X-Twin Ombouw 2; de "Ping Wing"

Na ietwat tegenvallende resultaten met de "X-thing", besloot ik een wat 'veiliger' ontwerp te bedenken voor de ingewanden van de X-twin. Mijn inspriratie haalde ik uit het raam, en bovendien, ik heb altijd al zo'n tamme meeuw willen hebben, net als Guust Flater. ;)

Het ontwerp:
Een printje van een meeuw in cruise-vlucht. de tekening van vleugel heb ik uitgeknipt en twee keer uitgesneden in depron.
319.jpg

Het lastigste leek mij om de typische meeuwen-vleugelvorm erin te krijgen, daar begon ik dus mee. de twee helften verlijmde ik op de binnenrand van een vleesbakje in een v-stand. vervolgens boog ik ze halverwege weer naar bededen, en dwong de zaak zo op te drogen met behulp van 4 bierblikjes. T lijkt niet echt recht, maar...
321.jpg

320.jpg

...het resultaat mag er zijn..!
322.jpg

323.jpg

324.jpg

Zoals je kan zien heb ik de 'vleugelknik' vooraf gezekerd met een bol-gesneden druppelvormig stukje depron, werkt perfect. De rest van het profiel heb ik erin gemasseerd.

Deze beauty van een vleugel moest natuurlijk even getest worden, en een geimroviseerde romp gaf al een complete avond zweefplezier! de vleugel vliegt ongelooflijk strak, en bijna zonder hoogteverlies! (zat ook bijna geen gewicht onder..)
zie hier met lieftallige huisgenote...
325.jpg

Het werd tijd voor de romp. Van een extragratisz meegekregen depron (?) Febo-beker sneed ik de ruwe vorm.
326.jpg

De kop van de vogel moets natuurlijk wel tegen een stootje kunnen, dus daarvoor sneed ik (met pijn in het hart) de neus van de x-twin aan diggelen. Met 'kurk' en een snavel van vleesbakjes depron..
327.jpg

Ook de staart kwam uit de febo-beker, en kreeg een goeie EPP-'kurk', gesneden uit de x-twin cocpit, om in het achterlijf van de meeuw te proppen. zonder lijm, zodat ik altijd nog de stand kan aanpassen. ;)
De vleugel kreeg een mooie rug van een stukje beker.
328.jpg

Electronica ingebouwd...
329.jpg

en nog een extra vertikaal stukje staart, zegmaar de 'voetjes'...
331.jpg

...De "Ping Wing"! Oooow...she looks so nice...!
330.jpg

maargoed, batterijen moeten opladen, het is donker en het waait, dus de eerste vlucht moet nog even wachten, helaas...
Als hij het een beetje doet, lijkt het me te gek om bijvoorbeeld tussen al die andere meeuwen hier te vliegen!
Hoe dan ook, het bouwen was al te gek..

Geweldig! heel creatief zeg! hopen dat het een beetje te besturen is, dus dat het ook wil dalen enzo.!

kan niet wachten op het filmpje ;)

(ik vermaak sinds kort ook met de x-twin ;) )

he een amsterdamse modelbouwer :)

leuke constructie. heb je hierbij ook rekening gehouden met het zwaartepunt? lijkt me iets meer gokken bij een vliegtuig van dit formaat.

Pragtig!! Die heeft lange tijd zijn roeping gemist!

:worship: :worship: :worship: :worship:

Lege of volle bierblikjes? :celebrate:

jeehaa zei:
heb je hierbij ook rekening gehouden met het zwaartepunt? lijkt me iets meer gokken bij een vliegtuig van dit formaat.

de lipo zit bij zn hoofd, het zwaartepunt lijkt zo goed te liggen. een vlucht moet dat nog uitmaken, maar het waait nog te hard. ahoewel.....

Laat je niet verlijden, Johannez. :) Zo zijn al veel vliegtuigjes aan hun einde gekomen. "Toch effetjes proberen."

zwp in het midden tot 1/3 vleugel.
Motortjes ook iets omlaag (of omhoog) richten om gewenste hoogte sturing te krijgen zoals bij de twin

Awel.

het was vandaag mooi weer, dus ik ben met die vogel naar het park gegaan. zweven zonder gas deedie prima, maar met gas geven maakt hij rare duikelingen.... inderdaad, toen ik de motortjes improvisorisch iets omlaag (met de voorkant, ofwel met de prop-kant omhoog) richtte, vloog ie al een stuk beter. de staart had echter een mega-uitslag naar rechts toe nodig om hem rechtdoor te kunnen laten vliegen..toch een paar goeie vluchten gemaakt, en na wat vogelen (hu hu!) keeg ik wel enigszins door wat voor aanpassingen allemaal nog nodig waren, en die zijn inmiddels al doorgevoerd. Morgen weer..! Ik hoop dan wat foto's (en filmpje...?? ik beloof niks!) te kunnen maken, want vandaag was ik alleen (geen fotos dus), maar morgen ben ik met meer. hopen dan het niet te hard waait, in de duinen...

Ej Johannez,

Echt super projectje..Na aanleiding van deze tread,en het zien van de mogelijkheden met de apparatuur in de X-twin, heb ik er ook maar een aangeschaft..
Denken aan een leuke creatie. geweldig werk Johan, echt leuk bedacht en gemaakt.
kan niet w88 op het filmpje!

En.. HIJ VLIEGT!

Het waaide wel enigszins op het strand, maar het was een mooi constant windje. de meeuw met zn neus in de wind loslaten, en vooral die richting vasthouden, gaf prachtige vluchten, bijna stilhangend over zonnebadende mensen. Heerlijk! Helaas had ik de batterijen uit mn camera nodig voor de afstandsbediening, dus geen fotos/filmpjes....! het was echter zeker niet de laatste vlucht, dus die komen nog welles.

ik ben in mn nopjes..!

PS belangrijkste aanpassing; de staart! ipv zo'n half-ronde uitgeknipte beker, heb ik er een rechthoekige v-staart-driehoek aangezet. dit werkt tien keer beter.

Geweldig!

Echt een super vliegbeeld..dit komt zeker bij mij op me lijstje :) !
Bochtjes maken met de ping wing gaan stukken beter als de Xtwin ofniet?
Super!

de ping wing vliegt een stuk strakker dan de x-twin, inderdaad. Hij stijgt ook razendsnel met volgas, in dit filmpje vloog ik meestal met half gas. Maar, zoals je ook op het filmpje kan zien, bij scherpe bochten verliest hij soms snel hoogte. dat is meestal wel te compenseren door snel tegengas te geven, maar het beste werkt sturen met 'schokjes', of met die 'alignment knop' op de remote..!
Ik wil graag nog wat strakke fotos van zij-aanzicht etc erbij plaatsen, maar dat ding ligt dus nog op dat dak...;)

Die putfile filmpjes kan ik niet zien :? ik heb alle codecs, maar het werkt niet.

Heb je evt een andere link, want deze laat helemaal niets meer zien :?

Goed. ik hab dat ding weeres van een dak gevist, nu dan de fotos voor eventuele nabouwers:

332.jpg

van boven,

333.jpg

van voren,

334.jpg

van onderen, zoals je kan zien staat de richting van de knik scheef ten opzichte van de romp,

335.jpg

en van opzij, incl alles wat belangrijk is aangegeven.

als er nog vragen zijn, hoor ik het graag.

groeten van Johannes!

Back