[X-Peak 3 Plus] Wil niet met 1 Ampère ontladen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door sven, 18 mrt 2005.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Mensen ik heb het misschien al wel 100 keer geschreven, HET GEHEUGENEFFECT IS IETS UIT HET VERLEDEN! Moderne NiCad's hebben vrijwel geen geheugeneffect meer en het geheel ontladen van de accu voor het laden is dan ook zo goed als niet meer nodig. ALS je het dan toch af en toe wilt doen doe dat dan gewoon thuis onder gecontroleerde condities en dan is eens in de 10 tot 20 keer laden nog ruim voldoende.
    Voor NiMH accu's is het geheel ontladen voor het laden TOTAAL NIET NODIG! NiMH accu's hebben vrijwel helemaal geen geheugen effect. Ergens schijnen enkele mensen te zijn die toch iets wat op een beetje geheugeneffect lijkt gevonden te hebben. Voor ons is dat echter geheel onbelangrijk!
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Heheh, waarom hebben die knakkers van jamaha er dan een discharge en cycle programma in gestopt voor de NiMH accus? :lol: Gewoon voor de grap, of gewoon door dommigheid?

    Ik meende al eens n hele discussie gelezen te hebben met als conclusie dat niemand eigenlijk wist of kon bewijzen wat nou waar was. :teacher:
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    oudere accu's, vooral ontvanger accus die lang hebben gelegen, willen wel eens lui worden. Een paar keer ontladen en laden helpt dat enorm.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Nee hoog, gewoon gemakzucht. :roll: Men neme een NiCad lader en past het programma een beetje aan en zie daar, je hebt een NiMH lader. Niks nieuw ontwerpen, geen nieuwe onderdelen kopen geen nieuwe machines enz. enz. Door de chip te vervangen kan je zelfs de oude voorraad uit het magazijn nog als NiMH lader verkopen.

    Even alle geheid op een stokje, het is echt een heel hardnekkige mythe dat geheugeneffect. Wanneer je de stukken van de NASA en andere echte wetenschappelijke studies na leest kan je dit allemaal terug vinden.
    Ik heb een jaar of 4 geleden een aantal tests gedaan met NiCad en NiMH accu's. Door diverse oorzaken konden de lange termijn tests niet helemaal afgemaakt worden. Maar de conclusies die wel gemaakt konden worden waren die welke ik nu al die tijd al loop te verkondigen.
    Geheugeneffect?
    Hoezo?, niets van te merken. Helaas heeft de langste test maar 4 maanden geduurt maar zelfs na die 4 maanden was er nog niets te vinden wat op een geheugeneffect duidt. Bij beide type accu's niet!

    (Heel) Snel laden is goed voor NiCad's.
    Nou, niet echt. Laadstromen groter dan 2C of 3C vinden ze toch echt niet fijn. NiMH wil over het algemeen liever niet geladen worden met laadstromen meer dan 1C.

    Accu MOET warm zijn voordat je hem gaat laden.
    Nee hoor! als de accu warmer is dan 20°C tot 30°C dan neemt hij echt meetbaar minder energie op. Als hij nog warmer wordt wordt dit nog veel slechter.
    Het zelfde geldt voor koude accu's. Wanneer je een accu in de koelkast bewaard heeft dat als voordeel dat de zelfontlading veel minder wordt en dat de chemie in de accu langzamer verloopt. De accu "verouderd" langzamer. Het maakt niet zo erg veel uit maar toch als je een accu langduring moet bewaren kan het voordelen hebben. Let wel op dat je de accu ruim van te voren uit de koelkast haalt en langzaam weer op kamer temperatuur laat komen voordat je hem weer gaat laden. Ook bij het laden is een temperatuur tussen de 20°C en de 30°C het beste.

    Accu's eerst helemaal ontladen en dan kortgesloten bewaren.
    Waarom, wat is hiervan het voordeel? Nooit enig meetbaar voordeel hiervan kunnen ontdekken. Wel veel kans op defecten want de cellen in een accu zijn nooit 100% aan elkaar gelijk. Als er een cel iets eerder leeg is dan de andere is de kans op ompoling heel groot en juist dat is ronduit slecht voor de cellen.
    NiMH accu's NOOIT zo behandelen. Doe je dat wel dan kan je binnen een half jaar een nieuwe aacu gaan kopen.

    Gematchte cellen zijn beter dan gewone.
    Nee hoor! Een accu samengesteld uit gematchte cellen zal zich wel beter gedragen. Omdat alle cellen in die accu zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn zal de delta piek bij het laden duidelijker en preciezer zijn. Ook zullen alle cellen vrijwel tegelijk leeg zijn.
    Een accu van gematchte cellen heeft dus duidelijk meetbare en aanwijsbare voordelen. Het probleem is alleen dat ze meestal duidelijk duurder zijn, er zit nogal wat werk aan dat matchen.

    Dit zijn voor ons wel de belangrijkste conclusies. En ze komen vrijwel geheel overeen met de stukken die ik van onderandere de NASA en enkele fabrikanten heb gelezen.
     
  5. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    de ontlaad funktie gebruik ik voornamelijk als ik wil weten gezien de tijd die ik gevlogen heb hoeveel stroom er nog in zit zo dat ik gewoon ongeveer weet hoeveel me vliegtuig/heli aan de accu vraagt
    voor de rest heeft die funktie nog wijnig nut
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Heeft die ontlaadfunctie toch nog nut! :lol:
     
  7. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ja gewoon voor simpele dingen zo als dat of als je geen specaale load tester hebt maar wel een goede multie meter en een lader met ontlaad funtie om onder belasting de cellen na te kijken
     
  8. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Ernst,

    Nu we het toch over mythes hebben, hoe sta jij tegen over re-peaken van NiMH's?? Doordat mijn lader niet goed werkt boven de 1C [gelukkig blijkt dit ook nog beter te wezen volgens jou, geluk bij een ongeluk, dus :D ] laad ik ze 1 dag voor de racedag op, omdat het laadproces op de racedag zelf het niet redt qua tijd tussen de heats door, re-peak ik ze daarvoor in plaats!!! NiMH's lopen trouwens van zelf al sneller leeg dan NiCad's. Nu een mythe van mijn zelf, om "accu-shock" tegen te gaan [niet onderbouwd]!! Laadproces: eerst het laatste beetje nog ontladen volgens de afslag van de lader tot ong. 5.6 Volt [ong. 2min], vervolgens druppel laden ong. 5min. tot dat de accu's gestabiliseerd zijn, en dan pas snelladen met 1C tot afslag!!! Voor de moderne serieuze racer is dit pas echte "armoede", want je moet "direct" met minstens 2C a 3C snelladen en "rest" snelontladen met 20 Amp. [ong. 6C, 3300mA accu 7.2V], als je voor "pit-gek" bestempeld wil worden, dan moet je het op mijn manier doen??? [al ben ik niet gek, dan ben ik wel een beetje vreemd :wink: ] Valt hier nog wat over te zeggen, al dan niet onderbouwd??? bvb dank!!!

    m.vr.gr. Per.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Je accu eerst helemaal ontladen is niet nodig en zelfs niet wenselijk. Dus gewoon beginnen met laden. Als de accuspanning erg laag is (feitelijk door te ver ontladen!) dan is het heel verstandig om eerst met een lage laadstroom te beginnen. Maar waarom zou je de accu eerst pesten door hem eigenlijk te ver te ontladen om hem daarna met zachte hand weer op de juiste spanning te krijgen. Vergeet het eerste dan is langzaam beginnen ook niet persé nodig. Het is wel verstandig om langzaam te beginnen als de accu lange tijd ontladen heeft gelegen.
    NiMh accu's hebben inderdaad een duidelijk grotere zelfontlading dan NiCad accu's. Om deze reden is het inderdaat niet gek om de accu vlak voor gebruik nog even helemaal vol te stoppen. Let wel op dat je niet overlaad!
    Misschien dat anderen naar jou kijken met een blik van "ach die arme jongen, hij kan maar met 1C laden". Bedenk dan dat jij veel langer plezier zult hebben van je accu en dat je ook nog eens meer energie in die accu weet te krijgen dus in theorie er ook meer uit moet kunnen krijgen. Zij gaan misschien een fractie van een seconde sneller van start maar dat "voodeel" zijn ze na twee ronden kwijt. En wanneer zij op één ronde voor het einde stil komen te staan omdat de accu leeg is kan jij nog een ronde door!
     
