Na wat zoekwerk op het internet kom ik tot de conclusie dat dergelijke besturing niet zo te koop is. Op RC-Universe heb ik een oud draadje gevonden waar iemand zelf een bestaande zender heeft omgebouwd. Ik denk dus dat je iemand moet vinden die dat ook voor jou kan en wil doen. Het is een flinke klus om dat netjes te doen. De zaak moet ook betrouwbaar werken en en blijven werken. Dit kan je niet "eventjes" doen.
Wat de elektronica aangaat is het redelijk simpel, daar zal weing of niets aan veranderen. Misschien zullen de schakelaars aangepast moeten worden zodat jij ze makkelijker kan bedienen.
Mechanisch wordt het lastiger. Er moet een nieuwe, speciale, kast gemaakt worden. Er moet een speciale stuurknuppel komen. Die bestaan voor zo ver ik weet wel maar hoe je daar aan moet komen weet ik niet. Misschien dat Corrien (Jan van Mouwerik) hier antwoord op weet. Dan moet het geheel netjes en stevig samengebouwd worden. Dat moet dan wel zo gebeuren dat jij er op de meest optimale manier mee aan de gang kunt. Dat betekend goed overleggen, proberen, testen en aanpassen. Een tijdrovende klus maar wel een mooie klus denk ik.
Maar goed zet eerst eens voor je zelf op een rij wat je graag wilt. Een boot, vliegtuig of een auto?
Wat kan je wel en wat niet. Dat is een belangrijke factor.
Wat is je budget? Modelbouw is niet persé een vreselijk dure hobby maar het kost wel geld. Na de eerste aanschaf kunnen de kosten vrij gering zijn maar je kan er natuurlijk ook een heleboel geld aan kwijt.
Zijn er mensen die je kunnen en willen helpen? Zeker als je wilt gaan vliegen zal je de nodige hulp (lessen) nodig hebben. Ook als je met echt snelle speedboten aan de gang wilt gaan is hulp van een ervaren persoon feitelijk noodzakelijk.
Dan speelt jou handicap natuurlijk ook nog mee. Kan je zelf naar het veld, de baan of de waterplas komen? Kan je goed omhoog kijken en voldoende om je heen kijken? Dat is noodzakelijk als je wilt gaan vliegen. En zo zijn er nog meer van dit soort zaken die je goed moet overdenken.
De modelbouw is een prachtige hobby en ik hoop dat ook jij daar veel plezier aan kan gaan beleven. De meeste modelbouwers (in mijn geval vooral modelvliegers) die ik ken zijn allemaal vol van de hobby en willen anderen zeker daarin laten delen.
Veel succes en veel plezier!