WK F3J 2016 Slovenië

Discussie in 'F3J' gestart door funpeter7823, 14 mrt 2016.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    Er zijn betere methodes om een klasse aantrekkelijk te houden. F5J heeft een ondergrens van 12 gram2, deze grens is inmiddels bereikt. Er worden op dit moment voor eigen rekening en risico diverse nieuwe F5J ontwikkeld en in de markt gezet. Dit kost gewoon veel geld en zal in de prijs terug te vinden zijn. Niet alle modellen zijn succesvol zijn.

    Persoonlijk denk ik niet dat F5J F3J zal volgen als het gaat om het aanpassen van de landingspunten. Er kan beter gekozen worden voor een hoger minimaal gewicht, het verkleinen de spanwijdte en bijvoorbeeld het instellen van een maximale vlieghoogte. De techniek kan ons daar bij prima helpen.

    Wij moeten niet vergeten dat we zelf de regels mede kunnen bepalen. Wij kunnen gewoon voorstellen maken en deze voorleggen zodat ze bij voldoende draagkracht in de reglementen worden opgenomen,

    Ik denk dat een top F5J piloot niet per definitie duurder uit is dan de huidige top F3J piloot. Een F5J piloot kan af met minder verschillende modellen, dus ook met minder reserve materiaal. Geen kosten meer voor lijnen, een lier en de kosten van lopers tijdens grote evenementen.

    Voor elke wedstrijdvlieger, in welke klasse dan ook, geldt, dat je je eigen doelen moet hebben binnen een wedstrijd. Dat maakt het leuk. Maak plezier en leer van wat er op een dag allemaal gebeurd. Door te leren, er vervolgens wat mee te doen en samen plezier maken, komen de resultaten vanzelf. In ieder geval heb je een leuke dag in prima gezelschap.
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    F3J-F5J mijn gedachten …..

    F3J is niet langer een thermal soaring class ! In de code sportif staat:

    5.6. CLASS F3J - THERMAL DURATION GLIDERS
    Object:
    To provide a man-on-man contest for competitors flying radio-controlled thermal duration soaring gliders.

    Dat is dus overduidelijk niet langer het geval in F3J. Deze klasse wordt beslist op het doellanden (op tijd en centimeters) en het soaring gedeelte is de noodzakelijke opvulling van de voorgaande 9 min.59 of 14.59.. jammer maar waar.
    Dit is bereikt doordat de toestellen alsmaar beter geworden zijn en de piloten hun vaardigheden ook alsmaar verbetert hebben. Het is nu eenmaal een wedstrijdklasse dus continue verbeteren is noodzaak. Persoonlijk heb ik overigens het grootste respect voor die lieden die hun kist continue op 59 met honderd punten op hun doel prikken want ik weet hoe moeilijk dat is, maar is dit nog altijd “thermal soaring”??
    Hoe verder nu in F3J ? Misschien is de optie om een vorm van hoogtemeting toe te passen na de start niet eens zo’n heel slechte. Dan werd een F3 wedstrijd tenminste niet langer beslist op de doellanding capaciteiten.........
    Daar zou ik eerder voor opteren, als voor het bijvoorbeeld verhogen van de vleugelbelasting. Een baksteen laten zweven lijkt me ook niet echt leuk meer….

    Het alternatief voor F3 is natuurlijk F5 omdat daar wel de nadruk licht op het “thermal soaring” gedeelte. De uitgangshoogte is immers de bepalende factor (ervan uitgaande dat je je werktijd vol vliegt, natuurlijk). Het landen is in veel mindere mate bepalend alhoewel het natuurlijk wel meehelpt wanneer je bij de landing niet teveel punten verspeelt.
    Daar staat natuurlijk tegenover (mocht je dat al, als nadeel willen zien) dat F5J een jonge wedstrijdklasse is en dat er nogal wat nieuwe ontwikkelingen te verwachten zijn. Mocht je continue up to date willen zijn, hangt daar natuurlijk een kostenplaatje aan, maar dat is niet extremer als bij de andere klassen.

    Zijn er andere regels nodig in F5 ? Voorlopig niet echt zou ik zeggen. Ondanks mijn vroegere scepsis voldoet het huidige reglement best goed. Een ding wat misschien aangepast zou kunnen worden is de minimale vleugelbelasting. Maar dan ook weer niet hoger als pak 'm beet 20 gram/dm want zoals, ook al eerder gezegd, vind ik een vliegende baksteen niet echt leuk.
    Een voordeel van deze verhoging zou zijn het moelijker maken je tijd vol te maken in moeilijke condities maar zou ook kunnen betekenen dat voor de bouw van de toestellen minder dure exotische/dure materialen nodig zijn, maar dat laatste is slechts een aanname

    Beide klassen gevlogen hebbend en mijzelf als een zweef-adept zien, gaat mijn voorkeur dan ook duidelijk uit naar F5.
    Wat de modellen betreft is het voor mij ook redelijk simpel. In de “standaard condities” die je aantreft op 90% van de wedstrijden is er geen specialistische lichtgewicht F5 kist ( a la Ultima, Infinity of Vinco nodig) De uit F3 afkomstige kisten als Pikes, Maxas en Xplorers en dergelijke, die al behoorlijk doorontwikkeld zijn voldoen ruimschoots, zeker wanneer je deze kisten in een licht/ballasteerbare versie gebruikt. Mijn voorkeur gaat dan ook zeker uit naar deze oude doorontwikkelde hap.
    De "thermal soaring" capaciteiten van de piloot zijn gelukkig de beslissende factor hier.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2016
    funpeter7823, wimpie, PH_AJH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Een beetje motor + regelaar en prop kosten toch gauw 350 euro of meer terwijl de modellen zelf niet goedkoper zijn. Lijnen streep ik maar even weg tegen lipo's, lopers zijn er altijd als er maar voldoende vliegers zijn. 3 modellen zal je minimaal bij F5J ook nodig zijn, dus F5J duurder ...... ja ik denk het wel.

    Een snelle korte start betekend ook weinig starthoogte, dus de "thermal soaring skills" zijn wel degelijk nodig. Omdat we in NL die techniek niet beheersen wijzen we altijd naar korte starttijden en landingspunten en vinden dat het daarop beslist wordt.
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Karel, ik heb de ronde scores slecht vluchtig bekeken, maar ik meen dat zeker 80% van de vliegtijden boven de 9.50 was. Betekent dus een geslaagde thermiekvlucht. De puntenverdeling wordt dan uiteindelijk bepaald door de langste vlucht en de beste landing. Een korte starttijd helpt dan zeker maar je moet wel weten te landen op 9.59, 5 van je werktijd en 100 punten scoren.( en dat niet één keer per toeval maar constant, altijd !!) Een "één seconde" start en landen op 9.56 met 95 brengt je niet zo heel veel ........ Vandaar mijn commentaar dat het "soaring" gedeelte in feitte slechts opvulling van de werktijd is. (de modellen en piloten zijn gewoonweg te goed geworden:rolleyes:)

    En om nu nog ff terug te komen op die korte starttijd: een korte start is niet zo heel moeilijk. Dat heeft weinig met beheersen te maken. Een korte start deed ik twintig jaar geleden ook wel eens, maar toen waren a. mijn skills niet helemaal up-to-date en b. waren de modellen van destijds niet zo heel erg super :rolleyes:
    Een korte starttijd in F3 is idem aan een lage starthoogte in F5 en een bepalende factor of je zoiets uit kunt voeren zijn de condities waaronder je vliegt. En hierbij is dan de windsterkte de meest bepalende factor. Nu waait het in Nederland nogal eens dus de mogelijkheid om dit in wedstrijdverband te kunnen practiseren is nagenoeg afwezig, zeker ook omdat elke wedstrijd door gaat als het maar ff kan. (wanneer de wind, net niet >9m/sec is) Nou ben ik door persoonlijke omstandigheden niet zo'n grote fan van deze blaaswedstrijden ( mijn ogen) en persoonlijk zou ik dan ook een limiet van 5m/sec zeker toejuichen. De kans om korte starts/lage starthoogtes te oefenen zou daarmee zeker toenemen.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2016
  5. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    Prima gedachte @arno888 , ik kan mij hier goed in vinden. Tot en met 11 september ligt bij mij de focus op de laatste NK F3J wedstrijd van 2016. Daarna is het voor mij klaar.
     
    arno888 vindt dit leuk.
  6. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Grote uitdagingen (nee geen problemen) die ik zie in Nederland zijn volgende voor F3J.

    1: Geschikte velden
    2: Weersomstandigheden (zelfde weinig wind en veel thermiek)
    3: Aantal wedstrijden (verdeelt over NL)
    4: "eenheid" in prestaties (weinig verschil onderling)
    5: Wellicht door bovenstaande weinig opkomst.

    Door moeilijkere weersomstandigheden is het voor beginners vaak niet leuk al hoor ik genoeg positieve klanken over hoe mooi het eigenlijk is alleen dus het aanhaken bij wedstrijden ...
    Voor F3J heb je helaas relatief groot veld nodig, dit wordt met regelgeving steeds moeilijker daardoor lopen de locaties terug en dus ook aantal wedstrijden.

    max vliegtijd en 100% landingsscore is behoorlijke uitdaging zeker in NL en de tijd die de meeste vliegers tot hun beschikking hebben om het te oefenen ontbreekt.

    Ik zat te denken kunnen we niet f3j en f5j gezamenlijke wedstrijden houden, maar de veld eisen voor f3j zijn lastig. Verder vond ik vroeger met looplijnen wel veel leuker dan nu lier starts ...
    Hierop vooruit denkend zou het een evenement kunnen worden met veel "publicatie/reclame" om weekend f3j/f5j te houden waarbij open voor iedereen wedstrijdtjes, instructies enz gegeven worden. Denk ook nog aan "tweede hands markt" speciaal voor beginners/instappers in de klasse. Wellicht dat we F3B en F5B ook kunnen polsen of gezamenlijke interesses hebben?

    Zoals ik al zei F3J is leuk spelletje en heb het een aantal keer met plezier gedaan en hoop het ook nog wel weer eens te kunnen doen.
     

Deel Deze Pagina