yak54 setup

• Topicstarter Topicstarter peter61
  • Startdatum Startdatum
P

peter61

Guest
hallo allemaal,

even inleidend: Na jaren van inactivieteit zat ik wat te surfen op het ww en zag een simulator , na dat ding gedowned te hebben(gratis versie) en wat gerommeld met de vliegtuigen begon het me weer wat te kriebebelen.
Na n week heb ik de g4.5 gekocht van gp en spelen maar , daar zit ook een yakje 54 in en dat vond ik wel een geinig toestelletje.Het is ook dat dingetje waar ik het meest mee zit te vliegen gewoon geining , dus weer wat googelen leverde weer aardige filmpjes op om te kijke.
Mijn ega is dit alles niet ontgaan ( gelukkig grijnzzz) en toen ik dus afgelopen vrijdag thuis kwam was zowaar de sint al geweest en er stond een doos met een yak54 erin van ikarus ( heeft ze eigehandig gedaan .. toch wel knap vond ik )
Nu lees ik hier heel erg veel natuurlijk want het is weer allemaal harstikke nieuw en dus krijg ik zo veel info dat ik het allemaal niet meer zo uit elkaar kan houden .
Na dit toch wel lange verhaaltje komt dan ook mijn vraag:

Wat is nu de beste setup voor dit kistje welke motor servo accu ontvanger?
je leest ook veel over zenders , nou deze moet ik uiteraard ook nog hebben dus adviseer me maar.
Want uiteraard wil ik wel met dit yakje gaan vliegen.
Omdat ik denk dat het wel weer uit de hand zal gaan lopen ( zelfkennis grin) wil ik wel een zender met mogelijkheden.

Nou dit was het wel voor nu even sorry voor de lap tekst haha

bij voorbaat alvast dank voor de antwoorden,

groet Peter

een yak, Leuk kistje! , als ik je een tip mag geven, maak eerst mallen van het origineel, mocht je hem dan aan puin vliegen, dan kan je zo een nieuwe maken ;)

Als set-up kan ik je zeker wel wat aanbevelen,
als motortje zou ik gaan voor de bekende 19grams buitenloper:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $10.99

Regelaar:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 10amp 9gram Speed Controller $13.95

Accu:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Polyquest 400mAh 3S 20C - 30C Lipoly $16.79

Servo`s:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / 10sec Micro Servo $3.49

ontvanger:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Corona 8Ch Dual Conv. Rx 35MHz (Incl. 10 Rx Crystal) $23.14)

Lader:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : IMAX B8 Charger/Discharger 1-8 Cells $99.95

En als zender zou ik voor een mx-12 gaan, tenzij je op 2,5gig wilt gaan vliegen, dan de FF9.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mike

dank je Mike voor je snelle antwoord al,

maar de reden dat je in het buitenland besteld? prijstechnisch beter? zit je da niet met extreem lange levertijden?
motortje is overigens out of stock zo te zien

zender koop is toch het liefste zo dicht mogelijk bij huis denk ik ( mocht er wat fout zijn)
wat is het voordeel om op 2.5 gig te vliegen ten opzichte van de vertrouwde( voor mij dan ) 35 mhz?
Ik meende ook een groot prijsverschil te zien tusse diverse zenders.

en ja ik maak zker mallen van mijn yakje want dat er een crash zal komen lijkt me onvermijdelijk haha.

Mocht dit alles weer uit de hand lopen dan hou ik er zeer rekening mee dat ik ook weer met een grote yak of zo zal gaan vliegen dus daar wil ik dan met de zender uit de voeten kunnen ook .
ik investeer dan liever in een wat duurdere zender al weet ik nog niet voor mezelf of dit al verstandig is.

groet Peter

levertijd is ongeveer 1 week via air parcel en 3 dagen via EMS express dus dat valt reuze mee.
Ander leuk motortje is de hextronix 24 gram 1300 kv á 8.00 dollar
daar neem je dan een supersimple 10a regelaar bij á 7.95 dollar
Voordeel van 2.4 gig is dat het storingsvrij is.
Maar als je alleen op een veldje ergens vliegt en ook niet verwacht naar clubs oid te gaan voldoet een 35mhz of 40mhz wel.
Toch is tegenwoordig beter om voor de zekerheid 2.4gig te nemen.

mvg

oke dat is duidelijk,

nou voorlopig ga ik nog niet bij een club eerst maar eens kijken of het allemaal weer wil lukken en dan zien we wel weer verder :)
de bedoeling is aller eerst om weer eens heerlijk fun te hebben in me spaarzame vrije uurtjes
En wellicht komt er vanzelf weer kontakten met gelijkgestemden

groet peter

dank je Mike voor je snelle antwoord al,

maar de reden dat je in het buitenland besteld? prijstechnisch beter? zit je da niet met extreem lange levertijden?...

