WK F3J 2016 Slovenië

Discussie in 'F3J' gestart door funpeter7823, 14 mrt 2016.

  1. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    :yes: In ieder geval bedankt voor de attentie Eddy, Erik, Karel, Pascal, Peter en Rolf.

    Denk niet dat ik het publiek durf te dragen maar een plaats aan de muur in mijn hobbyruimte krijgt ie zeker (naast mijn voorlopig enige (zweef) medaille - een 3de plek op het ELC club kampioenschap )
     
    F3J-Karel, funpeter7823 en Lyckele vinden dit leuk.
  2. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    Zoals beloofd het verslag van het afgelopen WK F3J, het verslag beschrijft hoe ik het zelf heb beleefd.

    Het team , met Karel, Pascal en ikzelf als piloten hadden we een ervaren team. Ik vlieg met Karel al een aantal jaren binnen één team in de Nederlandse competitie. We hebben samen aan diverse internationale wedstrijden, waaronder een EK en WK, deelgenomen. Samen met Pascal heb ik diverse WK's en een EK meegemaakt. Wij kennen elkaar goed vanuit de andere competities.

    Als team hadden wij als doelstelling om constant te vliegen en vooral een teamresultaat neer te zetten. De top 10 behalen (Olympische gedachte) was de doelstelling. Als lopers waren Erik Rukkers, Rolf van Baalen en Eddy Ketelaar mee. Eddy is later aangesloten omdat helaas Ron van de Berg door een vervelende knie blessure moest afhaken. De lopers werden in de voorwedstrijd van het WK opgeleid en tijdens het WK hebben de lopers top gepresteerd, er zijn geen fouten gemaakt. Mijn complimenten hiervoor.

    De voorbereiding :

    Als team zijn we deze keer niet vooraf bij elkaar geweest, het contact verliep via een groepsapp en mail. Gezien de ruime ervaring binnen het team waren alle benodigde materialen op het veld aanwezig . Pascal en ikzelf vliegen al een aantal jaren met de Pike Perfections van Samba en Karel vliegt met zijn Xplorers 3.50/3.80. Karel had een pension geregeld, we hebben een heerlijk verblijf gehad en we werden prima voorzien van lekker eten en drinken.

    Mijn eigen vliegen :

    Ik had zelf een aantal extra modellen meegenomen om ook de voorwedstrijd te kunnen vliegen. Uit eindelijk met de wedstrijd moeten gebruiken om de starts nog wat aan te scherpen. Vooral mijn SSL start niet best. Ondanks diverse mindere starts ben ik de voorwedstrijd goed doorgenomen. Gezien de wind verwachting had ik gekozen om een SuperSuperLight (1610 gram) , een LightStrong (1780 gram) en een Extreme (2210 gram) in te schrijven voor het WK. Tijdens de eerste ronde van WK had ik direct een mid-air met mijn LS op een hoogte van 350 meter. Ik heb de vlucht afgemaakt maar de schade was aanzienlijk. Gelukkig kon Jos Kleuskens met secondenlijm e.e.a. repareren zodat ik later in de week het model nog kon inzetten. We hebben uit eindelijk 10 ronden gevlogen. Ik ben ze relatief makkelijk doorlopen, de omstandigheden waren niet te lastig. Karel en Pascal hadden wel een aantal lastige ronden. De samenwerking met Karel als coach ging perfect, samen zijn er geen verkeerde beslissingen genomen tijdens de vluchten.

    Mijn percentage van de score van het WK heeft zich wat verbeterd t.o.v. de voorwedstrijd. Dit kwam vooral doordat tijdens het WK mindere tijden werden gevolgen. Er werd minder risico genomen. Wanneer je gemiddeld 10 punten per vlucht verspeeld zijn dit de praktijk 7 seconden of 7 landingspunten. Bij mij is het vooral het landen, gemiddeld 5 punten. Gezien mijn eigen gebrek aan motivatie om dit echt te trainen kon ik geen aanspraak maken op een beter resultaat. Ik had vooraf gehoopt dat er vaker mindere omstandigheden waren. Maar ben achteraf blij deze niet te zijn tegengekomen. Het was soms echt bijna niet te doen.


    Het veld : het veld was een stuk groter dan wij in NL gewend zijn. Wat vooral een probleem gaf was de berg in het oosten. In de namiddag trok de thermiek naar de berg toe, probleem was dat je je kist bijna niet meer zag. Voor de berg werd bijna alles zwart. Meer fluoriderende kleuren zijn dan wel noodzakelijk.

