Tadango
Forum veteraan
Het is weer winter (ja zelfs met 16 graden buiten....) en dus tijd voor een project. Ik heb niet veel vliegtuigen die zwaarder zijn dan 1kg en daardoor kan ik met wat wind niet meer lekker vliegen. Ik vlieg alleen electro en dat was altijd best prijzig, maar nu niet meer gelukkig! Dit winter project is om aan te tonen dat electro echt niet zo duur hoeft te zijn en zodat ik komend jaar meer kan vliegen 
De toestellen zijn de Camato sport en de P51 mustang van Kyosho. Beide toestellen zijn normaal voor 7.5-8,5cc oid maar ik wil meer vermogen erin. De calmato wordt gebruikt voor paaltjes vliegen en vossejacht enz en de mustang meer voor het vliegbeeld en lekker schaal acro vliegen. Beide toestellen krijgen dezelfde setup:
- Motor: Hextronic C50-52 (300g, 1200W buitenloper)
- Regelaar: Himodel 60A met 2A medusa bec er bij ingezet.
- Accu: Thunderpower / Hyperion 6s2p 4200 mAh (580g, 67A continu)
- Prop: APC E 13x6,5 tot 14x7 (moet nog kijken wat het beste vliegt)
- Servo: GWS Park HPX (4.2kg bij 0,10sec/60gr)
- Ontvanger: Futaba R148DP en R149DP
Aandrijving (motor + montage, regelaar, accu en prop) weegt precies 1kg. Voor een setup wat een 10cc kan vervangen is dit erg netjes. Een 7.5cc is misschien net iets lichter maar levert duidelijk minder vermogen. Vliegtijden richting de 15min zijn mogelijk maar ik ga uit van vluchten van 10 minuten ivm mijn vliegstijl.
Dit verslag zal gaan over het ombouwen van de toestellen naar electro. Het grootste probleem is het verwisselen van de accu's. Bij beide toestellen ga ik proberen om voor aan de bovenkant een luik te maken zodat de accu's eenvoudig verwisseld kunnen worden. Later meer, nu eerst eens de spullen uitpakken en bekijken.

De toestellen zijn de Camato sport en de P51 mustang van Kyosho. Beide toestellen zijn normaal voor 7.5-8,5cc oid maar ik wil meer vermogen erin. De calmato wordt gebruikt voor paaltjes vliegen en vossejacht enz en de mustang meer voor het vliegbeeld en lekker schaal acro vliegen. Beide toestellen krijgen dezelfde setup:
- Motor: Hextronic C50-52 (300g, 1200W buitenloper)
- Regelaar: Himodel 60A met 2A medusa bec er bij ingezet.
- Accu: Thunderpower / Hyperion 6s2p 4200 mAh (580g, 67A continu)
- Prop: APC E 13x6,5 tot 14x7 (moet nog kijken wat het beste vliegt)
- Servo: GWS Park HPX (4.2kg bij 0,10sec/60gr)
- Ontvanger: Futaba R148DP en R149DP

Aandrijving (motor + montage, regelaar, accu en prop) weegt precies 1kg. Voor een setup wat een 10cc kan vervangen is dit erg netjes. Een 7.5cc is misschien net iets lichter maar levert duidelijk minder vermogen. Vliegtijden richting de 15min zijn mogelijk maar ik ga uit van vluchten van 10 minuten ivm mijn vliegstijl.

Dit verslag zal gaan over het ombouwen van de toestellen naar electro. Het grootste probleem is het verwisselen van de accu's. Bij beide toestellen ga ik proberen om voor aan de bovenkant een luik te maken zodat de accu's eenvoudig verwisseld kunnen worden. Later meer, nu eerst eens de spullen uitpakken en bekijken.