XK X251 Whirlwind brushless quadcopter :)

Discussie in 'Multicopters' gestart door DutchRC, 23 apr 2016.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    Halloa :)

    een tijdje terug kwam de JJRC X1 uit, en de verwachtingen daarvoor waren wel hooggespannen, omdat et de eerste entry-level brushless quadcopter (met leuke looks) had moeten zijn.. Die viel helaas nogal tegen (vreemde jaw.. vervelende arming).. Dus was ik zeer benieuwd of deze nieuwe XK X251 Wel een goede quad zou zijn :) Ik ben so-far best gecharmeerd van XK quads eigelijk.. Kwalitatief goed spul..

    Okee.. de XK X251 nu dus.. Bij deze een link ernaar: XK X251 Whirlwind

    En om te beginnen mij show & tell ervan + een demo vluchtje :)



    Specs:
    Gyro: 6 axis
    Battery: 7.4V 950mAh lipo battery
    Flight time: about 12 mins
    Charging time: about 60-80 mins
    Control distance: 300m
    Flight weight: 205g
    Quadcopter size: 177 * 177 * 83 mm
     
    leo-rcc vindt dit leuk.
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Heb je bij de X1 al eens andere props geprobeerd? Ik was er ook helemaal klaar mee, ding leek gewoon zijn eigen wil te hebben als je een snelle bocht wilde maken, maar toen las ik over goede ervaringen met 5045 Bull Nose props. Ik had toevallig een setje Eachine 5046BN props liggen, die erop, en ding gaat nu echt erg goed.

    Mijn 1e indruk is dat de X251 wat beschaafder is, wat meer gepolijst, zeg maar. De zender van XK is super vergeleken met het meeste RTF spul. Ik heb ook de K110 heli, en dat vliegt ook erg fijn.
     
  3. DutchRC

    DutchRC Guest

    Nee.. ik heb alleen een keer een X1 van een vriend gevlogen, en ik vond et Niks.. Vooral de yaw niet.. Het is net alsof de quad aan een elastiek zit.. De yaw komt langzaam op gang.. Na 1x had ik et helemaal gehad ermee..
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Precies mijn ervaringen, en daarbij had je ook nog eens dat bij een snelle bocht, 1 motor ineens extra gas ging geven, en die punt van het frame omhoog tilde. Nu met de 5046BN props vliegt het echt een stuk beter:




    Trouwens, de X251 heeft ook iets met de yaw, maar blijkbaar alleen in 6G mode. Probeer maar eens het volgende, vol yaw naar links, en dan ineens vol naar rechts. Je ziet dan de quad een seconde niets doen, soms een motor iets omhoog gooien, voordat die de andere kant op gaat draaien. En het is geen kwestie van massa-traagheid, want het schijnt zich in 3G niet voor te doen.
     
  5. DutchRC

    DutchRC Guest

    Hmm ja.. daar las ik inderdaad wat over.. Ik wil em Ook wel es testen met m'n Futaba zender, maar ik Denk dat die eigenschap in de flight-controller zit...
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Had je vast ook dit filmpje al gezien...




    Op de 1 of andere manier krijgt die gast het voor elkaar om in zeer weinig hoogte de quad te flippen. Wat me wel opvalt is dat hij vlak voor het vliegen, de rechter stick een tijdje vol omhoog drukt. Een verborgen setting om de motoren net als bij de X100 te kunnen laten omdraaien van richting bij inverted vliegen?
     
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    Yeps.. gezien.. OF er zit gewoon een andere firmware op.. De valsspeler :p
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het blijft apart, maar zonder verdere info weten we nog niets, en de simpele handleiding brengt je ook niet veel verder...
     
  9. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Ik moet zeggen dat de vorm van deze quad me wel bevalt. edit: had de vluchttijd al gevonden, duh...
     
  10. DutchRC

    DutchRC Guest

    Met het prachtige weer van de laatste dagen heb ik er helaas nog niet veel mee kunnen vliegen :$
    Maar de vliegtijd hangt uiteraard nogal af van Hoe je vliegt... Ik denk dat 7-8 minuten wel te doen moet zijn.. Maar nogmaals: als je de hele tijd full-throttle vliegt, is dat veel korter..
     
  11. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Het helpt zeker. Ik heb eerst 3 packs gevlogen op stock en daarna nog een paar packs op de Bullnose props en het maakt het geheel een stuk beter. Maar ik voel zeker wat DRC zegt, er zit een lag op de jaw. Het voelt alsof er een seconde vertraging op de jaw zit.
     
  12. DutchRC

    DutchRC Guest

    Halloa mensen :)

    in deze 2e vlucht heb ik geprobeerd te beoordelen of deze X251 van XK geschikt is voor beginnende piloten.. En.. meer ervaren piloten dan? Is hij daarvoor ook leuk genoeg??

     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    In de 6G mode heeft de X251 ook wat moeite met yaw, en dan vooral als je van snel linksom naar snel rechtsom wil. Soms zie je dat een seconde niets gebeuren, en ineens kantelt 1 motor een stukje omhoog, om dan weer netjes recht te gaan hangen. Als je met Dual Rate de yaw op 125 zet, merk je het nog beter. Elevator en Roll op 125 vliegt wel lekker, toch weer net iets meer banking angle, en dus wat sneller. Alleen hard de bocht door gooien, dat lukt niet echt in 6G modus.

