XT60 parallel connector

Ik wil voor mijn quadcopter gaan proberen wat het effect is van twee lipo's parallel aangesloten.

Nu zie ik verschillende oplossingen hiervoor maar ik wil het zo klein mogelijk houden. Nu zag ik
$T2eC16V,!w0E9szNZI-(BRS)oNO3Jw~~60_12.JPG

Dit is eenvoudig zelf te maken, alleen vraag ik mij af of ik nog iets tussen de positieve polen en de negatieve polen in moet maken om kortsluiting te voorkomen.

Ik ga dit niet kopen want heb zelf nog zwarte XT60 connectoren liggen, en vind het leuker om zelf te maken.

De pluspolen op de connectoren kan je gewoon doorverbinden. Dat geldt ook voor de minpolen. Daar hoeft verder niets tussen.

Je moet wel opletten dat de twee Li-Po's een gelijke ladingstoestand hebben als je deze aansluit.

Neem je per vergissing b.v. een ontladen en een volledig geladen Li-Po dan gaat de volle Li-Po de lege laden. De laadstroom wordt door vrijwel niets begrensd (alleen door de weerstand van de aansluitsnoeren en die is heel laag). De stroom kan tot gevaarlijke waarden oplopen, met risico's voor spontane ontbranding.

Het blijft wel opletten!

De pluspolen op de connectoren kan je gewoon doorverbinden. Dat geldt ook voor de minpolen. Daar hoeft verder niets tussen.

Je moet wel opletten dat de twee Li-Po's een gelijke ladingstoestand hebben als je deze aansluit.

Neem je per vergissing b.v. een ontladen en een volledig geladen Li-Po dan gaat de volle Li-Po de lege laden. De laadstroom wordt door vrijwel niets begrensd (alleen door de weerstand van de aansluitsnoeren en die is heel laag). De stroom kan tot gevaarlijke waarden oplopen, met risico's voor spontane ontbranding.

Het blijft wel opletten!

Okee, ja het blijft wel altijd dubbel controleren voordat je iets aansluit in deze hobby. Als ik de pluspolen met een draad doorverbind en de min polen ook, hoeft er niks tussen de min en plus polen om dit af te schermen.

Bij een normale aansluiting heb je natuurlijk de krimpkous die ervoor zorgt dat er geen vonken o.i.d. onstaan.

De soldeerpunten op een XT-60 connector zitten ongeveer 4 mm van elkaar. Met de lage spanningen waarmee over het algemeen in de modelbouw wordt gewerkt vindt er dan geen overslag van vonken plaats. Maar isoleren kan nooit kwaad. Een soldering op een XT-60 wordt normaal ook geïsoleerd met krimpsok.

Vraagje:

Waarom gebruiken jullie geen EC5/3/2 connectoren. Dan heb je in ieder geval geen krimpkous nodig zoals bij een XT connector.

Welke connectoren je gebruikt is iets heel persoonlijks. De EC5/3/2 connectoren speken mij niet aan. Gaan te zwaar en zijn in vergelijking met XT-60 connectoren veel te lang.

Maar iemand anders kan daar een heel andere mening over hebben...

Laatst bewerkt:
xt60 / 90 zijn prima, en vrij kort, maken goed contact..
Ik ben hier in de buurt er mee begonnen..
Nu gebruikt iedereen ze, en dus kunnen we ook lipos lenen van elkaar... Ideaal... als je iets moet testen met een lipo welke je zelf niet hebt, of dat de buurman nog vele lipos vol heeft en jij niet meer ;)

Back