wrijving Carbon op Carbon?

Ik ben van plan om 2 buisjes in elkaar te laten schuiven.
Nu dacht ik aan 2 carbonbuisjes, 1 met buitenmaat 4mm en 1 met binnenmaat 4mm (5mm buiten)
Nu vraag ik me af of dit soepel zal glijden, of moet ik 1 van de buisjes vervangen door koper oid?
het is voor aansturing van ailerons, grote afstand schuiven zal het niet, max 3mm, maar het moet wel soepen lopen..

Het zal wel redelijk soepel lopen, maar ook behoorlijk slijten. Ik zou persoonlijk een andere oplossing zoeken.

Carbon is niet zo hard. Hij zal bij trilling en veel bewegingen echt wel snel slijten als je niet goed smeerd. Regelmatig smeren met siliconen olie is echt nodig. Normaal kan je beter zoeken naar een stalen en messing buisje. Zoiezo altijd 2 verschillende matarialen gebruiken. 2 dezelfde vreten sneller op elkaar in. Teflon buisje zou nog het mooiste zijn icm staal :)

Voor stuur stangen is het iets anders. Het kan wel maar toch kan het vreten door trilling en vuil edg. Een kunstof buisje met carbon erin is een hele goede lichte oplossing. Een binnen / buiten mantel van verschillende materialen en dan een carbon binnen buis / staaf. Zo gebruiken meer het.

Ik zal ter verduidelijking mn probleempje posten als plaatje
1x20080818112327hiddenlinj
20080818112327hiddenlin.jpg

zoals je ziet zullen de 2 buisjes minimaal in elkaar schuiven, maar toch wel een klein beetje om het verschil in afstand te overbruggen doordat de servo een cirkelbeweging maakt.
De stang moet namelijk korter zijn in neutrale stand, dan bij maximale uitslag
(klinkt een beetje vaag, maar ik hoop dat je het snapt)

Laatst bewerkt:
Zelf nooit gedaan, maar ik ken het principe. De servo stuurt het roer zoals een zeiler het roer van z'n boot, zeg maar.

Carbon buis ziet er van buiten mooi glad uit, maar van binnen is het bros.

Volgens mij, en zo heb ik het meen ik ook op RCSB gezien, kan je het beter met 2 mm verenstaal doen en een messing buis waar die goed in past. Met een Z-tang het einde van het verenstaal in een Z buigen, zodat je die in de servo-arm kunt haken.

Géén aluminium buis gebruiken, want dat gaat schrapen.

Laatst bewerkt:
Zelf nooit gedaan, maar ik ken het principe. De servo stuurt het roer zoals een zeiler het roer van z'n boot, zeg maar.

Carbon buis ziet er van buiten mooi glad uit, maar van binnen is het bros.

Volgens mij, en zo heb ik het meen ik ook op RCSB gezien, kan je het beter met 2 mm verenstaal doen en een messing buis waar die goed in past. Met een Z-tang het einde van het verenstaal in een Z buigen, zodat je die in de servo-arm kunt haken.

Géén aluminium buis gebruiken, want dat gaat schrapen.
Dank je voor het antwoord, ik ga eens kijken of verenstaal werkt.

Ik zal ter verduidelijking mn probleempje posten als plaatje

Daar zou ik geen probleem in zien om het uit carbon te maken.

Messing oogschroef 3mm (TC) inkorten en in een 4 mm carbon buisje gelijmt en in het roer een 3 mm carbon staafje ingelijmt .

Als ik een carbon buisje door snij met een dremel worden de snijkanten weer even behandelt met een drupje CA .;)

Mvg Johan

Daar zou ik geen probleem in zien om het uit carbon te maken.

Messing oogschroef 3mm (TC) inkorten en in een 4 mm carbon buisje gelijmt en in het roer een 3 mm carbon staafje ingelijmt .

Als ik een carbon buisje door snij met een dremel worden de snijkanten weer even behandelt met een drupje CA .;)

Mvg Johan
Dat was inderdaad het idee.
ik ga denk ik een test setup maken, eentje met 2x carbon, en 1 met binnen carbon en buiten messing.
Aangezien de meningen een beetje verdeeld zijn ;)

Nachtje laten draaien en ik zie snel genoeg of er slijtage is.

Ik heb net ook even zitten tekenen en rekenen. De verplaatsing in het buisje zou maximaal 5mm zijn, terwijl ze 1,2cm in elkaar geschoven zijn minimaal

Je kan ook overwegen om het heveltje aan de servokant te laten schuiven (vastlijmen in het roer). Ik weet niet of dit een oplossing is, maar dan kun je er in ieder geval bij om het te smeren.

Nu zie ik het ook.
Maar wat ik bedoel blijft hetzelfde:
Als je het carbon staafje vervangt door een stalen pennentje dat ter plaatse van de servohevel schuift door een standaard connectortje ben je er ook.
Nog een voordeel: omdat de arm daar het langst is, is de speling (tussen bus en pennetje) het minst.

Mooi principe van aansturing. Ik kende het niet.

Zit me af te vragen wat voor eisen dit aan het servo stelt. Hoeveel kilo moet zo'n servo aan kunnen voor een kist van laten we zeggen 2,5 meter spanwijdte?

Ben benieuwd naar je bevindingen omtrent de slijtage...!

Mooi principe van aansturing. Ik kende het niet.

Zit me af te vragen wat voor eisen dit aan het servo stelt. Hoeveel kilo moet zo'n servo aan kunnen voor een kist van laten we zeggen 2,5 meter spanwijdte?

Ben benieuwd naar je bevindingen omtrent de slijtage...!
Hangt er vanaf, 3d? rustig rondtuffen?

Ik heb het gepland voor een 3m schaalkist. Geplande servo's zijn HS 225mg's
4.8kg

Qua slijtage weet ik nog niet. mn testsetup ontbreekt nog wat onderdelen. Maarja, op maandag is er geen winkel open :/

Welke materialen heb je nu uiteindelijk gebruikt?
(voor mijn 100P zoek ik ook nog een "hidden" oplossing voor de ailerons.)

Welke materialen heb je nu uiteindelijk gebruikt?
(voor mijn 100P zoek ik ook nog een "hidden" oplossing voor de ailerons.)
sorry voor de wat late reactie.
Carbon op carbon.
3mm stok in 4mm buis (binnenmaat 3mm) Dat past zuigend.
Geen slijtage na ruim 1000 bewegingen

Kijk eens naar rds systemen.
Dat lijkt me stabieleer .
Ook die kun je helemaal wegwerken.

Bijv sven hollenbeck of zoiets.
servo er meteen aanvastmaken en dit word ook al in veel zwevers gebruikt .

Laatst bewerkt:
Kijk eens naar rds systemen.
Dat lijkt me stabieleer .
Ook die kun je helemaal wegwerken.

Bijv sven hollenbeck of zoiets.
servo er meteen aanvastmaken en dit word ook al in veel zwevers gebruikt .
RDS heb ik gebruikt voor mn richtingsroer.
Dit werkt (tot nu toe) best leuk:

anderen hebben het ook gebruikt (op RCgroups) Dus het zou ook moeten werken in de lucht.

Laatst bewerkt door een moderator:
met rds heb je volgens mij veel meer uitslag.
Dit is niet zo heel veel en zeker niet voor een richtingsroer

Back