    Ik heb wat in 3G gevlogen, maar met 4 zwarte props, en een hele andere vorm, is het veel lastiger dan vliegen met mijn K110 CP heli. Jammer dat XK geen witte props meelevert, dan kun je ze makkelijk neon oranje of neon roze maken, valt veel beter op wat de voorkant is. Op een heldere dag zie je niets van de leds onder de motoren.


    En XK moet echt meer aandacht aan de handleiding besteden, zodat je weet hoe deze in te stellen dat hij wel kan schakelen tussen 3G en 6G mode, en de throttle begrenzen op 75% is ook een aparte keuze. Misschien gedaan om de meegeleverde accu te sparen. Met throttle op 90% en een NanoTech 950, is het toch wat leuker vliegen.
     
  14. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ik vond door de orientatie in acro mode vliegen inderdaad ook niet echt lekker.. Zo ie zo houd ik eigelijk niet zoo van acro vliegen in line of sight..
    De FC lijkt inderdaad even na te moeten denken als je de andere kant op gaat yaw-en...

    Waarom ze dat van de throttle hebben gedaan weet ik ook niet.. Ik denk Wel dat ze er Een reden voor hadden, want bij de XK X350 loopt de curve tot 95%...

    Ik heb vandaag met de X251, X350, m'n zelfbouw Speed quad en een RC explorer tricopter gevlogen.. Op zich best een leuk quadje hoor, de X251.. maar de andere multirotors vond ik allemaal lekkerder vliegen (de zelfbouw nog het best :p)
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik denk dat de beperking van de throttle vooral vanwege de accu is. Als ik met de standaard accu vlieg, gaat het lampje al rood knipperen na een minuut of 4 a 5, bij 90% throttle. De accu is dan net op iets van 3.80 volt per cel, of meer, dus nog 30 a 40 % resterende capaciteit, lader stopt iets van 500 mAh terug. Met de NanoTech kan ik vliegen tot de accu echt leeg is, dus ca 3.70 volt na afloop van de vlucht, als de accu even heeft kunnen rusten. Ook zal het een langere vliegtijd geven, als je throttle begrenst.

    Ik heb nu de FMOD switch zo insteld dat hij standaard 90% throttle geeft, en als ik hem naar voren zet (normaal gesproken idle up bij een heli) juist wat lager, 80%. Voordeel hiervan is dat je de zender alleen op kan starten als de FMOD switch naar achteren staat, en dan moet je hem steeds weer naar voren zetten om weer meer throttle te hebben. Ik wil juist gewoon meer throttle, dus nu staat hij bij opstarten al op 90%, en als ik wat rustiger wil vliegen, of iemand met minder ervaring de zender in handen krijgt, kan ik terug naar 80%.

    Als je wat minder hard de bocht in gaat, dan vliegt de X251 best smooth, maar je moet je dus aanpassen aan de quad. Misschien dat met FPV camera, het wel beter te doen is in acro te vliegen, en je dan geen of minder last hebt van de yaw. Maar het zou toch fijn zijn als XK het bochtengedrag in 6G mode nog kan verbeteren. Het is zeker mogelijk, als ik kijk naar de Eachine Assassin 180, ook in 6G mode, maar vliegt veel soepeler door de bocht.

    Heb je al een camera onder de X251 gehad? De mijne gaat een beetje golvend door de lucht, geen jello, je ziet gewoon de hele quad niet echt strak in de lucht hangen. Wel jammer, want er is genoeg power voor een Mobius of vergelijkbaar.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2016
  16. DutchRC

    DutchRC Guest

    Nog een testvluchtje dan met de X251 :) In deze vlucht had ik de pitch en roll DR's op 125 staan.. de yaw op 100.. en de throttle-endpoint op 95..

     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het is wel een quad die uitdagend blijft. De laatste paar dagen heb ik wat meer gespeeld met de acro mode, wel nog met gyro op 42, dus net onder de waarde voor 6G, en eerst met DR op lage instelling. Maar voor flips is 125 wel beter, en tot nu toe nog geen crash gehad.
     
  18. DutchRC

    DutchRC Guest

    Je kunt er zeker door op eigen wensen afstellen (van de zender dan) enz een heel leuk vliegende quad van maken :)
    Ik heb Toevallig vanavond even een testje gedaan met een Mobius cameratje erop.. Ik wilde weten of hij als FPV platform in ieder geval Redelijk zal zijn..
    En dan mis je toch wel de mogelijkheid PID instellingen aan te passen.. Ik denk dat ik em toch gewoon mooi houd, en et micro-fpv-setje dat ik er voor had gedacht ergens anders voor gebruik...
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Hij is erg wiebelig, he? Zo bij het vliegen valt dat niet zo op, maar met een camera eronder zie je goed hoe de neus steeds wat op en neer gaat. Ik had ook de hoop deze als camera quad te gebruiken, vanwege het ruim voorhanden zijnde vermogen zou dat goed moeten kunnen. Maar hij is gewoon niet stabiel genoeg voor mooie beelden, dan zou je met een gimbal moeten gaan werken. En dan wordt het wel weer erg uitgebreid.
     
  20. DutchRC

    DutchRC Guest

Deel Deze Pagina