Inderdaad omdat het daar gewoon een stuk goedkoper is.
Een voorbeeldje,
Ik heb een keer een lader, 2 accu`s , een buitenloper en nog wat spul gekoacht daar, ik kwam uit op ongeveer 120 dollar, Bij modelvliegwebshop `X` koste diezelfde lader alleen al 119 euro!
Als motor zou je inderdaad ook zo`n 24 grams "blue wonder" kunnen nemen, vooral als je buiten vliegt i dat beetje gewicht niet erg.

Mike

levertijd is ongeveer 1 week via air parcel en 3 dagen via EMS express dus dat valt reuze mee.
Ander leuk motortje is de hextronix 24 gram 1300 kv á 8.00 dollar
daar neem je dan een supersimple 10a regelaar bij á 7.95 dollar

mvg
@ chrono
dat valt idd reuze mee met die levertijden.
Ik zie wel de 1500kv en de 1700kv staan maar de 1300 kv kan ik nie vinden grrrr haha.

@mike en ja ik zal voorlopig alleen maar buiten vliegen , ik moet er tenslotte ook weer n beetje inkomen dus wat ruimte is dan wel gewenst.

groet Peter

motor gevonden :)

maarrr nu ga ik op 2.4 ghz vliegen hoe zit dat dan met de ontvanger?
ik zie zo snel niet wat ik zou kunnen nemen.
pfff haha het is echt veel verandert word weer echt veel lezen :D

Groet peter

een yak, Leuk kistje! , als ik je een tip mag geven, maak eerst mallen van het origineel, mocht je hem dan aan puin vliegen, dan kan je zo een nieuwe maken ;)

Als set-up kan ik je zeker wel wat aanbevelen,
als motortje zou ik gaan voor de bekende 19grams buitenloper:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $10.99

Regelaar:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 10amp 9gram Speed Controller $13.95

Accu:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Polyquest 400mAh 3S 20C - 30C Lipoly $16.79

Servo`s:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / 10sec Micro Servo $3.49

ontvanger:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Corona 8Ch Dual Conv. Rx 35MHz (Incl. 10 Rx Crystal) $23.14)

Lader:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : IMAX B8 Charger/Discharger 1-8 Cells $99.95

En als zender zou ik voor een mx-12 gaan, tenzij je op 2,5gig wilt gaan vliegen, dan de FF9.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mike

ziet er goed uit die setup. Echter zou ik op de motor een 2 cellen accu gebruiken, dat is namelijk een stuk fijner voor die motor(word anders wellicht te heet). Ik heb de motor met een 2S 500 mah pakketje gebruikt op een kistje van 175 gram(plingpling shock). Dit werkt perfect

Als ontvanger kun je er ook wel een lichtere in doen. De 4-kanaals corona ontvangers blijken nu goed te werken. Zelf heb ik een ACT DSL 4ST. Deze werkt zeer goed. NOg nooit storing gehad en full-range ontvangst

dank aan jullie die me van tips hebben voorzien.
Nu op het gemakkie spullen verzamelen en bouwen maar :D
groet Peter

Dag peter,
als je met een 2,4 Ghz zender gaat vliegen, heb je uiteraard een 2,4 Ghz ontvanger nodig :p
Ik weet wel niet of de ontvanger en zender merkgebonden zijn, daarvoor zou u eens moeten kijken bij model-electronica ;)

groetjes

niels

Ik ben het niet eens met mike z'n lijstje, das zwaar...

Zelfde motortje: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $10.99
Regelaar: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $11.99
Prop: Hobbycity Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (RD-8060 203x152mm) $0.85
Accu: Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY 350mAh 20C single cell $2.64 (2cellen per accu)
Servo's: Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / 10sec Micro Servo $3.49

Als je 35Mhz vliegt, deze ontvanger: Hobbycity Online R/C Hobby Store : GWS R4 PII 4Ch FM Pico Receiver 35mhz $14.95
Is een van de aller lichtste ontvangers, perfecte precisie (niet zoals die corona) en goede ontvangst.
Maar ik kan vandaag de dag geen 35Mhz zender aanraden... In mijn ogen verouderd.

