Xtra40 Brushless

Situatie nu:
Xtra40 met Saito82.
Gewicht: +-2500 gram
Geen unlimited vertical mogelijk op 5% nitro.

Gewenste situatie:
Xtra40 met Brushless aandrijving
Te gebruiken lipo's: Flight Power Evo 20 5S1P4900
Unlimited vertical capaciteit.

Vraag:
Welke motor, iemand ideeën?

Deze leek mij wel aardig te passen, Hyperion Z4035-10, zit ik hier goed mee?

Hangt er een beetje van af wat je wilt...

Met deze setup zul je denk ik zwaarder uitkomen dan met je saito, wel meer power 8) en door het behoorlijk laage kv heb je een erg groote prop nodig (nieuw landingsgestel).
Ik zou als ik jou was eerder een 300-350g motor zoeken met een 450-650kv en als accu de hyperion 4200 5s2p, weegt een stuk minder en nog genoeg power.

De AXI 4020-X , hyperion 4025-X (10 of 12), A4120-7 (rc-technics/himodel) bijvoorbeeld.

Als je er rekening mee wilt houden dat de propellor niet te groot moet worden, dan is de hyperion Z4020-08 of -10 ook een mogelijkheid. Deze kunnen op 5S ruim 1000W aan.

een APC-E 13x8 op de -10 neemt 60A bij 5S = 1000W -> méér dan genoeg. 60A is misschien wel veel voor je cellen, maar ik denk dat je dan feitelijk zelden vol gas zult gebruiken.

max eff. rond de 50A en 915 (748)KV

Je moet alleen goed kijken of je qua zwaartepunt uitkomt.

Hey Ben,

Eén van de betere opties is een Strecker 378.25. Als je deze motor laat draaien (5S) met een 16*8 dan doet ie alles op zijn sloffen, en heb je power in overvloed.

Groeten van Aldert

Hoi ben. Zoals ik al eerder zei: Als het mogelijk is dan een strecker. Vaak hebben deze wel een hogere spanning nodig maar dat vindt ik een voordeel. Ik zou dus ook liever 6s4200mAh vliegen ipv 5s4900mAh.

Motor iets rond de 300g = 1200W WOT = +/- 4KG trekkracht. Daarmee zou je aardig verticaal moeten gaan.

Wel vreemd dan je huidige saito het niet trekt :(? Die zou meer dan voldoende vermogen moet hebben...

Dit is bv een super motor : http://www.moevy.net/rs-lrk-motoren/index.php?go=daten/378.25

kv is 550 maar strecker kennende doet hij meer ;) Prop keuze is lastig maar misschien dan bert van der vecht ervaring heeft met die motor en een prop kan aanbevelen op 3s. Met die motor weet je ook 100% zeker dat je genoeg vermogen heeft :)

Als accu zou ik ook voor 6s2p 4200 Hyperion gaan.

EDIT: Aldert en ik hebben hetzelfde idee :)

Bedankt voor alle feedback tot zover.

Wat betreft de accu's. Ik wil toch wel graag bij mijn keuze blijven bij de FP-5s pakketten, dit omwille van de inzetbaarheid.

Mijn overweging hiervoor is het vliegen van een F3A HighSociety (2x2) met AXI 5330F3A op 10s, dus 2x 5s. Deze moptor is nog niet aangeschaft dus ik zou nog een andere kant op kunnen. Het enige wat ik inmiddels voor het f3a toestel heb aangeschaft is de CastleCreations 110HV regelaar. Ook mijn logo10 zou zich waarschijnlijk lekker vloelen op 5s.

Of iemand moet een ander (beproefd) idee hebben om alles op 6s/12s te kunnen draaien. Maargoed dan worden de 6 benodigde pakketten weer een klap duurder. En m'n logo10 zou dan vervangen moeten worden door een trex600, wat opzich ook weer geen ramp is. Hier thuis kan ik dan echter wel weer rekenen op de nodige stokslagen.

10s moet goed werken in een 2 meter kist. Misschien een idee om even naar de 2m funtana S140 te kijken van bert van der vecht? Staat in het electro subforum. Die vliegt ook op 10s met een strecker ;)

Logo 10 op 5s is ook erg goed. 4s tot 6s is een gangbare accu voor de logo. Zou zeker geen probleem moeten zijn.

Voor een 2-3kg kist kan 5s ook. 6s kan net efficienter zijn maar 5s zal ook zeker goed gaan werken. Je kan dan een motor kiezen die zich lekker voelt bij 5s. Misschien de 309g himodel motor van rctechnics? Die heeft 660kv en zal op 5s een 13 inch prop ronddraaien vermoed ik. Daar haal je ook tegen de 4kg trekkracht uit.

60A himodel regelaar erbij een je hebt een leuke setup :)

Ben,

Aan je Homepage te zien doe je aan wedstrijdvliegen (F3A/RC3), dan zou ik het nog ff houden op max 10S. Aangezien de FIA 45V (meen ik) als max aanhoudt als uitgangs-spanning van het accu-pakket.

Verder heb je voor het vliegen van een kompleet programma toch behoorlijk wat capaciteit nodig, ten 1ste om de accu's heel te houden (niet verder dan 80% ontladen) en als 2de om aan het eind van de vlucht ook nog voldoende power te hebben.

Rick

Die streckers zijn wel mooi hoor, maar niet goedkoop. Met de hyperion motoren ben je voor de regelaar en motor met 175€ klaar. 't is maar net of je het maximale er uit wil halen voor een toestel dat je alleen gebruikt om te trainen voor het echte werk.

Dank, dank, dank... dank voor jullie feedback.

Inmiddels ben ik een stukje dichterbij de elektrificatie van m'n Xtra40. Inmiddels voor nog geen 100 euro een motor/regelaar/prop kunnen aanschaffen.

'k Hoop dat het allemaal goed gaat.
De ratio gebiedt mij wel mijn twijfels te hebben bij een 65 amp regelaar voor nog geen 4 tientjes.

Op de foto hieronder de vergelijking tussen de oude en de nieuwe aandrijving.
DSC01736.jpg

Hier zal een nieuwe motorbevestiging moeten komen, alle suggesties zijn welkom.
De belettering zal ook aangepast moeten worden.
DSC01748.jpg

De motor is de A4120-7 Brushless Outrunner 660KV, weegt 309 gram.
De motor zal uiteindelijk op 5s moeten draaien met een 12x8 prop.
DSC01744.jpg

Ik ben onder de indruk van de kwaliteit van deze niet al te dure motor.
DSC01746.jpg

ik Ben erg benieuwd hoe dit zal presteren :) Als prop kan je ook eens een APC E prop proberen, die vindt ik lekker aanvoelen en goed snel opspinnen.

He, leuk ik heb dezelfde motor en regelaar voor mijn funtana S40.
Heb je wel opgelet dat de regelaar geen bec heeft (vind ik persoonlijk alleen maar een voordeel).
Ik gebruik een u-bec die op mijn aandrijf accu word aangesloten.

Loopt jou motor ook aan? Bij de mijne raakt het rond draaiende gedeelte het stilstaande. Dit is erg makkelijk op te lossen door 1 ringetje om de as vlak achter het achterste lager te plaatsen.

En die "powerd by saito" stikker moet er natuurlijk direckt af :!:

Als je een bec nodig hebt moet je eens kijken naar de 2A bec van medusa research. Erg goede kleine bec die 4 digitale servo's geen probleem vindt :)

Inmiddels is de re-maiden geweest, ik ben voorzichtig optimistisch en ook enigzins teleurgesteld.

De combinatie vliegt met een 12x8 masterAirscrew eigenlijk net als met de Saito.82 op de “tamme” 5%-brandstof. Niet echt wat ik voor ogen had. Maar nu de amperes gemeten zijn blijkt dat de motor veel meer kan leveren dan nu het geval is, dus opzoek naar een andere prop. Met een MasterAirscrew 12x8 vraagt de combinatie 41 amps. De gegevens laten tevens zien dat er 774 watt gemeten word.

dpr12x8.jpg

dpr12x8watt.jpg

Een test met een 15x8 geeft aan dat de limiet van motor en regelaar in zicht komt. denk ik dat een 14x8 beter zou zijn, deze lag echter niet bij de plaatseljike hobbyshop dus daar moet ik nog even tegenaan lopen. Met deze 15x8 lopen er max. 64 ampere en 1116 watt. Dit is niet een dunne electroprop maar een dikke/zware brandstofversie. waarschijnlijk zal het optoeren bij een electroprp nog iets minder amps opleveren, tevens zakken de amps ook nog bij normaal vliegen.

dpr15x8.jpg

dpr15x8watt.jpg

Durven jullie bij dast vermogen nog een APC electric prop te gebruiken?
Ik in elk geval niet meer aangezien die 12x6 E bij mij op de Telemaster met 700 watt al begint te klapperen.

Hoi Theo,

Vooralsnog geen problemen gehad met wapperende props.
De grootste APC-e die ik tot nu toe gebruikt heb is de 13x8.
Je zou zeggen dat de APC-e's wel goed moeten zijn, op de grote F3A kisten zitten ze ook.

Hoi Theo,

Ik heb bij de Axi 5320 met een 19X12 APC E prop ook geen problemen hoor ! Het veschil zit 'm toch voornamelijk in het tussenstuk, waar de meeste kracht op komt, of heb ik dat altijd verkeerd begrepen?

Buck

Back