en deze wind...) en vloog mooi recht weg. 1/2 gas bleef hij netjes vliegen en was hij zo goed als stil. Volgas komt er iets geluid in maar het blijft heerlijk stil :) Volgas gaat hij net verticaal, langzaam maar wel verticaal. Prophangen wil ook en hij heeft genoeg over om te kunnen corrigeren. Snelheid komt er horizontaal aardig in maar dat mag wel iets meer zijn ;) Na ongeveer 5 minuten even geland om de temperatuur op te nemen... alles koel :) Motor net voelbaar warm en de regelaar en accu's ook.

Het 2e setje accu's heb ik gemeten met de logger en ik kwam op een piekvermogen van 1088W bij het opspinnen en 900W normaal volgas bij een volle accu en 820 bij een lege. Gemiddeld zit het vermogen rond de 370W bij rustig rondvliegen. Dit is percies zoals verwacht (plankfranck heeft dezelfde setup ;)) en voldoet goed. Zondag ga ik andere props proberen maar 14x7 wordt lastig ivm het hoge gras. Het was echt een bende...... alles groen en overal modder..... gelukkig geen olie troep ;) De timer staat nu op 12 minuten en dan verbruikt hij ongeveer 3000mAh van de 4200 accu's. Erg veilig en zo kan ik ook nog even bovenblijven als het druk is op de grond. Die 3000mAh per 12 minuten is met flink vermogen vliegen. Het kan veel rustiger maar dat is niet leuk ;)

alle proficiat.
klinkt goed

nu nog die andere he

good luck

grz
rodney

Back