Spectrum DX5, ZEER goedkoop maar niet al te veel mogelijkheden: Hobbycity Online R/C Hobby Store : DX5e 5Ch Full Range TX / RX only Mode 1 $99.95

De Spectrum dx6i Behoorlijk uitgebreid, je zal de komende tijd niet tegen beperkingen aanlopen En eigenlijk zou ik je deze of de futaba 6ex aanraden: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Spektrum Dx6i Mode1 w/ 6200 Rx $179.95

Spectrum Dx7 Hiermee kun je heel veel: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Spektrum DX7 w/ 61000/ TX-Batt/3x285Srv (Mode 1) $324.31)

Futaba 6ex, de ontvangers van dit met zijn wat duurder dan spectrum maar dit is een redelijk uitgebreide budget zender en mijn persoonlijke voorkeur gaat naar het futaba fasst zendsysteem, ik neem de iets hogere prijs voor lief: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Futaba 6EX 2.4ghz w/ R606FS Receiver $199.95 (als ik hem bestel kost hij net zoveel als de 6ex, 180$ alleen de ontvangers blijven duurder)

Wfly (namaak futaba) met assan module wat goedkope ontvanges betekend, een kan ongeveer evenveel als de dx7 geloof ik: Hobbycity Online R/C Hobby Store : WFly 8Ch Digital Tx w/ Assan 2.4Ghz Rx/Tx (MODE1) $271.00)

Waarom die zaak? Snel, goedkoop, goede service (terug sturen is meestal vervanging), ondertussen 31 bestellingen gedaan...

Lader? hmm, dan zou ik heel goed uitzoeken welke de beste was van hobbycity, er schijnt nogal wat verschil tussen te zitten met de precisie van de balancers.
Ik ben wel fan van de hyperion's, de goedkopest high-end laders: Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop

Als uber-budget heb ik deze als extra lader deze: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy balancer & Charger 2S-3S $4.95 Simpel, niet snel, maar doet het goed.

En de yak NIET bouwen zoals in de manual staat, kijken naar de bouwverslagen hier op het forum.

Het hangt van zijn doel af. Als hij er buiten mee wil vliegen, dan wel op 3s gaan vliegen. Die 19 grammer trekt probleemloos een 8*4 op 3s, ik vlieg er buiten mee met 3s 540mAh pakketjes in een 175 grams yak. Althans dat deed ik, want die Yak is niet meer.

Als je dan met 2s 300 mAh gaat vliegen, heb je een 'vervelend toestel', het gaat allemaal wel, maar eigenlijk net niet (zeker met wat wind) en je accu is vrij snel leeg.

Wil hij binnen vliegen, dan idd 2s pakken en alles zo licht mogelijk houden.

Wat ik mis in dit hele topic.. koop alvast een paar platen depron in je modelbouwzaak.

Deze Yak zal waarschijnlijk niet lang leven. Dat is niet negatief bedoeld, maar het idee dat als je er in de sim er mee kunt vliegen, dat je 'm dan in het echt ook kunt vliegen, is ietwat naif.

Toch is het wel een goede keuze, want depron is niet duur en als je maar een doorzetter bent kun je er veel mee leren en veel lol mee hebben.

Maar goed.. mijn tip is dus.. voordat je gaat bouwen, trek de delen van deze yak over op karton, hout, papier, wat je ook wilt, maar op zo'n manier dat je 'm zelf makkelijk na kunt snijden uit nieuw depron.

Voor de rest veel plezier.. als je iemand bent die zich snel vol op dingen stort en dan zaken uit de hand lopen.. wees voorbereid op een flinke verslaving en het moment zal komen dat je vriendin spijt krijgt van d'r kadootje ;)

Als je dan met 2s 300 mAh gaat vliegen, heb je een 'vervelend toestel', het gaat allemaal wel, maar eigenlijk net niet (zeker met wat wind) en je accu is vrij snel leeg.
Dit zeg je wel vaker, ik ben het gewoon niet met je eens, ik heb heel wat shockflyers versleten, ik vlieg buiten liever met een 150gyak dan een van 175, en al helemaal dan een van 200g.

Power ZAT met 2s en een 8X6. Meer is gewoon niet nodig.

Daarnaast is een lichte shock ook steviger omdat hij lichter is, minder inpakt bij een crash.

Met redelijk wat wind vlieg ik ook buiten, en ik heb totaal niet de behoefte lood toe te voegen. met veel wind niet, dan pak ik een ander vliegtuig, is gewoon niks aan, maar kan wel.

Tsja, dat zal dan een persoonlijke voorkeur zijn. De 175 gram is vnl koolstof en dat ben ik toe gaan passen nadat ik meermaals met geknakte vleugels thuisgekomen was.

Mijn ervaring is dat ze bij windkracht 4 en hoger gaan breken als je ze verticaal trekt in de wind en niet voldoende verstevigd hebt. Op 2s kun je het vanaf windkracht 3, ook met 150 gram, gewoon wel vergeten, dan wordt het heeeeel hard 1 kant op en dan minuten lang laveren om weer terug te komen.

