WK F5B / F5D - Italië

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 1 aug 2016.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De grote paniek die bij velen verwacht werd bij de nieuwe loggers is grotendeels uitgebleven. Op het laatste moment zijn, naar aanleiding van alle nieuwe ervaringen de nodige software (en hardware?) wijzigingen doorgevoerd, waarmee de wedstrijd eigenlijk vrijwel vlekkeloos is gevlogen. Slechts enkele re-flights door de logger, en dan nog meestal door de officials en niet door de techniek. Steve Neu, en zijn crew hebben de laatste dagen een flinke hoeveelheid werk verzet (moeten verzetten), maar het resultaat is boven verwachting. Minder problemen dan gevreesd en een heel consistente uitlezing van de laatste loggers.

    Voor de nederlanders en trouwens vele anderen zijn in de rakken (niet onbelangrijk;)) vandaag wat dingen niet goed gegaan. Veel vluchten met de motor aan in het eerste rak, daarbij zowel Pieter als Gerben, en ook Willy Verschoren en Luc van Tricht. Waarschijnlijk een kwestie van windrichting en veld orientatie. We kunnen in ieder geval zeggen dat er verbeterings potentieel is, en dat klopt ook.
    In de thermiek taak ging het erg goed, mede door de goede coaching :friends: maar niet minder vanwege de vliegkunst. Zowel Pieter als Gerben hadden aan 1 sec mototloop voldoende en vlogen met slechts 1 seconde penalty hun zweef uit, beide met de maximale landingspunten.
    Pieter had wel een heel sterke landing die zelfs bij F3J op een hoog puntenaantal zou komen, en dat zonder prikken, super. Gerben bleef ook ruim binnen de eerste cirkel.
    20160812_114659_resized.jpg
    Goed gedaan Pieter.

    Morgen gaat het verder.
     
  2. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    heel mooi! on top off de stip.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Moeizaam dagje vandaag wat vliegen betreft. Pieter 45, wel weer met een motor-in en een cut.Ik liep 3 sec voor op 50-schema, had een motor-in bij de 9e stijger en maakte daar een twee rakker van, stomme fout natuurlijk. Met ruim 30 seconden te gaan lukte een 7-rakker net niet, en werden het maar 48. Met ook nog wat teveel energie verbruik (1798) was dat geen fraaie ronden, met plaats 10 in de Lugo cup tot gevolg. Pieter plaats 29.
    Vooralsnog zijn de fouten nogal frustrerend en is het vertrouwen toch wat gedeukt bij beiden. Rick staat ons goed bij met de nodige sturing, eens kijken of we dit voor maandag kunnen fixen. Ik heb mijn rakken-data kunnen analyseren, de motor ins zijn steeds op 0.01 tot 0.03 seconden. Op zich neit vreemd, want je ziet ook vaak dat de motor 0.06 - 0.01 sec voor het rak uitgaat, dat gaat natuurlijk een keertje mis. Morgen eens kijken of ik het invliegen iets aan kan passen. Heb er nog niet echt gevoel bij met dit loggersysteem.
    Morgen is de processing (certificaatjes etc) en een trainingshalfuurtje voor ieder land. We hebben een dealtje gemaakt met de Zwitsers en Russen, we doen nu 1 1/2 uur samen. Met als voordeel dat we steeds helpers op de rakken hebben...

    Nog een kleine verrsassing vandaag. Na ronde twee werd mijn lipo op gewicht gecontroleerd. 451.3gram. Waar voorheen de MyLipo's 480gram wogen, blijken de nieuwe packs precies op de 450gr grens te balanceren. Een pack is onder gewicht, daar moet nog twee gram op.

    Begin van de avond hadden we dan nog de officiele opening, op zich leuk bedacht maar wat rommelig uitgewerkt (de foto's staan natuurlijk op de f5b.nl facebook pagina). Duurde niet al te lang, waarna we de avond weer gezellig afgesloten hebben met onze Belgische vrienden.

    Nu maar weer gaan slapen, morgen om 08:00 ontbijt en snel richting veld...
     
  4. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Gerben, heb jij de uitslag van de Lugo Cup?
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jos, nee, de enige kopie werd van het bord verwijderd door de officials voor de prijsuitreiking..
    Starzinger had iets van 52,51 en 51 gevlogen, dus dat lijkt de norm te zijn voor dit wk..

    Heb nog even dieper naar de motor ins gekeken:

    2.41 a Strecke 0 sz: 2.4
    ! 2.43 - Motor off #1

    ! 79.61 a Strecke 20 sz: 2.2
    ! 79.63 - Motor off #5

    !101.84 a Strecke 24 sz: 2.5
    !101.88 - Motor off #6

    !159.81 a Strecke 40 sz: 2.1
    !159.84 - Motor off #9

    4 motorins, totaal 0.11 seconden die me 6 rakken gekost hebben.. eigenlijk ook wel weer goed nieuws, 0.04sec eerder de motor uit en het probleem is verholpen..

    Gerben
     
  6. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    ja, zo kan je het inderdaad ook bekijken, of 3m verder het rak uitvliegen, hoef je je stijl en timing niet aan te passen. Toch lastig inderdaad. Hangt natuurlijk ook af van de reactie snelheid van de A-rakken man/vrouw.

    52, 51, 51 het gaat maar door!
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Vandaag een redelijk ontspannen dagje. In de ochtend training. Ieder land kreeg een slot van een half uur toegewezen. We hebben een alliantie met de Zwitsers en Russen gesloten, om samen elkaars slot te vullen. Zo hadden we samen 1 1/2 uur, en met zijn allen ook wat mensen over om de rakken volledig te bemannen. De Zwitsers hadden een clever systeempje mee, zo hadden we een volledig rakkensysteen, compleet met de logger aangesloten. Pieter heeft 3 vluchten kunnen doen, ikzelf 4. Zag er behoorlijk positief uit, geen motor-ins van ons beiden.

    In de middag de modellen geprocessed, dat ging soepeltjes en was snel gebeurd. In de avond mocht Rick acte de presence geven bij de teammanagers vergadering, waar wat kleine puntjes op de i gezet zijn. Morgen gaat het dan echt beginnen.
    Het zal een interessant WK worden. Na vandaag heb ik er weer wat meer vertrouwen in, eens kijken wat de dag van morgen brengt.

    Nu nog even douchen, het was warm vandaag met 3C (hoe is het in NL trouwens). En dan richting bed om morgen uitgerust aan de start te verschijnen.
    Morgen 08:30 loggers halen, eerste start om 09:30. Jos vliegt als 3e, ikzelf als 9e en Pieter als 29e. Zo vliegen we als het goed is morgen twee rondes. Vanaf dinsdag wordt er in 'reverse ranking' gevlogen.

    Morgen meer nieuws..

    Gerben

    PS er staan weer fotos op de fb pagina...
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  8. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Zo rustig het tijdens de voorwedstrijd was rond de loggers zo onrustig was het vandaag.
    We hebben 2 ronden gevlogen, waarbij we redelijk goed zijn gestart. Gerben staan gedeeld 5e samen met Heiko Greiner en Pieter 24e. Johannes Starzinger staat 1e en Remo Frattini 2e.
    Eigenlijk heeft Remo 2 onregelementaire vluchten gemaakt. In ronde 1 heeft de logger zich gereset tijdens de vlucht zodat hij eindigde met iets meer dan 1000 Wmin op de teller waar het zeker 1650 of meer had moeten zijn. Je zou zeggen een reflight, maar die werd (nog?) niet gegeven. Zijn 2e vlucht was nog vreemder, bij 185 sec klom hij voor de zweef, mogelijk door een fout van zijn helper, maar hij stelde dat hij basis A passeerde binnen de 200 sec zonder signaal te krijgen. Hierdoor kreeg hij een reflight. Verder waren er nog een stuk of 6 probleemvluchten waarbij de logger niet naar behoren functioneerde wat een reflight tot gevolg had.

    De betrouwbaarheid laat na 3 vliegdagen flink te wensen over, deels fundamenteel, deels door matige mechanische constructie.

    Morgen ochtend is er een ingelaste Team Managers meeting om alle onregelmatigheden te bespreken, en vooral over hoe de wedstrijdleiding daar mee is omgegaan. Mogelijk dat er nog spannende dingen gaan komen.

    Al met al staan Gerben en Pieter er goed voor. Pieter heeft zijn ballast van het vorig jaar achter zich kunnen laten door nu 2 prima vluchten te laten zien en zich niet meer vanaf de laatste plek hoeft omhoog te vechten zoals hij in 2014 moet na een vroege crash. Gerben heeft goed gevlogen, zal zijn scherpte in de komende dagen nog verbeteren, hij heeft de aansluiting en zal zich nog verbeteren.

    Naast de problemen met de F5B loggers zijn er ook de nodige problemen bij de F5D limiters, vooral in combinatie met sommige regelaars.

    Morgen meer, nu ga ik slapen, de vliegers liggen al op een oor.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ronde 1 47 rakken en ronde 2 48 rakken blijkt toch genoeg voor een aardige klassering. Daar waar het in de training/voorwedstrijd erop leek dat je minimaal 49 moest vliegen om een beetje mee te doen. En met een cut in beide rondes, is er nog ruimte voor progressie :)
    Pieter twee keer 45 rakken. Het energiemanagement beginnen we nu ook onder controle te krijgen, na 100sec rakkenvliegen geeft Rick de verbruikte energie door en kunnen we waar nodig correcties maken. In ronde 2 zat Pieter na 6 stijgers (~100sec) op 995wmin, wat vrij hoog is, vervolgens heeft hij dit keurig gecorrigeerd door wat zuiniger te stijgen om zo op een keurige 1550wmin uit te komen na de 11e stijger. Zonder correctie was dat rond de 1700wmin plus geweest. Saillant detail was dat de zuinige stijgvluchten net zo snel, zo niet sneller, waren dan de rakkensets met teveel energieverbruik..