  10. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Zo zeg, op n vrijdag avond nog heel veel geleerd. ;) Accus zijn dus niet zulke mietjes als iedereen denkt. Gewoon voldouwe zonder al te veel te martelen met laadstroom, en je niet druk maken over geheugen. Scheeld een hoop tijd en moeite, en je hebt uiteindelijk etzelfde resultaat. :p

    In principe ga ik vanaf vandaag zonbeetje 2x zo snel laden. :p Want normaal "cycle" ik mijn accus altijd helemaal leeg en dan helemaal vol, en op t veld top ik ze nog even bij voor ze in et vliegtuig gaan. Nu ist gewoon proppen wat je proppen kan, en gaan met die banaan(stekker).

    Ik heb alleen zelf nog wel een mythbuster verhaal. ;)
    Is het waar dat je NiMH accus eerst moet "wakkerschudden" door ze 3x helemaal te cyclen, om zo zn volledige capaciteit te verkrijgen?
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Alle accu's, dus ook NiMH, worden een beetje "lui" als ze een poos niet gebruikt worden. Wanneer je een nieuwe accu koopt weet je nooit hoelang hij in de winkel of waar dan ook heeft gelegen. Door de accu eerst een paar keer rustig te laden en niet te gek snel te ontladen gaat binnenin alles weer mee doen en "schudt je de accu weer wakker". Maar omdat je dus niet weet of die accu inderdaad ergens lang gelegen heeft of niet kan het natuurlijk zo zijn dat je niets merkt van het "wakker schudden". Dan is de accu waarschijnlijk erg vers en dus nog niet "lui". Je hoeft niet bang te zijn dat het wakker schudden schadelijk is want dat is helemaal niet zo.
    Dit is dus geen myte maar een juist verhaal.
     
  12. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Mijn Robbe Power Peak 400 heeft nu al 2 packs bijna helemaal afgefikt ( in mijn werkkamer nog wel - stom, ik weet het )

    Hij is tijdens het laden van een pack bloedjeheet geworden, en de zekering is gesprongen ... goed, nieuwe zekering erin en laaien maar .. alleen : hij BLIJFT na zijn deltapiek ( en bijgaand signaal en lichtspel ) lekker doorladen blijkbaar .... dus waarschijnlijk software-defect ?

    Kan ik in ieder geval weggooien en op zoek naar een andere :

    Freak, content van uw Xpeak plus ?
     
  13. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ik ben dan mischien wel niet freak
    maar ik ben zekers blij met mijn expeak plus neemt niet zo veel ruimte in als de power peak ultimate lipo die ik heb ook wel een fijne lader maar zo groot vergeleken bij de expeak
     
  14. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Oké , bedankt high Flyer ....

    89 euro, is dit een goede prijs ?
     
  15. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    als je voor die prijs de xpeak 3 plus kan krijgen zeker maar meestal is die prijs de xpeak 3 gewoon
     
  16. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Nee hoor, gaat wel degelijk om een plus ...

    Maar eerst naar de dealer met die Power Peak 400 ... as ik het zo bekijk, vermoed ik dattie op 5 amp vaststaat, alhoewel de lichtjes niets abnormaals doen vermoeden ... 'ns zien of er garantie op zit ... :evil:
     
  17. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Mijn X-peak 3 plus was ook 89 euro. Heb je em mischien gezien bij die duitse winkel, euh, bichen modelbau ofzoiets.

    Want daar komt de mijne ook vandaan. :p
     
  18. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Neen, staat op de site van een Duitse Speelgoedwinkel die Amerikaanse RTF's invoert ... heb daar al besteld en zijn zeer correct ...

    Was nochtans zeer content van die powerpeak, en heb dat ding een jaar lang gebruikt in het volste vertrouwen, maar het was gisteren toch een serieuze waarschuwing ... voor het zelfde geld was ik dakloos :oops:

    Maarreeuuhh ... volgens je threads moet je die X-peak extern bijkoelen ??? Is dat wel veilig als ie zo heet komt ?
     
  19. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Bij et laden valt et reuze mee, maar alsie moet ontladen weet ie niet goed waar ie al die hitte kwijt moet.
     
  20. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    als je in huis laad zekers extra koelen. ook bij laden want voor het zelfde geld word die een keer te warm heb is die kapot. (voor komen is beter dan genezen.)
    bij warm weer buiten lijkt het me ook verstandig als je de max uit je lader wilt halen.
     

Deel Deze Pagina