Anyways, dat is mijn mening, aan TS de schone taak chocola te maken van onze tips en adviezen ;)

@Hezik

Deze Yak zal waarschijnlijk niet lang leven. Dat is niet negatief bedoeld, maar het idee dat als je er in de sim er mee kunt vliegen, dat je 'm dan in het echt ook kunt vliegen, is ietwat naif.

Ik denk zeer zeker niet dat het zo maar zal gaan ;) daarom wil ik hem idd ook gewoon overtrekken en er n paar bouwen.Ik denk dan aan 6mm depron koolstof verstevigd ook. Dat geeft meteen het antwoord op het volgende , ja ik ga er buiten mee vliegen. Daarmee denk ik dat het gewicht dan relatief gezien onder geschikt is voor zover dat kan natuurlijk.

@ Nando
Daarnaast is een lichte shock ook steviger omdat hij lichter is, minder inpakt bij een crash.

Natuurlijk heb jij hier ook een punt. ik denk ook dat ieder zijn eigen motivaties heeft om iets te doen .
Ik neem het zeker mee in mijn bouw zeg maar.
Wat de ene lekker licht vind is voor een ander not done, zo denk ik ook dat ieder zoekt wat voor hem/haar het fijnste voelt.
Feit is wel dat je dan door de vele verschillende manieren van mensen een schitterende leidraad krijgt om eens wat te proberen.

Ik lees regelmatig over die spectrum zenders ja, voor mij nieuw ... ja ik was een tijdje afwezig..... maar bestellen ook in amerika?? zijn ze dan goed gekeurd voor ons landje?? Ze zien er iig wel mooi uit ( mijn mening)

Ik vind zo snel niet een bouwverslagje van de yak:( misschien is het een mogelijkheid om hem op dezelfde wijze te bouwen als de xtra van rcpowers?

Groet Peter

Ik denk dan aan 6mm depron koolstof verstevigd ook.

Niet doen, gewoon 3mm depron pakken, ook voor buiten. Als je dan plat carbonstaf pakt (dunste) en die langs rompzijkanten plakt, scheurt romp minder snel in, en is het stevig zat. 6mm depron is echt teveel van het goede ;)

Zwakste punten als je buiten vliegt en/of nog wel eens de grond wilt raken, is het punt direct achter de vleugel, daar wil het horizontale deel van de romp gaan inscheuren. Vandaar het advies om langs de hele rompzijkant een carbon staaf te verlijmen. Ander zwak punt is de vleugel zelf en de verstevigingen en uiteraard de neus, als je nog niet zo bedreven bent.

Nando heeft zonder meer gelijk dat lichter beter vliegt, het hangt een beetje van je eisen af. Indoor is elke gram er eentje en zouden er mensen hun schoonmoeder nog verkopen als ze daar 5 gram mee zouden winnen (nu wegen schoonmoeders doorgaans meer). Buiten.. tsja.. dat hangt er vanaf wat je er mee wilt. Bij bijna windstil vliegen.. dan is licht nog steeds fijner. In wat wind, vind ik wat meer gewicht prettiger, stabieler.

Bedenk je ook dat de Ikarus Yak oorspronkelijk ontworpen is met een vliegklaar gewicht van rond de 230 gram in gedachten (met een brushed motortje)

Ik lees regelmatig over die spectrum zenders ja, voor mij nieuw ... ja ik was een tijdje afwezig..... maar bestellen ook in amerika?? zijn ze dan goed gekeurd voor ons landje?? Ze zien er iig wel mooi uit ( mijn mening)
Niet doen in amerika, tenminste ik doe het eigenlijk nooit, hongkong is goedkoper en heeft een stuk minder kans op invoerrechten. En in mijn ervaring gaat het verzenden ook sneller.
Ja ze zijn dan ook goedgekeurd.
Ik weet niet wat je budget is, maar als ik het ergens in zou stoppen dan is het in een zender.

dombo ik denk bij dollar automatisch aan amerika:rolleyes:

@Fabian dank voor de link

@nando
budget is niet het issue :D neemt niet weg dat ik mijn toch ook zuur verdiende centjes in de goede dingen wil investeren en als ik dan wat koop wil ik er ook zo lang en veel mogelijk plezier van hebben ;).

volgens mij vloog ik altijd met het gas links dat zou dan mode 2 zijn als ik het goed begrijp?
@Hezik

dank voor de tip ik ga het zeker eens zo proberen ja en al doende kom ik er dan wel weer in :D
wellicht binnekort wel een draadje hoe ik het allemaal gedaan heb ;)

groet peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Back