    Met 8 rondes is een wk een afweging tussen risico's voor snelheid en behoudend vliegen om fouten te vermijden. Die balans kan best lastig zijn, maar ik denk dat we die vrij aardig gevonden hebbeen. Nog 6 rondes te gaan, het gaat spannend worden....

    Gerben
     
    Berrie en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Inderdaad goed nieuws en een 5e plek, heel goed. En Pieter op 45: Chapeau! Goed om te horen dat de balans er in zit te komen.

    Na ronde 3 zie ik dat Pieter op stoomt naar de top 10! (plek 17!!)
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2016
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ronde 3 en 4 hebben weer het nodige los gemaakt. de 3e ronde was niet onze beste, de 4e ging beter en na die ronde bleek voor beiden de schrapper op ronde 3 te liggen. Gerben vloog die ronde 48 rakken en de zweef perfekt, 10.00 min, 0 motor en 30 landingspunten. Pieter 46 rakken, 10.03 min zweef met 5 sec motor en wel weer 30 landingspunten. In de 3e ronde vloog Joh. Starzinger 52 rakken, Karl Waser 51 stuks en Franz Riegler 50 rakken. Wolf Fickenscher Vloog 48 rakken en gebruikte 1788 Wmin, dus daarmee 12 strafpunten.
    De 4e ronde was een goede voor Pieter met bijna 48 rakken, 9.59 zweef met 0 motor en 30 landing. Gerben vloogexact evenveel punten mt 48 rakken 10.00 zweef met 1 sec motor maar jammergenoeg maar 20 landingspunten. In ronde 4 vloog alleen Thomas Waeckerlin 50 laps en 5 vliegers 49 stuks.
    Na de 4 ronden staat Gerben op de 8e plaats en Pieter op de 17e.

    We doen ons best om (verder) door te groeien naar top 5 voor Gerben en top 10 voor Pieter.
     
    Berrie en bobt vinden dit leuk.
  13. Medusa

    Medusa

    Lid geworden:
    5 jan 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Breda
    De WK van twee jaar geleden was een drama voor mij. Mijn beste prop verloren in de training, vertraging aan gort, complete kist kapot en een ronde later een motor met regelaar naar de galemiezen door een kapotte rotor. Gevolg was dat ik elke dag als eerste mocht starten onder condities die verre van ideaal waren. Om vervolgens de helft van de deelnemers voorbij te zien komen voor mijn vlucht verbeterd werd. Frustrerend en uiteindelijk als laatste geeindigd.

    Dat wilde ik niet nog een keer meemaken en daarom waren de eerste twee ronden van deze WK best belangrijk en het lukte om in de middenmoot te komen. Het demon van twee jaar geleden is weg. Nu heb ik anderen gezien die de pech hadden die ik toen had en het is niet iets wat je een ander toewenst.

    Mijn derde ronde was beter dan de eerste twee en toch is dat tot nu toe mijn schrapronde geworden omdat het uiteindelijk de mindste punten opleverde aangezien de winnaar van de ronde 52 rakken vloog. De punten zijn nl. het prcentage van de punten van de winnaar van de ronde. De vierde ronde had ik er 48 kunnen doen mits ik niet een keer te vroeg had gedraaid op basis B. Frustrerend maar voor korte duur omdat de zweeftaak bijna perfect verliep. Slechts 1 pont aftrek.

    In ieder geval heb ik goede zaken gedaan en ben wat gestegen in het klassement. Nu afwachten hoe het de komende dagen gaat.
     