    Wat ook niet leuk was, was het feit dat de wind snel kon draaien. Kom je lekker aanvliegen heb je ineens sterke rugwind. Ook bij de diverse starts had je te maken met wind in de rug. Je moest ook oppassen met landen wanneer de wind 90 % was gedraaid. Er vlogen gewoon kisten vijf seconden voor einde werktijd op twee meter over te hoofd. Dit terwijl je zelfmoet gaan landen.

    Samenvattend.

    Ik heb een leuk WK gehad, jammer van de schade aan de kisten. De vleugels van de SSL zijn na het WK alleen nog geschikt voor F5J. De kist heeft het aan de lijn toch te zwaar gehad. Ook de vleugelhelft van de LS is voor F3J niet meer bruikbaar. De doelstelling van het team is gehaald, mijn eigen doelstelling van een plaats tussen 16-32 niet. Maar gezien de wijze van trainen had ik daar ook geen recht op.

    Iedereen die een bijdrage heeft geleverd nogmaals van harte bedankt. Je kunt overal internationaal vliegen maar een WK blijft toch "The place to be".

    De toekomst :

    Normaal gesproken is dit mijn laatste WK F3J geweest. Ik ga mij richten op F5J. F5J is een leuker spelletje en past op dit moment beter bij mij. Het landen is minder belangrijk. De start totaal niet. Het gaat echt om het thermiek vliegen. Ook is het individueler, je bent minder afhankelijk van anderen of van een groot veld om te vliegen. Doelstelling is om het Nederlands Team te halen die naar het eerste EK/WK gaat in 2018/2019.
     
    soarer, F3J-Karel, jve en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Zicht is natuurlijk vaak een probleem vooral bij thermiek vliegen. De goede zonnebril is daarvoor van belang. Ik heb voor vliegen boven me (bv F5B en in het vlakke land) een bruinige Serengetti die daarvoor uitstekend is. Bij het vliegen in de alpen waarbij je vaak tegen een berg achtergrond vliegt werkt deze bril niet omdat het contrast daarbij in donkere delen sterk verminderd is. Voor die omstandigheden heb ik een gelige (meekleurende) Julbo Zebra. Die laatste schermt ook nog eens beter af tegen de wind wat voor F3F belangrijk is.
    F3J blijft natuurlijk een extreme start en landings-sport.
     
  4. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    laten we zeggen "ANDERS" in plaats van leuker :)
     
    Lyckele en soarer vinden dit leuk.
  5. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Als ex f3j vlieger, ehm lang geleden met scout en starlight 2000... Welkom bij f5j en ja het is een leuk spelletje, of het leuker is is een personelijke oordeel. Maar tot nu toe is het eigenlijk erg gezellig en leuk om NK f5j te vliegen.
    Dat gezegt hoop dat f5j niet over 5 jaar op de zelfde manier gevlogen wordt als nu bij f3j. Ook zouden we moeten zorgen dat ook nieuwe aanwinst mee kan doen en plezier kan beleven.

    Toch is F3J altijd leuk geweest en genoten. Ik zou het zonde vinden dat deze klasse gaat verdwijnen.
     
  6. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Hier hetzelfde. Vanaf volgend jaar alleen nog maar recreatief F5J. Ik verwacht dat je bij F5J de komende jaren rekening moet houden met een flinke materiaal slag. De nieuwe modellen volgen elkaar nu al in rap tempo op. Het gaat wat dat betreft F3J al voorbij.

    De hoogte meting is natuurlijk een erg mooie manier om het verschil te bepalen. Maar ik zie niet in waarom dat dit met een F3J start niet zou kunnen. Daarbij verwacht ik dat het ook allemaal steeds dichter bij elkaar gaat liggen naarmate de top breder wordt. Je ziet het nu al in finales van de wat grotere internationale wedstrijden dat starthoogtes erg dicht bij elkaar liggen.

    We gaan het meemaken.
     
  7. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Schrijffoutje? F3J of F5J alleen nog maar recreatief?
    F3J alleen nog maar recreatief zou passen in het betoog overigens.

    Moet me van het hart dat ik het jammer vind van de klasse F3J als veel mensen het de rug toe keren.

    Johnny
     
  8. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Geen F3J meer. Mede doordat mijn team genoten zich willen concentreren op F5J.
    Jammer. Maar ook logisch. Je kan niet overal aan mee doen..
     
  9. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Helemaal mee eens, zeker als er serieus gevlogen gaat worden om EK of WK deelname.

    Ik zie wel mogelijkheden om F3J te combineren met een RES klasse, tijdens een F3J wedstrijd is de infrastructuur met doelen e.d. al aanwezig. Ze kunnen elkaar versterken en je kunt goed in beide klassen meedoen op een wedstrijddag of weekend of elkaar helpen !
     
  10. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Waarom F3J niet combineren met F5J ... en RES lijkt mij ook mogelijk. Zeker op het moment dat er ook starthoogtes genoteerd moeten worden voor f3j ...

    Misschien is het andersom makkelijker. F5J heeft minder ruimte nodig... maar goed spelletje is nagenoeg gelijk. Alleen start is anders. (grof gezegd)
     
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    Hoop dat F5J leert van de fouten van F3J. Dus op tijd vernieuwen (op internationaal niveau) en werken aan nieuwe aanwas in de Nederlandse competitie.
     
  12. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Peter,
    Je zou tussen de regels kunnen lezen dat je voorkeur uitgaat naar (enkel) mensen met EK en WK ambities. Ik ga er voor het gemak van uit dat je dat niet zo bedoelt?
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Je ziet in alle klassen, en nu ook bij ons op de WK F5B, dat het een uitdaging is de regels zo te maken dat het voor de aanwas interessant is om te beginnen, voor de expert om zijn ambitie te laten zien en voor de organisator om een goede wedstrijd te organiseren.
    Een directe oplossing heb ik niet.;) laat staan een universele.:(

    Rick
     
  14. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Nieuwe aanwas krijg je inderdaad vooral als het voor een grote groep interessant is. Je ziet bij veel klasse de populariteit afnemen naarmate de afstand naar de gemiddelde clubvlieger toeneemt. Je ziet bij F5J nu al een aantal mensen afhaken nu het specialisme toeneemt.
    Nu is het misschien niet de opzet van een klasse om zoveel mogelijk deelnemers te hebben maar het leuke aan F5J vind ik nu net het aantal nieuwe enthousiaste mensen voor het thermiek spelletje!
     
    soarer, Blacquièrdinges, Justus en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    Dat bedoel ik zeker niet zo. F5J in NL moet voor iedereen leuk zijn. Samen met Erik hebben wij op de terugreis lang kunnen nadenken hoe wij F5J voor iedereen leuk kunnen houden. Wij zullen e.e.a. in de subcommissie bespreken en daarna de ideeën delen. Wordt vervolgd..
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2016
    soarer en bobt vinden dit leuk.
  16. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Mijn observatie (als tijdswaarnemer te Toldijk en verder slechts ervaring als F3J vlieger) is net dat wedstrijdtactiek (waar ga ik beginnen met thermiek zoeken?) en met name inschatting vd nodige starthoogte essentieel zijn bij F5J. Is op zich al een leuk extra competitie element. Maar vermoedelijk bedoel je dat starttijd en brute power niet relevant zijn.

    Mijn verwachting bij F5J is:
    • een 'race to the arms': het lichtste carbonmodel tegen een stevige prijs
    • met een flinke aanwas van competitieve vliegers zal er gezocht worden naar meer selectiviteit in de wedstrijdformule. Ik verwacht dus dat de landingspunten binnenkort aangescherpt worden en F3J gaan volgen
    • en dan volgt toch weer de priklanding
    Bedankt sowieso voor het uitgebreide verslag - leerzaam!
     
  17. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
  18. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Als organisator van het NK F3J kan ik er niet blij mee zijn dat de beste piloten van NL F3J naar F5J overstappen, maar ik kan het voor een deel wel begrijpen. Kwestie van nieuwe uitdagingen aan te gaan en daardoor toch weer beter worden. Als jullie bij F5J internationaal wel potten kunnen breken, heb ik als KNVvL subcommissie lid dan wel weer vrede met jullie switch, dus alvast succes gewenst!
    Bovendien: nu de gevestigde F3J macht andere horizonten op zoekt, komt er volgend jaar mss weer ruimte voor nieuw jonge veulens die de uitdaging aan willen gaan?
     
  19. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat mij aangaat is het de klasse van harte gegund! Dit seizoen heb ik onverwachts meegedaan en de hekken van het klassement gesloten maar heb me prima vermaakt :thumbsup:. En voor de vraag "volgend jaar weer?" komt: Helaas, het is meer dan 30 jaar geleden dat ik een jong veulen was :confused:

    edit: dit seizoen natuurlijk, het is nog niet afgelopen :)
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2016
  20. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    Alleen op het veld staan is ook niet leuk ;)
     
    bobt vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina