XFLR5 Vraagje

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door maarten, 24 jul 2014.

  1. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Beste mede modelvliegers,

    Ik ben bezig met het ontwerpen van een DLG met behulp van XFLR 5. Het is een eerste probeersel en ik loop tegen een probleem aan. Het model is stabiel zoals te zien in de Cm-Alpha tabel, maar het stabiele pitching moment ligt onder de 0 graden, niet echt ideaal. Hoe krijg ik deze lijn naar rechts verschoven?? Ik heb camber toegevoegd, instelhoek veranderd, maar ik krijg het niet voor mekaar. Snap het nog niet volledig denk ik :)

    Iemand die mij kan helpen??

    Hier een link naar het project file: https://www.dropbox.com/s/kdwy0u0c7ewfgmn/3rd try.xfl

    Alvast bedankt voor de moeite en advies!

    [​IMG]
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ga even uit van de bovenste CM-over-Alfa-lijn (de licht groene).
    Ik heb hier geen XFLR5 ter beschikking, dus ik moet op het plaatje afgaan.

    Je kunt de Cm-over-Alfa op verschillende manieren lezen. De manier die mij het meest ligt is:
    op de plek waar de lijn de X-as doorsnijdt vliegt de kist stabiel. Als hij dalend is naar rechts toe wil dat zeggen dat de kist, naarmate de invalshoek toeneemt, een steeds groter nose-down-moment ervaart. Dat is goed, zo hoort het.
    Over de stijlheid van de grafiek kun je weinig zeggen aangezien de schaal van de assen dynamisch is.

    Uit jouw grafiek lees je dus dat de kist bij (pakweg) -0,5 à -0,3 gr stabiel is. Dat betekent ook dat het moment bij 0 gr. te te negatief is (nose-down). Je wilt het moment bij 0 gr op nul hebben (stabiele vlucht) neem ik aan. Dan moet er dus 'lood uit'. Het ZW-punt naar achteren.
    Ik dit geval hooguit 0,5 mm is mijn inschatting.

    Mijn eigen werkwijze:
    Ik maak 4 grafieken:
    - Vx over Alfa
    - Vz over Alfa
    - Cl/Cd over Alfa (zoom in op Vz-minimaal)
    - Cm over alfa

    Stap-1: kies het InstelHoekVerschil (IHV):
    - bijna alle kisten : 0,8 à 1,0 gr
    - langzamere kisten (F3J zonder de behoefte om goed te kunnen steken) : 1,25 tot 1,75 gr,
    - Old-timer schaal kisten 2,0 tot 2,5 gr. (bij uitzondering hoor ik wel eens 3 gr. Maar persoonlijk geloof ik niet dat dat een goede instelling is).

    Stap-2: ik ontwerp mijn kisten zo dat de neutrale vliegstand (knuppels los) bij Cl/Cd-max ligt. De top van de Cl/Cd-over-Alfa bij nul gr. dus.
    Dit regel je door de initiele hoek van de vleugel op de X-as te veranderen. Die van het stabilo evenveel veranderen anders verander je het IHV!
    N.B. je kunt er natuurlijk voor kiezen om het neutrale punt bij Vz-min te leggen, of ergens er tussenin. Dat is een persoonlijke keuze. Het proces is identiek.

    Stap-3: zoek het neutraalpunt. Verander het ZW-punt net zolang tot de Cm-over-Alfa horizontaal ligt (zo nauwkeurig mogelijk). Die grafiek is nooit een rechte lijn, dus echt horizontaal lukt niet. Maar wel de uiteinden even hoog.

    Stap-4: Bepaal met welke StabiliteitsMarge (SM) je wilt (kunt!!!) gaan vleigen. Die SM geeft een indicatie van hoe sterk/heftig/snel een kist zichzelf corrigeert na een up- of down-verstoring. Richtlijn
    - 15% tot 20% = hoge stabiliteit (trainer-type),
    - 8%-12% is gebruikelijk voor geoefende piloten,
    - 6% en lager voor de (zeer) goede piloten.
    N.B.
    Voor vliegende vleugels gelden veel lagere waarden."

    Stap-5: Switch naar het scherm waarin je het vlietuig ziet en noteer de MAC (Mean Aerodynamic Chord). Vermenigvuldig die waarde met de door jouw gekozen SM (9% = 0,09). De uitkomst is hoeveel het ZW-punt vóór het neutraalpunt moet komen te liggen. Oftewel: verander je ZW-punt met die waarde (aftrekken van het neutral-/ZW-punt uit stap-3 dus).

    Stap-6: fijn regelen.
    Het is onwaarschijnlijk dat nu de Cm-over-Alfa-grafiek precies door de oorsprong loopt. Maar waarschijnlijk ligt hij er dicht bij. Door een beetje te spelen met ZW-punt en IHV moet je dat snel voor elkaar kunnen krijgen.
    Zorg ervoor dat je probeert de verandering in IHV en ZW-punt zoveel mogelijk te verdelen, zodat je zo min mogelijk 'afdrijft' van je gekozen IHV en SM.

    Succes,
    Dirk
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je moet die grafiek anders lezen. Het model is stabiel bij een hoek tov. de X-as van (ongeveer) -0,3 gr. Oftewel: de snelheid ligt iets hoger. Maar hoger dan wat? Wat is die ideale snelheid. Gangbaar is dat een kist vliegt bij Cl=0,6 (0,5 tot 0,7).
    In dit geval is die snelheid waarschijnlijk niet merkbaar hoger.

    N.B.
    Er staat heel veel over XFLR5 in dit sub-forum: aerodynamica.
     
  4. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Bedankt dit brengt mij weer een stuk verder, ik ga hiermee aan de slag.
     

Deel Deze Pagina