    bobt vindt dit leuk.
  14. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    de zaken gaan goed in ronde 5 zie ik :koud:
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De WK zit er qua vliegen op. Zoals te verwachten laat de officiele uitslag nog even op zich wachten, maar Gerben is als 8e geeindigd en Pieter staat op plaats 22.
    Gerben had hogere verwachtingen als regerend Eurotour winnaar maar de afstand tot vooral de Oostenrijkers was te groot. Mede door die druk is het mogelijke er niet uitgekomen, culminerend in een crash in de laatste vlucht. Bij de 2e set 4 rakken rolde hij wat te ver door in de laatste lage bocht bij basis B en ging de grond in. Dat werd dus de schrapvlucht. Een ronde ervoor stond Gerben nog wel 6e.
    Al met al een zeer goede prestatie, maar minder dan gehoopt/verwacht.
    Na de top 10 met uitzonderlijke piloten komt een grote groep die ongelofelijk dicht bij elkaar ligt. Pieter vliegt in die groep en de kleinste misser qua landing, of thermiekvliegen, qua afstand vliegen en je zakt zo 10 plaatsen.
    Aan de landingen en thermiek taak ligt het zeker niet, Pieter had alle landingen de volle punten en ook zijn thermiek duur was steeds binnen de 4 seconden en meestal 1 of 0.
    Wat betreft het weer bij de afstandstaak, waar je niet veel zelf kan kiezen waar je vlliegt heeft het Pieter vaak niet mee gezeten, waardoor meer 44 en 45-ers werden gevlogen dan wenseljk.

    Wat kunnen we leren van deze WK?
    Ten eerste dat Oostenrijk een heel hecht team had (3 senioren, 1 junior) dat veel samen getraind heeft en mede daardoor heel goed presteerde. Ze lieten zich niet beïnvloeden door de logger discussies en vlogen gewoon, vooral met focus op het vliegen.
    Een paar top vliegers uit vorige WK's hadden duidelijk een trainingsachterstand. Bv Wolf Fickenscher en Remo Fratini.
    De top vliegt met diverse modellen, Avionik B15 met T- of Kruis-staart, Speedfire, Flipflop, het maakt ook nier niet erg veel uit. Alle toestellen hebben hun goede en mindere kanten, het is toch altijd de piloot die het doet en die een model pakt dat qua vlieggedrag bij zijn stijl past.
    Motoren in de top zijn Plettenberg, Leomotion, en Neu met een paar Phasors wat verderop.

    Morgen wat foto's
     
    MicropropSport en Berrie vinden dit leuk.
  16. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Spannend en enerverend WK geweest dus. Pieter heel knap geëindigd (Wow), en om in de top 10 mee te doen moet je over bijzondere kwaliteiten beschikken. Lijken inmiddels de Olympische spelen wel.
     
  17. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    http://www.f5wcitaly.it/images/doc/WChF5BLugodiRomagna2016.pdf

    beetje laat, maar ik zit de resultaten nog eens goed te bekijken. Willy is zeer indrukwekkend 16e geworden vlak achter Luc (12e). En als je naar de punten aantallen kijkt licht alles zeer dicht bij elkaar.

    By the way, ook leuk om te zien dat de Speedfire2 het best wel goed doet!! Dat ik gemiddeld wat minder rakken vlieg dan de top-piloten ligt dus aan mij. Meer oefenen, meer oefenen :)
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Übung macht der Meister....

    Dat gezegd hebbende is Starzinger naar zeggen pas 1 1/2 maand voor het Wk met trainen begonnen. Wat zijn dominantie des te indrukwekkender maakt.

    Volgende WK is trouwens in Japan Ronald, lijkt dat je wat?



    Ik twijfel nog wat ik ga doen. Mogelijk dat ik de oude B08 van stal haal met een 6s setupje en alleen nog NL vlieg volgend jaar. Ergens is een 8e plek natuurlijk mooi, maar de teleurstelling overheerst nog steeds.
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Gerben, als je je maar plaatst voor Japan, of je gaat of niet.
    Team-Lugo.jpg
    Ik zie hier toch 3 trotse gezichten, waarbij ook de overtuiging dat het met meer focus op techniek en minder op de omstandigheden nog beter was gegaan. Het podium was bereikbaar, de 1e plaats zou te mooi zijn geweest.

    Speedfires deden het goed op de WK, oa 1e en 4e plaats, hier zie je ze allemaal bijeen.
    Speedfire Lugo.jpg
     
    Berrie vindt dit leuk.
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Rick,

    Op dit moment zou ik het liefst een jaartje sabbatical nemen om aan wat andere prioriteiten te werken. Om de optie Japan open te houden zal ik echter toch tot op zekere hoogte mee moeten draaien.

    Het leukste zou het zijn als het nog een hele uitdaging zou zijn te kwalificeren door de sterke concurrentie van Pieter, Ronald en andere piloten (Mark, Joris, nieuwe concurrentie?), of zelfs als kwalificeren me niet zou lukken en er een sterk 3-mans team over twee jaar die kant op gaat . De capaciteiten hebben ze allemaal, de rest is een kwestie van gerichte training (en dus prioriteit).

    Helemaal leuk zou het zijn als er ook nog een pylon-team meereist die kant op, ook daarvoor hebben we in Nederland genoeg talent en kennis in huis.
    En de perfecte team-manager om dat zootje ongeregeld in bedwang te houden, die heeft nu al twee recente F5B-WK's ervaring (naast alle andere WK's zoals F3F etc) :):)
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina