XT60 naar Deans met adapter blokje?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jorrick, 23 jun 2018.

  1. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Hoi,
    Ik heb een RC auto en RC boot gekocht. beide hebben op het apparaat een Deans male connector. Beide apparaten hebben 1 lipo erbij gekregen die hebben uiteraard een Female Deans connector. So far so good.

    Nu heb ik nieuwe extra lipo's gekocht. Deze hebben een XT-60 connector. Kan ik nou een XT60 naar Deans adapter gebruiken of wordt dit niet aangeraden? Ik lees positieve en negatieve reacties hier op.
    En welke van de 2 zou betrouwbaarder zijn.
    Misschien handig om te vermelden ivm de hoeveelheid stroom wat er doorheen zou kunnen gaan. Het gaat om een RC boot - Fei lun FT 0011 - brushless wat draait op een 4S 30/40/45C lipo
    RC auto Ratingking - Brushed 390 motor wat draait op een 2s 30/40/45C lipo



    https://www.conrad.nl/p/reely-accu-...8_pla-1373175&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J
    [​IMG]

    of
    [​IMG]




    Even een nieuwe connector aan je lipo of RC apparaat solderen vereist een best goed soldeerapparaat die de boel goed heet kan solderen en die heb ik helaas niet. Dus reacties als dan zet je even een andere connector er op... Dit is niet even.

     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik gebruik deze ook in mijn vliegtuigen, geen enkel probleem.
     
  3. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Minder conectors is altijd beter , de XT60 er toch maar afhalen of overstappen op deze connector of de T connector gebruik ik zelf ook nog altijd
    En zijn zeker indien je de orginele gebruikt erg goed
    Een soldeerbout is absoluut niet duur en kun je altijd goed gebruiken
    Zeker in de rc hobby.

    Mvg Andre
     
  4. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    met een klein beetje slijp/vijl en soldeer- werk makkelijk zelf te maken .
    Hier verloop XT90/Deans en MPX/ deans 20180630_215150.jpg 20180630_215213.jpg
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een doodgewone 60-100watt kachelpook voldoet. Grote connectoren soldeer je op/met zelfde temperatuur als klein spul. Je moet een voldoende grote soldeerbout hebben, met voldoende capaciteit, zodat je vlot genoeg energie toe kunt voeren. En een grotere/zwaardere punt zodat die niet meteen afkoelt bij aanraking.
    Soldeertips en -video's, welke soldeerbouten zijn (on)geschikt:
    S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!! - RCG

    Elke connector geeft extra verliezen, en meer kans op storing.

    Connector tests, plus pictures
    translate...www.elektromodellflug.de/hochstrom-st.-bu..html
    Older version of that page, contains some other connectors
    translate...www.elektromodellflug.de/oldpage/hochstromst/hochstromstecker.htm
    Excellent site, do have a look at the controller-, motor-, charger-, power supply-, battery- etc. tests.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dit is echt een heel erg goed advies. Probeer zo veel mogelijk extra connectors te vermijden. Daarom zorg ik er voor dat ik maar één stekker / connector systeem gebruik. Als ik een nieuwe accu koop zal ik die meestal zonder connectors kopen. Is die niet leverbaar dan zal ik de connector die er aan zit vervangen door mijn "standaard connector". Hetzelfde geldt voor een regelaar of een motor.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De meeste mensen beperken zich tot twee maten connectoren, één maat voor lagere motorstromen, en één voor de hogere stromen.
    Vanuit elektrisch oogpunt kan een connector nooit te groot zijn. Hoe groter en beter het contactoppervlak, hoe lager de spannings-verliezen. De beste indicatie hiervoor is de weerstand (zie EMF tabel): hoe lager de weerstand, hoe beter.

    Pas op met connectoren van accu's knippen, doe dat draad voor draad. Knip je beide draden tegelijk door dan ontstaat via de bekken van de kniptang een zeer forse kortsluiting, gevaarlijk. Vraag niet hoe ik dit weet, maar soms heb je van die dagen waarop het beter is om veilig in bed te blijven liggen :D Gelukkig was het geen aandrijf-accu, maar een schattig klein ding, en dat liet me al behoorlijk schrikken. Ook niet doen op aanrecht met metalen werkblad.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2018
    Schots en Scheef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina