Een beginners vraagje; Heeft het nut, als er ruimte is op de ontvanger, om rolroeren aan te sluiten op aparte kanalen i.p.v. op 1 kanaal met een Y kabeltje ? De enige reden die ik kan bedenken is separate trim mogelijkheid. Mvg Dick
Het is zeker in alle gevallen aan te raden. 1. Je verdeelt de stroom van 2 servo's over 2 stekkers op de ontvanger. 2. Je hebt geen Y kabel nodig en dus ook minder stekkers. 3. Je kan zoals je al schrijft de 2 servo's apart trimmen. 4. Als het nodig is kun je de weg van de servo's (bij de meeste zenders) individueel aanpassen. 5. Je kunt rolroer differentiatie gebruiken. Rolroer differentiatie is een methode om netter een bocht te kunnen vliegen. Normaal, wanneer je de rolroeren uitslaat zal het neergaande rolroer een hogere luchtweerstand opleveren, en het omhoog gaande rolroer een wat lagere weerstand. Hierdoor zal het model zijn neus willen draaien tegen de richting van de gewenste bocht in. We noemen dit het haakeffect, of negatief giermoment. Door nu het naar boven gaande rolroer een veel grotere uitslag te geven dan het neergaande zal dit effect verminderen of soms geheel verdwijnen. Je krijgt dan een weerstands opbouw bij het duidelijk verder naar boven uitlaande rolroer. en minder weerstand van het weinig naar beneden uitgeslagen rolroer. De differentiatie mag in de buurt van 50% zijn en is vaak in de zender makkelijk te programmeren. Je moet dan meestal de voorgeschreven kanaalvolgorde gebruiken.
6. Je kunt beide rolroeren omhoog laten klappen als "spoilerons" voor minder snelheid bij de landing. Dick, volgens mij heb je dat ook gezien bij mijn gele Cheetah van de week op het veld.
Helder Rick, bedankt voor de uitleg. Hans, ik heb niet zo goed gekeken maar zag wel dat er geen flaps op de CHEETAH zitten. Op de PHOENIX zitten flaps, ik neem aan dat ik die wel met een Y kabeltje verbindt met Gear of AUX en zag in m'n Zendermanual dat ik een schakelaar met standen kan toewijzen. NB maakt het wat uit Gear of AUX ? Mvg Dick
En daar tegenover staat dat tegenwoordig een hoop ontvangers ERG krappe stekkerbussen hebben, waardoor stekkertjes in en uit peuteren best lastig kan zijn (en je vliegtuig moet meestal toch in en uit elkaar op het veld i.v.m. transport). Dan heb ik liever een Y kabeltje (of twee korte verlengsnoeren, als je toch twee kanalen wilt gebruiken) om slijtage aan de ontvanger-stekkerbus te voorkomen.