x-y remote control

• Topicstarter Topicstarter Knutsel
  • Startdatum Startdatum
K

Knutsel

Guest
Beste mede modelbouwers,

Ik heb een vraag waar ik niet uitkom.

Ik ben in verband met Mijn lichamelijke handicap op zoek naar een rc die met 1 x y joystick werkt. Volgens mij moeten die wel bestaan maar ik kan ze niet vinden. Ik kan niet een rc met twee sticks bedienen maar wel een met 1 joystickje. Nu is mijn vraag of jullie mij willen helpen met zoeken want ik kom hier niet alleen uit.

Bijvoorbaat dank,

Knutsel.

een auto, of een vliegtuig? Of een boot?

Wat wil je ermee doen? Een 4 kanaals zender heeft gewoon twee knuppels, daar kan je er 1 van gebruiken...

4ex.jpg

Ludo

Na wat zoekwerk op het internet kom ik tot de conclusie dat dergelijke besturing niet zo te koop is. Op RC-Universe heb ik een oud draadje gevonden waar iemand zelf een bestaande zender heeft omgebouwd. Ik denk dus dat je iemand moet vinden die dat ook voor jou kan en wil doen. Het is een flinke klus om dat netjes te doen. De zaak moet ook betrouwbaar werken en en blijven werken. Dit kan je niet "eventjes" doen.
Wat de elektronica aangaat is het redelijk simpel, daar zal weing of niets aan veranderen. Misschien zullen de schakelaars aangepast moeten worden zodat jij ze makkelijker kan bedienen.
Mechanisch wordt het lastiger. Er moet een nieuwe, speciale, kast gemaakt worden. Er moet een speciale stuurknuppel komen. Die bestaan voor zo ver ik weet wel maar hoe je daar aan moet komen weet ik niet. Misschien dat Corrien (Jan van Mouwerik) hier antwoord op weet. Dan moet het geheel netjes en stevig samengebouwd worden. Dat moet dan wel zo gebeuren dat jij er op de meest optimale manier mee aan de gang kunt. Dat betekend goed overleggen, proberen, testen en aanpassen. Een tijdrovende klus maar wel een mooie klus denk ik.
Maar goed zet eerst eens voor je zelf op een rij wat je graag wilt. Een boot, vliegtuig of een auto?
Wat kan je wel en wat niet. Dat is een belangrijke factor.
Wat is je budget? Modelbouw is niet persé een vreselijk dure hobby maar het kost wel geld. Na de eerste aanschaf kunnen de kosten vrij gering zijn maar je kan er natuurlijk ook een heleboel geld aan kwijt.
Zijn er mensen die je kunnen en willen helpen? Zeker als je wilt gaan vliegen zal je de nodige hulp (lessen) nodig hebben. Ook als je met echt snelle speedboten aan de gang wilt gaan is hulp van een ervaren persoon feitelijk noodzakelijk.
Dan speelt jou handicap natuurlijk ook nog mee. Kan je zelf naar het veld, de baan of de waterplas komen? Kan je goed omhoog kijken en voldoende om je heen kijken? Dat is noodzakelijk als je wilt gaan vliegen. En zo zijn er nog meer van dit soort zaken die je goed moet overdenken.
De modelbouw is een prachtige hobby en ik hoop dat ook jij daar veel plezier aan kan gaan beleven. De meeste modelbouwers (in mijn geval vooral modelvliegers) die ik ken zijn allemaal vol van de hobby en willen anderen zeker daarin laten delen.
Veel succes en veel plezier!

wat is de big deal nu? het is eenvoudig om met 1 stuurknop een auto of boot te besturen.
De vraag is kan jij een grote zender vast houden? indien ja heb ik wel al een oplossing , ik heb nog een F14 zender das een 8 kanaals zender daar kan je met 1 joystick gas geven en sture ;) je moet gwn je regelaar en sero's juist steken op het juiste kanaal.

Die zogenaamde single Stick zenders bestaan nog steeds, maar of ze ook voor de nederlandse frequenties nog worden gemaakt betwijfel ik.

Die zenders werden vroeger veel gebruikt door de amerikanen, je legde die op je linker onderarm en met de vingers van je linker hand kon je enkele extra functie bedienen die op de zijkant zaten en natuurlijk de gashendel. Met de rechterhand bediende je een stick die 3 functies bevatte. Naast dat het een normale kruisstick was zat er bovenop ook nog zo een soort stuurwiel. Met de normale stick bediende je het hoogteroer en de rolroeren en met de draaiknop het richtingsroer.

Volgens mij heeft Multiplex nog iets dat daar een beetje op lijkt. Dat is dan wel maar een 3 kanaals zender den die zit veelal bij die goedkope sets. Misschien eens kijken of iemand hier zo een easystar ready to fly set gekocht heeft en die 3 kanaals zender over heeft. Die draaiknop inbouwen is dan iets wat je Jan zou moeten vragen. Of dat nog mogelijk is weet ik niet.
Ik zie nu op de site van MPX dat ze nu een zebra 4 mee uitleveren, dat was eerder een 3 kanaals zender de meekwam, of ze die nog leveren weet ik niet.

Hitec heeft wel nog zoiets. Hitec RCD :: RC-Systeme ::...

Het is de vraag hoe je de bediening precies voor ogen ziet.

Vermoedelijk heb je alleen een 2-kanaals zender in handen gehad. Deze heeft 1 joystick, die alleen over de y-as beweegt en 1 joystick, die over de x-as beweegt.
De meeste meerkanaals zenders hebben echter kruisknuppels. De T4EX, waarvan Ludozzz een afbeelding plaatste, heeft twee van deze kruisknuppels. Per knuppel heb je dan een beweging over zowel de x- als de y-as. In het totaal heb je dan 4 functies, 2 x links en 2 x rechts. Uiteraard hoef je niet beide kruisknuppels te bedienen, zodat je kunt volstaan met eentje.

Zo´n kruisknuppel kan eventueel worden uitgebouwd en worden voorzien van een verlengkabel, zoals Raf in het scheepsmodelbouwforum al liet weten. Dit is een betrekkelijk eenvoudige ingreep.

Back