YAK15 proto voor RBC met Midifan en retract

Discussie in 'EDF forum' gestart door Ton van Munsteren, 16 jan 2006.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ben met de bouw begonnen van een YAK15.

    Heb deze gekozen vanwege het type vliegtuig en omdat oldtimer jets mijn favorieten zijn.

    Maar meer eigenlijk nog om de eenvoud van de kist en omdat het onderstel maar uit 2 poten bestaat welke interkbaar moeten gaan worden.

    Goed eerst maar wat plaatjes van het grote voorbeeld.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En ja dit moet hem gaan worden.

    Ton

    [edit michel: plaatjes onder elkaar gezet]
     
  2. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    graaf Toestelletje:D

    lijkt presies veel op de Me 1101 onder WO II (ik kan me vergissen)
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik zie een uitdaging voor turbine liefhebbers???
    (Plaatselijke club zal niet blij zijn met zwarte strepen op gras, gezien positie van motor...... :black: )

    :lol: ...., je zult hem wel van e-fan voorzien denk ik? Interessante kist hoor!

    Groet,
    Gerald
     
  4. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    ton,

    waarin verschilt dit toestel met de eerder door jou ontworpen yak23 flora? behalve de retracts dan?

    groet,


    vinze
     
  5. jetpower

    jetpower Guest

    volgens mij hoorde ik ton van het weekeind zeggen dat hij er over zat te denken om er ook 1 te maken voor een wren44 :wink:
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Airbus,

    Ja klopt wel de Jets uit die periode lijken allemaal op elkaar, kijk maar op de RBC site daar staat de Huckebein, dat is ook al zo'n leuke golden oldie.

    Gerald,

    Ja zoals Jetpower al aangeeft (klikspaan :p ) gaat deze ook worden door ontwikkeld voor de Wrem44, waar ik eerst een trainermodel voor ontworpen heb en daar meer voor zal gaan ontwerpen.

    Dit model waar een verslag van zal volgen zal voor een EDF Midifan zijn want voor mijn geen Turbine, hou meer van plug and play.

    Vinze,

    Het verschil in modellen is het formaat want we gaan van een Minifan met 3-4 Lipo of 10/12 cellen, naar een Midifan met 5-6 Lipo's of 16/20 cellen en dat is net het formaat waar je op een fatsoenlijke manier retracts in kunt bouwen.

    In het groot is de Yak 23 een door ontwikkeling van de Yak 15 en ging steeds meer op een echte jet lijken.

    De YAK 15 is meer een gemodificeerde prop Warbird en naar gelang de motoren krachtiger werden moest er ook meer ruimte komen en werd de romp daar omheen gebouwd, in plaats van een motor te hangen in een bestaande romp.

    Ton
     
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Ziet er zoals altijd weer razend interresant uit.

    Stevo
     
  8. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    :offtopic:

    Voor de mensen die willen weten hoe de trainer Wren MW44 eruit ziet, die Ton ontworpen heeft (neem aan dat het die is, want hij is van RBC).

    Hierbij een foto, wil je meer weten ga dan naar http://www.rcuniverse.com/forum/m_3744165/tm.htm

    [​IMG]

    :eek:ntopic:

    groeten Paul
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Stevo
    Dank je 8)

    Zag dat bij de eerste zerie de 3 zijdenaanzicht er niet bij stond dus begin daar even mee en kun je direct zien dat het jammer is dat de neus flink moet worden aangepast voor de luchtinlaat van de EDF fan.

    Dit zal bij de Turbine uitvoering mooi schaal worden en dat is dan weer een voordeel van Turbine.

    [​IMG]

    Daar gaan we dan met de bouw :wink: zal wel niet zo snel gaan :? ben namlijk ook 2 vliegbootjes aan het bouwen voor de ontwerpwedstrijd.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ton

    [edit michel: gelinkt naar de grote plaatjes en plaatjes onder elkaar gezet]
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Paul,

    Dank je en ja dat klopt 8) de trailner heeft de naam FLAME gekregen.

    Vliegt super volgens Rob en is dus een goed begin voor een RBC Turbine serie schaaljets. :music:



    Ton
     
  11. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Even een vraag Ton over de Yak15.

    Zoals denk ik wel weet, kan het in slechte gevallen wel eens zijn, dat je turbine een WET-start maakt. Hierbij zit er dus brandstof in de motor tijdens de start. En bij het opstarten ontsteekt deze waarbij een vlammenpartij ontstaat.

    En de turbine zit bij de yak15 onder de romp (en niet zo'n klein stukje ook niet). Worden er speciale maatregelen getroffen, voor dit mogelijk probleem tegen te gaan? Er zijn wel meerdere toestellen, die een staartboom hebben, en waar een hete luchtstraal van de motor onder doorgaat. Maar die liggen dan toch een stukje verder uit elkaar dan bij deze yak15

    Het gaat ook niet om het vliegen, dan overleeft de romp het wel, maar het is het opstarten en het taxien, daar heb je dezelfde hitte, die niet afgevoerd wordt door je vliegsnelheid, maar die afgevoerd moet worden door de wind.

    groeten Paul
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Paul,

    Daar was Rob al op gewezen en daar hebben we met de Flame al rekening mee gehouden.

    De bodemplaat in de romp zit verzonken en niet gelijk met de rompzijkant, maar zoals je al aangeeft is dat bij de Yak toch wat lastiger en moeten we daar misschien ook iets met de rompbodem smokkelen.

    Ga eerst maar eens beginnen de Yak tekening voor de turbine uitvoering aan te passen en misschien ook maar eens een opstelling maken met wat planken die met de basis afmetingen van de romp overeen komen om te kijken of dat vlam zal vatten.

    Denk dat het allemaal nog wel mee zal vallen 8) het stabilo zit in iedergeval lekker hoog en dat is safe, misschien moeten we het staartwiel pootje verlengen om de staart wat op te krikken de tijd zal het leren, maar weet zeker dat tie er komt en gaat vliegen.

    Ton
     
  13. Phoenix

    Phoenix Guest

    en om dat niet te missen, heb ik mezelf eerst even geabonneerd op dit draadje. Ben benieuwd!
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Iwan,

    Zal proberen je niet teleur te stellen en jawel we gaan weer verder met de bouw.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ton

    [edit michel: gelinkt naar de grote plaatjes en plaatjes onder elkaar gezet ;) ]
     
  15. Arvid

    Arvid Guest

    Je bent al weer lekker op weg! :D
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Arvid,

    Ja gaat lekker en dat is het leuke van het zelf ontwerpen, ben nu mijn eigen tekenwerk ik elkaar aan het knutselen en dat maakt het toch wel een beetjes spannend bij elk onderdeeltje die je past en plankt.

    Maar goed we zijn weer wat verder.



    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ton

    [edit michel: plaatjes onder elkaar gezet]
     
  17. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Man, man dit komt helemaal goed, dat zie je zo. 8)

    Stevo
     
  18. Arvid

    Arvid Guest

    Dat is inderdaad wel spannend. Mijn volgende toestel wordt ook een eigen ontwerp, maar eerst eens de Corsair af krijgen. :D
     
  19. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    hoe doen jullie dat toch om zo'n rompen recht te bouwen, die wordt amper ondersteund, er komen geen winkelhaken aan te pas bij het drogen om de boel juist te houden...
    Echt wel knap.
     
  20. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Ton heeft gouden handjes
    die kunnen drie toestellen gelijk bouwen en recht :p
     

Deel Deze Pagina